Göra Lidingöbanan till gren av Roslagsbanan/pendeltågen?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 436
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Göra Lidingöbanan till gren av Roslagsbanan/pendeltågen?
Något som slog mig när man diskuterar Odenplan eller Östra Station som stopp för Roslagsbanan är om man hade kunnat koppla ihop detta med Lidingöbanan.
Den är ju i grunden en spårväg, men hade man kopplat ihop den med Roslagsbanan via en tunnel från Östra Station till Hjorthagen/Norra Djurgårdsstaden så hade den ingått i ett länsnät.
Frågan är om tunnlar och annat på Lidingö hade klarat detta. Spåret är annorlunda, men hade roslagsbanans nuvarande tåg (eller pendeltåg om jag får som jag vill) fått plats på existerande Lidingöbanan?
(Har detta tagits upp tidigare så ber jag om ursäkt. Kan inte minnas att det gjort det dock)
Den är ju i grunden en spårväg, men hade man kopplat ihop den med Roslagsbanan via en tunnel från Östra Station till Hjorthagen/Norra Djurgårdsstaden så hade den ingått i ett länsnät.
Frågan är om tunnlar och annat på Lidingö hade klarat detta. Spåret är annorlunda, men hade roslagsbanans nuvarande tåg (eller pendeltåg om jag får som jag vill) fått plats på existerande Lidingöbanan?
(Har detta tagits upp tidigare så ber jag om ursäkt. Kan inte minnas att det gjort det dock)
Re: Göra Lidingöbanan till gren av Roslagsbanan/pendeltågen?
Relaterad tråd: Dra Roslagsbanan till Bogesundslandet! (halvseriöst)
Jag anser dock att Roslagsbanan är mer lämpad som en femte genomgående bana i nord-sydlig riktning från nordost till sydost. Både underlag och avstånd passar bättre.
Jag anser dock att Roslagsbanan är mer lämpad som en femte genomgående bana i nord-sydlig riktning från nordost till sydost. Både underlag och avstånd passar bättre.
Re: Göra Lidingöbanan till gren av Roslagsbanan/pendeltågen?
En tunnel från Östra Station till Hjorthagen/Norra Djurgårdsstaden vore väl inte helt fel. Men den skulle naturligtvis trafikeras med spårvagnar. Och dessa skulle förstås fortsätta i gatuspår fram till Odenplan. Och sedan gärna vidare någonstans. Fridhemsplan eller Karolinska.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Göra Lidingöbanan till gren av Roslagsbanan/pendeltågen?
En aspekt är att Roslagsbanan är tänkt att köras med tåg som är 4,5 gånger längre än vad som körs på Lidingöbanan idag, och 3 gånger så långa som plattformarna.
En annan aspekt är att de 24 tåg per timme som T-Centralen utformas för krävs för att ta hand om nordostsektorns resande.
Så frågan är intressant, men de möjliga invändningarna är många.
En annan aspekt är att de 24 tåg per timme som T-Centralen utformas för krävs för att ta hand om nordostsektorns resande.
Så frågan är intressant, men de möjliga invändningarna är många.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Göra Lidingöbanan till gren av Roslagsbanan/pendeltågen?
Det finns en underutnyttjad järnväg mellan Norra Djurgårdsstaden och Karolinska, nämligen Värtabanan. Sträckningen missar förvisso nästan alla knutpunkter, men banan har den stora fördelen att den redan finns. Om Roslagsbanan tar över det långväga resandet från nordost så kan Mörbygrenen få en extra station i Albano, varvid det kan bli en vettig tvärförbindelse. Roslagsbanan behöver dock trafikera fler innerstadsdelar än Östermalm för att avlasta Mörbygrenen.LÅ1 skrev: ↑tisdag 14 juni 2022 13:28 En tunnel från Östra Station till Hjorthagen/Norra Djurgårdsstaden vore väl inte helt fel. Men den skulle naturligtvis trafikeras med spårvagnar. Och dessa skulle förstås fortsätta i gatuspår fram till Odenplan. Och sedan gärna vidare någonstans. Fridhemsplan eller Karolinska.
Re: Göra Lidingöbanan till gren av Roslagsbanan/pendeltågen?
En station vid Albano är svår på grund av Mörbygrenens profil. Det finns en diskussion någonstans här på forum om det.Enceladus skrev: ↑tisdag 14 juni 2022 16:31Det finns en underutnyttjad järnväg mellan Norra Djurgårdsstaden och Karolinska, nämligen Värtabanan. Sträckningen missar förvisso nästan alla knutpunkter, men banan har den stora fördelen att den redan finns. Om Roslagsbanan tar över det långväga resandet från nordost så kan Mörbygrenen få en extra station i Albano, varvid det kan bli en vettig tvärförbindelse. Roslagsbanan behöver dock trafikera fler innerstadsdelar än Östermalm för att avlasta Mörbygrenen.LÅ1 skrev: ↑tisdag 14 juni 2022 13:28 En tunnel från Östra Station till Hjorthagen/Norra Djurgårdsstaden vore väl inte helt fel. Men den skulle naturligtvis trafikeras med spårvagnar. Och dessa skulle förstås fortsätta i gatuspår fram till Odenplan. Och sedan gärna vidare någonstans. Fridhemsplan eller Karolinska.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Göra Lidingöbanan till gren av Roslagsbanan/pendeltågen?
Att köra olika tågstorlekar på samma bana är ju inte i sig ett hinder, om förutsättningarna är de rätta. Ta som exempel S10 Uetlibergbahn och S4 Sihltalbahn som inte bara har olika tågstorlekar utan även olika strömsystem, båda med kontaktledning. Nu håller man visserligen på, om man inte redan är klar med det, att skaffa fordon som kan gå på båda strömsystemen och jag tror att man på sikt kommer att fasa ut 1200V-systemet till förmån för 16 kV-systemet även på Uetlibergbahn.
Men båda delar tunnelsträcka och två tunnelstationer, och kör vardera i tiominutersluckor i rusningen med en imponerande precision.
Nu menar jag inte att man skall göra så här men däremot skall man vara öppen för okonventionella lösningar om det visar sig ha fördelar som överväger nackdelarna.
Men båda delar tunnelsträcka och två tunnelstationer, och kör vardera i tiominutersluckor i rusningen med en imponerande precision.
Nu menar jag inte att man skall göra så här men däremot skall man vara öppen för okonventionella lösningar om det visar sig ha fördelar som överväger nackdelarna.
Genius on call
Re: Göra Lidingöbanan till gren av Roslagsbanan/pendeltågen?
Du har så klart rätt i detta. Ett förslag kan inte avfärdas med ett så fluffigt argument. I det här fallet är den avgörande faktorn att det inte skulle finnas spår- och plattformskapacitet för Lidingöbanans tåg.Odd skrev: ↑tisdag 14 juni 2022 21:38 Att köra olika tågstorlekar på samma bana är ju inte i sig ett hinder, om förutsättningarna är de rätta. Ta som exempel S10 Uetlibergbahn och S4 Sihltalbahn som inte bara har olika tågstorlekar utan även olika strömsystem, båda med kontaktledning. Nu håller man visserligen på, om man inte redan är klar med det, att skaffa fordon som kan gå på båda strömsystemen och jag tror att man på sikt kommer att fasa ut 1200V-systemet till förmån för 16 kV-systemet även på Uetlibergbahn.
Men båda delar tunnelsträcka och två tunnelstationer, och kör vardera i tiominutersluckor i rusningen med en imponerande precision.
Nu menar jag inte att man skall göra så här men däremot skall man vara öppen för okonventionella lösningar om det visar sig ha fördelar som överväger nackdelarna.
Men lite mer allmänt finns det en tro på många håll att Roslagsbanan är någon slags spårväg. Det finns de som vill återuppliva det gamla spåret i Engelbrektsgatan, fortsätta i Kungsgatan och så vidare. Idéer av denna typ är intressanta för Lidingöbanan, som är en spårväg. Men inte för Lidingöbanan. Och då menar jag att den typen av förslag kanske grundar sig i att man inte alltid har koll på att Roslagsbanan snarare är en typ av pendeltåg. 180 meter långa tåg för 120 km/h i 2,5 minuts trafik är ju inte direkt något man vill köra på Engelbrektsgatan eller Kungsgatan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Göra Lidingöbanan till gren av Roslagsbanan/pendeltågen?
Roslagsbanan är anpassad för längre avstånd än Lidingö/Bogesundslandet. I så fall skulle banan behöva dras hela vägen till centrala Vaxholm. Men vad är poängen med att bygga en helt by gren på Roslagsbanan som inte heller attraherar särskilt många genomgående resenärer? Då är det bättre att förlänga Ropstensgrenen som redan finns och avgrena röda linjen. Detta påminner om förslagen om att dra Roslagsbanan till Saltsjöbaden med helt ny infrastruktur.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3058
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Göra Lidingöbanan till gren av Roslagsbanan/pendeltågen?
Enceladus skrev: ↑tisdag 14 juni 2022 16:31Det finns en underutnyttjad järnväg mellan Norra Djurgårdsstaden och Karolinska, nämligen Värtabanan. Sträckningen missar förvisso nästan alla knutpunkter, men banan har den stora fördelen att den redan finns. Om Roslagsbanan tar över det långväga resandet från nordost så kan Mörbygrenen få en extra station i Albano, varvid det kan bli en vettig tvärförbindelse. Roslagsbanan behöver dock trafikera fler innerstadsdelar än Östermalm för att avlasta Mörbygrenen.LÅ1 skrev: ↑tisdag 14 juni 2022 13:28 En tunnel från Östra Station till Hjorthagen/Norra Djurgårdsstaden vore väl inte helt fel. Men den skulle naturligtvis trafikeras med spårvagnar. Och dessa skulle förstås fortsätta i gatuspår fram till Odenplan. Och sedan gärna vidare någonstans. Fridhemsplan eller Karolinska.
Tror inte de nya "tunnlarna" vid Norra Station är byggda enligt de normer som gäller för persontrafik
Re: Göra Lidingöbanan till gren av Roslagsbanan/pendeltågen?
Då får man ändra på normerna.Hechtwagen skrev: ↑onsdag 15 juni 2022 18:24 Tror inte de nya "tunnlarna" vid Norra Station är byggda enligt de normer som gäller för persontrafik
Re: Göra Lidingöbanan till gren av Roslagsbanan/pendeltågen?
Tunnelmynningen är enkelspårig. Det är en av flera anledningar till att persontrafik på Värtabanan är problematisk.Diripsi skrev: ↑onsdag 15 juni 2022 18:59Då får man ändra på normerna.Hechtwagen skrev: ↑onsdag 15 juni 2022 18:24 Tror inte de nya "tunnlarna" vid Norra Station är byggda enligt de normer som gäller för persontrafik
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3058
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Göra Lidingöbanan till gren av Roslagsbanan/pendeltågen?
Det är Saltsjöbanans tunnlar också.twr skrev: ↑onsdag 15 juni 2022 20:40Tunnelmynningen är enkelspårig. Det är en av flera anledningar till att persontrafik på Värtabanan är problematisk.Diripsi skrev: ↑onsdag 15 juni 2022 18:59Då får man ändra på normerna.Hechtwagen skrev: ↑onsdag 15 juni 2022 18:24 Tror inte de nya "tunnlarna" vid Norra Station är byggda enligt de normer som gäller för persontrafik
Tror snarare det beror på att nya tunnlar för öersonyrafik måste ha utrymmningsvägar mm.
Re: Göra Lidingöbanan till gren av Roslagsbanan/pendeltågen?
Om Lidingöbanan ska konverteras till något så borde det vara en naturlig fortsättning för Röda linjen från Ropsten. Annars tycker jag att Lidingöbanan fungerar bra som spårväg, speciellt när Ropsten i framtiden kan få både en tvärbanring och förlängt spårväg city i framtiden.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3015
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Göra Lidingöbanan till gren av Roslagsbanan/pendeltågen?
Fantastiskt med att möjlig förslag på lösningar som kommer att kosta miljarder.
Om nu Norra delen har behov så är lösningen på det och andra problem att dra tunnel från bron in under Lidingö C där en station byggs. Efter den delas banorna och den nya norra delen kan dras så att så många som möjligt kan betjäna den.
Självklart förutsätter detta att
L7 och L21 byggs ihop.
Ytterligare ett vändspår vid Tce eller att man förlänger åt något håll, Kan vara till Slussen
Stefan
Om nu Norra delen har behov så är lösningen på det och andra problem att dra tunnel från bron in under Lidingö C där en station byggs. Efter den delas banorna och den nya norra delen kan dras så att så många som möjligt kan betjäna den.
Självklart förutsätter detta att
L7 och L21 byggs ihop.
Ytterligare ett vändspår vid Tce eller att man förlänger åt något håll, Kan vara till Slussen
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll