Billiga månadsbiljetter i Tyskland

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Billiga månadsbiljetter i Tyskland

Inlägg av LÅ1 »

Vad sägs o att betala 9€ för en månadsbiljett? Så mycket ska den kosta i de tyska städerna i sommar!

Berlin
BVG skrev:Note

In the months of June, July and August 2022 there will be the 9-Euro-Ticket. Please take this into account now when purchasing your ticket. Unfortunately, we cannot refund partially used tickets.

Hamburg
HVV skrev:9 Euro Ticket

Special monthly season ticket from June to August
valid for one person on the entire hvv network (594,81 KB)
usable on local public transport all over Germany
Varför? Man vill minska förbrukningen av fossilt bränsle!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Billiga månadsbiljetter i Tyskland

Inlägg av Enceladus »

Varför göra sig besväret med ett så lågt pris? Skippa byråkratin om det ändå ska vara nästan helt skattefinansierat...
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Billiga månadsbiljetter i Tyskland

Inlägg av LÅ1 »

Jag missuppfattade hur detta var upplagt.Trodde att man betalade 9€ för månadsbiljett för ett lokaltrafikbolag. T.ex. för hela Berlin.
Men denna 9€-biljett gäller kollektivtrafik i hela landet. Utom på fjärrtåg eller långdistansbussar. Billig tågluffning, om man kommer med tåg som säkert kan bli överfulla.

Många varnar för kaos. Det har nu gällt i två dagar. Om det blivit kaos ännu vet jag inte.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Billiga månadsbiljetter i Tyskland

Inlägg av Odd »

Oavsett om det blir kaos eller inte så är det värt att testa, tycker jag. Vem vet, man kanske ser hur eventuellt kaos företar sig och kan anpassa efter det. De som är kvar på vägarna kanske tycker det är superbra?!
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Billiga månadsbiljetter i Tyskland

Inlägg av Enceladus »

Så har Tyskland fått kortare bilköer
SvD skrev:I 23 av de 26 städer som studerats syns minskade bilköer, något som kan härledas till införandet av de billiga månadsbiljetterna.

[...]

Effekterna uppges ha varierat från stad till stad. Tidsvinsterna för bilpendlare var störst i Hamburg, där restiden minskade med 14 procent i rusningstid, följt av Wiesbaden, där restiden minskade med 13 procent.
Som väntat har billigare kollektivtrafik lett till kortare bilköer i Tyskland. Flera bilister som jag har pratat med i Stockholm har sagt att de skulle överväga kollektivtrafiken om den var gratis, men inte med nuvarande priser. Bilister kan vara ganska kräsna...
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Billiga månadsbiljetter i Tyskland

Inlägg av Odd »

Problemet är väl inte så enkelt. Om folk börjar åka bil mindre så kommer skatteintäkterna från de viktiga bränsle- och utsläppsskatterna att minska. Eftersom kostnaderna för vägunderhåll inte finansieras av bränsle- och vägavgifter, utan på skattsedeln så kommer det uppstå en brist på intäkter till statskassan och det måste kompenseras med högre skatter på antingen kvarvarande vägtrafik eller på annan beskattning, eller bådadera.

Ett liknande fenomen kommer att uppstå ju fler elbilar som kommer ut på vägarna. Till skillnad från fordonsbränsle, som ju är enkelt att beskatta då det i princip inte används för annat än för fordon och lite bygg/jordbruk etc, så används ju elektricitet som "bränsle". Hur skall staten kunna punktskatta elektricitet som du laddar din bil med? Det går ju inte att ta ut på elmätaren, då stoppar du ju sladden i ett oskattat uttag. Det kan inte ske via kilometerskatt med GPS, det skulle innebära en integritetsläcka av ofattbara mått. Det kan inte ske via apparatur monterad på fordonen, då fordonsmarknaden i stort sett är gemensam för hela Europa. Kanske en återgång till plomberade kilometerräknare, fast elektroniska, som fanns på dieselfordon förr. Men det var ju mycket fusk då, så varför skulle det inte fuskas idag?

Jag har frågat flera politiker från flera partier men alla slår ifrån sig och säger att det är inte deras område och vägrar att svara.

Så, även om vi skulle lägga pengar på att bygga ut tåg- och busstrafiken rejält och sänka priserna till en spottstyver så kommer det att behövas en skatteväxling utan dess like för att i praktiken kunna genomföra det. Men själva tanken på det är lockande.
Genius on call
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Billiga månadsbiljetter i Tyskland

Inlägg av BSB101 »

Enceladus skrev: tisdag 12 juli 2022 18:01
Som väntat har billigare kollektivtrafik lett till kortare bilköer i Tyskland. Flera bilister som jag har pratat med i Stockholm har sagt att de skulle överväga kollektivtrafiken om den var gratis, men inte med nuvarande priser. Bilister kan vara ganska kräsna...
Att överväga är långt ifrån att göra det. För flertalet är bilpendling fortfarande dyrare än att åka kollektivt. Andra saker väger dock upp och det är därför exempelvis jag väljer bilen när jag inte cyklar. Att få i runda svängar fördubblad arbetspendlartid känns inte särskilt lockande och jag tror att flertalet tänker likadant.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Billiga månadsbiljetter i Tyskland

Inlägg av Enceladus »

Pressad spansk ledare lovar gratis tågresor
DN skrev:Spanien inför gratis tågresor i fyra månader med början i september som en kompensation till medborgarna för den galopperande inflationen. För att täcka det växande hålet i statskassan väntar skatter på banker och energibolag, meddelar premiärminister Pedro Sánchez.

[...]

Sánchez talespersoner hänvisade i radions nyhetssändningar till liknande reformer som gjorts i Tyskland, där tågresenärer erbjuds fritt resande i en månad för 9,50 euro under sommaren; och i Österrike, vars Klimaticket ger resande fri tillgång till all kollektivtrafik för endast 3,50 om dagen. Men de projekten utarbetades noggrant innan de lanserades, och de hade ett klar ekologiskt motiv – att få bort bilar från vägarna i semestertider.
Hur länge dröjer det innan detta händer i Sverige, eller har Sverige blivit för marknadsliberalt för att göra något liknande?
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Billiga månadsbiljetter i Tyskland

Inlägg av BSB101 »

Det handlar om avgiftsfria resor och som jag förstod ännu inte helt klart på vilka linjer det ska gälla, gäller dock långtifrån all tågtrafik. I Sverige skattesubventionerar vi redan flertalet tågresor, är detta för lite enligt Enceladus?
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Billiga månadsbiljetter i Tyskland

Inlägg av Lennart Petersen »

BSB101 skrev: lördag 16 juli 2022 16:10 Det handlar om avgiftsfria resor och som jag förstod ännu inte helt klart på vilka linjer det ska gälla, gäller dock långtifrån all tågtrafik. I Sverige skattesubventionerar vi redan flertalet tågresor, är detta för lite enligt Enceladus?
Det är inte avgiftsfritt utan det kostar €9 för en biljett som gäller en hel kalendermånad.
Det är nu i gång sedan 1 Juni och helt klart för var och hur det gäller.
Gäller således inte på fjärrtåg som EC,IC,ICE men på lokal och regionaltåg (RE)
Bara 2kl, 1kl resande i Re-tåg betalar ordinarie pris.
och så gott som all övrig lokaltrafik (buss,spårvagn, U-bahn)
Enda undantag är efterfrågestyrd taxi där det inte gäller
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Billiga månadsbiljetter i Tyskland

Inlägg av BSB101 »

Lennart Petersen skrev: lördag 16 juli 2022 19:05
BSB101 skrev: lördag 16 juli 2022 16:10 Det handlar om avgiftsfria resor och som jag förstod ännu inte helt klart på vilka linjer det ska gälla, gäller dock långtifrån all tågtrafik. I Sverige skattesubventionerar vi redan flertalet tågresor, är detta för lite enligt Enceladus?
Det är inte avgiftsfritt utan det kostar €9 för en biljett som gäller en hel kalendermånad.
Det är nu i gång sedan 1 Juni och helt klart för var och hur det gäller.
Gäller således inte på fjärrtåg som EC,IC,ICE men på lokal och regionaltåg (RE)
Bara 2kl, 1kl resande i Re-tåg betalar ordinarie pris.
och så gott som all övrig lokaltrafik (buss,spårvagn, U-bahn)
Enda undantag är efterfrågestyrd taxi där det inte gäller
Nu var mitt inlägg ett svar på inlägget precis ovan mitt vilket jag så här i efterhand ser kanske inte är helt tydligt.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Billiga månadsbiljetter i Tyskland

Inlägg av Enceladus »

Klimatbiljett för resor i hela landet
Bussmagasinet skrev:Syftet med 9-eurobiljetten är främst att vinna tillbaka resenärerna till kollektivtrafiken efter pandemin, men också för att få fler att i framtiden byta bil mot buss, tunnelbana, spårväg eller tåg. Men även det ryska överfallet på Ukraina är ett argument.

[...]

Därför föreslår VDV nu en nationell kollektivtrafikbiljett till ett pris av 69 euro, cirka 730 kronor. Kostnaden för regeringen i Berlin beräknas bli två miljarder euro årligen från och med nästa år. I år behövs inga ytterligare statliga medel eftersom det pandemistöd till kollektivtrafiken som regeringen tidigare har klubbat räcker året ut.
Det här skulle verkligen behövas i Mälardalen där det finns på tok för många olika biljettsystem.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Billiga månadsbiljetter i Tyskland

Inlägg av Enceladus »

Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Billiga månadsbiljetter i Tyskland

Inlägg av M224 »

Enceladus skrev: onsdag 31 augusti 2022 8:00 Germany's €9 train tickets prevented nearly 2 million tonnes of carbon emissions, survey finds

Superbillig kollektivtrafik lockar tydligen bilister...
Vilken skräll, vi som åker med kollektivtrafik bryr oss inte om att det är bussar med USB-uttag, gardiner, läslampor etc, vi vill ha billiga biljetter och snabba restider! Jag vågar påstå att jag talar för den stora massan.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Billiga månadsbiljetter i Tyskland

Inlägg av C12C3C3C12 »

Vad det gäller Berlin tror jag att det gäller innanför BIR - Berliner Inner Ring alltså zon A där det då ska vara dom 3 sista månaderna av detta år som ett månadskort kostar 9€. Detta om jag fattar det rätt.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Billiga månadsbiljetter i Tyskland

Inlägg av Lennart Petersen »

C12C3C3C12 skrev: torsdag 01 september 2022 10:38 Vad det gäller Berlin tror jag att det gäller innanför BIR - Berliner Inner Ring alltså zon A där det då ska vara dom 3 sista månaderna av detta år som ett månadskort kostar 9€. Detta om jag fattar det rätt.
Vad jag sett ska det gälla för zon AB alltså innanför Berlins själva stadsgräns vilket kan vara rimligt om det är staden som betalar
https://sbahn.berlin/tickets/vbb-tarif- ... fbereiche/
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Billiga månadsbiljetter i Tyskland

Inlägg av Enceladus »

The 49-euro ticket is coming: German states agree on 9-euro follow-up
IamExpat in Germany skrev:The follow-up to the 9-euro ticket finally has a shape and a name: Germany’s 16 federal states have agreed on plans for a ticket that will be valid on public and regional transport nationwide for 49 euros per month, in a subscriber format. It’s just not clear when it will go on sale.
Den tyska 9-eurobiljetten får en efterföljare. Inte lika billig som originalet, men fortfarande mycket billigare än en månadsbiljett i Sverige.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Billiga månadsbiljetter i Tyskland

Inlägg av Enceladus »

Klart: En femhundring för att resa i hela landet
Bussmagasinet skrev:Efter sommarens priskampanj med billiga resor med all regional och lokal kollektivtrafik har den tyska regeringen och delstatsregeringarna nu enats om finansieringen av en ny, billig digital månadsbiljett: Tysklandsbiljetten (Deutschlandticket). Biljetten ska kosta 49 euro, drygt 500 kronor, i månaden och gälla för obegränsat resande i lokal- och regionaltrafiken i hela landet. Kostnaderna för satsningen, tre miljarder Euro (cirka 33 miljarder kronor) ska delas mellan regeringen i Berlin och förbundsländerna, alltså delstaterna.
Jag är imponerad av den nya regeringen i Tyskland. Det är fullt förståeligt varför det tyska miljöpartiet är så populärt. Det svenska är nästan ett borgerligt parti.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Billiga månadsbiljetter i Tyskland

Inlägg av Enceladus »

Här chocksänks priset på kollektivtrafik – ”största reformen i landets historia”
Di skrev:Den nya biljetten som införs den 1 maj, med säljstart 3 april, kommer att kosta 49 euro, alltså cirka 550 kronor. Den kommer att vara giltig på alla vanliga bussar, tunnelbanor och spårvagnar, liksom för andra klass i lokaltåg och regionaltåg i hela Tyskland. Den är dock inte giltig på fjärrtåg.

För de som i dag använder sig av kollektivtrafiken i Tyskland väntar en kraftig kostnadsminskning för resandet framöver. En månadsbiljett i Berlin kostar i dag nästan 1.000 kronor. I München kan den kosta över 1.700 kronor.

Det kommer samtidigt att införas en så kallad ”jobbiljett” som innebär att arbetsgivare kan köpa månadsbiljetten med fem procents rabatt, med villkoret att de kan sälja den vidare till sina anställda med en rabatt på minst 25 procent. Det innebär att biljetten kan kosta så lite som 390 kronor. Om du har en schyst arbetsgivare, vill säga.

[...]

I Sverige har hälften av regionerna istället höjt priserna med mellan 30 och 100 kronor i år, enligt SR Ekot. Endast en region, Värmland, har sänkt priset. Där finns också Sveriges mest nöjda resenärer.
Tänk om Sverige kunde vara lika framåtsträvande!
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Billiga månadsbiljetter i Tyskland

Inlägg av Enceladus »

German transport minister supports pan-Europe transport ticket
POLITICO skrev:German Transport Minister Volker Wissing spoke out in favor of a Europe-wide transport ticket similar to the €49 ticket valid throughout Germany that will soon become available.
Tyska politiker nöjer sig inte med billiga månadsbiljetter i Tyskland. Det ska vara billigt i hela Europa!
Skriv svar