Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av twr »

Breitspurbahn skrev: tisdag 14 juni 2022 11:03 Täljö är väl en bra bit från Bogesundslandet och är på infarten till Åkersberga.
Eller kanske ingår i samma ägor?
Nej.

Det var bara det att någon påpekade att man hellre kan bygga där det redan finns spårtrafik.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av Breitspurbahn »

twr skrev: tisdag 14 juni 2022 13:00
Breitspurbahn skrev: tisdag 14 juni 2022 11:03 Täljö är väl en bra bit från Bogesundslandet och är på infarten till Åkersberga.
Eller kanske ingår i samma ägor?
Nej.

Det var bara det att någon påpekade att man hellre kan bygga där det redan finns spårtrafik.
Ah, ja det vore väl lämpligt.
Generellt måste man få till bebyggelse på sådana områden om man vill ha det billigt.
De flesta nybyggnationer som sker idag är på gammal industrimark och den sanering och annat som krävs gör att det ofrånkomligen blir dyrt.
Smälla upp bostadshus på en gräsmatta är aningen billigare.
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av Breitspurbahn »

Med risk för att gå lite off topic: Hur vore det med en gren av Roslagsbanan från Täljö via Svinninge, Resarö och Vaxholm?
Tunnel under Svinninge och Resarösund, men annars borde den kunna gå i ytläge och det ser ut att finnas mark för spår (förutom breddade/nya broar) och Vaxholmsvägen in på Vaxön har en del mark innan man kommer in till centrum i höjd med kyrkan.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av Kantorn »

Breitspurbahn skrev: onsdag 15 juni 2022 13:10 Med risk för att gå lite off topic: Hur vore det med en gren av Roslagsbanan från Täljö via Svinninge, Resarö och Vaxholm?
Tunnel under Svinninge och Resarösund, men annars borde den kunna gå i ytläge och det ser ut att finnas mark för spår (förutom breddade/nya broar) och Vaxholmsvägen in på Vaxön har en del mark innan man kommer in till centrum i höjd med kyrkan.
Trodde att Åkersberga faktiskt behövde de tåg som får plats på Österskärslinjen. Det skulle ju gå att dra från Österskär och över till Svinninge - Resarö - Vaxholm, men den sträckan tar mycket längre tid än bussarna gör (vilket jag tror att även en avgrening i Täljö gör förvisso). Möjligen skulle det främja kontakterna Vaxholm - Åkersberga och Vaxholm - Täby.
Professionell tyckare
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev: onsdag 15 juni 2022 16:21
Breitspurbahn skrev: onsdag 15 juni 2022 13:10 Med risk för att gå lite off topic: Hur vore det med en gren av Roslagsbanan från Täljö via Svinninge, Resarö och Vaxholm?
Tunnel under Svinninge och Resarösund, men annars borde den kunna gå i ytläge och det ser ut att finnas mark för spår (förutom breddade/nya broar) och Vaxholmsvägen in på Vaxön har en del mark innan man kommer in till centrum i höjd med kyrkan.
Trodde att Åkersberga faktiskt behövde de tåg som får plats på Österskärslinjen. Det skulle ju gå att dra från Österskär och över till Svinninge - Resarö - Vaxholm, men den sträckan tar mycket längre tid än bussarna gör (vilket jag tror att även en avgrening i Täljö gör förvisso). Möjligen skulle det främja kontakterna Vaxholm - Åkersberga och Vaxholm - Täby.
Snabbare resa in till Stockholm än med förlängd tunnelbana går väl knappast att åstadkomma. Inte ens om Waxholmsborna måste ta buss till station Bogesund.
Eller?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av LÅ1 »

LÅ1 skrev: torsdag 09 juni 2022 17:06
Enceladus skrev: torsdag 09 juni 2022 16:59
LÅ1 skrev: torsdag 09 juni 2022 16:44 Tittar man enbart på geografin och det befintliga T-banenätet så verkar det rimligt att bebygga området tycker jag. Måste man dra om linjerna inne i stan och separera de båda röda linjerna av kapacitetsskäl så blir det förstås en annan sak. Men det kanske är något som kommer att behöva ske ändå, förr eller senare? Någon som har en bra idé om hur det skulle ske? Kan kanske vara värt en egen tråd.
Det vanligaste förslaget på forumet tycks vara att bygga en länk Liljeholmen-(Högalid)-Rådhuset-Hötorget-Östermalmstorg, där stationen i Högalid ibland utgår.
Vekar vettigt. Hötorget eller kanske Norra bantorget med gångförbindelse både till station Stockholm City och Hötorgets t-bana och kanske Centralen. Vilka grenar som ska förbindas så och vika som ska behålla nuvarande väg kan diskuteras.
Kom att tänka på att det var besvärliga förhållande när man byggde sträckan T-centralen - Östermalmstorg. Är det bättre en knapp kilometer norr ut? Men man kanske kan gå djupare för att säkra bergtäckning hela vägen. (Och slippa vattenförande grus.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av Kantorn »

LÅ1 skrev: onsdag 15 juni 2022 17:45
Kantorn skrev: onsdag 15 juni 2022 16:21
Breitspurbahn skrev: onsdag 15 juni 2022 13:10 Med risk för att gå lite off topic: Hur vore det med en gren av Roslagsbanan från Täljö via Svinninge, Resarö och Vaxholm?
Tunnel under Svinninge och Resarösund, men annars borde den kunna gå i ytläge och det ser ut att finnas mark för spår (förutom breddade/nya broar) och Vaxholmsvägen in på Vaxön har en del mark innan man kommer in till centrum i höjd med kyrkan.
Trodde att Åkersberga faktiskt behövde de tåg som får plats på Österskärslinjen. Det skulle ju gå att dra från Österskär och över till Svinninge - Resarö - Vaxholm, men den sträckan tar mycket längre tid än bussarna gör (vilket jag tror att även en avgrening i Täljö gör förvisso). Möjligen skulle det främja kontakterna Vaxholm - Åkersberga och Vaxholm - Täby.
Snabbare resa in till Stockholm än med förlängd tunnelbana går väl knappast att åstadkomma. Inte ens om Waxholmsborna måste ta buss till station Bogesund.
Eller?
Det är sant. Men jag citerade en omläggning av Roslagsbanan.
Professionell tyckare
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av Breitspurbahn »

Kantorn skrev: onsdag 15 juni 2022 16:21
Breitspurbahn skrev: onsdag 15 juni 2022 13:10 Med risk för att gå lite off topic: Hur vore det med en gren av Roslagsbanan från Täljö via Svinninge, Resarö och Vaxholm?
Tunnel under Svinninge och Resarösund, men annars borde den kunna gå i ytläge och det ser ut att finnas mark för spår (förutom breddade/nya broar) och Vaxholmsvägen in på Vaxön har en del mark innan man kommer in till centrum i höjd med kyrkan.
Trodde att Åkersberga faktiskt behövde de tåg som får plats på Österskärslinjen. Det skulle ju gå att dra från Österskär och över till Svinninge - Resarö - Vaxholm, men den sträckan tar mycket längre tid än bussarna gör (vilket jag tror att även en avgrening i Täljö gör förvisso). Möjligen skulle det främja kontakterna Vaxholm - Åkersberga och Vaxholm - Täby.
Tunneln under södra Österskär och västra Trälhavet hade behövt vara ganska lång, men det är såklart ett alternativ.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av Kantorn »

Breitspurbahn skrev: fredag 17 juni 2022 13:20
Kantorn skrev: onsdag 15 juni 2022 16:21
Breitspurbahn skrev: onsdag 15 juni 2022 13:10 Med risk för att gå lite off topic: Hur vore det med en gren av Roslagsbanan från Täljö via Svinninge, Resarö och Vaxholm?
Tunnel under Svinninge och Resarösund, men annars borde den kunna gå i ytläge och det ser ut att finnas mark för spår (förutom breddade/nya broar) och Vaxholmsvägen in på Vaxön har en del mark innan man kommer in till centrum i höjd med kyrkan.
Trodde att Åkersberga faktiskt behövde de tåg som får plats på Österskärslinjen. Det skulle ju gå att dra från Österskär och över till Svinninge - Resarö - Vaxholm, men den sträckan tar mycket längre tid än bussarna gör (vilket jag tror att även en avgrening i Täljö gör förvisso). Möjligen skulle det främja kontakterna Vaxholm - Åkersberga och Vaxholm - Täby.
Tunneln under södra Österskär och västra Trälhavet hade behövt vara ganska lång, men det är såklart ett alternativ.
Eller en smal och smäcker högbro... Eller kanske inte...
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av Odd »

Jag tycker ändå att man skall börja enkelt men inte utesluta för senare utbyggnad. Jag tänker mig att man kan göra så här:

Från nya Lidingöbron fortsätter banan i en tunnel under Lidingö Centrum för att sedan dyka upp ungefär längs Norra banans gamla sträckning. Vid Kyrkviken fortsätter man i gatunivå lämplig väg till en bro över till Bogesundslandet.

Såväl tunneln som bron bygger man så att man dels kan köra tunneltåg i dem, med förberedelse för en alternativ anslutning med eventuell framtida T-banebro och stationen under Lidingö Centrum byggs med förberedelse för fullängds tunneltåg, men med endast 60 meter "aktiv" plattformssträcka med mittplattform. Sträckan på Lidingön som är närmast "Bogesundsbron" byggs med separering avsett för tunneltåg och på ett sätt som gör att när/om man i framtiden tänker bygga tunnelbana mellan Lidingö Centrum och "Bogesundsbron" så kan den byggas utan att störa trafiken på befintlig sträcka ända tills den är klar. På Bogösundssidan byggs resten av sträckan i "tunnelbaneutförande" men trafikeras med spårvagnar. Planeringen av sträckan görs redan från början så att man i god tid kan lösa in fastigheter och så att man kan använda enklast möjliga "cut and cover" eller viadukter där man måste passera strukturer planfritt.

Om man vill komma fram ännu kostnadseffektivare så kanske man helt kan använda gamla norra Lidingöbanans sträckning i stället för att bygga en tunnel, men se till att alla åtgärder vidtas för att reservera utrymme för framtida tunnelbana.

På detta sätt får man en kortare och mer kostnadseffektiv utbyggnad som kan nedgraderas till tunnelbana relativt enkelt och kostnadseffektivt om man bestämmer det i framtiden.
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av LÅ1 »

Om en snabb förbindelse mellan Bogesund och centrala Stockholm skapas enligt Odds förslag så tror jag att många närboende, bl.a. Vaxholmsbor, skulle ta sig till Bogesund och ta spårvagnen där. Skulle kapaciteten vara tillräcklig?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av Odd »

I dagsläget, med dagens trafik, troligen ja. Det går enligt SLs planerare en buss var femte minut.

Om det gick ett spårvagnstg var femte minut, med två vagnar, fullastade men inte proppfulla, med 300 personer i varje, så skulle hela dagens befolkning i Vaxholm få plats på drygt 3 timmar. Den situationen kommer aldrig att inträffa.
Nu får man väl räkna med att det inte bara blir ny befolkning på Bogesundslandet utan även en pendlarparkering där med folk från några av de norra kommunerna, å andra sidan kan man ju lätt förtäta trafiken till i varje fall 2-minutestrafik (även om betydligt tätare trafik egentligen är möjligt).

Det är väl på land-sidan som det kommer bli intressant. En hel del kommer ju att byta i Ropsten, så några avgångar, i alla fall i rusningen, kan ju vända där. Men om man bygger sträckan Ropsten-Östra Station-Odenplan-Fridhemsplan, då kommer det ju inte vara några problem alls med kapaciteten på många år.
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av LÅ1 »

Det ska få plats Gåshagatåg också på sista snutten fram till Ropsten. Men visst en premetrospårväg till Bogesundslandet låter som en vettig idé.
Kanske skulle man lägga spår så viss tåg gick ända in i Vaxholm?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev: söndag 19 juni 2022 12:19 Det ska få plats Gåshagatåg också på sista snutten fram till Ropsten. Men visst en premetrospårväg till Bogesundslandet låter som en vettig idé.
Kanske skulle man lägga spår så viss tåg gick ända in i Vaxholm?
Vad är fördelen jämfört med att bygga tunnelbana från början? Förutom en onödig ombyggnad i framtiden blir den enkelspåriga Lidingöbanan mer störningskänslig under övergångsperioden och Bogesundsborna blir tvungna att åka nattbuss runt hela Täby...
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev: söndag 19 juni 2022 12:44
LÅ1 skrev: söndag 19 juni 2022 12:19 Det ska få plats Gåshagatåg också på sista snutten fram till Ropsten. Men visst en premetrospårväg till Bogesundslandet låter som en vettig idé.
Kanske skulle man lägga spår så viss tåg gick ända in i Vaxholm?
Vad är fördelen jämfört med att bygga tunnelbana från början? Förutom en onödig ombyggnad i framtiden blir den enkelspåriga Lidingöbanan mer störningskänslig under övergångsperioden och Bogesundsborna blir tvungna att åka nattbuss runt hela Täby...
Jag vet inte. Kanske motstånd från Lidingö, kanske prislappen?
Det är väl inget som hindrar att man kör spårvagnar nattetid!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: söndag 19 juni 2022 12:44
LÅ1 skrev: söndag 19 juni 2022 12:19 Det ska få plats Gåshagatåg också på sista snutten fram till Ropsten. Men visst en premetrospårväg till Bogesundslandet låter som en vettig idé.
Kanske skulle man lägga spår så viss tåg gick ända in i Vaxholm?
Vad är fördelen jämfört med att bygga tunnelbana från början? Förutom en onödig ombyggnad i framtiden blir den enkelspåriga Lidingöbanan mer störningskänslig under övergångsperioden och Bogesundsborna blir tvungna att åka nattbuss runt hela Täby...
Kostnaden är en stor faktor. Att bygga en helt ny tunnelbanebro från Ropsten till Lidingö och att bygga helt isolerat spårområde genom ön är kostnadsfaktorer som inte är triviala. Men för tunnelbanan så behövs troligen lite utbyggnad av kapaciteten även genom centrala Stockholm, och då är det en ny tunnel som gäller mellan i varje fall Karlaplan och Liljeholmen, och det är inte billigt. För en liten del av denna kostnad så kommer man kunna ha ändamålsenlig trafikering genom att bygga spårväg i stället i alla fall i 50 år eller så. För att inte tala om projekterings- och byggtiden, som nog är närmare hälften eller en tredjedel av den som en tunnelbanelinje skulle innebära.

Nattrafik har inget med detta att göra, det går lika bra att köra nattrafik med spårvagn som med tunnelbana. Men det vet du ju egentligen redan fast du inte visar det.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: söndag 19 juni 2022 13:35
Enceladus skrev: söndag 19 juni 2022 12:44
LÅ1 skrev: söndag 19 juni 2022 12:19 Det ska få plats Gåshagatåg också på sista snutten fram till Ropsten. Men visst en premetrospårväg till Bogesundslandet låter som en vettig idé.
Kanske skulle man lägga spår så viss tåg gick ända in i Vaxholm?
Vad är fördelen jämfört med att bygga tunnelbana från början? Förutom en onödig ombyggnad i framtiden blir den enkelspåriga Lidingöbanan mer störningskänslig under övergångsperioden och Bogesundsborna blir tvungna att åka nattbuss runt hela Täby...
Kostnaden är en stor faktor. Att bygga en helt ny tunnelbanebro från Ropsten till Lidingö och att bygga helt isolerat spårområde genom ön är kostnadsfaktorer som inte är triviala. Men för tunnelbanan så behövs troligen lite utbyggnad av kapaciteten även genom centrala Stockholm, och då är det en ny tunnel som gäller mellan i varje fall Karlaplan och Liljeholmen, och det är inte billigt. För en liten del av denna kostnad så kommer man kunna ha ändamålsenlig trafikering genom att bygga spårväg i stället i alla fall i 50 år eller så. För att inte tala om projekterings- och byggtiden, som nog är närmare hälften eller en tredjedel av den som en tunnelbanelinje skulle innebära.

Nattrafik har inget med detta att göra, det går lika bra att köra nattrafik med spårvagn som med tunnelbana. Men det vet du ju egentligen redan fast du inte visar det.
Behovet av en ny länk mellan Liljeholmen och Östermalmstorg är i stort sett oberoende av valet av trafikslag. Resenärerna måste ju fortsätta på något sätt efter att ha matats till Ropsten. Det är också tveksamt om Lilla Lidingöbron kan hantera tät trafik till Bogesundslandet enär Lidingöbanan är enkelspårig.

Nattrafik med spårvagn är bara fantasier. Tvärbanan har fler resenärer än endera av blå linjens grenar. Tamsons har i princip stoppat utökad nattrafik för att prioritera befintlig trafik.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av Diripsi »

Tamsons kommer inte att sitta kvar den dagen då spårtrafik till Bogesundslandet blir av!

Men självklart behövs det tunnelbana till Bogesundslandet. Att bygga spårväg dit verkar helt vansinnigt.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av Enceladus »

Diripsi skrev: söndag 19 juni 2022 15:08 Tamsons kommer inte att sitta kvar den dagen då spårtrafik till Bogesundslandet blir av!

Men självklart behövs det tunnelbana till Bogesundslandet. Att bygga spårväg dit verkar helt vansinnigt.
Användes inte samma argument emot tunnelbanan till Arenastaden? Är det någon som fortfarande tror att Tvärbanan eller pendeltågen får nattrafik innan tunnelbanan dras dit? :roll:
Lennart Petersen skrev: tisdag 07 juni 2022 20:58 En kanske runt 20min restid till Vaxholm och för en gångs skull blir spårtrafiken helt överlägsen privatbil.
För Bogesundslandet är det verkligen inget alternativ att skumpa runt på nattbussar i en halv evighet under de decennier som regionpolitiken behöver för att överge den nuvarande trafikpopulismen.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Timbro vill bebygga Bogesundslandet - räcker röda linjen?

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: söndag 19 juni 2022 15:00 ...
Behovet av en ny länk mellan Liljeholmen och Östermalmstorg är i stort sett oberoende av valet av trafikslag. Resenärerna måste ju fortsätta på något sätt efter att ha matats till Ropsten. Det är också tveksamt om Lilla Lidingöbron kan hantera tät trafik till Bogesundslandet enär Lidingöbanan är enkelspårig.

Nattrafik med spårvagn är bara fantasier. Tvärbanan har fler resenärer än endera av blå linjens grenar. Tamsons har i princip stoppat utökad nattrafik för att prioritera befintlig trafik.
Ha, begränsningen är nog i dina fantasier :-D

Lilla Lidingöbron blir dubbelspårig. Det finns ingen anledning att "nya Norra Lidingöbanan" inte skulle bli enkelspårig, tvärtom, man bygger nog inte nya spårvägar enkelspåriga. Kapaciteten för Lilla Lidingöbron kommer gott och väl klara av såväl trafik till Bogesundslandet som till Södra Lidingöbanan. Allt annat är rena fantasier.
Genius on call
Skriv svar