Här är några bilder på temat lokaltrafik och elektricitet.
Frölundalinjen har indirekt upphängd kontaktledning, men vid Frölunda torg är det för lågt i tak, så där avslutas bärlinan. Som synes är avslutningen dubbelisolerad. Bärtråden ska även leda ström och den funktionen fortsätts med en isolerad kabel.
S.k. bondfångare brukar inte användas vid 750 V, men vid Lackarebäck i Mölndal finns några. Den inofficiella benämningen kommer av att en av funktionerna var att fånga för höga hölass. Några bönder med hölass finns nog inte i Lackarebäck, men kanske en och annan åkardräng med för hög bil eller uppfälld kran.
Så här kan man också ordna elförsörjningen.
Lokaltrafik och elektricitet
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Re: Lokaltrafik och elektricitet
Jag tänkte skriva "spårväg" först, men så tänkte jag att det rimligen måste vara spänningen som styr, men så var det alltså inte. Då kan man undra vad slaget av anläggning har med saken att göra. Det kan nog misstänkas att man har tänkt "spårväg=750 V, järnväg>750 V". Det finns f.ö bilder som visar bondfångare vid Skönsbanan som hade 1650 V-