Gröna linjens trafikering

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Gröna linjens trafikering

Inlägg av twr »

Är det någon som har, eller kan länka till, en enkel sammanställning över hur Gröna linjen trafikeras idag, inklusive mellantrafik etc? I Västerort förekommer ju ett antal varianter. Förekommer det fortfarande vändningar vid Odenplan? När vänder man i Alvik, Åkeshov, Vällingby? Vilken turtäthet har Skarpnäcksgrenen och Farstagrenen under olika tider på dygnet?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Gröna linjens trafikering

Inlägg av Enceladus »

Gröna linjens trafikering har ändrats en del med åren, till exempel vilken linje som går till Hässelby strand eller vilken gren som har den nattliga lillpendeln (tidigare Skarpnäcksgrenen, nu Hagsätragrenen). Själva trafikutbudet har dock inte ändrats så mycket. Generellt sett har gröna linjen samma trafikutbud som röda linjen, med förstärkningar i högtrafik, lågtrafik kvällar samt tunnelbanans unika mellantrafik (helger 18-21). Observera att tiderna är ungefärliga.

Högtrafik (som mest 30 tåg/h söderifrån på morgonen och söderut på eftermiddagen under en kort period)

Olika linjevarianter mellan Hagästra/Högdalen/Farsta strand/Hökarängen/Skarpnäck samt Odenplan/Alvik/Åkeshov/Vällingby/Hässelby strand
Skarpnäcksgrenen har endast 10-minuterstrafik på eftermiddagen, annars tätare trafik på samtliga grenar

Mellantrafik vardagar 9-14, 19-21 (tre linjer med 10-minuterstrafik, totalt 18 tåg/h)

17 Skarpnäck-Åkeshov (några enstaka tåg till Vällingby på kvällar)
18 Farsta strand-Alvik
19 Hagsätra-Hässelby strand

Mellantrafik helger 9-18 (tre linjer med 10-minuterstrafik, totalt 18 tåg/h)

17 Skarpnäck-Åkeshov
18 Farsta strand-Hässelby strand
19 Hagsätra-Alvik

Mellantrafik helger 18-21 (tre linjer med 10-minuterstrafik, totalt 18 tåg/h)

17 Skarpnäck-Odenplan
18 Farsta strand-Hässelby strand
19 Hagsätra-Alvik

Lågtrafik 21-1 (tre linjer med 15-minuterstrafik, totalt 12 tåg/h; halverad turtäthet på vardagar 0-1, totalt 6 tåg/h)

17 Skarpnäck-Odenplan/Åkeshov (den senare på fredagar och lördagar)
18 Farsta strand-Alvik (några enstaka tåg till Vällingby på söndagar)
19 Hagsätra-Hässelby strand

Nattrafik 1-3 (tre linjer med 30-minuterstrafik, totalt 6 tåg/h)

17 Skarpnäck-Odenplan
18 Farsta strand-Hässelby strand
19 Hagsätra-Åkeshov

Nattrafik 3-6 (två linjer med 30-minuterstrafik samt lillpendel, totalt 4 tåg/h)

17 Skarpnäck-Alvik
18 Farsta strand-Hässelby strand
19 Hagsätra-Gullmarsplan

Lågtrafik helger 6-9 (två linjer med 15-minuterstrafik samt lillpendel, totalt 8 tåg/h)

17 Skarpnäck-Hässelby strand
18 Farsta strand-Alvik
19 Hagsätra-Gullmarsplan

Sträckan Odenplan-Alvik riskerar alltså försämringar under stora delar av dygnet när Arenastadsgrenen öppnar...

Gröna linjen och röda linjen har förvånansvärt lik trafik på de gemensamma sträckorna. Nattrafiken är rentav identisk.

Den enda tiden på dygnet då blå linjen har högre turtäthet är helger 1-2. Se även detta inlägg för andra absurditeter i tunnelbanans trafikering.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Gröna linjens trafikering

Inlägg av daniel_s »

Enceladus skrev: lördag 18 juni 2022 7:47 Gröna linjens trafikering har ändrats en del med åren, till exempel vilken linje som går till Hässelby strand eller vilken gren som har den nattliga lillpendeln (tidigare Skarpnäcksgrenen, nu Hagsätragrenen).
Ja vid varje tidtabellsskifte brukar man lägga alla ettans ändstationer i en hatt och dra några nya kombinationer; numera gärna olika för olika veckodagar också. Det kan faktiskt variera från varv till varv, vilket medger en mer effektiv användning av vagnparken än det gamla systemet med fasta linjer som var anpassat till att tågen hade tryckta sidoskyltar som tog flera minuter per tåg att skylta om.

Att det är linje 19 som vänder vid Gullmarsplan i nattrafiken är i alla fall bra då det är vad bangårdslayouten där är byggd för. Genom den tillfälliga (nyspråk för ”permanenta”) ombyggnaden har den faktiskt kommit att passa ännu bättre för det då man nu kan ha samtidiga tågvägar i båda riktningarna. De där två minuternas omstigningstid skulle egentligen kunna minskas till noll, eller åtminstone till en minut.

”Lillpendel” är för övrigt ett pendeltågsuttryck som blir något tautologiskt i övriga trafikslag.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Gröna linjens trafikering

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev: lördag 18 juni 2022 16:41 ”Lillpendel” är för övrigt ett pendeltågsuttryck som blir något tautologiskt i övriga trafikslag.
Jag lärde mig detta uttryck av skribenten själv!
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Gröna linjens trafikering

Inlägg av daniel_s »

Enceladus skrev: lördag 18 juni 2022 17:06
daniel_s skrev: lördag 18 juni 2022 16:41 ”Lillpendel” är för övrigt ett pendeltågsuttryck som blir något tautologiskt i övriga trafikslag.
Jag lärde mig detta uttryck av skribenten själv!
Man är ju bara människa! :-D
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Gröna linjens trafikering

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: lördag 18 juni 2022 7:47 ...
Högtrafik (som mest 30 tåg/h söderifrån på morgonen och söderut på eftermiddagen under en kort period)

Olika linjevarianter mellan Hagästra/Högdalen/Farsta strand/Hökarängen/Skarpnäck samt Odenplan/Alvik/Åkeshov/Vällingby/Hässelby strand
Skarpnäcksgrenen har endast 10-minuterstrafik på eftermiddagen, annars tätare trafik på samtliga grenar

...
Hur många avgångar vänder vid Odenplan under denna tidsperiod?

(Svar: Mellan kl 06:30-09:00 vänder ett tåg vid Odenplan. Mellan kl 16:00 och 18:00 vänder 0 tåg vid Odenplan. Det kommer bli en väldigt gles trafikering av blindtarmen Gulalinjen under rusningstid...)
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Gröna linjens trafikering

Inlägg av daniel_s »

Odd skrev: lördag 18 juni 2022 19:36
Enceladus skrev: lördag 18 juni 2022 7:47 ...
Högtrafik (som mest 30 tåg/h söderifrån på morgonen och söderut på eftermiddagen under en kort period)

Olika linjevarianter mellan Hagästra/Högdalen/Farsta strand/Hökarängen/Skarpnäck samt Odenplan/Alvik/Åkeshov/Vällingby/Hässelby strand
Skarpnäcksgrenen har endast 10-minuterstrafik på eftermiddagen, annars tätare trafik på samtliga grenar

...
Hur många avgångar vänder vid Odenplan under denna tidsperiod?
Noll.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Gröna linjens trafikering

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: lördag 18 juni 2022 19:36
Enceladus skrev: lördag 18 juni 2022 7:47 ...
Högtrafik (som mest 30 tåg/h söderifrån på morgonen och söderut på eftermiddagen under en kort period)

Olika linjevarianter mellan Hagästra/Högdalen/Farsta strand/Hökarängen/Skarpnäck samt Odenplan/Alvik/Åkeshov/Vällingby/Hässelby strand
Skarpnäcksgrenen har endast 10-minuterstrafik på eftermiddagen, annars tätare trafik på samtliga grenar

...
Hur många avgångar vänder vid Odenplan under denna tidsperiod?

(Svar: Mellan kl 06:30-09:00 vänder ett tåg vid Odenplan. Mellan kl 16:00 och 18:00 vänder 0 tåg vid Odenplan. Det kommer bli en väldigt gles trafikering av blindtarmen Gulalinjen under rusningstid...)
Det beror väl på när högtrafiken anses börja. Som sagt vänder några avgångar vid Odenplan klockan 6. Men inte i maxtimmen.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Gröna linjens trafikering

Inlägg av daniel_s »

Innan man förstörde banan med nytt signalsystem och nya vagnar så vände vart femte tåg vid Odenplan i rusningen, men numera är det tyvärr inte en fungerande trafiklösning. Nu är det ju inget självändamål att vända tåg där, och när solnagrenen öppnas bortfaller ju behovet ännu mer. Kommer vändspåret ens att finnas kvar eller måste det stryka på foten för att möjliggöra solnagrenens anslutning?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Gröna linjens trafikering

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev: söndag 19 juni 2022 13:19 Innan man förstörde banan med nytt signalsystem och nya vagnar så vände vart femte tåg vid Odenplan i rusningen, men numera är det tyvärr inte en fungerande trafiklösning. Nu är det ju inget självändamål att vända tåg där, och när solnagrenen öppnas bortfaller ju behovet ännu mer. Kommer vändspåret ens att finnas kvar eller måste det stryka på foten för att möjliggöra solnagrenens anslutning?
Jag har åkt med ett tåg som vände vid Odenplan en gång för inte allt för länge sedan. Senaste året i alla fall. Men det var väl då till följd av någon trafikstörning antar jag.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Gröna linjens trafikering

Inlägg av kildor »

daniel_s skrev: söndag 19 juni 2022 13:19 Kommer vändspåret ens att finnas kvar eller måste det stryka på foten för att möjliggöra solnagrenens anslutning?
Det ser ut som att det kommer finnas kvar:
https://www.nyatunnelbanan.sll.se/wp-co ... 1_RevA.pdf (spårplan, sidan 56)
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Gröna linjens trafikering

Inlägg av daniel_s »

kildor skrev: söndag 19 juni 2022 13:46
daniel_s skrev: söndag 19 juni 2022 13:19 Kommer vändspåret ens att finnas kvar eller måste det stryka på foten för att möjliggöra solnagrenens anslutning?
Det ser ut som att det kommer finnas kvar:
https://www.nyatunnelbanan.sll.se/wp-co ... 1_RevA.pdf (spårplan, sidan 56)
Aha, tack. Men det blir intressant att se hur det går med växeln till bryggan i västra änden. Det är en bågväxel (och ligger nog alltså längre västerut än den nya växeln i söderspåret) så den kanske klarar sig, vilket i så fall skulle möjliggöra en viss kapacitetsförbättring vid konflikter mellan tåg från S:t Eriksplan och tåg från solnagrenen.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Gröna linjens trafikering

Inlägg av Diripsi »

daniel_s skrev: söndag 19 juni 2022 13:59 Aha, tack. Men det blir intressant att se hur det går med växeln till bryggan i västra änden. Det är en bågväxel (och ligger nog alltså längre västerut än den nya växeln i söderspåret) så den kanske klarar sig, vilket i så fall skulle möjliggöra en viss kapacitetsförbättring vid konflikter mellan tåg från S:t Eriksplan och tåg från solnagrenen.
Menar du att tågen från S:t Eriksplan skulle köra på vändspåret fram till Odenplan? Hur skulle det öka kapaciteten?
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Gröna linjens trafikering

Inlägg av daniel_s »

Diripsi skrev: söndag 19 juni 2022 14:03
daniel_s skrev: söndag 19 juni 2022 13:59 Aha, tack. Men det blir intressant att se hur det går med växeln till bryggan i västra änden. Det är en bågväxel (och ligger nog alltså längre västerut än den nya växeln i söderspåret) så den kanske klarar sig, vilket i så fall skulle möjliggöra en viss kapacitetsförbättring vid konflikter mellan tåg från S:t Eriksplan och tåg från solnagrenen.
Menar du att tågen från S:t Eriksplan skulle köra på vändspåret fram till Odenplan? Hur skulle det öka kapaciteten?
Inte alla tåg, men om ett tåg närmar sig Sep från Fhp samtidigt som tågväg är låst från Hgs* till Odp så tänker jag att det skulle kunna dra mot vändspåret om detta är ledigt. Då slipper tåget från Fhp krypa in till Sep. Även om det tåget inte kommer fram tidigare till Odp den vägen (vilket det kan i några fall) så minskar sannolikheten att bakomvarande tåg också behöver bromsa = kapacitetsökning.

* HGS är förkortningen för den station som hellre borde ha hetat till exempel ”Torsplan”.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Gröna linjens trafikering

Inlägg av Diripsi »

daniel_s skrev: söndag 19 juni 2022 14:14
Diripsi skrev: söndag 19 juni 2022 14:03
daniel_s skrev: söndag 19 juni 2022 13:59 Aha, tack. Men det blir intressant att se hur det går med växeln till bryggan i västra änden. Det är en bågväxel (och ligger nog alltså längre västerut än den nya växeln i söderspåret) så den kanske klarar sig, vilket i så fall skulle möjliggöra en viss kapacitetsförbättring vid konflikter mellan tåg från S:t Eriksplan och tåg från solnagrenen.
Menar du att tågen från S:t Eriksplan skulle köra på vändspåret fram till Odenplan? Hur skulle det öka kapaciteten?
Inte alla tåg, men om ett tåg närmar sig Sep från Fhp samtidigt som tågväg är låst från Hgs* till Odp så tänker jag att det skulle kunna dra mot vändspåret om detta är ledigt. Då slipper tåget från Fhp krypa in till Sep. Även om det tåget inte kommer fram tidigare till Odp den vägen (vilket det kan i några fall) så minskar sannolikheten att bakomvarande tåg också behöver bromsa = kapacitetsökning.

* HGS är förkortningen för den station som hellre borde ha hetat till exempel ”Torsplan”.
Jag förstår inte riktigt. Innebär inte detta att bakomvarande tåg måste krypa från Sep till Odp istället?

Skillnaden blir ju att konfliktpunkten förflyttas från att vara mitt på linjen till att vara precis innan stationen. Är det det som är den avgörande skillnaden? Får man i allmänhet högre kapacitet om konfliktpunkterna är precis innan stationer, jämfört med om konfliktpunkterna är mittemellan stationer?
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Gröna linjens trafikering

Inlägg av Enceladus »

Året innan pandemin hade gröna linjen 553 000 påstigande per vintervardag medan röda linjen hade 508 000 påstigande per vintervardag. Hagsätragrenen hade 37 800 påstigande per vintervardag, och ungefär lika många påstigande på resten av linjen som åkte till Hagsätragrenen. Därmed är det sannolikt att gröna linjen får ungefär lika många resenärer som röda linjen när Hagsätragrenen kopplas loss.

För att upprätthålla samma trafikutbud väster om Odenplan måste trafiken snarare öka på gröna linjens gemensamma sträcka. Kommer alla tunnelbanelinjer att få ett nytt minimiutbud, eller blir det mer av Tamsons trafikpopulism där trafikminskningar undviks till varje pris samtidigt som trafiken blir väldigt skev?
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Gröna linjens trafikering

Inlägg av daniel_s »

Diripsi skrev: söndag 19 juni 2022 14:28 Jag förstår inte riktigt. Innebär inte detta att bakomvarande tåg måste krypa från Sep till Odp istället?

Skillnaden blir ju att konfliktpunkten förflyttas från att vara mitt på linjen till att vara precis innan stationen. Är det det som är den avgörande skillnaden? Får man i allmänhet högre kapacitet om konfliktpunkterna är precis innan stationer, jämfört med om konfliktpunkterna är mittemellan stationer?
Att flytta konfliktpunkten längre fram i körriktningen är i allmänhet positivt för kapaciteten. Det finns ju en viss, men bara en liten överkapacitet i systemet och ju tidigare tågen börjar bromsas desto snabbare är den förbrukad och desto mer omfattande förseningar blir det totalt sett.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Gröna linjens trafikering

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: söndag 19 juni 2022 17:32 ...
För att upprätthålla samma trafikutbud väster om Odenplan måste trafiken snarare öka på gröna linjens gemensamma sträcka. Kommer alla tunnelbanelinjer att få ett nytt minimiutbud, eller blir det mer av Tamsons trafikpopulism där trafikminskningar undviks till varje pris samtidigt som trafiken blir väldigt skev?
Det går säkert att åstadkomma. Om man halverar tågen och sätter dom på automatdrift så kan man nog klämma in fyra tåg till i timmen och riktning. Antal resenärer är förmodligen ovidkommande, vilket är ett resultat av politisk prestige.

(Jag behöver nog berätta i det finstilta att det är ett visst mått av ironisk ton i detta inlägg)
Genius on call
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Gröna linjens trafikering

Inlägg av twr »

Hur många tåg/fordon finns på banan och hur är de fördelade mellan depåer?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Gröna linjens trafikering

Inlägg av daniel_s »

twr skrev: söndag 19 juni 2022 23:43 Hur många tåg/fordon finns på banan och hur är de fördelade mellan depåer?
Nu är det ju flera decennier sedan vagnarna tillhörde en viss depå. Men de båda depåerna är ungefär lika stora.
Skriv svar