Om spärrarna i Stockhollms tunnelbana

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Om spärrarna i Stockhollms tunnelbana

Inlägg av LÅ1 »

På Kvartal finns en debattartikel där skribenten problematiserar T-banespärrarna ur ett klassperspektiv.
"Tunnelbanans klämda folk".

Från artikelns ingress:
Tunnelbanans spärrar utgör inte bara hinder utan upprätthåller också klasskillnader och ställer resenären inför ett moraliskt dilemma.
Personligen gillar jag spärrarna. De hindrar mig att av misstag gå ner i T-banan utan giltig biljett. Jag blir varje gång påmind hur länge biljetten gäller.
Jag tycker också att jag numera sällan får oönskat sällskap genom spärren. Var betydligt vanligare för några år sedan.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Om spärrarna i Stockhollms tunnelbana

Inlägg av Kantorn »

Jag tror fler skulle ställas inför ett moraliskt dilemma om inte spärrarna fanns...
Professionell tyckare
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Om spärrarna i Stockhollms tunnelbana

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev: tisdag 31 maj 2022 15:15 Jag tror fler skulle ställas inför ett moraliskt dilemma om inte spärrarna fanns...
Kan du utveckla det?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen
Inlägg: 3087
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Om spärrarna i Stockhollms tunnelbana

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev: tisdag 31 maj 2022 14:45 På Kvartal finns en debattartikel där skribenten problematiserar T-banespärrarna ur ett klassperspektiv.
"Tunnelbanans klämda folk".

Från artikelns ingress:
Tunnelbanans spärrar utgör inte bara hinder utan upprätthåller också klasskillnader och ställer resenären inför ett moraliskt dilemma.
Personligen gillar jag spärrarna. De hindrar mig att av misstag gå ner i T-banan utan giltig biljett. Jag blir varje gång påmind hur länge biljetten gäller.
Jag tycker också att jag numera sällan får oönskat sällskap genom spärren. Var betydligt vanligare för några år sedan.
Virrigt resonemang från Kvartal. Vad som ingår i begreppet klasskillnad framgår. Även av dem som lever i små omständigheter ser dom allra flesta till att göra rätt för sig och betala resan. Å andra sidan finns det välbeställda ”kostymplankare” som tycker att de kan förbilliga resan och räknar ut att systematisk plankning lönar sig mot någon enstaka kontrollavgift, många av dem åker på reducerat pris och får med det bekväm spärröppning.
Själv har jag aldrig varit i närheten av att bli klämd i någon spärr men jag skulle nog önska lite snabbare stängning så man slipper få sällskap med snyltare genom spärren. Den som är orolig för spärren, har småbarn eller hund med sig t.ex kan ju utmärkt gå via spärrvakten som självklart släpper igenom den som har giltig biljett. Jag har själv gått via ”spärrisen” nån gång när jag sett en snyltare som vill haka på.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Om spärrarna i Stockhollms tunnelbana

Inlägg av Kantorn »

LÅ1 skrev: tisdag 31 maj 2022 16:09
Kantorn skrev: tisdag 31 maj 2022 15:15 Jag tror fler skulle ställas inför ett moraliskt dilemma om inte spärrarna fanns...
Kan du utveckla det?
Då blir det lättare att planka, och fler kommer att gå ner i tunnelbanan och tjuvåka. Även av de som är "mindre icke nogräknade" än de som plankar nu. Tänkte jag.
Professionell tyckare
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Om spärrarna i Stockhollms tunnelbana

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev: torsdag 02 juni 2022 11:53
LÅ1 skrev: tisdag 31 maj 2022 16:09
Kantorn skrev: tisdag 31 maj 2022 15:15 Jag tror fler skulle ställas inför ett moraliskt dilemma om inte spärrarna fanns...
Kan du utveckla det?
Då blir det lättare att planka, och fler kommer att gå ner i tunnelbanan och tjuvåka. Även av de som är "mindre icke nogräknade" än de som plankar nu. Tänkte jag.
Det blir mer lockande att planka menar du. Så de som egentligen vill vara ärliga kan ändå få föra sig att planka vid enstaka tillfällen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Om spärrarna i Stockhollms tunnelbana

Inlägg av Kantorn »

LÅ1 skrev: torsdag 02 juni 2022 13:06
Kantorn skrev: torsdag 02 juni 2022 11:53
Då blir det lättare att planka, och fler kommer att gå ner i tunnelbanan och tjuvåka. Även av de som är "mindre icke nogräknade" än de som plankar nu. Tänkte jag.
Det blir mer lockande att planka menar du. Så de som egentligen vill vara ärliga kan ändå få föra sig att planka vid enstaka tillfällen.
Precis. Och de få som plankar ibland i dagsläget - kanske för att de glömt plånboken eller för att kompisen gör det - lär göra det oftare.
Professionell tyckare
Lennart Petersen
Inlägg: 3087
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Om spärrarna i Stockhollms tunnelbana

Inlägg av Lennart Petersen »

Kantorn skrev: torsdag 02 juni 2022 11:53
LÅ1 skrev: tisdag 31 maj 2022 16:09
Kantorn skrev: tisdag 31 maj 2022 15:15 Jag tror fler skulle ställas inför ett moraliskt dilemma om inte spärrarna fanns...
Kan du utveckla det?
Då blir det lättare att planka, och fler kommer att gå ner i tunnelbanan och tjuvåka. Även av de som är "mindre icke nogräknade" än de som plankar nu. Tänkte jag.
Du tänker nog helt rätt. Och det lär ju vara så att en rätt stor andel av de som fastnar i kontroller har biljett men till reducerat pris.
Då får de behändig spärröppning och vid koll kanske de ursäktar sig med något som : ” aj fick visst med mig grabbens kort”
Utan spärr kan det också bli svårt för vanliga resenärer att få en överblick om hur vanligt plankning är. Tror man att ”alla andra åker gratis” så är det lätt att tycka att ”då kan ju jag också” . En period när vi hade öppen spärrlinje på min station glömde jag kortet hemma och var ju då i princip en snyltare om än ovetandes. Fast straffet fick jag på återresan när jag fick lösa enkelbiljett så SL tjämade en slant på misstaget.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1972
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Om spärrarna i Stockhollms tunnelbana

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Jeg forstår ikke hvorfor Stockholm tviholder på sperrer på Tunnelbanen. I Oslo forsvant de på 1990-tallet og de er jo borte også i København og på alle tyske tunnelbaner.
Lennart Petersen
Inlägg: 3087
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Om spärrarna i Stockhollms tunnelbana

Inlägg av Lennart Petersen »

Nils Carl Aspenberg skrev: söndag 05 juni 2022 23:47 Jeg forstår ikke hvorfor Stockholm tviholder på sperrer på Tunnelbanen. I Oslo forsvant de på 1990-tallet og de er jo borte også i København og på alle tyske tunnelbaner.
Å andra sidan kan man ju jämföra med Paris,London, New York och massor av städer med metro som har spärrar.
Det gjordes ett försök med öppen spärrlinje på Slussen och erfarenheterna av det var väl att man inte ville gå vidare.
De siffror jag sett från Berlin är att man har betydligt högre andel ”svartfarare” än i Stockholm så spärrarna fungerar väl som de ska, utöver att hålla ute plankare så får man ju även en bekräftelse på att man har giltig biljett.
Jag ser inga påtagliga nackdelar som resenär med spärrarna.
Värst problem med plankning verkar det f.ö vara på en del busslinjer.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1972
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Om spärrarna i Stockhollms tunnelbana

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Det største problemet med sperrene er kostnadene. Da må man ha mye mer personale. Derfor har man gjerne sperrer i land med lave lønninger. At det blir flere svartreisende oppveies av at lønnskostnadene går ned. Etter hvert som man ikke har sperrer så går ansvaret over på passasjerene og resultatet blir positivt.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Om spärrarna i Stockhollms tunnelbana

Inlägg av LÅ1 »

Jag gillar spärrarna. Jag kan inte råka resa utan giltig biljett av misstag.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
gek
Inlägg: 1178
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Om spärrarna i Stockhollms tunnelbana

Inlägg av gek »

Även om pendeltågen och tunnelbanan har plattformsspärr på de flesta stationer finns det i Stockholmsregionen numera mycket tågtrafik utan vare sig spärrar eller biljettgranskande konduktörer. Jag har inte läst eller hört något om erfarenheter av svartåkande på Roslags- och Saltsjöbanorna efter att konduktörerna slutade kontrollera färdbevis. Tre av fem spårvagnslinjer i Stockholmsområdet går också numera utan konduktör; passagerarna förutsätts validera sina kort på hållplatserna. Och en hårt belastad busslinje skall införa påstigning genom samtliga dörrar. Så det är ingen självklarhet att just pendeltåg och tunnelbana skall ha plattformsspärrar på alla eller nästan alla stationer.

Varför inte gå över till att använda spärrar med kontroll både vid in- och utpassage endast på stationer med många resenärer, bland annat alla stationer i innerstaden? Och då kombinerat med vakter som kan åtgärda den som försöker smita igenom. På alla övriga stationer kan man låta resenärerna själva validera sina färdbevis - utan fysisk spärrlinje. Möjligheterna att fuska begränsas till det fåtal resenärer som enbart färdas mellan småstationer.
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Om spärrarna i Stockhollms tunnelbana

Inlägg av /jes »

Nils Carl Aspenberg skrev: söndag 05 juni 2022 23:47 Jeg forstår ikke hvorfor Stockholm tviholder på sperrer på Tunnelbanen. I Oslo forsvant de på 1990-tallet og de er jo borte også i København og på alle tyske tunnelbaner.
Jag åkte med S-tog i Köpenhamn för en vecka sedan och där finns som bekant inga spärrar. Å andra sidan var det biljettkontroll ombord på tåget, en ensam vänlig DSB-tjänsteman i uniform. Det går absolut inte i Sverige, där måste man vara flera personer, säkerligen av arbetsmiljöskäl. Biljettkontroll ombord förefaller också vara kontroversiellt i Sverige med drev mot kontrollanter i sociala medier när någon som förebär tusen giltiga skäl saknat biljett. Kroppskameror på biljettkontrollanter testades men jag vet inte hur det blev det, mycket diskussion var det.

Vill man åka kollektivt med tåg i stad utan spärrar och mycket kl-tt-r rekommenderas en åktur i Köpenhamn även om det var lite bättre än senast. Tillfälligheter kanske eller resultat av aktiva åtgärder?
BSB101
Inlägg: 2970
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Om spärrarna i Stockhollms tunnelbana

Inlägg av BSB101 »

Är väl bara kontrollgrupper som generellt ät mer än en person i Sverige? I övrigt är det väl ensamma konduktörer som varit det vanliga. Var så när jag åkte linje 7 i Stockholm för ett tag sedan.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Om spärrarna i Stockhollms tunnelbana

Inlägg av Kantorn »

Nils Carl Aspenberg skrev: tisdag 07 juni 2022 5:02 Det største problemet med sperrene er kostnadene. Da må man ha mye mer personale. Derfor har man gjerne sperrer i land med lave lønninger. At det blir flere svartreisende oppveies av at lønnskostnadene går ned. Etter hvert som man ikke har sperrer så går ansvaret over på passasjerene og resultatet blir positivt.
Jag tänker mig inte Storbritannien som ett låglöneland. Och så mycket personal som det finns där finns inte på många ställen. Men i och för sig är ju Storbritannien inte känt för att vara ett praktiskt land.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Om spärrarna i Stockhollms tunnelbana

Inlägg av /jes »

BSB101 skrev: tisdag 07 juni 2022 18:43 Är väl bara kontrollgrupper som generellt ät mer än en person i Sverige? I övrigt är det väl ensamma konduktörer som varit det vanliga. Var så när jag åkte linje 7 i Stockholm för ett tag sedan.
Har pendeltågen dvs S-tog i Köpenhamn konduktörer??
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Om spärrarna i Stockhollms tunnelbana

Inlägg av M224 »

/jes skrev: onsdag 08 juni 2022 13:34
BSB101 skrev: tisdag 07 juni 2022 18:43 Är väl bara kontrollgrupper som generellt ät mer än en person i Sverige? I övrigt är det väl ensamma konduktörer som varit det vanliga. Var så när jag åkte linje 7 i Stockholm för ett tag sedan.
Har pendeltågen dvs S-tog i Köpenhamn konduktörer??
Nej.
C12C3C3C12
Inlägg: 2076
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Om spärrarna i Stockhollms tunnelbana

Inlägg av C12C3C3C12 »

M224 skrev: måndag 04 juli 2022 1:10
/jes skrev: onsdag 08 juni 2022 13:34
BSB101 skrev: tisdag 07 juni 2022 18:43 Är väl bara kontrollgrupper som generellt ät mer än en person i Sverige? I övrigt är det väl ensamma konduktörer som varit det vanliga. Var så när jag åkte linje 7 i Stockholm för ett tag sedan.
Har pendeltågen dvs S-tog i Köpenhamn konduktörer??
Nej.
S-banan i Köpenhamn är enmansbetjänade, dom hade tågvakter på 70-talet, nu är det bara förare. En stor skillnad mot Stockholm är att dom går på egna spår vid sidan av övrig trafik, enklare att utrymma vid dom tillfällena. Dom kör på 1500 V DC.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Om spärrarna i Stockhollms tunnelbana

Inlägg av M224 »

Är väl ingen hemlighet att jag avskyr spärrarna i tunnelbanan och på pendeltågen. De utgör ett stressmoment som man slipper i många andra städer inkl. våra nordiska grannländer, hela Tyskland, Schweiz, Österrike, Ungern, Tjeckien m.fl. På senare tid har även de gröna kortläsarna krångat väldigt mycket. Ex vid Liljeholmen in mot Gallerian så fungerade inga gröna läsare i över en vecka för en kort tid sedan. Men varje dag råkar jag ut för någon grön läsare som inte läser kortet. Och man får då testa andra spärrar. Och jag ser även att många andra har likadant problem.
Skriv svar