Nya spårvägsmuseet

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Nya spårvägsmuseet

Inlägg av LÅ1 »

Mitt i har uppmärksammat att spårvägsmuseet har återöppnat. "Nu är Spårvägsmuseet här för att stanna".
För att vara ett museum med minst sagt skrymmande föremål i sina samlingar har Spårvägsmuseet flyttat ovanligt ofta.
Så här alltså: Tulegatan -> Odenplan -> Tegelviksgatan -> Gasverksområdet.

Under storhetstiden – sett till antalet föremål – på Södermalm fick hela fordonsparken plats på museigolvet. Nu visas 13 av totalt 80 fordon ur samlingarna.
Detta är väl det trista.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Nya spårvägsmuseet

Inlägg av Odd »

Nu fattas det bara att bygga ett spår mellan museet och Ropsten, ett spår som man skulle kunna köra såväl elspårvagn som hästspårvagn på. Det hade varit något!
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Nya spårvägsmuseet

Inlägg av daniel_s »

Odd skrev: tisdag 24 maj 2022 20:30 Nu fattas det bara att bygga ett spår mellan museet och Ropsten, ett spår som man skulle kunna köra såväl elspårvagn som hästspårvagn på. Det hade varit något!
Lustigt nog fanns det ett sådant spår fram till för typ 10 år sedan!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Nya spårvägsmuseet

Inlägg av Odd »

Ja, visserligen med en omväg, men dock.

Du var väl med på motorvagnsutfärden till gasverkets grindar, det var väl den färden som fick ett abrupt slut vid Liljeholmen/Årsta efter en påkörning av ett cementblock eller stor sten som var på spåret. Utfärden med den berömda nödbromsen.
Genius on call
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Nya spårvägsmuseet

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev: tisdag 24 maj 2022 20:00 Mitt i har uppmärksammat att spårvägsmuseet har återöppnat. "Nu är Spårvägsmuseet här för att stanna".
För att vara ett museum med minst sagt skrymmande föremål i sina samlingar har Spårvägsmuseet flyttat ovanligt ofta.
Så här alltså: Tulegatan -> Odenplan -> Tegelviksgatan -> Gasverksområdet.

Under storhetstiden – sett till antalet föremål – på Södermalm fick hela fordonsparken plats på museigolvet. Nu visas 13 av totalt 80 fordon ur samlingarna.
Detta är väl det trista.
Fanns det verkligen 80 (!) fordon utställda på museét på Södermaöm. Minns inte att det var så många men det är några år sedan.
Man har i vart fall återuppbyggt mini T-banan som var så populär bland barn.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Nya spårvägsmuseet

Inlägg av daniel_s »

I antalet 80 ingår ett gäng spårvagnar som är deponerade hos SSS, samt museifordonen på RB, SB och tunnelbanan. Det var alltså inte så att alla 80 fanns inne på museet i Söderhallen. Men det var ju mycket flera då än nu. Det gamla museet tycker jag ärligt talat var något för trångt med alla fordon, men nu har det slagit över åt andra hållet. Den nya lokalen är ju egentligen inte jättebra, men jag tycker att man har gjort bästa möjliga på den tillgängliga ytan. Eller volymen, kanske man ska säga...

Minitunnelbanan borde kanske egentligen ha varit lite längre, man får ju tänka på BARNÄN. Men det är ju ett övergående problem, för nu ska det ju byggas en riktigt lång minitunnelbana under Riddarfjärden där barnen kan få sitt lystmäte stillat på riktigt!
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Nya spårvägsmuseet

Inlägg av Fyrgeit »

Är det gratis inträde för medlemmar i Spårvägssällskapet eller bara Spårvägsmuseets vänförening?
Joakim W
Inlägg: 467
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Nya spårvägsmuseet

Inlägg av Joakim W »

Fyrgeit skrev: onsdag 25 maj 2022 14:52 Är det gratis inträde för medlemmar i Spårvägssällskapet eller bara Spårvägsmuseets vänförening?
Hörde något om 50% för SSS medlemmar.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
Harri
Inlägg: 25
Blev medlem: måndag 02 maj 2005 12:37
Ort: Helsingfors

Re: Nya spårvägsmuseet

Inlägg av Harri »

Innebär SL-turistkortet (24-timmarskort) fortfarande en tillträde till museet?
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Nya spårvägsmuseet

Inlägg av Stefan Widén »

Visst är det tråkigt med mindre fordon. Å andrasidan har de gjort helt nya utställningar där fler föremål visas jämfört mot söderhallen.

Man har fått nya vagn till Slussenmodellen som funkar, i stora hela ett informativt upplägg Kom i håg att börja längst upp och gå nedåt.

Kunde inte se något om alla vänföreningarna vilket är tråkigt... men kanske missade det.

Barnen har förutom MiniT kvar hytter att köra i och lite andra prova på saker.

Man saknar modellen L8 som var trivsam. Men allt finns ju kvar så kanske kommer upp någon gång.

Vi får se hur man löser möjligheten att bese övriga vagnar...

Väl värt ett besök är slutomdömet.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Nya spårvägsmuseet

Inlägg av daniel_s »

Den trivsamma ”L8-modellen” finns kvar och är utställd på plan 4!
Joakim W
Inlägg: 467
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Nya spårvägsmuseet

Inlägg av Joakim W »

Ja, tyckte det verkade väldigt trevligt nya museet! Ser fram emot vad de kommer visa för tillfälliga utställningar, sånt gör att åtminstone jag gärna kommer tillbaka till ett museum lite oftare och inte bara besöker det en gång var tionde år (fast i denna åler blir det kanske dags att säga var tjugonde år... :D)
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Nya spårvägsmuseet

Inlägg av Stefan Widén »

daniel_s skrev: fredag 27 maj 2022 13:58 Den trivsamma ”L8-modellen” finns kvar och är utställd på plan 4!
Ojdå då missade jag den...han inte kolla på allt så får ta ett nytt besök senare
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Nya spårvägsmuseet

Inlägg av Breitspurbahn »

Stefan Widén skrev: fredag 27 maj 2022 12:48 Visst är det tråkigt med mindre fordon. ...
Apropå mindre fordon ( ;) ) så hoppas jag att MiniT är lika bra som den var på Södermalm. :)
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Nya spårvägsmuseet

Inlägg av Lennart Petersen »

Breitspurbahn skrev: fredag 10 juni 2022 13:10
Stefan Widén skrev: fredag 27 maj 2022 12:48 Visst är det tråkigt med mindre fordon. ...
Apropå mindre fordon ( ;) ) så hoppas jag att MiniT är lika bra som den var på Södermalm. :)
Det är väl samma vagnar ? Och journalisterna på ett förhandsreportage var nöjda, även om de insåg att vagnarna var dimensionerade för barn.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Nya spårvägsmuseet

Inlägg av daniel_s »

Breitspurbahn skrev: fredag 10 juni 2022 13:10 Apropå mindre fordon ( ;) ) så hoppas jag att MiniT är lika bra som den var på Södermalm. :)
Är man tråkig om man citerar sig själv och påpekar att man redan har svarat på frågan?
daniel_s skrev: onsdag 25 maj 2022 8:38 Minitunnelbanan borde kanske egentligen ha varit lite längre, man får ju tänka på BARNÄN. Men det är ju ett övergående problem, för nu ska det ju byggas en riktigt lång minitunnelbana under Riddarfjärden där barnen kan få sitt lystmäte stillat på riktigt!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Nya spårvägsmuseet

Inlägg av LÅ1 »

Hela grejen här är väl att någon skrev "mindre" men menade "färre". Ett mycket vanligt sätt att uttrycka sig på.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Nya spårvägsmuseet

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev: fredag 10 juni 2022 19:25 Hela grejen här är väl att någon skrev "mindre" men menade "färre". Ett mycket vanligt sätt att uttrycka sig på.
Jag uppfattar det inte bara som en ordlek utan även en fråga.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Nya spårvägsmuseet

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev: fredag 10 juni 2022 19:57
LÅ1 skrev: fredag 10 juni 2022 19:25 Hela grejen här är väl att någon skrev "mindre" men menade "färre". Ett mycket vanligt sätt att uttrycka sig på.
Jag uppfattar det inte bara som en ordlek utan även en fråga.
Ja, det var nog det också.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar