Sida 2 av 4

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Postat: tisdag 14 juni 2022 13:00
av twr
Breitspurbahn skrev: tisdag 14 juni 2022 11:03 Täljö är väl en bra bit från Bogesundslandet och är på infarten till Åkersberga.
Eller kanske ingår i samma ägor?
Nej.

Det var bara det att någon påpekade att man hellre kan bygga där det redan finns spårtrafik.

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Postat: tisdag 14 juni 2022 13:06
av Breitspurbahn
twr skrev: tisdag 14 juni 2022 13:00
Breitspurbahn skrev: tisdag 14 juni 2022 11:03 Täljö är väl en bra bit från Bogesundslandet och är på infarten till Åkersberga.
Eller kanske ingår i samma ägor?
Nej.

Det var bara det att någon påpekade att man hellre kan bygga där det redan finns spårtrafik.
Ah, ja det vore väl lämpligt.
Generellt måste man få till bebyggelse på sådana områden om man vill ha det billigt.
De flesta nybyggnationer som sker idag är på gammal industrimark och den sanering och annat som krävs gör att det ofrånkomligen blir dyrt.
Smälla upp bostadshus på en gräsmatta är aningen billigare.

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Postat: onsdag 15 juni 2022 13:10
av Breitspurbahn
Med risk för att gå lite off topic: Hur vore det med en gren av Roslagsbanan från Täljö via Svinninge, Resarö och Vaxholm?
Tunnel under Svinninge och Resarösund, men annars borde den kunna gå i ytläge och det ser ut att finnas mark för spår (förutom breddade/nya broar) och Vaxholmsvägen in på Vaxön har en del mark innan man kommer in till centrum i höjd med kyrkan.

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Postat: onsdag 15 juni 2022 16:21
av Kantorn
Breitspurbahn skrev: onsdag 15 juni 2022 13:10 Med risk för att gå lite off topic: Hur vore det med en gren av Roslagsbanan från Täljö via Svinninge, Resarö och Vaxholm?
Tunnel under Svinninge och Resarösund, men annars borde den kunna gå i ytläge och det ser ut att finnas mark för spår (förutom breddade/nya broar) och Vaxholmsvägen in på Vaxön har en del mark innan man kommer in till centrum i höjd med kyrkan.
Trodde att Åkersberga faktiskt behövde de tåg som får plats på Österskärslinjen. Det skulle ju gå att dra från Österskär och över till Svinninge - Resarö - Vaxholm, men den sträckan tar mycket längre tid än bussarna gör (vilket jag tror att även en avgrening i Täljö gör förvisso). Möjligen skulle det främja kontakterna Vaxholm - Åkersberga och Vaxholm - Täby.

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Postat: onsdag 15 juni 2022 17:45
av LÅ1
Kantorn skrev: onsdag 15 juni 2022 16:21
Breitspurbahn skrev: onsdag 15 juni 2022 13:10 Med risk för att gå lite off topic: Hur vore det med en gren av Roslagsbanan från Täljö via Svinninge, Resarö och Vaxholm?
Tunnel under Svinninge och Resarösund, men annars borde den kunna gå i ytläge och det ser ut att finnas mark för spår (förutom breddade/nya broar) och Vaxholmsvägen in på Vaxön har en del mark innan man kommer in till centrum i höjd med kyrkan.
Trodde att Åkersberga faktiskt behövde de tåg som får plats på Österskärslinjen. Det skulle ju gå att dra från Österskär och över till Svinninge - Resarö - Vaxholm, men den sträckan tar mycket längre tid än bussarna gör (vilket jag tror att även en avgrening i Täljö gör förvisso). Möjligen skulle det främja kontakterna Vaxholm - Åkersberga och Vaxholm - Täby.
Snabbare resa in till Stockholm än med förlängd tunnelbana går väl knappast att åstadkomma. Inte ens om Waxholmsborna måste ta buss till station Bogesund.
Eller?

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Postat: onsdag 15 juni 2022 18:09
av LÅ1
LÅ1 skrev: torsdag 09 juni 2022 17:06
Enceladus skrev: torsdag 09 juni 2022 16:59
LÅ1 skrev: torsdag 09 juni 2022 16:44 Tittar man enbart på geografin och det befintliga T-banenätet så verkar det rimligt att bebygga området tycker jag. Måste man dra om linjerna inne i stan och separera de båda röda linjerna av kapacitetsskäl så blir det förstås en annan sak. Men det kanske är något som kommer att behöva ske ändå, förr eller senare? Någon som har en bra idé om hur det skulle ske? Kan kanske vara värt en egen tråd.
Det vanligaste förslaget på forumet tycks vara att bygga en länk Liljeholmen-(Högalid)-Rådhuset-Hötorget-Östermalmstorg, där stationen i Högalid ibland utgår.
Vekar vettigt. Hötorget eller kanske Norra bantorget med gångförbindelse både till station Stockholm City och Hötorgets t-bana och kanske Centralen. Vilka grenar som ska förbindas så och vika som ska behålla nuvarande väg kan diskuteras.
Kom att tänka på att det var besvärliga förhållande när man byggde sträckan T-centralen - Östermalmstorg. Är det bättre en knapp kilometer norr ut? Men man kanske kan gå djupare för att säkra bergtäckning hela vägen. (Och slippa vattenförande grus.)

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Postat: torsdag 16 juni 2022 11:33
av Kantorn
LÅ1 skrev: onsdag 15 juni 2022 17:45
Kantorn skrev: onsdag 15 juni 2022 16:21
Breitspurbahn skrev: onsdag 15 juni 2022 13:10 Med risk för att gå lite off topic: Hur vore det med en gren av Roslagsbanan från Täljö via Svinninge, Resarö och Vaxholm?
Tunnel under Svinninge och Resarösund, men annars borde den kunna gå i ytläge och det ser ut att finnas mark för spår (förutom breddade/nya broar) och Vaxholmsvägen in på Vaxön har en del mark innan man kommer in till centrum i höjd med kyrkan.
Trodde att Åkersberga faktiskt behövde de tåg som får plats på Österskärslinjen. Det skulle ju gå att dra från Österskär och över till Svinninge - Resarö - Vaxholm, men den sträckan tar mycket längre tid än bussarna gör (vilket jag tror att även en avgrening i Täljö gör förvisso). Möjligen skulle det främja kontakterna Vaxholm - Åkersberga och Vaxholm - Täby.
Snabbare resa in till Stockholm än med förlängd tunnelbana går väl knappast att åstadkomma. Inte ens om Waxholmsborna måste ta buss till station Bogesund.
Eller?
Det är sant. Men jag citerade en omläggning av Roslagsbanan.

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Postat: fredag 17 juni 2022 13:20
av Breitspurbahn
Kantorn skrev: onsdag 15 juni 2022 16:21
Breitspurbahn skrev: onsdag 15 juni 2022 13:10 Med risk för att gå lite off topic: Hur vore det med en gren av Roslagsbanan från Täljö via Svinninge, Resarö och Vaxholm?
Tunnel under Svinninge och Resarösund, men annars borde den kunna gå i ytläge och det ser ut att finnas mark för spår (förutom breddade/nya broar) och Vaxholmsvägen in på Vaxön har en del mark innan man kommer in till centrum i höjd med kyrkan.
Trodde att Åkersberga faktiskt behövde de tåg som får plats på Österskärslinjen. Det skulle ju gå att dra från Österskär och över till Svinninge - Resarö - Vaxholm, men den sträckan tar mycket längre tid än bussarna gör (vilket jag tror att även en avgrening i Täljö gör förvisso). Möjligen skulle det främja kontakterna Vaxholm - Åkersberga och Vaxholm - Täby.
Tunneln under södra Österskär och västra Trälhavet hade behövt vara ganska lång, men det är såklart ett alternativ.

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Postat: lördag 18 juni 2022 20:41
av Kantorn
Breitspurbahn skrev: fredag 17 juni 2022 13:20
Kantorn skrev: onsdag 15 juni 2022 16:21
Breitspurbahn skrev: onsdag 15 juni 2022 13:10 Med risk för att gå lite off topic: Hur vore det med en gren av Roslagsbanan från Täljö via Svinninge, Resarö och Vaxholm?
Tunnel under Svinninge och Resarösund, men annars borde den kunna gå i ytläge och det ser ut att finnas mark för spår (förutom breddade/nya broar) och Vaxholmsvägen in på Vaxön har en del mark innan man kommer in till centrum i höjd med kyrkan.
Trodde att Åkersberga faktiskt behövde de tåg som får plats på Österskärslinjen. Det skulle ju gå att dra från Österskär och över till Svinninge - Resarö - Vaxholm, men den sträckan tar mycket längre tid än bussarna gör (vilket jag tror att även en avgrening i Täljö gör förvisso). Möjligen skulle det främja kontakterna Vaxholm - Åkersberga och Vaxholm - Täby.
Tunneln under södra Österskär och västra Trälhavet hade behövt vara ganska lång, men det är såklart ett alternativ.
Eller en smal och smäcker högbro... Eller kanske inte...

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Postat: lördag 18 juni 2022 23:49
av Odd
Jag tycker ändå att man skall börja enkelt men inte utesluta för senare utbyggnad. Jag tänker mig att man kan göra så här:

Från nya Lidingöbron fortsätter banan i en tunnel under Lidingö Centrum för att sedan dyka upp ungefär längs Norra banans gamla sträckning. Vid Kyrkviken fortsätter man i gatunivå lämplig väg till en bro över till Bogesundslandet.

Såväl tunneln som bron bygger man så att man dels kan köra tunneltåg i dem, med förberedelse för en alternativ anslutning med eventuell framtida T-banebro och stationen under Lidingö Centrum byggs med förberedelse för fullängds tunneltåg, men med endast 60 meter "aktiv" plattformssträcka med mittplattform. Sträckan på Lidingön som är närmast "Bogesundsbron" byggs med separering avsett för tunneltåg och på ett sätt som gör att när/om man i framtiden tänker bygga tunnelbana mellan Lidingö Centrum och "Bogesundsbron" så kan den byggas utan att störa trafiken på befintlig sträcka ända tills den är klar. På Bogösundssidan byggs resten av sträckan i "tunnelbaneutförande" men trafikeras med spårvagnar. Planeringen av sträckan görs redan från början så att man i god tid kan lösa in fastigheter och så att man kan använda enklast möjliga "cut and cover" eller viadukter där man måste passera strukturer planfritt.

Om man vill komma fram ännu kostnadseffektivare så kanske man helt kan använda gamla norra Lidingöbanans sträckning i stället för att bygga en tunnel, men se till att alla åtgärder vidtas för att reservera utrymme för framtida tunnelbana.

På detta sätt får man en kortare och mer kostnadseffektiv utbyggnad som kan nedgraderas till tunnelbana relativt enkelt och kostnadseffektivt om man bestämmer det i framtiden.

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Postat: söndag 19 juni 2022 1:34
av LÅ1
Om en snabb förbindelse mellan Bogesund och centrala Stockholm skapas enligt Odds förslag så tror jag att många närboende, bl.a. Vaxholmsbor, skulle ta sig till Bogesund och ta spårvagnen där. Skulle kapaciteten vara tillräcklig?

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Postat: söndag 19 juni 2022 11:05
av Odd
I dagsläget, med dagens trafik, troligen ja. Det går enligt SLs planerare en buss var femte minut.

Om det gick ett spårvagnstg var femte minut, med två vagnar, fullastade men inte proppfulla, med 300 personer i varje, så skulle hela dagens befolkning i Vaxholm få plats på drygt 3 timmar. Den situationen kommer aldrig att inträffa.
Nu får man väl räkna med att det inte bara blir ny befolkning på Bogesundslandet utan även en pendlarparkering där med folk från några av de norra kommunerna, å andra sidan kan man ju lätt förtäta trafiken till i varje fall 2-minutestrafik (även om betydligt tätare trafik egentligen är möjligt).

Det är väl på land-sidan som det kommer bli intressant. En hel del kommer ju att byta i Ropsten, så några avgångar, i alla fall i rusningen, kan ju vända där. Men om man bygger sträckan Ropsten-Östra Station-Odenplan-Fridhemsplan, då kommer det ju inte vara några problem alls med kapaciteten på många år.

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Postat: söndag 19 juni 2022 12:19
av LÅ1
Det ska få plats Gåshagatåg också på sista snutten fram till Ropsten. Men visst en premetrospårväg till Bogesundslandet låter som en vettig idé.
Kanske skulle man lägga spår så viss tåg gick ända in i Vaxholm?

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Postat: söndag 19 juni 2022 12:44
av Enceladus
LÅ1 skrev: söndag 19 juni 2022 12:19 Det ska få plats Gåshagatåg också på sista snutten fram till Ropsten. Men visst en premetrospårväg till Bogesundslandet låter som en vettig idé.
Kanske skulle man lägga spår så viss tåg gick ända in i Vaxholm?
Vad är fördelen jämfört med att bygga tunnelbana från början? Förutom en onödig ombyggnad i framtiden blir den enkelspåriga Lidingöbanan mer störningskänslig under övergångsperioden och Bogesundsborna blir tvungna att åka nattbuss runt hela Täby...

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Postat: söndag 19 juni 2022 13:23
av LÅ1
Enceladus skrev: söndag 19 juni 2022 12:44
LÅ1 skrev: söndag 19 juni 2022 12:19 Det ska få plats Gåshagatåg också på sista snutten fram till Ropsten. Men visst en premetrospårväg till Bogesundslandet låter som en vettig idé.
Kanske skulle man lägga spår så viss tåg gick ända in i Vaxholm?
Vad är fördelen jämfört med att bygga tunnelbana från början? Förutom en onödig ombyggnad i framtiden blir den enkelspåriga Lidingöbanan mer störningskänslig under övergångsperioden och Bogesundsborna blir tvungna att åka nattbuss runt hela Täby...
Jag vet inte. Kanske motstånd från Lidingö, kanske prislappen?
Det är väl inget som hindrar att man kör spårvagnar nattetid!

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Postat: söndag 19 juni 2022 13:35
av Odd
Enceladus skrev: söndag 19 juni 2022 12:44
LÅ1 skrev: söndag 19 juni 2022 12:19 Det ska få plats Gåshagatåg också på sista snutten fram till Ropsten. Men visst en premetrospårväg till Bogesundslandet låter som en vettig idé.
Kanske skulle man lägga spår så viss tåg gick ända in i Vaxholm?
Vad är fördelen jämfört med att bygga tunnelbana från början? Förutom en onödig ombyggnad i framtiden blir den enkelspåriga Lidingöbanan mer störningskänslig under övergångsperioden och Bogesundsborna blir tvungna att åka nattbuss runt hela Täby...
Kostnaden är en stor faktor. Att bygga en helt ny tunnelbanebro från Ropsten till Lidingö och att bygga helt isolerat spårområde genom ön är kostnadsfaktorer som inte är triviala. Men för tunnelbanan så behövs troligen lite utbyggnad av kapaciteten även genom centrala Stockholm, och då är det en ny tunnel som gäller mellan i varje fall Karlaplan och Liljeholmen, och det är inte billigt. För en liten del av denna kostnad så kommer man kunna ha ändamålsenlig trafikering genom att bygga spårväg i stället i alla fall i 50 år eller så. För att inte tala om projekterings- och byggtiden, som nog är närmare hälften eller en tredjedel av den som en tunnelbanelinje skulle innebära.

Nattrafik har inget med detta att göra, det går lika bra att köra nattrafik med spårvagn som med tunnelbana. Men det vet du ju egentligen redan fast du inte visar det.

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Postat: söndag 19 juni 2022 15:00
av Enceladus
Odd skrev: söndag 19 juni 2022 13:35
Enceladus skrev: söndag 19 juni 2022 12:44
LÅ1 skrev: söndag 19 juni 2022 12:19 Det ska få plats Gåshagatåg också på sista snutten fram till Ropsten. Men visst en premetrospårväg till Bogesundslandet låter som en vettig idé.
Kanske skulle man lägga spår så viss tåg gick ända in i Vaxholm?
Vad är fördelen jämfört med att bygga tunnelbana från början? Förutom en onödig ombyggnad i framtiden blir den enkelspåriga Lidingöbanan mer störningskänslig under övergångsperioden och Bogesundsborna blir tvungna att åka nattbuss runt hela Täby...
Kostnaden är en stor faktor. Att bygga en helt ny tunnelbanebro från Ropsten till Lidingö och att bygga helt isolerat spårområde genom ön är kostnadsfaktorer som inte är triviala. Men för tunnelbanan så behövs troligen lite utbyggnad av kapaciteten även genom centrala Stockholm, och då är det en ny tunnel som gäller mellan i varje fall Karlaplan och Liljeholmen, och det är inte billigt. För en liten del av denna kostnad så kommer man kunna ha ändamålsenlig trafikering genom att bygga spårväg i stället i alla fall i 50 år eller så. För att inte tala om projekterings- och byggtiden, som nog är närmare hälften eller en tredjedel av den som en tunnelbanelinje skulle innebära.

Nattrafik har inget med detta att göra, det går lika bra att köra nattrafik med spårvagn som med tunnelbana. Men det vet du ju egentligen redan fast du inte visar det.
Behovet av en ny länk mellan Liljeholmen och Östermalmstorg är i stort sett oberoende av valet av trafikslag. Resenärerna måste ju fortsätta på något sätt efter att ha matats till Ropsten. Det är också tveksamt om Lilla Lidingöbron kan hantera tät trafik till Bogesundslandet enär Lidingöbanan är enkelspårig.

Nattrafik med spårvagn är bara fantasier. Tvärbanan har fler resenärer än endera av blå linjens grenar. Tamsons har i princip stoppat utökad nattrafik för att prioritera befintlig trafik.

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Postat: söndag 19 juni 2022 15:08
av Diripsi
Tamsons kommer inte att sitta kvar den dagen då spårtrafik till Bogesundslandet blir av!

Men självklart behövs det tunnelbana till Bogesundslandet. Att bygga spårväg dit verkar helt vansinnigt.

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Postat: söndag 19 juni 2022 17:17
av Enceladus
Diripsi skrev: söndag 19 juni 2022 15:08 Tamsons kommer inte att sitta kvar den dagen då spårtrafik till Bogesundslandet blir av!

Men självklart behövs det tunnelbana till Bogesundslandet. Att bygga spårväg dit verkar helt vansinnigt.
Användes inte samma argument emot tunnelbanan till Arenastaden? Är det någon som fortfarande tror att Tvärbanan eller pendeltågen får nattrafik innan tunnelbanan dras dit? :roll:
Lennart Petersen skrev: tisdag 07 juni 2022 20:58 En kanske runt 20min restid till Vaxholm och för en gångs skull blir spårtrafiken helt överlägsen privatbil.
För Bogesundslandet är det verkligen inget alternativ att skumpa runt på nattbussar i en halv evighet under de decennier som regionpolitiken behöver för att överge den nuvarande trafikpopulismen.

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Postat: söndag 19 juni 2022 18:46
av Odd
Enceladus skrev: söndag 19 juni 2022 15:00 ...
Behovet av en ny länk mellan Liljeholmen och Östermalmstorg är i stort sett oberoende av valet av trafikslag. Resenärerna måste ju fortsätta på något sätt efter att ha matats till Ropsten. Det är också tveksamt om Lilla Lidingöbron kan hantera tät trafik till Bogesundslandet enär Lidingöbanan är enkelspårig.

Nattrafik med spårvagn är bara fantasier. Tvärbanan har fler resenärer än endera av blå linjens grenar. Tamsons har i princip stoppat utökad nattrafik för att prioritera befintlig trafik.
Ha, begränsningen är nog i dina fantasier :-D

Lilla Lidingöbron blir dubbelspårig. Det finns ingen anledning att "nya Norra Lidingöbanan" inte skulle bli enkelspårig, tvärtom, man bygger nog inte nya spårvägar enkelspåriga. Kapaciteten för Lilla Lidingöbron kommer gott och väl klara av såväl trafik till Bogesundslandet som till Södra Lidingöbanan. Allt annat är rena fantasier.