"I tågplan T22 har det framkommit brister i utbudet mellan Uppsala och Märsta. Vidare finns brister i leveranskvalitet mellan Uppsala och Stockholm generellt, vilket möjligen till viss del kan åtgärdas med en översyn av tidtabellstiderna. Vid planering av T24 bör ovanstående brister beaktas."
https://opengov.360online.com/Meetings/ ... mId=222343
Märsta kan få tätare (återställd) trafikering i T24
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Märsta kan få tätare (återställd) trafikering i T24
Information om trafikförvaltningens förslag på trafikförändringar inför T23
Inriktning för tågtrafiken 2023
Det kanske blir en förbättring redan i T23.Trafikförvaltningen skrev:Stockholm – Märsta - Uppsala
Mälardalstrafik undersöker om regionaltågstrafiken Stockholm – Märsta – Knivsta – Uppsala kan utvecklas till dubbelriktad halvtimmestrafik även i riktning mot Uppsala på morgonen och från Uppsala på eftermiddagen för att underlätta pendling Märsta – Uppsala. Idag erbjuds timmestrafik i den relationen.
Inriktning för tågtrafiken 2023
Region Uppsala verkar inte ha med alla förändringar i sina planeringsinriktningar som ju kommer långt innan trafikutbudet fastställs:Region Uppsala skrev:Till T22 kommer Mälartågtrafiken att utökas från två till 23 dubbelturer på vardagar och 17 dubbelturer på helger. Inga förändringar i trafikutbudet föreslås till T23. På samma sträcka planerar Mälardalstrafik även att ingå Movingoavtal med kommersiell tågtrafik som ett komplement till Mälartågtrafiken.
Region Uppsala skrev:Den beslutade planeringsinriktningen är inte ekonomiskt eller avtalsmässigt bindande. Trafikutbudet för T23 fastställs slutligen i samband med Region Uppsalas ordinarie budgetprocess som beslutas av regionfullmäktige i juni 2022.
Re: Märsta kan få tätare (återställd) trafikering i T24
Ja, förhoppningsvis är det Uppsala som har dålig koll, snarare än att Uppsala i maj 2022 visste något som Stockholm inte visste i mars 2022.Enceladus skrev: ↑måndag 13 juni 2022 21:33 Information om trafikförvaltningens förslag på trafikförändringar inför T23
Det kanske blir en förbättring redan i T23.Trafikförvaltningen skrev:Stockholm – Märsta - Uppsala
Mälardalstrafik undersöker om regionaltågstrafiken Stockholm – Märsta – Knivsta – Uppsala kan utvecklas till dubbelriktad halvtimmestrafik även i riktning mot Uppsala på morgonen och från Uppsala på eftermiddagen för att underlätta pendling Märsta – Uppsala. Idag erbjuds timmestrafik i den relationen.
Inriktning för tågtrafiken 2023
Region Uppsala verkar inte få med alla förslag i sina inriktningsdokument som kommer mycket tidigare.Region Uppsala skrev:Till T22 kommer Mälartågtrafiken att utökas från två till 23 dubbelturer på vardagar och 17 dubbelturer på helger. Inga förändringar i trafikutbudet föreslås till T23. På samma sträcka planerar Mälardalstrafik även att ingå Movingoavtal med kommersiell tågtrafik som ett komplement till Mälartågtrafiken.
Re: Märsta kan få tätare (återställd) trafikering i T24
Region Uppsalas inriktningsdokument för T23 är från 2021 medan SL:s är från 2022.4330 skrev: ↑måndag 13 juni 2022 21:40Ja, förhoppningsvis är det Uppsala som har dålig koll, snarare än att Uppsala i maj 2022 visste något som Stockholm inte visste i mars 2022.Enceladus skrev: ↑måndag 13 juni 2022 21:33 Information om trafikförvaltningens förslag på trafikförändringar inför T23
Det kanske blir en förbättring redan i T23.Trafikförvaltningen skrev:Stockholm – Märsta - Uppsala
Mälardalstrafik undersöker om regionaltågstrafiken Stockholm – Märsta – Knivsta – Uppsala kan utvecklas till dubbelriktad halvtimmestrafik även i riktning mot Uppsala på morgonen och från Uppsala på eftermiddagen för att underlätta pendling Märsta – Uppsala. Idag erbjuds timmestrafik i den relationen.
Inriktning för tågtrafiken 2023
Region Uppsala verkar inte få med alla förslag i sina inriktningsdokument som kommer mycket tidigare.Region Uppsala skrev:Till T22 kommer Mälartågtrafiken att utökas från två till 23 dubbelturer på vardagar och 17 dubbelturer på helger. Inga förändringar i trafikutbudet föreslås till T23. På samma sträcka planerar Mälardalstrafik även att ingå Movingoavtal med kommersiell tågtrafik som ett komplement till Mälartågtrafiken.
Re: Märsta kan få tätare (återställd) trafikering i T24
Det har du rätt i.
Då blev jag kanske lurad av att tjänsteutlåtandet (gällande T24 alltså) är daterat 2022-05-17 vilket får det att se färskt ut. Jag utgår så klart från att det tar hänsyn till vad som sker i T23. Antingen har Uppsala snurrat till det, eller så vet Uppsala att den utökade trafiken inte kommer med i T23.
Då blev jag kanske lurad av att tjänsteutlåtandet (gällande T24 alltså) är daterat 2022-05-17 vilket får det att se färskt ut. Jag utgår så klart från att det tar hänsyn till vad som sker i T23. Antingen har Uppsala snurrat till det, eller så vet Uppsala att den utökade trafiken inte kommer med i T23.
Re: Märsta kan få tätare (återställd) trafikering i T24
Här är UL:s tidtabell för Mälartåg mellan Uppsala och Arlanda/Märsta.
Enligt UL:s tidtabell går det tre Mälartåg från Uppsala till Märsta på morgonen (07:03, 07:29, 08:33) samt fyra Mälartåg från Märsta till Uppsala på eftermiddagen (16:11, 16:41, 17:11, 17:41). Det känns onekligen som att ett morgontåg har försvunnit från Uppsala till Märsta.
Här är Resrobots tågtidtabell 51 för samtliga regionaltåg mellan Uppsala och Stockholm (Mälartåg, SJ Reg och SJ IC; ej pendeltåg eller snabbtåg).
Enligt Resrobots tidtabell finns det ett Mälartåg som går från Uppsala till Stockholm utan uppehåll klockan 7:58. Varför stannar detta tåg inte i Knivsta och Märsta? Den största fördelen med Mälartåg är ju att lokal taxa gäller i Region Uppsala, d.v.s. mellan Uppsala och Arlanda/Märsta. För direkttåg har Mälartåg och SJ i princip samma taxa (åtminstone tills Region Stockholm inför lokal taxa). Det är slöseri att Mälartåg kör direkttåg när SJ kör stopptåg utan lokal taxa.
För några år sedan saknades en pendeltågsavgång till Tumba eftersom ett godståg hade tagit det tågläget. Tydligen var SL ute i sista minuten och sökte ad hoc-tåglägen. Blev innevarande tågtidtabell också påtänkt i sista stund? Nu går det så få tåg mellan Uppsala och Märsta med lokal taxa (ovanstående Mälartåg samt två nattliga pendeltåg) att det är nästan meningslöst. Att trafikupplägget kräver tomkörningar i motriktningen förefaller också ogenomtänkt.
Mellan Uppsala och Arlanda är det i stort sett jämn timmestrafik under större delen av dygnet (förutom en extra avgång på morgonen från Arlanda till Uppsala). Alla avgångar fortsätter dock inte mot Flemingsberg och Södertälje, trots att det finns tre linjer söder om Södertälje. Nu är den genomgående trafiken onödigt oregelbunden.
Enligt UL:s tidtabell går det tre Mälartåg från Uppsala till Märsta på morgonen (07:03, 07:29, 08:33) samt fyra Mälartåg från Märsta till Uppsala på eftermiddagen (16:11, 16:41, 17:11, 17:41). Det känns onekligen som att ett morgontåg har försvunnit från Uppsala till Märsta.
Här är Resrobots tågtidtabell 51 för samtliga regionaltåg mellan Uppsala och Stockholm (Mälartåg, SJ Reg och SJ IC; ej pendeltåg eller snabbtåg).
Enligt Resrobots tidtabell finns det ett Mälartåg som går från Uppsala till Stockholm utan uppehåll klockan 7:58. Varför stannar detta tåg inte i Knivsta och Märsta? Den största fördelen med Mälartåg är ju att lokal taxa gäller i Region Uppsala, d.v.s. mellan Uppsala och Arlanda/Märsta. För direkttåg har Mälartåg och SJ i princip samma taxa (åtminstone tills Region Stockholm inför lokal taxa). Det är slöseri att Mälartåg kör direkttåg när SJ kör stopptåg utan lokal taxa.
För några år sedan saknades en pendeltågsavgång till Tumba eftersom ett godståg hade tagit det tågläget. Tydligen var SL ute i sista minuten och sökte ad hoc-tåglägen. Blev innevarande tågtidtabell också påtänkt i sista stund? Nu går det så få tåg mellan Uppsala och Märsta med lokal taxa (ovanstående Mälartåg samt två nattliga pendeltåg) att det är nästan meningslöst. Att trafikupplägget kräver tomkörningar i motriktningen förefaller också ogenomtänkt.
Mellan Uppsala och Arlanda är det i stort sett jämn timmestrafik under större delen av dygnet (förutom en extra avgång på morgonen från Arlanda till Uppsala). Alla avgångar fortsätter dock inte mot Flemingsberg och Södertälje, trots att det finns tre linjer söder om Södertälje. Nu är den genomgående trafiken onödigt oregelbunden.
Tyvärr verkar det inte bli fler avgångar i T23. Däremot kanske Mälartågs direkttåg börjar stanna i Märsta eftersom Mälartåg inte längre är ute i sista minuten...4330 skrev: ↑måndag 13 juni 2022 22:01 Då blev jag kanske lurad av att tjänsteutlåtandet (gällande T24 alltså) är daterat 2022-05-17 vilket får det att se färskt ut. Jag utgår så klart från att det tar hänsyn till vad som sker i T23. Antingen har Uppsala snurrat till det, eller så vet Uppsala att den utökade trafiken inte kommer med i T23.