I Järvaområdet i Solna är det sedan i höstas många och varierande gatuavstängningar på grund av att elnätet förstärks genom nedgrävning av nya kablar. Sedan drygt en vecka är en normalt av bussar trafikerad gata, Galoppvägen, avstängd för genomfart. Vid Gyllene Hästens torg, alldeles nära min bostad, måste bussarna därför köra en annan väg. Det finns en del orange skyltar som hänvisar, dock inte jättetydligt. Och vid utfarten från Gyllene Hästen står två återvändsgateskyltar med tillägg "Vändplan saknas":
Inte desto mindre kör en del bussar av gammal vana in på Galoppvägen, och hindras efter cirka 300 meter av diket för den framtida elkabeln. Uppenbarligen är det sedan inte helt enkelt att backa dessa 300 meter för att komma på rätt väg. I måndags såg jag såväl på väg till lunch som vid återvändandet från lunchen backande bussar, och i dag noterade jag den backande bussen på bilden ovan.
Detta får mig att tänka på hur de självkörande bussarna klarar trafikomläggningar. Klarar deras inbyggda artificiella intelligens att tolka skyltar om återvändsgata och att vändplan saknas?
Självkörande bussar - klarar de trafikomläggningar?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Självkörande bussar - klarar de trafikomläggningar?
/Gunnar Ekeving
Re: Självkörande bussar - klarar de trafikomläggningar?
Det finns inga självkörande bussar. Leksaksbilarna som irrar runt i Barkarby kan knappast räknas som bussar.
Den dagen då självkörande bussar blir verklighet så får man naturligtvis se till att lägga in den omlagda körvägen i systemet. Att självkörande fordon ska läsa skyltar avsedda för människor verkar onödigt komplicerat.
Den dagen då självkörande bussar blir verklighet så får man naturligtvis se till att lägga in den omlagda körvägen i systemet. Att självkörande fordon ska läsa skyltar avsedda för människor verkar onödigt komplicerat.
Re: Självkörande bussar - klarar de trafikomläggningar?
En relevant fråga.
Rent tekniskt, ja, det finns system som klarar av att hantera omläggningar, men i de flesta fall klarar de endast av det om det är klart och tydligt vad som gäller och att man har placerat ut skyltar, linjer och indikeringar korrekt, och vi vet ju att inte ens människor klarar ibland av att tolka vad som gäller på en plats. Risken är stor att hamna i en låsning som måste lösas med hjälp av en operatör.
Å andra sidan, när operatören har hjälp ett par bussar att ta sig förbi en plats, så skulle ju ML-systemet kunna använda det för att träna in nya AI-patterns, så att efterföljande bussar klarar av i varje fall just den situationen.
Den oundvikliga frågan är ju naturligtvis, varför skall man ha självkörande bussar? Jag har hört lite olika förklaringar (färre förare, jämnare kvalitet på körning mm) men anledningarna verkar variera lite beroende på vem man frågar. Personligen tror jag på självkörande fordon, om de går på spår. Då tar man bort några parametrar som brukar ställa till det. Därför tror jag att vi, om myndigheterna är med på noterna, inom några år kommer att se självkörande tåg på en del av våra banor, framför allt nattliga godståg. Men å andra sidan så är det många som har någon form av luddigt intresse av att sätta käppar i utvecklingens hjul så man kan aldrig veta...
Genius on call
Re: Självkörande bussar - klarar de trafikomläggningar?
Om det är någon buss som klarar linjeomläggningar bättre än andra så är det väl den som inte styrs av en förare?
Re: Självkörande bussar - klarar de trafikomläggningar?
Tycks vara så; ytterligare några bussförare som ännu inte lärt sig nya vägen:
Ledbussen var ersättningsbuss för pendeltåg, så i det fallet var felkörningen kanske förklarlig. Och föraren utgick måhända från att tilläggstavlan till skyltarna om återvändsgata inte hade texten "Vändplan saknas" utan "Gäller ej buss". En passagerare steg av för att dirigera backningen.
I dag rullade pendeltågen åter, så det var bara den ordinarie busslinjen som behövde backa efter att ha försökt köra den avstängda vägen:
/Gunnar Ekeving
Re: Självkörande bussar - klarar de trafikomläggningar?
Solna vill ha förarlösa bussar i Järvastaden
Mitt i skrev:– Det är en tät stadsdel där det byggs mycket. Bussarna är ofta fulla och många ska till och från pendeltåget. Vi ser att det finns ett stort behov av busstrafik och förarlösa bussar, som körs i Barkarby, skulle vara ett bra verktyg för att förbättra för invånarna.