Gröna linjens trafikering

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Gröna linjens trafikering

Inlägg av twr »

daniel_s skrev: söndag 19 juni 2022 23:59
twr skrev: söndag 19 juni 2022 23:43 Hur många tåg/fordon finns på banan och hur är de fördelade mellan depåer?
Nu är det ju flera decennier sedan vagnarna tillhörde en viss depå. Men de båda depåerna är ungefär lika stora.
Okej, tack för det. Vet du hur många som finns på gröna linjen? Eller tillhör de inte en viss bana heller?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Gröna linjens trafikering

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: söndag 19 juni 2022 22:03
Enceladus skrev: söndag 19 juni 2022 17:32 ...
För att upprätthålla samma trafikutbud väster om Odenplan måste trafiken snarare öka på gröna linjens gemensamma sträcka. Kommer alla tunnelbanelinjer att få ett nytt minimiutbud, eller blir det mer av Tamsons trafikpopulism där trafikminskningar undviks till varje pris samtidigt som trafiken blir väldigt skev?
Det går säkert att åstadkomma. Om man halverar tågen och sätter dom på automatdrift så kan man nog klämma in fyra tåg till i timmen och riktning. Antal resenärer är förmodligen ovidkommande, vilket är ett resultat av politisk prestige.

(Jag behöver nog berätta i det finstilta att det är ett visst mått av ironisk ton i detta inlägg)
Att endast köra långa tåg när det inte går att köra fler korta tåg - den så kallade kloka principen från Köpenhamn - skulle vara en önskvärd utveckling i Stockholms spårtrafik. Till viss del tillämpas denna princip i tunnelbanan - tidigare hade tunnelbanan 10-minuterstrafik med korta tåg - men nu finns det skäl att öka ambitionsnivån. Trafikutbudet i Berlin och Hamburg har ju dragit ifrån. Stockholm har istället både lägre turtäthet och stående resenärer i lågtrafik...
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Gröna linjens trafikering

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: måndag 20 juni 2022 15:12
Odd skrev: söndag 19 juni 2022 22:03
Enceladus skrev: söndag 19 juni 2022 17:32 ...
För att upprätthålla samma trafikutbud väster om Odenplan måste trafiken snarare öka på gröna linjens gemensamma sträcka. Kommer alla tunnelbanelinjer att få ett nytt minimiutbud, eller blir det mer av Tamsons trafikpopulism där trafikminskningar undviks till varje pris samtidigt som trafiken blir väldigt skev?
Det går säkert att åstadkomma. Om man halverar tågen och sätter dom på automatdrift så kan man nog klämma in fyra tåg till i timmen och riktning. Antal resenärer är förmodligen ovidkommande, vilket är ett resultat av politisk prestige.

(Jag behöver nog berätta i det finstilta att det är ett visst mått av ironisk ton i detta inlägg)
Att endast köra långa tåg när det inte går att köra fler korta tåg - den så kallade kloka principen från Köpenhamn - skulle vara en önskvärd utveckling i Stockholms spårtrafik. Till viss del tillämpas denna princip i tunnelbanan - tidigare hade tunnelbanan 10-minuterstrafik med korta tåg - men nu finns det skäl att öka ambitionsnivån. Trafikutbudet i Berlin och Hamburg har ju dragit ifrån. Stockholm har istället både lägre turtäthet och stående resenärer i lågtrafik...
Att du använder ett uttryck gör det inte till ”så kallade”. Det är ett oärligt sätt att få just det du tycker att framstå som något många andra tycker.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Gröna linjens trafikering

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: måndag 20 juni 2022 15:55
Enceladus skrev: måndag 20 juni 2022 15:12 Att endast köra långa tåg när det inte går att köra fler korta tåg - den så kallade kloka principen från Köpenhamn - skulle vara en önskvärd utveckling i Stockholms spårtrafik. Till viss del tillämpas denna princip i tunnelbanan - tidigare hade tunnelbanan 10-minuterstrafik med korta tåg - men nu finns det skäl att öka ambitionsnivån. Trafikutbudet i Berlin och Hamburg har ju dragit ifrån. Stockholm har istället både lägre turtäthet och stående resenärer i lågtrafik...
Att du använder ett uttryck gör det inte till ”så kallade”. Det är ett oärligt sätt att få just det du tycker att framstå som något många andra tycker.
Även Göteborg och Skåne använder "den kloka principen" i tågtrafiken. Det är nästan bara i Stockholm som politikerna tror att resenärerna inte värderar hög turtäthet, möjligen med undantag för tunnelbanans gemensamma sträckor i Stockholms innerstad. Hur annars kan röda linjens nattrafikupplägg motiveras?
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Gröna linjens trafikering

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: måndag 20 juni 2022 16:31
twr skrev: måndag 20 juni 2022 15:55
Enceladus skrev: måndag 20 juni 2022 15:12 Att endast köra långa tåg när det inte går att köra fler korta tåg - den så kallade kloka principen från Köpenhamn - skulle vara en önskvärd utveckling i Stockholms spårtrafik. Till viss del tillämpas denna princip i tunnelbanan - tidigare hade tunnelbanan 10-minuterstrafik med korta tåg - men nu finns det skäl att öka ambitionsnivån. Trafikutbudet i Berlin och Hamburg har ju dragit ifrån. Stockholm har istället både lägre turtäthet och stående resenärer i lågtrafik...
Att du använder ett uttryck gör det inte till ”så kallade”. Det är ett oärligt sätt att få just det du tycker att framstå som något många andra tycker.
Även Göteborg och Skåne använder "den kloka principen" i tågtrafiken. Det är nästan bara i Stockholm som politikerna tror att resenärerna inte värderar hög turtäthet, möjligen med undantag för tunnelbanans gemensamma sträckor i Stockholms innerstad. Hur annars kan röda linjens nattrafikupplägg motiveras?
Om du läser mitt inlägg ser du att jag inte tar ställning för eller emot principen utan bara kommenterar din oärliga debatteknik.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Gröna linjens trafikering

Inlägg av Fyrgeit »

Jag fick en idé för framtida trafikering av gröna linjen i maxtimman (med skip stop :D)
groen.png
groen.png (19.08 KiB) Visad 510 gånger
Här har varje linje 8 tåg/h, alltså 32 tåg/h på gemensamma sträckan. Vart alla de tågen tar vägen söder om stan har jag inte funderat på, men efter 2030 rimligtvis 16 tåg/h på vardera gren.

Jag skissade lite på en grafisk tidtabell och jag tror att man bara behöver fyrspår mellan Åkeshov och Ängbyplan. Snabbtågen till Hässelby strand sparar 5.5 min jämfört med tåg som stannar på alla stationer. Tågen som vänder i Vällingby sparar bara 1.5 min, men sparar istället vagnkilometrar och broms- och startenergi.

Jag blev inspirerad av Roslagsbanans framtida trafikering på sida 19.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Gröna linjens trafikering

Inlägg av ADDE »

Att bygga 4-spår för att låta vissa snabbtåg passera förbi andra snabbtåg kanske inte är så klokt. Hellre se över i vilken ordning tågen ska gå i. T.ex. hade det varit bättre att man körde i ordningen 17-19X-19-18. För om var 4:e tåg viker av mot arenastaden så kan de 2 tågen som följer efter båda hoppa över Stora mossen och Abrahamsberg innan den förste når ikapp förra 17, som då borde ha nått Åkeshov. När det tåget sedan är ur vägen så kan 19X köra non-stop medan 19 stannar till längs vägen. Här är nog risken större att 19X når ikapp föregående 19 innan det kommer i mål vid vällingby, så kanske ett extra uppehåll vid Blackeberg hade varit applicerbart för 19X.

Annars tycker jag man ska se över banan i stort och se om man kan göra förbättringar lite här o var egentligen. Att räta ut alvikskurvan är ett utmärkt förslag som kortar restiden med någon minut. Sen har jag skissat vidare på ett gammalt S-förslag på att gräva ner Brommaplans T-banestation och att placera stationen så att de som angör Åkeshov idag kan nå Brommaplan istället, dvs. lägg ner Åkeshov och flytta brommaplan en bit västerut, vid andra sidan Drottningholmsvägen. Och låt det nya underjordiska stationen ha 3 plattformsspår där dagens Åkeshovståg kan vända. Med 1 station mindre så sparar vi några fler minutrar på restiden. Sen har jag funderat på om Stora mossen och Ängbyplan också kan läggas ned och ersättas med extra utgångar vid Abrahamsberg resp. Islandstorget och extra GC-vägar till dessa, men resandetalet verkar vara hyffsat stort för Stora Mossens del på sistone och för Ängbyplan så ligger nog Islandstorget lite för långt bort.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Gröna linjens trafikering

Inlägg av Enceladus »

Fyrgeit skrev: lördag 03 december 2022 22:29 Här har varje linje 8 tåg/h, alltså 32 tåg/h på gemensamma sträckan. Vart alla de tågen tar vägen söder om stan har jag inte funderat på, men efter 2030 rimligtvis 16 tåg/h på vardera gren.
Är det ens möjligt att behålla nuvarande tågtäthet på den gemensamma sträckan (30 tåg/h) när gröna linjen får en grenstation med endast två plattformsspår?
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Gröna linjens trafikering

Inlägg av daniel_s »

Föreningsväxeln för ”södergående” tåg läggs ju in ganska kort efter station S:t Eriksplan, så i den riktningen skulle jag säga att det blir en föreningspunkt där de två linjerna har var sin plattform även om de också ligger på var sin station! Antar att växeln kan passeras i 50-60 km/h vilket är bättre än Gullmarsplan.

”Norrgående” tåg grenar sig väl vid dagens växel till vändspåret, där hoppas jag att man är frikostig med uppgraderingar och kanske offrar vändmöjligheten så att hög hastighet och snabb tågvägsupplåsning prioriteras. En uppdelad spårledning på spår 1 (close-up-signalering så att säga) borde man kanske också kosta på sig. Då borde inte den heller behöva bli något problem.
Skriv svar