Trygghetsvagnar i SL:s tåg. Behövs det?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Trygghetsvagnar i SL:s tåg. Behövs det?

Inlägg av LÅ1 »

"Debatt: Inför trygghetsvagnar på SL-tågen".

Behövs det trygghetsavagnar? Kanske säger jag. Om det för över resenärer från taxi och privatbilar så är det bra. Speciellt nattetid kan nog upplevd otrygghet förekomma. Dagtid och tidig kväll kan det nog kvitta.

Det har väl för en del år sedan förekommit råd om att kvinnor som kännede sig otrygga skulle resa långt fram i tåget för att de skulle upplevas mer tryggt med fler kvinnor på samma plats i tåget.
Senast redigerad av LÅ1 den tisdag 28 juni 2022 7:41, redigerad totalt 1 gånger.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Trygghetsvagnsr i SL:s tåg. Behövs det?

Inlägg av daniel_s »

Hur tänker man när man kommer på en sån här idé? Ska resten av tåget vara otrygghetsvagnar eller? Hur skulle det marknadsföras?

Trygghetsarbetet i samhället måste väl gå ut på att man ska hålla otryggheten borta, inte att folk ska fly från den.

Sen tycker jag iofs att det är bra om man begränsar tåglängden i lågtrafik så att man inte producerar en massa onödiga vagnkilometer som kostar underhåll, detta minskar även risken att någon blir ensam i en vagn med en otrygghetsman eller ett otrygghetsgäng.
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Trygghetsvagnsr i SL:s tåg. Behövs det?

Inlägg av Enceladus »

Hur många av dessa politiker använder ens nattrafiken? Jag minns att en politiker från det aktuella partiet åkte taxi till nattklubb och lät förstås skattebetalarna stå för kostnaderna. Huruvida detta var en engångshändelse kan diskuteras, men jag misstänker att taxikulturen är väldigt stark hos vissa politiker.

I dagsläget är trängseln det största problemet med nattrafiken. Det finns säkert många linjer med låg beläggning, men de populäraste linjerna har hög beläggning, och det är dessa linjer som används av en majoritet av resenärerna. Störst nytta per satsad krona fås av satsningar på populära linjer med brister.

Jag håller med signaturen "daniel_s" om att uteslutande använda korta tåg i lågtrafik - helt i enlighet med Köpenhamns kloka princip. Korta väntetider är dessutom extra viktiga när det är mörkt ute. I Hamburg har alla linjer minst 20-minuterstrafik på natten, vilket kan åstadkommas med korta tåg i tunnelbanan.
Lennart Petersen
Inlägg: 3087
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Trygghetsvagnsr i SL:s tåg. Behövs det?

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev: måndag 27 juni 2022 13:30 "Debatt: Inför trygghetsvagnar på SL-tågen".

Behövs det trygghetsavagnar? Kanske säger jag. Om det för över resenärer från taxi och privatbilar så är det bra. Speciellt nattetid kan nog upplevd otrygghet förekomma. Dagtid och tidig kväll kan det nog kvitta.

Det har väl för en del år sedan förekommit råd om att kvinnor som kännede sig otrygga skulle resa långt fram i tåget för att de skulle upplevas mer tryggt med fler kvinnor på samma plats i tåget.
Nej , jag har runt 20års erfarenhet av att åka hem med t-banan i nattrafiken och faktiskt aldrig upplevt otrygghet.
En händelse var när lymlar drog i dörrarna , sinkade tåget som fick ställas in och jag kom hem 30min sent.
Men otryggt ? Det är nog mer att gå hem ensam i mörkret ?
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Trygghetsvagnar i SL:s tåg. Behövs det?

Inlägg av Enceladus »

Unga efterfrågar fler trygghetsåtgärder i tunnelbanan
Keolis skrev:Undersökningen visar att över hälften av alla unga mellan 12-25 år anser att fler poliser i offentliga miljöer är det som mest skulle bidra till en ökad trygghet i tunnelbanan. Det är främst killar, sex av tio, som anser att fler poliser i tunnelbanan skulle öka tryggheten. För tjejer är det fler människor i rörelse som skulle öka den upplevda tryggheten. Undersökningen visar även att uppemot en fjärdedel av de tillfrågade ungdomarna, främst tjejer, emellanåt undviker att resa med tunnelbanan på grund av att de känner sig otrygga. En majoritet av de tillfrågade önskar även fler trygghetsåtgärder, så som tätare avgångar, fler övervakningskameror och fler personer i omlopp.
Fler poliser i offentliga miljöer, fler människor i rörelse samt tätare avgångar är vad unga efterfrågar i tunnelbanan.
Skriv svar