Sida 1 av 1

Bredd på banvall för dubbelspår samt krav på avstånd till väg/bebyggelse?

Postat: fredag 17 juni 2022 13:16
av Breitspurbahn
Läser om viljan att uppgradera Atlantbanan melllan Trondheim och Sundsvall och att man vill räta ut samt ha dubbelspår på banan.
Då den passerar Åre som jag regelbundet besöker så funderar jag hur man ska göra i byn?

Antar att det finns regler kring hur bred en bannvall måste vara samt hur långt från allmänna vägar och bebyggelse nybyggd järnväg måste vara.
Skulle en breddad Atlantbana klara sig genom centrala Åre utan problem?
Jag mätte upp lite via Eniro så man har lite mått framför sig. Bild

Re: Bredd på banvall för dubbelspår samt krav på avstånd till väg/bebyggelse?

Postat: fredag 17 juni 2022 14:41
av Harald
Minsta avstånd mellan spårmitt för två spår är 4,5 m. Minsta avstånd mellan spårmitt och vägkant ska vara 8 m om kontaktledningsstolpar står mellan järnvägen och vägen. Det ger alltså 20,5 m mellan vägarna om det går väg på båda sidorna. Dock har man i Kållered klämt in ett dubbelspår med 14 m mellan vägarna. Den ena vägen ligger betydligt lägre än banan och den andra som ligger högre har ett räcke som skyddar mot avkörning: https://goo.gl/maps/Ywkdb7okYcCzivx4A

Re: Bredd på banvall för dubbelspår samt krav på avstånd till väg/bebyggelse?

Postat: onsdag 22 juni 2022 14:47
av Breitspurbahn
Harald skrev: fredag 17 juni 2022 14:41 Minsta avstånd mellan spårmitt för två spår är 4,5 m. Minsta avstånd mellan spårmitt och vägkant ska vara 8 m om kontaktledningsstolpar står mellan järnvägen och vägen. Det ger alltså 20,5 m mellan vägarna om det går väg på båda sidorna. Dock har man i Kållered klämt in ett dubbelspår med 14 m mellan vägarna. Den ena vägen ligger betydligt lägre än banan och den andra som ligger högre har ett räcke som skyddar mot avkörning: https://goo.gl/maps/Ywkdb7okYcCzivx4A
Där ser man. Då verkar det som att man klarar sig som det är?
Banvallen kanske rent av redan är förberedd för dubbelspår här.