SJ o Trafikverket kritiseras: Ingen tar ansvar för vanskötseln

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

SJ o Trafikverket kritiseras: Ingen tar ansvar för vanskötseln

Inlägg av LÅ1 »

Gunnar Wetterberg kritiserar SJ och Trafikverket "Ingen tar ansvar för vanskötseln".
Ingressen:
Tågresenärer är världens tåligaste folk. Annars borde SJ, Trafikverket och näringsdepartementet för länge sedan ha ställts till svars för den upprörande vanskötseln.
Om man är ute i god tid och därför kan köpa en resa till lågt pris, men sedan måste boka om för att tåget dras in, så är resan betydligt dyrare. Det är ju faktiskt något som liknar lurendrejeri.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: SJ o Trafikverket kritiseras: Ingen tar ansvar för vanskötseln

Inlägg av kildor »

LÅ1 skrev: måndag 06 juni 2022 23:47 Om man är ute i god tid och därför kan köpa en resa till lågt pris, men sedan måste boka om för att tåget dras in, så är resan betydligt dyrare. Det är ju faktiskt något som liknar lurendrejeri.
Men så är det ju inte. Det är fri ombokning om man tvingas byta till annan avgång. Men kolumnisten använde tydligen fel funktion, och fick kontakta kundtjänst för att korrigera misstaget.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: SJ o Trafikverket kritiseras: Ingen tar ansvar för vanskötseln

Inlägg av Diripsi »

kildor skrev: tisdag 07 juni 2022 0:04
LÅ1 skrev: måndag 06 juni 2022 23:47 Om man är ute i god tid och därför kan köpa en resa till lågt pris, men sedan måste boka om för att tåget dras in, så är resan betydligt dyrare. Det är ju faktiskt något som liknar lurendrejeri.
Men så är det ju inte. Det är fri ombokning om man tvingas byta till annan avgång. Men kolumnisten använde tydligen fel funktion, och fick kontakta kundtjänst för att korrigera misstaget.
Det är fegt att skylla på att kunden har använt "fel funktion". Är det fri ombokning så ska SJ inte debitera kunden för ombokning överhuvudtaget, oavsett vilken funktion som har använts! Om kolumnisten har använt "fel funktion" är det säkert många andra som också har gjort det och SJ har tjänat en del pengar på det sättet.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: SJ o Trafikverket kritiseras: Ingen tar ansvar för vanskötseln

Inlägg av kildor »

Diripsi skrev: tisdag 07 juni 2022 0:12 Det är fegt att skylla på att kunden har använt "fel funktion". Är det fri ombokning så ska SJ inte debitera kunden för ombokning överhuvudtaget, oavsett vilken funktion som har använts! Om kolumnisten har använt "fel funktion" är det säkert många andra som också har gjort det och SJ har tjänat en del pengar på det sättet.
Jag vet ju inte exakt vad som har hänt, men det är knappast så att SJ automatiskt har tagit extrabetalt av kunden vid ombokningen utan att informera om det. Jag gissar att han inte har hittat funktionen för fri ombokning utan istället använt den vanliga ombokningsfunktionen där man får betala mellanskillnaden till en eventuellt dyrare biljett. Och godkänt ombokningen och sedan blivit sur över att det kostade pengar trots information att det skulle vara fri ombokning. Och sedan kontaktat kundtjänst för att få pengarna tillbaka.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: SJ o Trafikverket kritiseras: Ingen tar ansvar för vanskötseln

Inlägg av Diripsi »

kildor skrev: tisdag 07 juni 2022 0:36
Diripsi skrev: tisdag 07 juni 2022 0:12 Det är fegt att skylla på att kunden har använt "fel funktion". Är det fri ombokning så ska SJ inte debitera kunden för ombokning överhuvudtaget, oavsett vilken funktion som har använts! Om kolumnisten har använt "fel funktion" är det säkert många andra som också har gjort det och SJ har tjänat en del pengar på det sättet.
Jag gissar att han inte har hittat funktionen för fri ombokning utan istället använt den vanliga ombokningsfunktionen där man får betala mellanskillnaden till en eventuellt dyrare biljett.
Och det ska inte vara kundens ansvar att hitta rätt funktion. SJ skulle mycket väl kunna se till att ombokningen inte kostar något extra oavsett vilken funktion man använder.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SJ o Trafikverket kritiseras: Ingen tar ansvar för vanskötseln

Inlägg av LÅ1 »

Det är fler som är kritiska till Trafikverket. Snälltåget: "Trafikverkets planeringsförmåga har spårat ur!"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SJ o Trafikverket kritiseras: Ingen tar ansvar för vanskötseln

Inlägg av Odd »

LÅ1 skrev: tisdag 07 juni 2022 18:23 Det är fler som är kritiska till Trafikverket. Snälltåget: "Trafikverkets planeringsförmåga har spårat ur!"
Och dom har ju rätt. Nu har dom väl ställt sig i onåd hos tjänstemännen i Borlänge så Snälltågets dagar är nog räknade.
Genius on call
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: SJ o Trafikverket kritiseras: Ingen tar ansvar för vanskötseln

Inlägg av Kantorn »

Jag blev vid ett tillfälle automatiskt ombokad till ett senare tåg när jag skulle till Stockholm när mitt tåg ställts in. Turligt nog hade jag köpt resan på poäng, och kunde gratis boka om en gång till till dagen innan + hotell. En resa en timme senare hade gjort resan ogjord. Dvs jag hade kommit på tok för sent till det jag skulle till.
Professionell tyckare
Skriv svar