Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av twr »

Odd skrev: söndag 19 juni 2022 18:46 Kapaciteten för Lilla Lidingöbron kommer gott och väl klara av såväl trafik till Bogesundslandet som till Södra Lidingöbanan. Allt annat är rena fantasier.
Men Ropstens kapacitet räcker kanske inte.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av Odd »

Resonemanget blir lite som på kurs med Kurt. Ingen argumentation kommer att hjälpa i diskussionen med redan frälsta.
Genius on call
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av twr »

Odd skrev: söndag 19 juni 2022 21:59 Resonemanget blir lite som på kurs med Kurt. Ingen argumentation kommer att hjälpa i diskussionen med redan frälsta.
Frälsta på vadå? Tamsons?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: söndag 19 juni 2022 18:46 Lilla Lidingöbron blir dubbelspårig. Det finns ingen anledning att "nya Norra Lidingöbanan" inte skulle bli enkelspårig, tvärtom, man bygger nog inte nya spårvägar enkelspåriga. Kapaciteten för Lilla Lidingöbron kommer gott och väl klara av såväl trafik till Bogesundslandet som till Södra Lidingöbanan. Allt annat är rena fantasier.
Citybanan är dubbelspårig, men ändå orsakar Nynäsbanans enkelspåriga sträcka följdförseningar i hela pendeltågssystemet. Enbart sammankopplingen av Spårväg City och Lidingöbanan blir en utmaning avseende störningskänslighet. Lägg därtill trafikkaoset på Hamngatan. Dessutom är Spårväg Citys kapacitet redan intecknad för NDS.
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av Breitspurbahn »

Kantorn skrev: lördag 18 juni 2022 20:41
Breitspurbahn skrev: fredag 17 juni 2022 13:20
Kantorn skrev: onsdag 15 juni 2022 16:21
Trodde att Åkersberga faktiskt behövde de tåg som får plats på Österskärslinjen. Det skulle ju gå att dra från Österskär och över till Svinninge - Resarö - Vaxholm, men den sträckan tar mycket längre tid än bussarna gör (vilket jag tror att även en avgrening i Täljö gör förvisso). Möjligen skulle det främja kontakterna Vaxholm - Åkersberga och Vaxholm - Täby.
Tunneln under södra Österskär och västra Trälhavet hade behövt vara ganska lång, men det är såklart ett alternativ.
Eller en smal och smäcker högbro... Eller kanske inte...
Den hade blockerat både inloppet till Vaxholm och hamnen i Svinninge; en av skärgårdens största hamnar.
Nej, en tunnel hade varit bättre, men helst mellan Svinninge och Resarö.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: måndag 20 juni 2022 15:26
Odd skrev: söndag 19 juni 2022 18:46 Lilla Lidingöbron blir dubbelspårig. Det finns ingen anledning att "nya Norra Lidingöbanan" inte skulle bli enkelspårig, tvärtom, man bygger nog inte nya spårvägar enkelspåriga. Kapaciteten för Lilla Lidingöbron kommer gott och väl klara av såväl trafik till Bogesundslandet som till Södra Lidingöbanan. Allt annat är rena fantasier.
Citybanan är dubbelspårig, men ändå orsakar Nynäsbanans enkelspåriga sträcka följdförseningar i hela pendeltågssystemet. Enbart sammankopplingen av Spårväg City och Lidingöbanan blir en utmaning avseende störningskänslighet. Lägg därtill trafikkaoset på Hamngatan. Dessutom är Spårväg Citys kapacitet redan intecknad för NDS.
Det går inte ens att jämföra dessa eftersom de är helt olika förutsättningar på så många parametrar.
För den gemensamma sträckan i fråga, dvs Torsvik-Ropsten, så skulle det knappast vara några problem att hålla 1-minutersluckor, särskilt med tanke på att det inte finns några hållplatser på den gemensamma sträcka. Ropstens hållplats kan utformas så att "Spv city" har egna plattformar och den som går till NDS/Odenplan och ev längre, har egna plattformar.
Inte ens om man skulle köra 5-minuterstrafik mot Bogesundslandet så skulle det vara några problem.
Genius on call
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av NerdBoy »

Kantorn skrev: torsdag 09 juni 2022 16:24
Fyrgeit skrev: torsdag 09 juni 2022 16:12 När man ändå är i området, varför bygger man inte bostäder norr om järnvägen vid Rydbo och Täljö? Det är inte naturreservat och tar bara 30-35 min till Östra och senare T-Centralen.
Ren gissning: markägaren vill inte...
Tidigare tråd i närliggande ämne: viewtopic.php?p=338085
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av NerdBoy »

Enceladus skrev: söndag 19 juni 2022 17:17 För Bogesundslandet är det verkligen inget alternativ att skumpa runt på nattbussar i en halv evighet under de decennier som regionpolitiken behöver för att överge den nuvarande trafikpopulismen.
Det finns inga som helst planer på att bygga i naturreservatet, men om det blir bebyggelse i framtiden så är du redan nu bekymrad över hur nattrafiken kan komma att utformas? Är du säker på att du fokuserar på rätt grejor nu? :roll:
C20_rules
Inlägg: 321
Blev medlem: tisdag 16 december 2008 7:40

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av C20_rules »

Lennart Petersen skrev: tisdag 07 juni 2022 20:58
Enceladus skrev: tisdag 07 juni 2022 18:10 Förslag: Bygg i naturreservaten så får unga råd att bo

Tankesmedjan Timbro vill lösa Stockholms bostadsbrist genom att bebygga några naturreservat. Bogesundslandet är ett av dem, och dessutom det som ger flest bostäder. En förlängning av Ropstensgrenen till Bogesundslandet via Lidingö skulle ge en relativt kort restid till City, men blir kapaciteten tillräcklig?
Ja det är en bra idé som återkommit.
Tänk en station på Lidingö och sedan tre stationer på Bogesundslandet och avslutning med station i Vaxholm och båttrafiken. En kanske runt 20min restid till Vaxholm och för en gångs skull blir spårtrafiken helt överlägsen privatbil.
Bogesundslandet är så stort att det finns plats för både bostäder och naturområden.
Men kapaciteten på röd räcker inte utan då måste grenarna kopplas isär och få olika uppgifter.
Lennart Petersen skrev: tisdag 07 juni 2022 20:58
Enceladus skrev: tisdag 07 juni 2022 18:10 Förslag: Bygg i naturreservaten så får unga råd att bo

Tankesmedjan Timbro vill lösa Stockholms bostadsbrist genom att bebygga några naturreservat. Bogesundslandet är ett av dem, och dessutom det som ger flest bostäder. En förlängning av Ropstensgrenen till Bogesundslandet via Lidingö skulle ge en relativt kort restid till City, men blir kapaciteten tillräcklig?
Ja det är en bra idé som återkommit.
Tänk en station på Lidingö och sedan tre stationer på Bogesundslandet och avslutning med station i Vaxholm och båttrafiken. En kanske runt 20min restid till Vaxholm och för en gångs skull blir spårtrafiken helt överlägsen privatbil.
Bogesundslandet är så stort att det finns plats för både bostäder och naturområden.
Men kapaciteten på röd räcker inte utan då måste grenarna kopplas isär och få olika uppgifter.
Inte i lågtrafik. Fast det beror ju på vem som kör :lol:
Nu har jag inte testat att köra just från centralen till Vaxholm. Dom gånger jag kört till Vaxholm, har jag oftast kommit från andra ställen. Det är några km in/ut från stan som är lite besvärliga. Tar man Sveavägen är det många trafikljus som man brukar få stå länge vid och tar man t ex Klarastrandsleden (med bara 1 körfält i vardera riktningen), brukar man oavsett tid på dygnet hamna bakom någon jäkla taxi eller annat, som "sover sig fram" i allt mellan 45 och 70 km/h (och det är svårt att köra om där - dessutom omkörningsförbud). Men sen flyter det på bra.
Jag har dock kört mellan centralen och Kungsängen centrum (som är några km kortare och där man passerar samma besvärliga sträckor in/ut från stan) massa gånger på 15-17 min (en snittfart på ca 110-125 km/h) - även med en skit-slö Renault Captur på 90 hk (som "maxade ut" på ca 160-170 km/h på motorvägssträckorna - ungefär samma toppfart som pendeltågen, haha). Med en snabb bil, kan man lätt "kapa" 1-2 min till.

Närmast Vaxholm finns dock en ganska lång sträcka som till stor del är vanlig landsväg, men med många refuger och saker i mitten (som försvårar omkörning av långsam trafik), plus fartkameror. Det kan sänka snittet lite. Det behövs dock bara en snittfart på 102 km/h för att köra på 20 min. Det borde inte va så svårt - ens för vardagsresor, så att säga. Enstaka rekordförsök är ju annars inte så intressant för vanliga resor.
Men I rusningstrafik och bara dagtid många gånger, så är det ju dock omöjligt att köra på 20 min - kanske undantaget för snabba (och lite galna) motorcyklister som ofta kan "smita mellan" långsamma fordon, köra på vägrenar mm.

Sen är frågan om inte 20 min är en glädjekalkyl för tunnelbanan också.
Drar man en rak linje (fågelvägen) blir det ändå ca 17 km (även om bilvägen är dubbla den sträckan, 34 km), mellan T-centralen och Vaxholm. Vilket gör att minsta snittfart (som inte fysiskt kan underskridas hur man än gör) är 51 km/h.
Dock så är det ju i praktiken omöjligt att bygga i en rak linje (bara de facto att den befintliga sträckan till Ropsten inte går i en rak linje lär ju addera ett par km), så den färdiga sträckan lär ju bli åtminstone 20-22 km - vilket i såna fall ger snittfart på 60-66 km/h.
Att hålla ett snitt på 60-66 med en maxfart på bara 78-80 km/h (samma som tunnelbanan) är ofta tufft t o m med bil (förövrigt ganska typiska siffror för långsamma bilister som kör t ex landsväg och håller hastighetsbegränsningarna).
Det går ju definitivt inte för ett tåg som ska stanna på stationer längs sträckan (det är nog liten andel av resenärerna önskar sig nog ett direkttåg mellan T-centralen och Vaxholm - dessutom skulle det ju va svårt att lösa praktiskt).
Bogesund ligger ju lite närmare förstås - men samma fördel får ju dom som kör bil (för oss snabba bilister blir det t o m mer fördel, eftersom dom km som försvinner är på en av dom långsamma sträckorna. Landsvägssträckan, närmast Vaxholm).
Pendeltågen som annat exempel håller ju också t ex ca 60 km/h mellan Kungsängen och Stockholm city - trots sin rätt bra toppfart på 140-160 km/h.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av Odd »

Något som talar för att börja med spårväg är att det är enklare och att man i det enklaste utförandet inte behöver bygga några tunnlar och endast behöver bygga en enda bro till, en bro som skulle kunna klara av en framtida konvertering till tunnelbana. Hållplatserna byggs med enkel spårvägsstandard men planeras för att i framtiden kunna byggas om till tunnelbana. Pga befintlig byggnation och infrastruktur på ön så kommer tunnelbanan behöva gå antingen i tunnel eller på broar på en väsentlig sträcka över ön, och att då bygga mer kostnadseffektivt för spårvägsdrift så har man många år på sig att senare bestämma huruvida man skall köra tunneltåg i stället.
lidingo-tub.png
lidingo-tub.png (810.8 KiB) Visad 483 gånger
Bilden skall ses som en principillustration och inte som en lösningsbeskrivning. Just i detta fall kan framtida spårvägstrafik fungera som en lokal matning för tunnelbanan lokalt på ön och därmed minimera behovet av tunnelbanestationer till kanske 2 st.
Genius on call
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av Hechtwagen »

Lennart Petersen skrev: tisdag 07 juni 2022 20:58
Enceladus skrev: tisdag 07 juni 2022 18:10 Förslag: Bygg i naturreservaten så får unga råd att bo

Tankesmedjan Timbro vill lösa Stockholms bostadsbrist genom att bebygga några naturreservat. Bogesundslandet är ett av dem, och dessutom det som ger flest bostäder. En förlängning av Ropstensgrenen till Bogesundslandet via Lidingö skulle ge en relativt kort restid till City, men blir kapaciteten tillräcklig?
Ja det är en bra idé som återkommit.
Tänk en station på Lidingö och sedan tre stationer på Bogesundslandet och avslutning med station i Vaxholm och båttrafiken. En kanske runt 20min restid till Vaxholm och för en gångs skull blir spårtrafiken helt överlägsen privatbil.
Bogesundslandet är så stort att det finns plats för både bostäder och naturområden.
Men kapaciteten på röd räcker inte utan då måste grenarna kopplas isär och få olika uppgifter.
Ja och då byts de förnuftsstyrda argumenten genast ut mot känslostyrda dito.
Jag vill inte att Vaxholm ska förstöras med tunnelbana!
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av Diripsi »

Själva vitsen med att bebygga Bogesundslandet är ju att få en lösning på bostadsbristen och då behöver det vara tät stadsbebyggelse. Då är spårväg definitivt inte tillräckligt vare sig kapacitetsmässigt eller restidsmässigt. Spärväg till Bogsesundslandet är ett fullständigt vansinnigt förslag. Känns mest som en ursäkt för att få återuppbygga Norra Lidingöbanan och bygga mer spårväg.
C20_rules
Inlägg: 321
Blev medlem: tisdag 16 december 2008 7:40

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av C20_rules »

Hechtwagen skrev: lördag 06 augusti 2022 13:40
Lennart Petersen skrev: tisdag 07 juni 2022 20:58
Enceladus skrev: tisdag 07 juni 2022 18:10 Förslag: Bygg i naturreservaten så får unga råd att bo

Tankesmedjan Timbro vill lösa Stockholms bostadsbrist genom att bebygga några naturreservat. Bogesundslandet är ett av dem, och dessutom det som ger flest bostäder. En förlängning av Ropstensgrenen till Bogesundslandet via Lidingö skulle ge en relativt kort restid till City, men blir kapaciteten tillräcklig?
Ja det är en bra idé som återkommit.
Tänk en station på Lidingö och sedan tre stationer på Bogesundslandet och avslutning med station i Vaxholm och båttrafiken. En kanske runt 20min restid till Vaxholm och för en gångs skull blir spårtrafiken helt överlägsen privatbil.
Bogesundslandet är så stort att det finns plats för både bostäder och naturområden.
Men kapaciteten på röd räcker inte utan då måste grenarna kopplas isär och få olika uppgifter.
Ja och då byts de förnuftsstyrda argumenten genast ut mot känslostyrda dito.
Jag vill inte att Vaxholm ska förstöras med tunnelbana!
Vad är det som förstör så mycket med en tunnelbana? Då "förstör" väl en spårväg lika mycket i såna fall.
Tycker helt klart det skulle va riktigt nice att kunna åka tunnelbanan till Vaxholm. Missförstå inte mitt inlägg ovan. Det jag ville ha fram där, är bara att det inte skulle bli "helt överlägset bil".
Men det skulle ju definitivt kunna bli snabbare än att köra bil i laglig hastighet och skulle ge möjlighet att spara en hel del restid för typ 98% procent av pendlarna exempelvis (inte minst för att pendling tenderar ju att ske när framkomligheten på vägarna är som sämst - kring rusningstrafik). För att inte snacka om vilken förbättring det skulle bli för dom som pallar med att åka med dagens långsamma bussar.
Och båt är ju trevligt att åka - men det går ju inte fort. Sist jag åkte, körde dom bara 12 knop (22,2 km/h) på väg tillbaka (lite olika beroende på vilken båt man får - vissa går upp till ca 22 knop, 40,7 km/h). Men tidtabellen är väl satt efter dom långsammare - eller så gör dom snabbare fler uppehåll (har inte åkt så mycket där att jag har koll på linjerna - men har för mig restiden är ungefär samma från Slussen till Vaxholm).
Jag tror dock att på den sträckan, så skulle skillnaden mellan tunnelbana och spårväg också bli rätt stor (iaf om spårvagnarna kör med samma hastigheter som dagens linjer). Förresten skulle det ju bli långa stationsavstånd för att vara tunnelbana - med t ex 3 nya stationer (en i vaxholm och 2 vid Bogesund och Lidingö) skulle det bli ca 4,5 km mellan stationerna i snitt (ungefär som Hallonbergen - Kista).

Det facto skulle ju pendeltåg vara det snabbaste med dom stationsavstånden - t ex Kungsängen Kallhäll är ju 5,2 om jag inte minns fel och där kan dom ganska lätt t o m komma upp till sin sth (160 km/h) och hålla en liten bit (om föraren trycker på lite). Snittfarten enl tidtabell på den sträckan (inräknat uppehållet också) blir ca 78 km/h.
Snittet på 60 i mitt andra exempel hela vägen mellan Kungsängen till Stockholms city dras också ner en del av hastighetsbegränsningarna på 90 som börjar vid Solvalla och sen är det ju t o m bara 80 i citybanan.
Även pendeltågen har också sträckor på <2 km - t ex Solna - Ulriksdal. Dom kommer ändå ganska lätt upp i 110-120 där också. Med en snittfart på kanske 75 och så mycket kortare sträcka än bilvägen, så skulle det bli svårt även för oss snabbare bilister att tävla med tåget, haha. Men det vore ju kanske inte helt okomplicerat att bygga ny järnväg och ansluta till Citybanan - skulle väl om inte annat bli rätt dyrt med alla nya tunnlar som behövs (Citybanan var ju inget litet projekt). Tunnelbanan har ju redan "färdiga" tunnlar till Ropsten.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av Lennart Petersen »

Hechtwagen skrev: lördag 06 augusti 2022 13:40 [q
Ja och då byts de förnuftsstyrda argumenten genast ut mot känslostyrda dito.
Jag vill inte att Vaxholm ska förstöras med tunnelbana!
Inte förstörs Vaxholm av en T-station underjord och en uppgång , kanske vid Hotellkajen.
Finns det något område som anser sig ha blivit förstört av T-bana och kanske halverad restid till stan.
Jag fick vänta 4år med krångliga bussbyten innan det blev t-bana.
Vaxholm är ju inte jättestort men någonstans ska ju en Bogesundsbana sluta så.. jämför t.ex med Hjulsta.
Men utöver lokalbefolkningen kan det ju även befrämja turism och bli en mycket bra startpunkt för båttrafik ut mot skärgården.
Jag höftade lite på tänkt restid med typiska 2min per station och lade på några minutet men kanske kan lägga på ytterligare några minuter.
Rimligtvis blir det mycket snabbare resväg än med bil i LAGLIG hastighet men de olagliga kan fastna i köerna.
Resrobot anger i vart fall 41min för bil Hotellkajen-T Centralen och 34km resväg.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av Diripsi »

Mycket prat om Vaxholm här. Huvudsyftet är inte att få spårtrafik till Vaxholm utan att kunna bebygga Bogesundslandet och få spårtrafik dit. Vaxholm är mer en bonus. Antalet invnånare där räcker inte ensamt för att kunna motivera spårtrafik.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av Odd »

Diripsi skrev: lördag 06 augusti 2022 15:12 Själva vitsen med att bebygga Bogesundslandet är ju att få en lösning på bostadsbristen och då behöver det vara tät stadsbebyggelse. Då är spårväg definitivt inte tillräckligt vare sig kapacitetsmässigt eller restidsmässigt. Spärväg till Bogsesundslandet är ett fullständigt vansinnigt förslag. Känns mest som en ursäkt för att få återuppbygga Norra Lidingöbanan och bygga mer spårväg.
Om det skall vara spårväg, tunnelbana eller linbana avgörs av vilka behov som finns och naturligtvis kostnaderna. Om man väljer att bygga ett visst trafikslag för trafikslagets skull, då kommer det alltid att bli fel. Blindtarmen gulalinjen visar ju tydligt hur fel det kan gå när man bygger utan att ha insikt om det man bygger. Det blir dyrt och uppfyller inte ändamålet.
Genius on call
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av Diripsi »

Odd skrev: söndag 07 augusti 2022 7:45
Diripsi skrev: lördag 06 augusti 2022 15:12 Själva vitsen med att bebygga Bogesundslandet är ju att få en lösning på bostadsbristen och då behöver det vara tät stadsbebyggelse. Då är spårväg definitivt inte tillräckligt vare sig kapacitetsmässigt eller restidsmässigt. Spärväg till Bogsesundslandet är ett fullständigt vansinnigt förslag. Känns mest som en ursäkt för att få återuppbygga Norra Lidingöbanan och bygga mer spårväg.
Om det skall vara spårväg, tunnelbana eller linbana avgörs av vilka behov som finns och naturligtvis kostnaderna. Om man väljer att bygga ett visst trafikslag för trafikslagets skull, då kommer det alltid att bli fel. Blindtarmen gulalinjen visar ju tydligt hur fel det kan gå när man bygger utan att ha insikt om det man bygger. Det blir dyrt och uppfyller inte ändamålet.
Ser inte var jag har skrivit att man ska bygga ett visst trafikslag för trafikslagets skull? Spårväg är ingen bra lösning för Bogesundslandet vilket jag just förklarade. Det handlar absolut inte om att bygga ett visst trafikslag för trafikslagets skull.
C20_rules
Inlägg: 321
Blev medlem: tisdag 16 december 2008 7:40

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av C20_rules »

Odd skrev: söndag 07 augusti 2022 7:45
Diripsi skrev: lördag 06 augusti 2022 15:12 Själva vitsen med att bebygga Bogesundslandet är ju att få en lösning på bostadsbristen och då behöver det vara tät stadsbebyggelse. Då är spårväg definitivt inte tillräckligt vare sig kapacitetsmässigt eller restidsmässigt. Spärväg till Bogsesundslandet är ett fullständigt vansinnigt förslag. Känns mest som en ursäkt för att få återuppbygga Norra Lidingöbanan och bygga mer spårväg.
Om det skall vara spårväg, tunnelbana eller linbana avgörs av vilka behov som finns och naturligtvis kostnaderna. Om man väljer att bygga ett visst trafikslag för trafikslagets skull, då kommer det alltid att bli fel. Blindtarmen gulalinjen visar ju tydligt hur fel det kan gå när man bygger utan att ha insikt om det man bygger. Det blir dyrt och uppfyller inte ändamålet.
För "Gula linjen" så är väl problemet hur den ska ansluta till befintliga linjer också. Kräver omdragning av nuvarande linjer - men samtidigt vill nog alla som kommer från "andra sidan" Odenplan fortsätta kunna åka in till stan utan att behöva byta tåg (så då kan det ju hända det skulle bli svårt med kapaciteten när den nya linjen ska gå ihop med dom gamla). Eller så får man ha en "stump" som är isolerad från övriga linjer - vilket inte heller är så bra lösning.
Den här linjen skulle ju istället bli en fortsättning av befintlig linje som går till Ropsten - det blir ju bara för tågen att "köra vidare", så att säga.

I mitt hypotetiska exempel om pendeltåg, så glömde jag förresten bort Värtabanan. Den skulle ju göra det möjligt, utan att behöva bygga nya tunnlar under all bebyggelse. Men så vitt jag vet har ju inte detta aldrig diskuterats. Måste väl vara rätt stort resandeunderlag om det ska löna sig, skulle jag tro. Järnväg kanske också är dyrare än tunnelbana per km - jag vet inte.
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av Fyrgeit »

Jag ber om ursäkt i förväg ifall jag spårar iväg tråden lite, men hur hade spårvagnar fungerat på Värtabanan? (med vissa anpassningar förstås)

Tänk en linje från Ropsten/Värtahamnen som följer värtabanan med stationer i Albano, Hagastaden och kanske fler ställen. Sedan tar spårvägen två spår i anspråk och går ner till centralen där den på något finurligt sätt kopplas ihop med spvg city. (alltså blir det en stor ringlinje, med kopplingen lidingöbanan-spvg city)

Nu har jag spånat färdigt.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av Odd »

C20_rules skrev: söndag 07 augusti 2022 21:03...
För "Gula linjen" så är väl problemet hur den ska ansluta till befintliga linjer också. Kräver omdragning av nuvarande linjer - men samtidigt vill nog alla som kommer från "andra sidan" Odenplan fortsätta kunna åka in till stan utan att behöva byta tåg (så då kan det ju hända det skulle bli svårt med kapaciteten när den nya linjen ska gå ihop med dom gamla). Eller så får man ha en "stump" som är isolerad från övriga linjer - vilket inte heller är så bra lösning.
...
Det hade inte blivit sämre av om man byggt en säckstation i Odenplan, separerad från tunnelbana 1, men antingen byggd som ett provisorium med mindre påkostad byggnation (som kanske skulle kunna fungera som P-garage eller nåt annat i framtiden) eller i ett läge som gör att man kan bygga vidare i ett senare skede, exempelvis för att ansluta till den rosagrönprickiga linjen som planeras mellan Älvsjö och Fridhemsplan. I vilket fall så skulle båda alternativen bli bättre än nuvarande. Att inte bygga den alls skulle naturligtvis varit bäst för alla parter, inte minst skattebetalarna.
Fyrgeit skrev: söndag 07 augusti 2022 22:07 Jag ber om ursäkt i förväg ifall jag spårar iväg tråden lite, men hur hade spårvagnar fungerat på Värtabanan? (med vissa anpassningar förstås)

Tänk en linje från Ropsten/Värtahamnen som följer värtabanan med stationer i Albano, Hagastaden och kanske fler ställen. Sedan tar spårvägen två spår i anspråk och går ner till centralen där den på något finurligt sätt kopplas ihop med spvg city. (alltså blir det en stor ringlinje, med kopplingen lidingöbanan-spvg city)

Nu har jag spånat färdigt.
Jag tror inte det, i alla fall så länge som godstrafiken finns kvar på banan. Men i vanlig mening så förespråkar jag även i detta fall att man skulle kunna börja med så smått och enkelt som möjligt, en ny linje mellan exempelvis Älvsjö och Värtan, och senare den snart före detta oljehamnen vid Loudden, som körs med pendeltågsvagnar, med enklare hållplatser längs vägen (Karlberg, (Nya) Norra Station, Albano, Storängsbotten, Värtan, Frihamnen och Loudden) utan att behöva bygga en enda meter extra spår och endast lite kompletterande kontaktledningsanläggning. Sen testar man ett tag och planerar det slutliga utförandet efter erfarenheter och observationer som man gör.

På många andra ställen, framför allt i Europa men även exempelvis i Malmö (pendeltågstrafiken på övre delen av kontinentalbanan) så är det relativt vanligt att man gör just på detta sätt, förmodligen för att det är kostnadseffektivt och enkelt.
Genius on call
Skriv svar