Sida 1 av 1

SL vill ha längre blåbussar och andra förändringar.

Postat: tisdag 28 juni 2022 7:17
av LÅ1
"Långbussar och nya linjer – det är SL:s nya giv".

Återigen vill man korta bussarnas körtid. Och göra bussarna längre. Det senare kräver förändring i gatuinfrastrukturen. Bland annat för att svepytan ökar.

Diskution om linje 5 sker lämpligen i den redan befintliga tråden.

Re: SL vill ha längre blåbussar och andra förändringar.

Postat: tisdag 28 juni 2022 7:55
av daniel_s
Man kan ju börja med att ta bort några onödiga bussfiler som bara orsakar bilköer som bussarna fastnar i, så kommer bussarna fram fortare.

Re: SL vill ha längre blåbussar och andra förändringar.

Postat: onsdag 29 juni 2022 13:12
av 2763
Det bästa man kunde göra för linje 4 är väl att ha obrutna mittförlagda spårområden med "A-prio" i alla korsningar. Om man tvunget måste kan man låta bli att lägga spår i spårområdena tills hela linjen är klar. Och så kan man nöja sig med 18m ledbuss så man har fungerande fordon. (Västtrafik har väl i princip slopat 24m bussarna på grund av låg tillgänglighet och höga driftkostnader även Bergen och Trondheim har gått bort från 24m fordon)

Re: SL vill ha längre blåbussar och andra förändringar.

Postat: onsdag 29 juni 2022 14:09
av LÅ1
2763 skrev: onsdag 29 juni 2022 13:12 Det bästa man kunde göra för linje 4 är väl att ha obrutna mittförlagda spårområden med "A-prio" i alla korsningar. Om man tvunget måste kan man låta bli att lägga spår i spårområdena tills hela linjen är klar. Och så kan man nöja sig med 18m ledbuss så man har fungerande fordon. (Västtrafik har väl i princip slopat 24m bussarna på grund av låg tillgänglighet och höga driftkostnader även Bergen och Trondheim har gått bort från 24m fordon)
24-metersbussarna har väl två leder? Här är det 21-metersbussar som föreslås. Om jag förstod texten i artikeln rätt så är det fortsatt en led. Därav de större svepytorna.

Att börja bygga om gatorna för spårväg, men köra buss låter som en bra väg mot spårvägsintroduktion.

Re: SL vill ha längre blåbussar och andra förändringar.

Postat: onsdag 29 juni 2022 18:36
av BSB101
2763 skrev: onsdag 29 juni 2022 13:12 Det bästa man kunde göra för linje 4 är väl att ha obrutna mittförlagda spårområden med "A-prio" i alla korsningar.
Låter som en bra idé och säkert bättre än det man redan provat. Får detta dock plats längs hela linjen och samtidigt ha acceptabla utrymmen för övriga trafikanter? Men acceptabla menar jag enligt kommunens egna regler och styrdokument för trafik.

Re: SL vill ha längre blåbussar och andra förändringar.

Postat: onsdag 29 juni 2022 22:28
av leifd
LÅ1 skrev: onsdag 29 juni 2022 14:09
2763 skrev: onsdag 29 juni 2022 13:12 Det bästa man kunde göra för linje 4 är väl att ha obrutna mittförlagda spårområden med "A-prio" i alla korsningar. Om man tvunget måste kan man låta bli att lägga spår i spårområdena tills hela linjen är klar. Och så kan man nöja sig med 18m ledbuss så man har fungerande fordon. (Västtrafik har väl i princip slopat 24m bussarna på grund av låg tillgänglighet och höga driftkostnader även Bergen och Trondheim har gått bort från 24m fordon)
24-metersbussarna har väl två leder? Här är det 21-metersbussar som föreslås. Om jag förstod texten i artikeln rätt så är det fortsatt en led. Därav de större svepytorna.

Att börja bygga om gatorna för spårväg, men köra buss låter som en bra väg mot spårvägsintroduktion.
Det är väl bussar av den här typen man vill ha, märkligt nog efter att Göteborg börjat med dom. Men kanske väljer man något märke som inte finns ännu...
Detta är allafall Mercedes-Benz CapaCity L... hos Transdev Göteborg.
Bild
Bild
Bussarna har längden 20995mm och bilderna är tagna vid Brunnsparken i Göteborg 2021-11-21. Foto Leif D

Re: SL vill ha längre blåbussar och andra förändringar.

Postat: onsdag 29 juni 2022 23:51
av LÅ1
21 meter (nästan) men bara en led. Men många dörrar.
Skulle säkert kunna gå på 4:an i Stockholm.

Re: SL vill ha längre blåbussar och andra förändringar.

Postat: torsdag 30 juni 2022 13:20
av leifd
LÅ1 skrev: onsdag 29 juni 2022 23:51 21 meter (nästan) men bara en led. Men många dörrar.
Skulle säkert kunna gå på 4:an i Stockholm.
Busstypen har funnits ganska länge, men har först på senare år börjat användas i större skala, bl.a i Wien och Hamburg... och nu Göteborg.
I Bratislava finns några av de första och jag fotograferade sån där 2012-08-15.
Bild
Bild
Safarikovo nam, Bratislava 2012-08-15. Foto Leif D

Stora bussar på en linje med mycke tät trafik...
Bild
Foto Leif D

Vid besök 2017 var linjen ersatt av denna trafik istället...
Bild
Bratislava 2017-08-16. Foto Leif D

Re: SL vill ha längre blåbussar och andra förändringar.

Postat: torsdag 30 juni 2022 14:30
av 2763
BSB101 skrev: onsdag 29 juni 2022 18:36 Får detta dock plats längs hela linjen och samtidigt ha acceptabla utrymmen för övriga trafikanter? Men acceptabla menar jag enligt kommunens egna regler och styrdokument för trafik.
Du ställer frågan fel! Rätt ställd fråga är:

Har man utrymme att inte göra det i det långa loppet?

Faktum är att det är bättre (men impopulärare) att minska kapaciteten på allmäntrafiken så att kollektivtrafiken kommer fram ordentligt. När kollektivtrafiken gör det leder den minskade platsen för allmäntrafiken till att behovet av utrymme för densamma minskar så att de som behöver kommer fram bättre.

Dessutom: att bussen byter fil äter också kapacitet, även om man har mer yta att röra sig på.

Re: SL vill ha längre blåbussar och andra förändringar.

Postat: lördag 02 juli 2022 9:35
av twr
LÅ1 skrev: onsdag 29 juni 2022 23:51 21 meter (nästan) men bara en led. Men många dörrar.
Skulle säkert kunna gå på 4:an i Stockholm.
Precis, boggiledbussar. Till skillnad från dubbelledbussar.

Re: SL vill ha längre blåbussar och andra förändringar.

Postat: söndag 03 juli 2022 6:33
av Tanum
2763 skrev: onsdag 29 juni 2022 13:12 Det bästa man kunde göra för linje 4 är väl att ha obrutna mittförlagda spårområden med "A-prio" i alla korsningar. Om man tvunget måste kan man låta bli att lägga spår i spårområdena tills hela linjen är klar. Och så kan man nöja sig med 18m ledbuss så man har fungerande fordon. (Västtrafik har väl i princip slopat 24m bussarna på grund av låg tillgänglighet och höga driftkostnader även Bergen och Trondheim har gått bort från 24m fordon)
Linje 1, 2 och 3 i Trondheim trafikeras av ca. 60 st.
24-metersbussar sedan 2019.

Sedan i Juni rullar även 21 st. nya lika långa bussar på linje 8 i Malmö utöver de 17 st. som redan trafikerar linje 5.

Re: SL vill ha längre blåbussar och andra förändringar.

Postat: måndag 04 juli 2022 15:23
av M224
21 m Capacity skulle vara utmärkt på ex. linje 172 och 173, 179. Om de nu kan framföras på de linjerna.

24 m dubbellederna i Malmö gillar jag inte alls. De snirklar sig fram likt en orm. :roll: