Re: Gröna linjens trafikering
Postat: måndag 20 juni 2022 0:12
Okej, tack för det. Vet du hur många som finns på gröna linjen? Eller tillhör de inte en viss bana heller?
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Okej, tack för det. Vet du hur många som finns på gröna linjen? Eller tillhör de inte en viss bana heller?
Att endast köra långa tåg när det inte går att köra fler korta tåg - den så kallade kloka principen från Köpenhamn - skulle vara en önskvärd utveckling i Stockholms spårtrafik. Till viss del tillämpas denna princip i tunnelbanan - tidigare hade tunnelbanan 10-minuterstrafik med korta tåg - men nu finns det skäl att öka ambitionsnivån. Trafikutbudet i Berlin och Hamburg har ju dragit ifrån. Stockholm har istället både lägre turtäthet och stående resenärer i lågtrafik...Odd skrev: ↑söndag 19 juni 2022 22:03Det går säkert att åstadkomma. Om man halverar tågen och sätter dom på automatdrift så kan man nog klämma in fyra tåg till i timmen och riktning. Antal resenärer är förmodligen ovidkommande, vilket är ett resultat av politisk prestige.Enceladus skrev: ↑söndag 19 juni 2022 17:32 ...
För att upprätthålla samma trafikutbud väster om Odenplan måste trafiken snarare öka på gröna linjens gemensamma sträcka. Kommer alla tunnelbanelinjer att få ett nytt minimiutbud, eller blir det mer av Tamsons trafikpopulism där trafikminskningar undviks till varje pris samtidigt som trafiken blir väldigt skev?
(Jag behöver nog berätta i det finstilta att det är ett visst mått av ironisk ton i detta inlägg)
Att du använder ett uttryck gör det inte till ”så kallade”. Det är ett oärligt sätt att få just det du tycker att framstå som något många andra tycker.Enceladus skrev: ↑måndag 20 juni 2022 15:12Att endast köra långa tåg när det inte går att köra fler korta tåg - den så kallade kloka principen från Köpenhamn - skulle vara en önskvärd utveckling i Stockholms spårtrafik. Till viss del tillämpas denna princip i tunnelbanan - tidigare hade tunnelbanan 10-minuterstrafik med korta tåg - men nu finns det skäl att öka ambitionsnivån. Trafikutbudet i Berlin och Hamburg har ju dragit ifrån. Stockholm har istället både lägre turtäthet och stående resenärer i lågtrafik...Odd skrev: ↑söndag 19 juni 2022 22:03Det går säkert att åstadkomma. Om man halverar tågen och sätter dom på automatdrift så kan man nog klämma in fyra tåg till i timmen och riktning. Antal resenärer är förmodligen ovidkommande, vilket är ett resultat av politisk prestige.Enceladus skrev: ↑söndag 19 juni 2022 17:32 ...
För att upprätthålla samma trafikutbud väster om Odenplan måste trafiken snarare öka på gröna linjens gemensamma sträcka. Kommer alla tunnelbanelinjer att få ett nytt minimiutbud, eller blir det mer av Tamsons trafikpopulism där trafikminskningar undviks till varje pris samtidigt som trafiken blir väldigt skev?
(Jag behöver nog berätta i det finstilta att det är ett visst mått av ironisk ton i detta inlägg)
Även Göteborg och Skåne använder "den kloka principen" i tågtrafiken. Det är nästan bara i Stockholm som politikerna tror att resenärerna inte värderar hög turtäthet, möjligen med undantag för tunnelbanans gemensamma sträckor i Stockholms innerstad. Hur annars kan röda linjens nattrafikupplägg motiveras?twr skrev: ↑måndag 20 juni 2022 15:55Att du använder ett uttryck gör det inte till ”så kallade”. Det är ett oärligt sätt att få just det du tycker att framstå som något många andra tycker.Enceladus skrev: ↑måndag 20 juni 2022 15:12 Att endast köra långa tåg när det inte går att köra fler korta tåg - den så kallade kloka principen från Köpenhamn - skulle vara en önskvärd utveckling i Stockholms spårtrafik. Till viss del tillämpas denna princip i tunnelbanan - tidigare hade tunnelbanan 10-minuterstrafik med korta tåg - men nu finns det skäl att öka ambitionsnivån. Trafikutbudet i Berlin och Hamburg har ju dragit ifrån. Stockholm har istället både lägre turtäthet och stående resenärer i lågtrafik...
Om du läser mitt inlägg ser du att jag inte tar ställning för eller emot principen utan bara kommenterar din oärliga debatteknik.Enceladus skrev: ↑måndag 20 juni 2022 16:31Även Göteborg och Skåne använder "den kloka principen" i tågtrafiken. Det är nästan bara i Stockholm som politikerna tror att resenärerna inte värderar hög turtäthet, möjligen med undantag för tunnelbanans gemensamma sträckor i Stockholms innerstad. Hur annars kan röda linjens nattrafikupplägg motiveras?twr skrev: ↑måndag 20 juni 2022 15:55Att du använder ett uttryck gör det inte till ”så kallade”. Det är ett oärligt sätt att få just det du tycker att framstå som något många andra tycker.Enceladus skrev: ↑måndag 20 juni 2022 15:12 Att endast köra långa tåg när det inte går att köra fler korta tåg - den så kallade kloka principen från Köpenhamn - skulle vara en önskvärd utveckling i Stockholms spårtrafik. Till viss del tillämpas denna princip i tunnelbanan - tidigare hade tunnelbanan 10-minuterstrafik med korta tåg - men nu finns det skäl att öka ambitionsnivån. Trafikutbudet i Berlin och Hamburg har ju dragit ifrån. Stockholm har istället både lägre turtäthet och stående resenärer i lågtrafik...
Är det ens möjligt att behålla nuvarande tågtäthet på den gemensamma sträckan (30 tåg/h) när gröna linjen får en grenstation med endast två plattformsspår?