Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Tågresenärer är världens tåligaste folk. Annars borde SJ, Trafikverket och näringsdepartementet för länge sedan ha ställts till svars för den upprörande vanskötseln.
Om man är ute i god tid och därför kan köpa en resa till lågt pris, men sedan måste boka om för att tåget dras in, så är resan betydligt dyrare. Det är ju faktiskt något som liknar lurendrejeri.
LÅ1 skrev: ↑måndag 06 juni 2022 23:47
Om man är ute i god tid och därför kan köpa en resa till lågt pris, men sedan måste boka om för att tåget dras in, så är resan betydligt dyrare. Det är ju faktiskt något som liknar lurendrejeri.
Men så är det ju inte. Det är fri ombokning om man tvingas byta till annan avgång. Men kolumnisten använde tydligen fel funktion, och fick kontakta kundtjänst för att korrigera misstaget.
LÅ1 skrev: ↑måndag 06 juni 2022 23:47
Om man är ute i god tid och därför kan köpa en resa till lågt pris, men sedan måste boka om för att tåget dras in, så är resan betydligt dyrare. Det är ju faktiskt något som liknar lurendrejeri.
Men så är det ju inte. Det är fri ombokning om man tvingas byta till annan avgång. Men kolumnisten använde tydligen fel funktion, och fick kontakta kundtjänst för att korrigera misstaget.
Det är fegt att skylla på att kunden har använt "fel funktion". Är det fri ombokning så ska SJ inte debitera kunden för ombokning överhuvudtaget, oavsett vilken funktion som har använts! Om kolumnisten har använt "fel funktion" är det säkert många andra som också har gjort det och SJ har tjänat en del pengar på det sättet.
Diripsi skrev: ↑tisdag 07 juni 2022 0:12
Det är fegt att skylla på att kunden har använt "fel funktion". Är det fri ombokning så ska SJ inte debitera kunden för ombokning överhuvudtaget, oavsett vilken funktion som har använts! Om kolumnisten har använt "fel funktion" är det säkert många andra som också har gjort det och SJ har tjänat en del pengar på det sättet.
Jag vet ju inte exakt vad som har hänt, men det är knappast så att SJ automatiskt har tagit extrabetalt av kunden vid ombokningen utan att informera om det. Jag gissar att han inte har hittat funktionen för fri ombokning utan istället använt den vanliga ombokningsfunktionen där man får betala mellanskillnaden till en eventuellt dyrare biljett. Och godkänt ombokningen och sedan blivit sur över att det kostade pengar trots information att det skulle vara fri ombokning. Och sedan kontaktat kundtjänst för att få pengarna tillbaka.
Diripsi skrev: ↑tisdag 07 juni 2022 0:12
Det är fegt att skylla på att kunden har använt "fel funktion". Är det fri ombokning så ska SJ inte debitera kunden för ombokning överhuvudtaget, oavsett vilken funktion som har använts! Om kolumnisten har använt "fel funktion" är det säkert många andra som också har gjort det och SJ har tjänat en del pengar på det sättet.
Jag gissar att han inte har hittat funktionen för fri ombokning utan istället använt den vanliga ombokningsfunktionen där man får betala mellanskillnaden till en eventuellt dyrare biljett.
Och det ska inte vara kundens ansvar att hitta rätt funktion. SJ skulle mycket väl kunna se till att ombokningen inte kostar något extra oavsett vilken funktion man använder.
Jag blev vid ett tillfälle automatiskt ombokad till ett senare tåg när jag skulle till Stockholm när mitt tåg ställts in. Turligt nog hade jag köpt resan på poäng, och kunde gratis boka om en gång till till dagen innan + hotell. En resa en timme senare hade gjort resan ogjord. Dvs jag hade kommit på tok för sent till det jag skulle till.