Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av Enceladus »

Förslag: Bygg i naturreservaten så får unga råd att bo

Tankesmedjan Timbro vill lösa Stockholms bostadsbrist genom att bebygga några naturreservat. Bogesundslandet är ett av dem, och dessutom det som ger flest bostäder. En förlängning av Ropstensgrenen till Bogesundslandet via Lidingö skulle ge en relativt kort restid till City, men blir kapaciteten tillräcklig?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av Odd »

Kanske inte. Men spårvägen på den nya bron kommer ha ledig kapacitet, och gör man det rätt så kommer en sådan sträckning kunna omfatta två linjer, en till Odenplan/Solna och en till T-centralen/Kungsholmen, som exempel. Dubbelt så bra som T-banan kan bli, alltså.
Genius on call
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev: tisdag 07 juni 2022 18:10 Förslag: Bygg i naturreservaten så får unga råd att bo

Tankesmedjan Timbro vill lösa Stockholms bostadsbrist genom att bebygga några naturreservat. Bogesundslandet är ett av dem, och dessutom det som ger flest bostäder. En förlängning av Ropstensgrenen till Bogesundslandet via Lidingö skulle ge en relativt kort restid till City, men blir kapaciteten tillräcklig?
Ja det är en bra idé som återkommit.
Tänk en station på Lidingö och sedan tre stationer på Bogesundslandet och avslutning med station i Vaxholm och båttrafiken. En kanske runt 20min restid till Vaxholm och för en gångs skull blir spårtrafiken helt överlägsen privatbil.
Bogesundslandet är så stort att det finns plats för både bostäder och naturområden.
Men kapaciteten på röd räcker inte utan då måste grenarna kopplas isär och få olika uppgifter.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: tisdag 07 juni 2022 18:10 Förslag: Bygg i naturreservaten så får unga råd att bo

Tankesmedjan Timbro vill lösa Stockholms bostadsbrist genom att bebygga några naturreservat. Bogesundslandet är ett av dem, och dessutom det som ger flest bostäder. En förlängning av Ropstensgrenen till Bogesundslandet via Lidingö skulle ge en relativt kort restid till City, men blir kapaciteten tillräcklig?
Du brukar ju hävda att man ska utgå från att nuvarande politik gäller för evigt. Om du inte kan föreställa dig ändrat utbud i nattrafiken borde du verkligen inte kunna föreställa dig att man bygger i naturreservat.

Vi andra kan förstås diskutera frågan, men för dig gäller att ”förhålla sig till verkligheten” och inte diskutera dessa ”fria fantasier”.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av Kantorn »

Lennart Petersen skrev: tisdag 07 juni 2022 20:58
Enceladus skrev: tisdag 07 juni 2022 18:10 Förslag: Bygg i naturreservaten så får unga råd att bo

Tankesmedjan Timbro vill lösa Stockholms bostadsbrist genom att bebygga några naturreservat. Bogesundslandet är ett av dem, och dessutom det som ger flest bostäder. En förlängning av Ropstensgrenen till Bogesundslandet via Lidingö skulle ge en relativt kort restid till City, men blir kapaciteten tillräcklig?
Ja det är en bra idé som återkommit.
Tänk en station på Lidingö och sedan tre stationer på Bogesundslandet och avslutning med station i Vaxholm och båttrafiken. En kanske runt 20min restid till Vaxholm och för en gångs skull blir spårtrafiken helt överlägsen privatbil.
Bogesundslandet är så stort att det finns plats för både bostäder och naturområden.
Men kapaciteten på röd räcker inte utan då måste grenarna kopplas isär och få olika uppgifter.
Om så blir - vilket jag tillåter mig betvivla - så kan en fortsättning vara att gå via Ytterby till Margretelund - Åkersberga. Men då är röda definitivt för trång.
Professionell tyckare
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av Breitspurbahn »

Det beror väl lite på var på Bogesundslandet man skulle bygga. Skulle det bli på västra delen av Bogesundslandet, mot Stora Värtan så hade väl tunnelbana via Lidingö genom detta varit en idé. Kanske hade kunnat fortsätta till Hägernäs/Arninge?
Skulle bebyggelsen vara mer i centrala/östra Bogesundslandet så hade en gren av Roslagsbanan kanske varit mer rimlig.

På 70-talet var väl planen att bygga någonstans i mitten av området, men då ville man även dra tunnelbanan dit och vidare till Vaxholm.

Tunnelbana i Vaxholm känns fel. :lol:
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av Fyrgeit »

När man ändå är i området, varför bygger man inte bostäder norr om järnvägen vid Rydbo och Täljö? Det är inte naturreservat och tar bara 30-35 min till Östra och senare T-Centralen.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av Kantorn »

Breitspurbahn skrev: torsdag 09 juni 2022 14:20 Det beror väl lite på var på Bogesundslandet man skulle bygga. Skulle det bli på västra delen av Bogesundslandet, mot Stora Värtan så hade väl tunnelbana via Lidingö genom detta varit en idé. Kanske hade kunnat fortsätta till Hägernäs/Arninge?
Skulle bebyggelsen vara mer i centrala/östra Bogesundslandet så hade en gren av Roslagsbanan kanske varit mer rimlig.

På 70-talet var väl planen att bygga någonstans i mitten av området, men då ville man även dra tunnelbanan dit och vidare till Vaxholm.

Tunnelbana i Vaxholm känns fel. :lol:
Bebyggelse på Bogesundslandet känns ännu mer fel. Men nu spånar vi hej vilt (tex jag...)
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av Kantorn »

Fyrgeit skrev: torsdag 09 juni 2022 16:12 När man ändå är i området, varför bygger man inte bostäder norr om järnvägen vid Rydbo och Täljö? Det är inte naturreservat och tar bara 30-35 min till Östra och senare T-Centralen.
Ren gissning: markägaren vill inte...
Professionell tyckare
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av LÅ1 »

Jag vet inget om Bogesundslandet, mer än vad det ligger. Men för många år sedan skrevs det mycket om att bebygga det, Motargumentet var att det var kulturhistoriskt känsligt har jag för mig. Kanske var också naturvärdet ett motargument. Ska man dra tunnelbana dit så måste det ju byggas rätt mycket. Och det skulle väl samtidigt bli en hel del busslinjer som dras till en T-banestation där, kan jag tänka mig.

Tittar man enbart på geografin och det befintliga T-banenätet så verkar det rimligt att bebygga området tycker jag. Måste man dra om linjerna inne i stan och separera de båda röda linjerna av kapacitetsskäl så blir det förstås en annan sak. Men det kanske är något som kommer att behöva ske ändå, förr eller senare? Någon som har en bra idé om hur det skulle ske? Kan kanske vara värt en egen tråd.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev: torsdag 09 juni 2022 16:44 Tittar man enbart på geografin och det befintliga T-banenätet så verkar det rimligt att bebygga området tycker jag. Måste man dra om linjerna inne i stan och separera de båda röda linjerna av kapacitetsskäl så blir det förstås en annan sak. Men det kanske är något som kommer att behöva ske ändå, förr eller senare? Någon som har en bra idé om hur det skulle ske? Kan kanske vara värt en egen tråd.
Det vanligaste förslaget på forumet tycks vara att bygga en länk Liljeholmen-(Högalid)-Rådhuset-Hötorget-Östermalmstorg, där stationen i Högalid ibland utgår.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev: torsdag 09 juni 2022 16:59
LÅ1 skrev: torsdag 09 juni 2022 16:44 Tittar man enbart på geografin och det befintliga T-banenätet så verkar det rimligt att bebygga området tycker jag. Måste man dra om linjerna inne i stan och separera de båda röda linjerna av kapacitetsskäl så blir det förstås en annan sak. Men det kanske är något som kommer att behöva ske ändå, förr eller senare? Någon som har en bra idé om hur det skulle ske? Kan kanske vara värt en egen tråd.
Det vanligaste förslaget på forumet tycks vara att bygga en länk Liljeholmen-(Högalid)-Rådhuset-Hötorget-Östermalmstorg, där stationen i Högalid ibland utgår.
Vekar vettigt. Hötorget eller kanske Norra bantorget med gångförbindelse både till station Stockholm City och Hötorgets t-bana och kanske Centralen. Vilka grenar som ska förbindas så och vika som ska behålla nuvarande väg kan diskuteras.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av twr »

Kantorn skrev: torsdag 09 juni 2022 16:24
Fyrgeit skrev: torsdag 09 juni 2022 16:12 När man ändå är i området, varför bygger man inte bostäder norr om järnvägen vid Rydbo och Täljö? Det är inte naturreservat och tar bara 30-35 min till Östra och senare T-Centralen.
Ren gissning: markägaren vill inte...
Det ska byggas tusentals bostäder kring Täljö och Åkers Runö. Det är en del i uppgörelsen för Roslagsbanan till T-Centralen. Rydbo är lite mer osäkert, men sannolikt blir det en del där också.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av Fyrgeit »

twr skrev: torsdag 09 juni 2022 18:39
Kantorn skrev: torsdag 09 juni 2022 16:24
Fyrgeit skrev: torsdag 09 juni 2022 16:12 När man ändå är i området, varför bygger man inte bostäder norr om järnvägen vid Rydbo och Täljö? Det är inte naturreservat och tar bara 30-35 min till Östra och senare T-Centralen.
Ren gissning: markägaren vill inte...
Det ska byggas tusentals bostäder kring Täljö och Åkers Runö. Det är en del i uppgörelsen för Roslagsbanan till T-Centralen. Rydbo är lite mer osäkert, men sannolikt blir det en del där också.
Det finns en del nybebyggelse på Täljöhalvön (10 min cykelväg från stationen :/ ), men det kanske är andra du menar.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av twr »

Fyrgeit skrev: torsdag 09 juni 2022 22:01
twr skrev: torsdag 09 juni 2022 18:39
Kantorn skrev: torsdag 09 juni 2022 16:24

Ren gissning: markägaren vill inte...
Det ska byggas tusentals bostäder kring Täljö och Åkers Runö. Det är en del i uppgörelsen för Roslagsbanan till T-Centralen. Rydbo är lite mer osäkert, men sannolikt blir det en del där också.
Det finns en del nybebyggelse på Täljöhalvön (10 min cykelväg från stationen :/ ), men det kanske är andra du menar.
Det är kanske en del av de avtalade bostäderna, men jag syftade på bostäder nära stationen, till exempel på banans norra sida i Täljö. Det finns en fördjupad översiktsplan för Täljöviken från 2006 som beskriver detta. Det finns även dokument som visar Österåkers åtaganden för bostadsbyggande inom Sverigeförhandlingen, avtalat 2017.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av Anders Hanquist »

Kantorn skrev: torsdag 09 juni 2022 16:24
Fyrgeit skrev: torsdag 09 juni 2022 16:12 När man ändå är i området, varför bygger man inte bostäder norr om järnvägen vid Rydbo och Täljö? Det är inte naturreservat och tar bara 30-35 min till Östra och senare T-Centralen.
Ren gissning: markägaren vill inte...
Så brukar det vara i det området. Vasatornet äger tydligen det mesta i trakten.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av twr »

Anders Hanquist skrev: lördag 11 juni 2022 19:17
Kantorn skrev: torsdag 09 juni 2022 16:24
Fyrgeit skrev: torsdag 09 juni 2022 16:12 När man ändå är i området, varför bygger man inte bostäder norr om järnvägen vid Rydbo och Täljö? Det är inte naturreservat och tar bara 30-35 min till Östra och senare T-Centralen.
Ren gissning: markägaren vill inte...
Så brukar det vara i det området. Vasatornet äger tydligen det mesta i trakten.
Ja, men stora delar av marken kring Täljö station ägs av byggbolaget JM.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av BSB101 »

twr skrev: lördag 11 juni 2022 22:06 Ja, men stora delar av marken kring Täljö station ägs av byggbolaget JM.
Se man där, då kommer det säkert bebyggas när det blir tillräckligt lönsamt.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av twr »

BSB101 skrev: söndag 12 juni 2022 13:01
twr skrev: lördag 11 juni 2022 22:06 Ja, men stora delar av marken kring Täljö station ägs av byggbolaget JM.
Se man där, då kommer det säkert bebyggas när det blir tillräckligt lönsamt.
Ja, som jag skrev i ett annat inlägg så ingår detta i överenskommelsen om Roslagsbanan till T-Centralen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av Breitspurbahn »

Täljö är väl en bra bit från Bogesundslandet och är på infarten till Åkersberga.
Eller kanske ingår i samma ägor?
Skriv svar