SL vill ha längre blåbussar och andra förändringar.

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

SL vill ha längre blåbussar och andra förändringar.

Inlägg av LÅ1 »

"Långbussar och nya linjer – det är SL:s nya giv".

Återigen vill man korta bussarnas körtid. Och göra bussarna längre. Det senare kräver förändring i gatuinfrastrukturen. Bland annat för att svepytan ökar.

Diskution om linje 5 sker lämpligen i den redan befintliga tråden.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL vill ha längre blåbussar och andra förändringar.

Inlägg av daniel_s »

Man kan ju börja med att ta bort några onödiga bussfiler som bara orsakar bilköer som bussarna fastnar i, så kommer bussarna fram fortare.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: SL vill ha längre blåbussar och andra förändringar.

Inlägg av 2763 »

Det bästa man kunde göra för linje 4 är väl att ha obrutna mittförlagda spårområden med "A-prio" i alla korsningar. Om man tvunget måste kan man låta bli att lägga spår i spårområdena tills hela linjen är klar. Och så kan man nöja sig med 18m ledbuss så man har fungerande fordon. (Västtrafik har väl i princip slopat 24m bussarna på grund av låg tillgänglighet och höga driftkostnader även Bergen och Trondheim har gått bort från 24m fordon)
Med reservation för tyckfel.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL vill ha längre blåbussar och andra förändringar.

Inlägg av LÅ1 »

2763 skrev: onsdag 29 juni 2022 13:12 Det bästa man kunde göra för linje 4 är väl att ha obrutna mittförlagda spårområden med "A-prio" i alla korsningar. Om man tvunget måste kan man låta bli att lägga spår i spårområdena tills hela linjen är klar. Och så kan man nöja sig med 18m ledbuss så man har fungerande fordon. (Västtrafik har väl i princip slopat 24m bussarna på grund av låg tillgänglighet och höga driftkostnader även Bergen och Trondheim har gått bort från 24m fordon)
24-metersbussarna har väl två leder? Här är det 21-metersbussar som föreslås. Om jag förstod texten i artikeln rätt så är det fortsatt en led. Därav de större svepytorna.

Att börja bygga om gatorna för spårväg, men köra buss låter som en bra väg mot spårvägsintroduktion.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
BSB101
Inlägg: 2970
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: SL vill ha längre blåbussar och andra förändringar.

Inlägg av BSB101 »

2763 skrev: onsdag 29 juni 2022 13:12 Det bästa man kunde göra för linje 4 är väl att ha obrutna mittförlagda spårområden med "A-prio" i alla korsningar.
Låter som en bra idé och säkert bättre än det man redan provat. Får detta dock plats längs hela linjen och samtidigt ha acceptabla utrymmen för övriga trafikanter? Men acceptabla menar jag enligt kommunens egna regler och styrdokument för trafik.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4548
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: SL vill ha längre blåbussar och andra förändringar.

Inlägg av leifd »

LÅ1 skrev: onsdag 29 juni 2022 14:09
2763 skrev: onsdag 29 juni 2022 13:12 Det bästa man kunde göra för linje 4 är väl att ha obrutna mittförlagda spårområden med "A-prio" i alla korsningar. Om man tvunget måste kan man låta bli att lägga spår i spårområdena tills hela linjen är klar. Och så kan man nöja sig med 18m ledbuss så man har fungerande fordon. (Västtrafik har väl i princip slopat 24m bussarna på grund av låg tillgänglighet och höga driftkostnader även Bergen och Trondheim har gått bort från 24m fordon)
24-metersbussarna har väl två leder? Här är det 21-metersbussar som föreslås. Om jag förstod texten i artikeln rätt så är det fortsatt en led. Därav de större svepytorna.

Att börja bygga om gatorna för spårväg, men köra buss låter som en bra väg mot spårvägsintroduktion.
Det är väl bussar av den här typen man vill ha, märkligt nog efter att Göteborg börjat med dom. Men kanske väljer man något märke som inte finns ännu...
Detta är allafall Mercedes-Benz CapaCity L... hos Transdev Göteborg.
Bild
Bild
Bussarna har längden 20995mm och bilderna är tagna vid Brunnsparken i Göteborg 2021-11-21. Foto Leif D
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL vill ha längre blåbussar och andra förändringar.

Inlägg av LÅ1 »

21 meter (nästan) men bara en led. Men många dörrar.
Skulle säkert kunna gå på 4:an i Stockholm.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4548
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: SL vill ha längre blåbussar och andra förändringar.

Inlägg av leifd »

LÅ1 skrev: onsdag 29 juni 2022 23:51 21 meter (nästan) men bara en led. Men många dörrar.
Skulle säkert kunna gå på 4:an i Stockholm.
Busstypen har funnits ganska länge, men har först på senare år börjat användas i större skala, bl.a i Wien och Hamburg... och nu Göteborg.
I Bratislava finns några av de första och jag fotograferade sån där 2012-08-15.
Bild
Bild
Safarikovo nam, Bratislava 2012-08-15. Foto Leif D

Stora bussar på en linje med mycke tät trafik...
Bild
Foto Leif D

Vid besök 2017 var linjen ersatt av denna trafik istället...
Bild
Bratislava 2017-08-16. Foto Leif D
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: SL vill ha längre blåbussar och andra förändringar.

Inlägg av 2763 »

BSB101 skrev: onsdag 29 juni 2022 18:36 Får detta dock plats längs hela linjen och samtidigt ha acceptabla utrymmen för övriga trafikanter? Men acceptabla menar jag enligt kommunens egna regler och styrdokument för trafik.
Du ställer frågan fel! Rätt ställd fråga är:

Har man utrymme att inte göra det i det långa loppet?

Faktum är att det är bättre (men impopulärare) att minska kapaciteten på allmäntrafiken så att kollektivtrafiken kommer fram ordentligt. När kollektivtrafiken gör det leder den minskade platsen för allmäntrafiken till att behovet av utrymme för densamma minskar så att de som behöver kommer fram bättre.

Dessutom: att bussen byter fil äter också kapacitet, även om man har mer yta att röra sig på.
Med reservation för tyckfel.
twr
Inlägg: 8892
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: SL vill ha längre blåbussar och andra förändringar.

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev: onsdag 29 juni 2022 23:51 21 meter (nästan) men bara en led. Men många dörrar.
Skulle säkert kunna gå på 4:an i Stockholm.
Precis, boggiledbussar. Till skillnad från dubbelledbussar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Tanum
Inlägg: 2
Blev medlem: lördag 07 april 2012 19:42

Re: SL vill ha längre blåbussar och andra förändringar.

Inlägg av Tanum »

2763 skrev: onsdag 29 juni 2022 13:12 Det bästa man kunde göra för linje 4 är väl att ha obrutna mittförlagda spårområden med "A-prio" i alla korsningar. Om man tvunget måste kan man låta bli att lägga spår i spårområdena tills hela linjen är klar. Och så kan man nöja sig med 18m ledbuss så man har fungerande fordon. (Västtrafik har väl i princip slopat 24m bussarna på grund av låg tillgänglighet och höga driftkostnader även Bergen och Trondheim har gått bort från 24m fordon)
Linje 1, 2 och 3 i Trondheim trafikeras av ca. 60 st.
24-metersbussar sedan 2019.

Sedan i Juni rullar även 21 st. nya lika långa bussar på linje 8 i Malmö utöver de 17 st. som redan trafikerar linje 5.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: SL vill ha längre blåbussar och andra förändringar.

Inlägg av M224 »

21 m Capacity skulle vara utmärkt på ex. linje 172 och 173, 179. Om de nu kan framföras på de linjerna.

24 m dubbellederna i Malmö gillar jag inte alls. De snirklar sig fram likt en orm. :roll:
Skriv svar