Region Uppsala vill införa tidstaxa för enkelbiljetter

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
4330
Inlägg: 159
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Region Uppsala vill införa tidstaxa för enkelbiljetter

Inlägg av 4330 »

https://opengov.360online.com/Meetings/ ... mId=222134

Dagens taxa är 27 - 135 kr beroende på antal zoner, detta vill man ersätta med 36 kr (max 90 minuter) som enhetstaxa. Man räknar med samma intäkter men >12% resandeökning.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Region Uppsala vill införa tidstaxa för enkelbiljetter

Inlägg av daniel_s »

Hur mycket mer trafik behöver man köra för att klara detta?
4330
Inlägg: 159
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: Region Uppsala vill införa tidstaxa för enkelbiljetter

Inlägg av 4330 »

daniel_s skrev: lördag 28 maj 2022 17:02 Hur mycket mer trafik behöver man köra för att klara detta?
Ingen alls. Det nämns i alla fall inte. Däremot tror/hoppas man att de som reser inom en zon (dvs de som får en prishöjning) i viss mån kommer byta till gång/cykel.
Joakim W
Inlägg: 467
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Region Uppsala vill införa tidstaxa för enkelbiljetter

Inlägg av Joakim W »

Enhetstaxa i all ära, men ska jag betala 36 spänn för en enkelbiljett i en stad för en bussresa på 10-15 minuter, så tar jag hellre en elsparkcykel och åker på den. Både billigare och i vissa fall även snabbare...
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Region Uppsala vill införa tidstaxa för enkelbiljetter

Inlägg av Enceladus »

Utmärkt förslag! Region Stockholm bytte från zontaxa till tidstaxa för några år sedan, och responsen tycks ha varit genomgående positiv. Statiska zoner är godtyckliga och dynamiska zoner gynnar korta resor med långsamma färdmedel. Tidstaxa är förmodligen den bästa kompromissen.

En annan aspekt är att tekniken springer ifrån vissa taxemodeller (se sidan 6):
Region Uppsala skrev:Att införa ”Blippa och res” med betalkort med dagens zonstruktur som grundläggande taxemodell skulle innebära en relativt komplex tjänst, där resenären i förväg skulle behöva registrera antal zoner och resenärskategori för sin vanligaste resa. Den tekniska lösningen skulle bli mer avancerad, kostsam och ta längre tid att utveckla än t ex SLs lösning, och den skulle inte heller uppfattas som lika flexibel i de fall resenären skulle önska göra en resa utanför sitt normala resmönster.
Med tanke på det stora resandet mellan Stockholm och Uppsala är det också fördelaktigt att ha samma taxemodell i båda regionerna. Naturligtvis gäller detta även Mälartåg, SJ Regional, SJ InterCity och SJ Snabbtåg som alla har olika taxemodeller på samma sträcka.
4330
Inlägg: 159
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: Region Uppsala vill införa tidstaxa för enkelbiljetter

Inlägg av 4330 »

Joakim W skrev: lördag 28 maj 2022 18:50 Enhetstaxa i all ära, men ska jag betala 36 spänn för en enkelbiljett i en stad för en bussresa på 10-15 minuter, så tar jag hellre en elsparkcykel och åker på den. Både billigare och i vissa fall även snabbare...
Det tycks vara det som är avsikten.
4330
Inlägg: 159
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: Region Uppsala vill införa tidstaxa för enkelbiljetter

Inlägg av 4330 »

Enceladus skrev: söndag 29 maj 2022 1:08 Med tanke på det stora resandet mellan Stockholm och Uppsala är det också fördelaktigt att ha samma taxemodell i båda regionerna. Naturligtvis gäller detta även Mälartåg, SJ Regional, SJ InterCity och SJ Snabbtåg som alla har olika taxemodeller på samma sträcka.
Ja, samma taxa på SL och Mälartåg vore bra (när Mälartåg fått upp punktligheten i minst SJ-nivå, helst SL-nivå) så att de som åker hela sträckan byter från SL till Mälartåg.

Någon som har en uppfattning om hur stor andel av de som kliver på SL-pendeln i Uppsala som åker till minst Stockholm City eller ännu längre?
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Region Uppsala vill införa tidstaxa för enkelbiljetter

Inlägg av Enceladus »

4330 skrev: söndag 29 maj 2022 13:27
Enceladus skrev: söndag 29 maj 2022 1:08 Med tanke på det stora resandet mellan Stockholm och Uppsala är det också fördelaktigt att ha samma taxemodell i båda regionerna. Naturligtvis gäller detta även Mälartåg, SJ Regional, SJ InterCity och SJ Snabbtåg som alla har olika taxemodeller på samma sträcka.
Ja, samma taxa på SL och Mälartåg vore bra (när Mälartåg fått upp punktligheten i minst SJ-nivå, helst SL-nivå) så att de som åker hela sträckan byter från SL till Mälartåg.

Någon som har en uppfattning om hur stor andel av de som kliver på SL-pendeln i Uppsala som åker till minst Stockholm City eller ännu längre?
Tanken är att SL-taxa ska gälla på Mälartåg från nästa år. Detta ger överströmningar från SL till Mälartåg (de som idag inte har Movingo) samt från SJ till Mälartåg och SL (de som inte längre skaffar Movingo). Förhoppningsvis förlängs fler Mälartåg till Uppsala. Annars riskerar befintliga tåg få för hög belastning.
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Region Uppsala vill införa tidstaxa för enkelbiljetter

Inlägg av BSB101 »

Joakim W skrev: lördag 28 maj 2022 18:50 Enhetstaxa i all ära, men ska jag betala 36 spänn för en enkelbiljett i en stad för en bussresa på 10-15 minuter, så tar jag hellre en elsparkcykel och åker på den. Både billigare och i vissa fall även snabbare...
Bara positivt, att åka kollektivt korta sträckor är ingen självklarhet.
Joakim W
Inlägg: 467
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Region Uppsala vill införa tidstaxa för enkelbiljetter

Inlägg av Joakim W »

BSB101 skrev: söndag 29 maj 2022 19:04
Joakim W skrev: lördag 28 maj 2022 18:50 Enhetstaxa i all ära, men ska jag betala 36 spänn för en enkelbiljett i en stad för en bussresa på 10-15 minuter, så tar jag hellre en elsparkcykel och åker på den. Både billigare och i vissa fall även snabbare...
Bara positivt, att åka kollektivt korta sträckor är ingen självklarhet.
Vad ska vi då med stadsbussar till? Bussresan hemifrån mig ner till stationen tar 10 minuter (och skulle jag åka åt andra hållet, till den ändhållplatsen, är det 5 minuter till, alltså 15 minuter från den hållplatsen till stationen) och kostar än så länge bara 29kr för en enkelbiljett. För min del gör det inget, jag går ändå ner till stan när jag ska dit.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Region Uppsala vill införa tidstaxa för enkelbiljetter

Inlägg av Diripsi »

Enceladus skrev: söndag 29 maj 2022 1:08 Utmärkt förslag! Region Stockholm bytte från zontaxa till tidstaxa för några år sedan, och responsen tycks ha varit genomgående positiv. Statiska zoner är godtyckliga och dynamiska zoner gynnar korta resor med långsamma färdmedel. Tidstaxa är förmodligen den bästa kompromissen.
Tidstaxa är ännu mer godtyckligt. Då får den som har direktförbindelse åka billigare än den som måste byta. I vanliga fall betalar man extra för att få en förbättring. Byten är tvärtom en försämring för kunden. Att betala extraavgift för att man tvingas byta är absurt.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Region Uppsala vill införa tidstaxa för enkelbiljetter

Inlägg av Lennart Petersen »

Diripsi skrev: måndag 30 maj 2022 0:17
Enceladus skrev: söndag 29 maj 2022 1:08 Utmärkt förslag! Region Stockholm bytte från zontaxa till tidstaxa för några år sedan, och responsen tycks ha varit genomgående positiv. Statiska zoner är godtyckliga och dynamiska zoner gynnar korta resor med långsamma färdmedel. Tidstaxa är förmodligen den bästa kompromissen.
Tidstaxa är ännu mer godtyckligt. Då får den som har direktförbindelse åka billigare än den som måste byta. I vanliga fall betalar man extra för att få en förbättring. Byten är tvärtom en försämring för kunden. Att betala extraavgift för att man tvingas byta är absurt.
Ja det uppstår en del konstigheter med tidstaxa, en resa kan vara dubbelt så dyr i en riktning mot den andra
Och t.ex i Roslagen kan det vara direktbuss i högtrafik men i lågtrafik med låg beläggning kanske byte och en dyrare resa.
Lite konstigt också att med en fötsening så kan resan bli dyrare. Och när det numera är gemensamt spärrsystem (Odenplan-T-Centralen-Stockholm City) så klaras alla resor med pendel och T-bana på ett blipp.
En möjlighet som kanske få känner till är att köpa SL-resan av SJ för 44kr, då får man en resa mellan två punkter oavsett längd och restid.
Exempel Nynäshamn-Hallstavik.
4330
Inlägg: 159
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: Region Uppsala vill införa tidstaxa för enkelbiljetter

Inlägg av 4330 »

Diripsi skrev: måndag 30 maj 2022 0:17
Enceladus skrev: söndag 29 maj 2022 1:08 Utmärkt förslag! Region Stockholm bytte från zontaxa till tidstaxa för några år sedan, och responsen tycks ha varit genomgående positiv. Statiska zoner är godtyckliga och dynamiska zoner gynnar korta resor med långsamma färdmedel. Tidstaxa är förmodligen den bästa kompromissen.
Tidstaxa är ännu mer godtyckligt. Då får den som har direktförbindelse åka billigare än den som måste byta. I vanliga fall betalar man extra för att få en förbättring. Byten är tvärtom en försämring för kunden. Att betala extraavgift för att man tvingas byta är absurt.
Hur stor andel av resenärerna gör sista bytet efter >90 minuter? Man måste inte kliva av eller köpa nya biljett efter högst 90 minuter, man måste göra sista bytet inom 90 minuter. Detta till priset av 36 kr.
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Region Uppsala vill införa tidstaxa för enkelbiljetter

Inlägg av BSB101 »

Joakim W skrev: söndag 29 maj 2022 20:20
BSB101 skrev: söndag 29 maj 2022 19:04
Joakim W skrev: lördag 28 maj 2022 18:50 Enhetstaxa i all ära, men ska jag betala 36 spänn för en enkelbiljett i en stad för en bussresa på 10-15 minuter, så tar jag hellre en elsparkcykel och åker på den. Både billigare och i vissa fall även snabbare...
Bara positivt, att åka kollektivt korta sträckor är ingen självklarhet.
Vad ska vi då med stadsbussar till? Bussresan hemifrån mig ner till stationen tar 10 minuter (och skulle jag åka åt andra hållet, till den ändhållplatsen, är det 5 minuter till, alltså 15 minuter från den hållplatsen till stationen) och kostar än så länge bara 29kr för en enkelbiljett. För min del gör det inget, jag går ändå ner till stan när jag ska dit.
Flertalet klarar nog att gå/cykla en sträcka som tar tar fem till tio minuter med buss men det betyder inte att bussen inte har en uppgift ändå. Generellt finns det dock inget egenvärde att folk väljer buss en sådan kort sträcka.
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Region Uppsala vill införa tidstaxa för enkelbiljetter

Inlägg av Harald »

BSB101 skrev: måndag 30 maj 2022 19:50 Flertalet klarar nog att gå/cykla en sträcka som tar tar fem till tio minuter med buss men det betyder inte att bussen inte har en uppgift ändå. Generellt finns det dock inget egenvärde att folk väljer buss en sådan kort sträcka.
Vad bra. Då kan det mesta av trafiken i våra mindre och medelstora städer läggas ned, så spar vi skattebetalarnas pengar.
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Region Uppsala vill införa tidstaxa för enkelbiljetter

Inlägg av BSB101 »

Harald skrev: måndag 30 maj 2022 21:34
BSB101 skrev: måndag 30 maj 2022 19:50 Flertalet klarar nog att gå/cykla en sträcka som tar tar fem till tio minuter med buss men det betyder inte att bussen inte har en uppgift ändå. Generellt finns det dock inget egenvärde att folk väljer buss en sådan kort sträcka.
Vad bra. Då kan det mesta av trafiken i våra mindre och medelstora städer läggas ned, så spar vi skattebetalarnas pengar.
Om den mesta trafiken utgörs av sträckor som tar fem till tio med buss så kan man ta och ifrågasätta om man verkligen ska lägga skattemedel på detta. För skattebetalarna blir det nog billigare att betala taxi för personerna som inte klarar av att gå eller cykla dessa få kilometer. Skulle även bli en vinst för hälsan också om fler gick eller cyklade och även för miljon. En trippel-jackpot alltså.
Skriv svar