Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?
Förslag: Bygg i naturreservaten så får unga råd att bo
Tankesmedjan Timbro vill lösa Stockholms bostadsbrist genom att bebygga några naturreservat. Bogesundslandet är ett av dem, och dessutom det som ger flest bostäder. En förlängning av Ropstensgrenen till Bogesundslandet via Lidingö skulle ge en relativt kort restid till City, men blir kapaciteten tillräcklig?
Tankesmedjan Timbro vill lösa Stockholms bostadsbrist genom att bebygga några naturreservat. Bogesundslandet är ett av dem, och dessutom det som ger flest bostäder. En förlängning av Ropstensgrenen till Bogesundslandet via Lidingö skulle ge en relativt kort restid till City, men blir kapaciteten tillräcklig?
Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?
Kanske inte. Men spårvägen på den nya bron kommer ha ledig kapacitet, och gör man det rätt så kommer en sådan sträckning kunna omfatta två linjer, en till Odenplan/Solna och en till T-centralen/Kungsholmen, som exempel. Dubbelt så bra som T-banan kan bli, alltså.
Genius on call
-
- Inlägg: 3091
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?
Ja det är en bra idé som återkommit.Enceladus skrev: ↑tisdag 07 juni 2022 18:10 Förslag: Bygg i naturreservaten så får unga råd att bo
Tankesmedjan Timbro vill lösa Stockholms bostadsbrist genom att bebygga några naturreservat. Bogesundslandet är ett av dem, och dessutom det som ger flest bostäder. En förlängning av Ropstensgrenen till Bogesundslandet via Lidingö skulle ge en relativt kort restid till City, men blir kapaciteten tillräcklig?
Tänk en station på Lidingö och sedan tre stationer på Bogesundslandet och avslutning med station i Vaxholm och båttrafiken. En kanske runt 20min restid till Vaxholm och för en gångs skull blir spårtrafiken helt överlägsen privatbil.
Bogesundslandet är så stort att det finns plats för både bostäder och naturområden.
Men kapaciteten på röd räcker inte utan då måste grenarna kopplas isär och få olika uppgifter.
Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?
Du brukar ju hävda att man ska utgå från att nuvarande politik gäller för evigt. Om du inte kan föreställa dig ändrat utbud i nattrafiken borde du verkligen inte kunna föreställa dig att man bygger i naturreservat.Enceladus skrev: ↑tisdag 07 juni 2022 18:10 Förslag: Bygg i naturreservaten så får unga råd att bo
Tankesmedjan Timbro vill lösa Stockholms bostadsbrist genom att bebygga några naturreservat. Bogesundslandet är ett av dem, och dessutom det som ger flest bostäder. En förlängning av Ropstensgrenen till Bogesundslandet via Lidingö skulle ge en relativt kort restid till City, men blir kapaciteten tillräcklig?
Vi andra kan förstås diskutera frågan, men för dig gäller att ”förhålla sig till verkligheten” och inte diskutera dessa ”fria fantasier”.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?
Om så blir - vilket jag tillåter mig betvivla - så kan en fortsättning vara att gå via Ytterby till Margretelund - Åkersberga. Men då är röda definitivt för trång.Lennart Petersen skrev: ↑tisdag 07 juni 2022 20:58Ja det är en bra idé som återkommit.Enceladus skrev: ↑tisdag 07 juni 2022 18:10 Förslag: Bygg i naturreservaten så får unga råd att bo
Tankesmedjan Timbro vill lösa Stockholms bostadsbrist genom att bebygga några naturreservat. Bogesundslandet är ett av dem, och dessutom det som ger flest bostäder. En förlängning av Ropstensgrenen till Bogesundslandet via Lidingö skulle ge en relativt kort restid till City, men blir kapaciteten tillräcklig?
Tänk en station på Lidingö och sedan tre stationer på Bogesundslandet och avslutning med station i Vaxholm och båttrafiken. En kanske runt 20min restid till Vaxholm och för en gångs skull blir spårtrafiken helt överlägsen privatbil.
Bogesundslandet är så stort att det finns plats för både bostäder och naturområden.
Men kapaciteten på röd räcker inte utan då måste grenarna kopplas isär och få olika uppgifter.
Professionell tyckare
-
- Inlägg: 438
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?
Det beror väl lite på var på Bogesundslandet man skulle bygga. Skulle det bli på västra delen av Bogesundslandet, mot Stora Värtan så hade väl tunnelbana via Lidingö genom detta varit en idé. Kanske hade kunnat fortsätta till Hägernäs/Arninge?
Skulle bebyggelsen vara mer i centrala/östra Bogesundslandet så hade en gren av Roslagsbanan kanske varit mer rimlig.
På 70-talet var väl planen att bygga någonstans i mitten av området, men då ville man även dra tunnelbanan dit och vidare till Vaxholm.
Tunnelbana i Vaxholm känns fel.
Skulle bebyggelsen vara mer i centrala/östra Bogesundslandet så hade en gren av Roslagsbanan kanske varit mer rimlig.
På 70-talet var väl planen att bygga någonstans i mitten av området, men då ville man även dra tunnelbanan dit och vidare till Vaxholm.
Tunnelbana i Vaxholm känns fel.
Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?
När man ändå är i området, varför bygger man inte bostäder norr om järnvägen vid Rydbo och Täljö? Det är inte naturreservat och tar bara 30-35 min till Östra och senare T-Centralen.
Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?
Bebyggelse på Bogesundslandet känns ännu mer fel. Men nu spånar vi hej vilt (tex jag...)Breitspurbahn skrev: ↑torsdag 09 juni 2022 14:20 Det beror väl lite på var på Bogesundslandet man skulle bygga. Skulle det bli på västra delen av Bogesundslandet, mot Stora Värtan så hade väl tunnelbana via Lidingö genom detta varit en idé. Kanske hade kunnat fortsätta till Hägernäs/Arninge?
Skulle bebyggelsen vara mer i centrala/östra Bogesundslandet så hade en gren av Roslagsbanan kanske varit mer rimlig.
På 70-talet var väl planen att bygga någonstans i mitten av området, men då ville man även dra tunnelbanan dit och vidare till Vaxholm.
Tunnelbana i Vaxholm känns fel.
Professionell tyckare
Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?
Ren gissning: markägaren vill inte...
Professionell tyckare
Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?
Jag vet inget om Bogesundslandet, mer än vad det ligger. Men för många år sedan skrevs det mycket om att bebygga det, Motargumentet var att det var kulturhistoriskt känsligt har jag för mig. Kanske var också naturvärdet ett motargument. Ska man dra tunnelbana dit så måste det ju byggas rätt mycket. Och det skulle väl samtidigt bli en hel del busslinjer som dras till en T-banestation där, kan jag tänka mig.
Tittar man enbart på geografin och det befintliga T-banenätet så verkar det rimligt att bebygga området tycker jag. Måste man dra om linjerna inne i stan och separera de båda röda linjerna av kapacitetsskäl så blir det förstås en annan sak. Men det kanske är något som kommer att behöva ske ändå, förr eller senare? Någon som har en bra idé om hur det skulle ske? Kan kanske vara värt en egen tråd.
Tittar man enbart på geografin och det befintliga T-banenätet så verkar det rimligt att bebygga området tycker jag. Måste man dra om linjerna inne i stan och separera de båda röda linjerna av kapacitetsskäl så blir det förstås en annan sak. Men det kanske är något som kommer att behöva ske ändå, förr eller senare? Någon som har en bra idé om hur det skulle ske? Kan kanske vara värt en egen tråd.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?
Det vanligaste förslaget på forumet tycks vara att bygga en länk Liljeholmen-(Högalid)-Rådhuset-Hötorget-Östermalmstorg, där stationen i Högalid ibland utgår.LÅ1 skrev: ↑torsdag 09 juni 2022 16:44 Tittar man enbart på geografin och det befintliga T-banenätet så verkar det rimligt att bebygga området tycker jag. Måste man dra om linjerna inne i stan och separera de båda röda linjerna av kapacitetsskäl så blir det förstås en annan sak. Men det kanske är något som kommer att behöva ske ändå, förr eller senare? Någon som har en bra idé om hur det skulle ske? Kan kanske vara värt en egen tråd.
Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?
Vekar vettigt. Hötorget eller kanske Norra bantorget med gångförbindelse både till station Stockholm City och Hötorgets t-bana och kanske Centralen. Vilka grenar som ska förbindas så och vika som ska behålla nuvarande väg kan diskuteras.Enceladus skrev: ↑torsdag 09 juni 2022 16:59Det vanligaste förslaget på forumet tycks vara att bygga en länk Liljeholmen-(Högalid)-Rådhuset-Hötorget-Östermalmstorg, där stationen i Högalid ibland utgår.LÅ1 skrev: ↑torsdag 09 juni 2022 16:44 Tittar man enbart på geografin och det befintliga T-banenätet så verkar det rimligt att bebygga området tycker jag. Måste man dra om linjerna inne i stan och separera de båda röda linjerna av kapacitetsskäl så blir det förstås en annan sak. Men det kanske är något som kommer att behöva ske ändå, förr eller senare? Någon som har en bra idé om hur det skulle ske? Kan kanske vara värt en egen tråd.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?
Det ska byggas tusentals bostäder kring Täljö och Åkers Runö. Det är en del i uppgörelsen för Roslagsbanan till T-Centralen. Rydbo är lite mer osäkert, men sannolikt blir det en del där också.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?
Det finns en del nybebyggelse på Täljöhalvön (10 min cykelväg från stationen :/ ), men det kanske är andra du menar.twr skrev: ↑torsdag 09 juni 2022 18:39Det ska byggas tusentals bostäder kring Täljö och Åkers Runö. Det är en del i uppgörelsen för Roslagsbanan till T-Centralen. Rydbo är lite mer osäkert, men sannolikt blir det en del där också.
Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?
Det är kanske en del av de avtalade bostäderna, men jag syftade på bostäder nära stationen, till exempel på banans norra sida i Täljö. Det finns en fördjupad översiktsplan för Täljöviken från 2006 som beskriver detta. Det finns även dokument som visar Österåkers åtaganden för bostadsbyggande inom Sverigeförhandlingen, avtalat 2017.Fyrgeit skrev: ↑torsdag 09 juni 2022 22:01Det finns en del nybebyggelse på Täljöhalvön (10 min cykelväg från stationen :/ ), men det kanske är andra du menar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?
Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?
Ja, men stora delar av marken kring Täljö station ägs av byggbolaget JM.Anders Hanquist skrev: ↑lördag 11 juni 2022 19:17Så brukar det vara i det området. Vasatornet äger tydligen det mesta i trakten.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?
Ja, som jag skrev i ett annat inlägg så ingår detta i överenskommelsen om Roslagsbanan till T-Centralen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 438
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?
Täljö är väl en bra bit från Bogesundslandet och är på infarten till Åkersberga.
Eller kanske ingår i samma ägor?
Eller kanske ingår i samma ägor?