Bredd på banvall för dubbelspår samt krav på avstånd till väg/bebyggelse?

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Bredd på banvall för dubbelspår samt krav på avstånd till väg/bebyggelse?

Inlägg av Breitspurbahn »

Läser om viljan att uppgradera Atlantbanan melllan Trondheim och Sundsvall och att man vill räta ut samt ha dubbelspår på banan.
Då den passerar Åre som jag regelbundet besöker så funderar jag hur man ska göra i byn?

Antar att det finns regler kring hur bred en bannvall måste vara samt hur långt från allmänna vägar och bebyggelse nybyggd järnväg måste vara.
Skulle en breddad Atlantbana klara sig genom centrala Åre utan problem?
Jag mätte upp lite via Eniro så man har lite mått framför sig. Bild
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Bredd på banvall för dubbelspår samt krav på avstånd till väg/bebyggelse?

Inlägg av Harald »

Minsta avstånd mellan spårmitt för två spår är 4,5 m. Minsta avstånd mellan spårmitt och vägkant ska vara 8 m om kontaktledningsstolpar står mellan järnvägen och vägen. Det ger alltså 20,5 m mellan vägarna om det går väg på båda sidorna. Dock har man i Kållered klämt in ett dubbelspår med 14 m mellan vägarna. Den ena vägen ligger betydligt lägre än banan och den andra som ligger högre har ett räcke som skyddar mot avkörning: https://goo.gl/maps/Ywkdb7okYcCzivx4A
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Bredd på banvall för dubbelspår samt krav på avstånd till väg/bebyggelse?

Inlägg av Breitspurbahn »

Harald skrev: fredag 17 juni 2022 14:41 Minsta avstånd mellan spårmitt för två spår är 4,5 m. Minsta avstånd mellan spårmitt och vägkant ska vara 8 m om kontaktledningsstolpar står mellan järnvägen och vägen. Det ger alltså 20,5 m mellan vägarna om det går väg på båda sidorna. Dock har man i Kållered klämt in ett dubbelspår med 14 m mellan vägarna. Den ena vägen ligger betydligt lägre än banan och den andra som ligger högre har ett räcke som skyddar mot avkörning: https://goo.gl/maps/Ywkdb7okYcCzivx4A
Där ser man. Då verkar det som att man klarar sig som det är?
Banvallen kanske rent av redan är förberedd för dubbelspår här.
Skriv svar