Trots flera trådar om Uppsalas nya spårväg verkar kunskapen om Sveriges nästa spårvägsstad vara chockerande låg på forumet:
Därför startar jag en ny tråd om projektet. Uppsala tog precis hem storslam i årets stadsmiljöavtal:LÅ1 skrev: ↑måndag 16 maj 2022 13:21 Att Uppsala var så långt gången med sina planer var okänt för mig till Enceladus påpekade det. Har väl inte varit så mycket om det här på forumet.
Jag trodde striden stod mellan Malmö och Helsingborg. Helsingborg tyck ha lagt sina planer djupt ner och lägst in i någon skrivbordslåda.
Därmed blir Uppsala nästa spårvägsstad i Sverige:Bussmagasinet skrev:Av de 2,35 miljarder kronor som trafikverket nu medfinansierar går två miljarder som bidrag till finansieringen av en ny spårväg i Uppsala. De övriga 350 miljonerna delas av femton kommuner och regioner för satsningar på cykeltrafik och kollektivtrafik.
Antalet resenärer väntas bli fler än för övriga enskilda spårvägslinjer i Sverige förutom Tvärbanan (Göteborg har dock sammanlagt fler resenärer på sina många linjer), även inklusive busslinje 4 i Stockholm (vilken visserligen hade haft fler resenärer som spårväg):Bussmagasinet skrev:Pengarna från Trafikverket innebär att spårvägsbygget i Uppsala kan påbörjas 2025 för att vara färdigt 2029.
Prislappen är dock ganska saftig (högre än Lunds spårväg och Spårväg Syd, men något lägre än Kistagrenen):Bussmagasinet skrev:År 2050 förväntas 80 000 människor resa längs spårvägssträckan varje dag, en mängd som bussar har svårt att klara av, menar kommunen.
Bussmagasinet skrev:Spårvägen är beräknad att kosta kommunen totalt 6,1 miljarder. Staten har tidigare beviljat drygt 0,9 miljarder kronor för Ultunalänken. Tillsammans med de dryga 2 miljarder som Trafikverket nu bidrar med utgör statens bidrag 50 procent av den totala kostnaden för spårvägssatsningen.