(Spårvägs-)trafikens datorberoende

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

(Spårvägs-)trafikens datorberoende

Inlägg av LÅ1 »

I lördags hade man kraftiga förseningar och inställda avgångar i spårvagnstrafiken i Göteborg. "Västtrafik kan inte leda rätt förare till rätt spårvagn vilket lett till kraftiga förseningar och inställda avgångar."

Man hade alltså förare och spårvagnar, men kunde inte matcha dem rätt, så att allt fungerade. Tänk på den gamla goa tiden. Då hade förarna dagens körschema på ett papper, antar jag. Utfärdat och distribuerat i god tid skulle jag också tro.

Hur fungerar det i dag? En app i telefonen eller i en "padda" där varje förare kan se sitt schema, eller? Fast i lördags kunde de inte det?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: (Spårvägs-)trafikens datorberoende

Inlägg av daniel_s »

Vet inte hur det är i Göteborg men det vanligaste i buss- och spårvagnstrafik är nog att förarna har sin tjänstgöringsspecifikation utskriven på papper, medan själva tidtabellen (tjänstetidtabellen där det framgår vilket omlopp som ska ha vilka avgångar osv) är praktiskt taget otryckbar och bara existerar som datafiler som körs i speciella program.

Idag är det väl första söndagen med sommartidtabell i Göteborg, så det har kanske blivit något fel med själva tidtabellen som gör att ingenting fungerar.

SL-banorna i Stockholm är ganska försiktiga av sig så här skulle det mesta fungera även utan tidtabellsdata (när själva tabellen väl är gjord, alltså), dock skulle trafikinformationen inte fungera speciellt bra, det blir väl ungefär samma kvalitet som Västtrafiks information brukar hålla när allt går som det ska ;-)

Sen är det så att man måste ha kontroll över hur långt vagnarna rullar (för att underhållet ska bli utfört i tid) och det kan bli knepigt efter ett tag om man inte har en normal tidtabell. Men där tror jag att göteborgarna är ganska konservativa av sig och klarar det fint.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: (Spårvägs-)trafikens datorberoende

Inlägg av LÅ1 »

Förarna har alltså sina tjänstgöringsspecifikation på papper. Det känns tryggare.

Det som förvånar mig i det daniel_s skriver är att vagnarnas kilometertal och/eller driftstimmar inte mäts med mätare på vagnarna utan man håller reda på det rent administrativt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: (Spårvägs-)trafikens datorberoende

Inlägg av Harald »

LÅ1 skrev: söndag 19 juni 2022 22:58 Det som förvånar mig i det daniel_s skriver är att vagnarnas kilometertal och/eller driftstimmar inte mäts med mätare på vagnarna utan man håller reda på det rent administrativt.
Det ska ju ändå in i underhållssystemet, så det är enklare att ha det där från början än att läsa av mätare på vagnen.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: (Spårvägs-)trafikens datorberoende

Inlägg av LÅ1 »

Harald skrev: söndag 19 juni 2022 23:19
LÅ1 skrev: söndag 19 juni 2022 22:58 Det som förvånar mig i det daniel_s skriver är att vagnarnas kilometertal och/eller driftstimmar inte mäts med mätare på vagnarna utan man håller reda på det rent administrativt.
Det ska ju ändå in i underhållssystemet, så det är enklare att ha det där från början än att läsa av mätare på vagnen.
Vilket ska in i underhållssystemet? Dagens körsträcka?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: (Spårvägs-)trafikens datorberoende

Inlägg av Odd »

Harald skrev: söndag 19 juni 2022 23:19
LÅ1 skrev: söndag 19 juni 2022 22:58 Det som förvånar mig i det daniel_s skriver är att vagnarnas kilometertal och/eller driftstimmar inte mäts med mätare på vagnarna utan man håller reda på det rent administrativt.
Det ska ju ändå in i underhållssystemet, så det är enklare att ha det där från början än att läsa av mätare på vagnen.
De uppfyller olika behov. Tidshorisonten skiljer sig mellan olika trafikslag och trafiksystem, men för att minska risken för anhopning av underhållsbehov så vill man kunna planera in fordonsomloppen så lång tid som möjligt. Man kan därför säga att vagnarna har en primitiv "digital tvilling" i systemet, där inte bara körning ligger inlagda utan även underhållsåtgärder. Om man då gör ett akut vagnbyte så görs bytet även i systemet, vilket påverkar framtida data och man kan vidta åtgärder för att se till att inga fordon får körförbud.

Mätare ombord på fordonen är bra att ha för att exempelvis nollställa eller stämma av värdet i systemen. Om man har ett pålitligt system för positionsbestämning av varje fordon så minskar eller upphör behovet av en ombordräknare, men när trafiksituationen blir av slaget "hela havet stormar" och det görs vändningar och byten i tät takt så ökar risken för att människorna som matar in datan i systemen inte klarar av det.

Min gedigna erfarenhet av detta från såväl buss som spårtrafik visar att om fordonen förses med system för ombordregistrering av körsträcka med automatisk avstämning mot datasystem, så skulle man få bort i stort sett samtliga problem med differens mellan verklighet och simulation.
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: (Spårvägs-)trafikens datorberoende

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev: måndag 20 juni 2022 0:39 Vilket ska in i underhållssystemet? Dagens körsträcka?
Man måste ju planera utsättningen så att vagnen inte går längre än tillåtet. Dessutom behöver man planera underhållet en tid framåt så att man använder resurserna på ett vettigt sätt och undviker anhopning av vagnar med körförbud.

Därför behöver man ett system där man håller koll på omloppens längd, vilken vagn som går på vilket omlopp samt genomfört underhåll. Mätarna i vagnarna är i princip inte till någon nytta, man kan såklart använda dem för verifiering men som Odd antyder är det av större intresse att verifiera att det är rätt vagnar som faktiskt går i omloppet än att sträckan är exakt rätt beräknad.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: (Spårvägs-)trafikens datorberoende

Inlägg av LÅ1 »

Som så mycket annat är det mer komplicerat än man först föreställer sig. Alltid kul med information av detta slag, även om den förmodligen är rätt grund.
Har många gånger insett att det som kan verka enkelt är betydligt mer komplicerat än man tror.
I fallet med tunnelvagnar så måste man "spela" med faktorer som verkstadskapacitet, vagnbehov för trafiken, reservdelslager och förmodligen mycket mer.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: (Spårvägs-)trafikens datorberoende

Inlägg av Diripsi »

Odd skrev: måndag 20 juni 2022 6:39 Mätare ombord på fordonen är bra att ha för att exempelvis nollställa eller stämma av värdet i systemen. Om man har ett pålitligt system för positionsbestämning av varje fordon så minskar eller upphör behovet av en ombordräknare, men när trafiksituationen blir av slaget "hela havet stormar" och det görs vändningar och byten i tät takt så ökar risken för att människorna som matar in datan i systemen inte klarar av det.
Precis vad jag också tänkte. Hur håller man reda på vagnarnas körsträcka när trafiken inte går som planerat? Det är ju ganska ofta det blir oplanerade trafikstörningar någonstans i Göteborg.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: (Spårvägs-)trafikens datorberoende

Inlägg av Odd »

Det skiljer sig också våldsamt. På en del ställen använder man en schablon (medelhastighet * tid) och på andra ställen gör man ett "guesstimat". Saken är den att om det inte sker ofta så har det ingen praktisk betydelse men det får inte bli något som används som regel. Om man beräknar för många kilometer så kostar det ju i underhåll och om man beräknar för få kilometer allt för ofta så riskerar man att missa garantihantering och i värsta fall säkerhetsrelaterade fel. Generellt är underhållsintervall på komponenter beräknade med marginal så enstaka avvikelser har ingen praktiskt betydelse för säkerheten.
Genius on call
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: (Spårvägs-)trafikens datorberoende

Inlägg av C12C3C3C12 »

När jag körde en vagntransport förra seklet på tunnelbanan fanns det en lista på hur många km det var mellan hallarna så när man gjorde en vagntransport fyllde man i km-antalet på ett papper som följde med tåget så att man höll reda på km-antalet för vagnarna. Misstänker att man skrev in vagnsnummer på vagnarna i tåget. Men det var som sagt då...
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: (Spårvägs-)trafikens datorberoende

Inlägg av daniel_s »

C12C3C3C12 skrev: måndag 20 juni 2022 14:47 När jag körde en vagntransport förra seklet på tunnelbanan fanns det en lista på hur många km det var mellan hallarna så när man gjorde en vagntransport fyllde man i km-antalet på ett papper som följde med tåget så att man höll reda på km-antalet för vagnarna. Misstänker att man skrev in vagnsnummer på vagnarna i tåget. Men det var som sagt då...
Ja men redan många år före slutet på förra seklet var systemet datoriserat, det var bara det att informationen passerade diverse manuella steg (pappers- eller muntliga uppgifter) innan den kom fram till den som matade in den i ”datasystemet”. Idag kan man ju i stället skriva rakt in i systemet och skippa mellanstegen.
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: (Spårvägs-)trafikens datorberoende

Inlägg av Harald »

Ja, SS var tidigt ute med datorisering. Alla mina lönespecar från 1965 och framåt är utskrivna från dator eller datamaskin, som man sade på den tiden. I början av 60-talet införde SS datorproducerade hållplatstidtabeller med tider för den aktuella hållplatsen. Andra städer hade tidtabeller med avgångstid från ändhållplatsen och de alls hade några. Från runt 1970 har jag ett minne av att man fick sitta vid inkörningen till Spångahallen och markera vagnsnummer på hålkort. De hade en kolumn med tio fält, 0-9, för varje siffra och rätt fält skulle fyllas i med mjuk blyertspenna. Den skulle vara mjuk för att det skulle bli elektriskt ledande, för sedan kördes korten i en maskin som kände av markeringarna och stansade hålkortet.
Skriv svar