Nya spårvägsstaden Uppsala tar hem storslam i årets stadsmiljöavtal

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
daniel_s
Inlägg: 14176
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Nya spårvägsstaden Uppsala tar hem storslam i årets stadsmiljöavtal

Inlägg av daniel_s »

X12 skrev: onsdag 01 juni 2022 14:27
Harald skrev: onsdag 01 juni 2022 10:23 Därutöver ska det finnas skyddsutrymme, men det behöver ju inte vara körbana utan kan vara vilken fri yta som helst.
Skyddsytan får väl inte vara en del av en körbana, och inte heller cykelbana, utan måste väl vara gångbana eller någon "död" yta som inte används av trafikanter. Är spårvägen mittförlagd i väg som egen banvall kommer ju skyddutrymmet kräva en större extrayta som mittförlagda bussfiler inte hade krävt. I Norrköping är kravet på skyddsutrymme 1,4 m, som kan läggas mellan spåren för samutnyttjande av båda spåren.
Jo skyddsutrymmet kan vara i en körbana, annars skulle det ju inte gå att anlägga ett spår i en vanlig gata. Det som skyddsutrymmet ska vara fritt från är fasta föremål av annat än ringa utbredning (korta föremål som t ex stolpar får finnas där), och givetvis kan det aldrig ligga så att man i stället står i eller för nära ett annat spår. Däremot kan det vara gemensamt för två spår som du säger.

Minsta skyddsutrymme i Norrköping är 2000 mm från spårmitt (ungefär 1,3 m från närmaste räl) men det behöver ju normalt bara finnas på ena sidan. (Det är lite lustigt skrivet men jag uppfattar det som att man vill att det ligger på dörrsidan men att det även kan vara på andra sidan om vagnarna har dörrar på båda sidorna.)

Det är lite luddigt hur kurvtillägg beräknas i Norrköping men vi kan ju approximera med bestämmelserna för Spårväg City, vars vagnar uppträder ungefär likadant i kurvor. Då är det 70-90 mm tillägg i en 100-meterskurva, osv omvänt proportionellt mot radien.
X12
Inlägg: 338
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Nya spårvägsstaden Uppsala tar hem storslam i årets stadsmiljöavtal

Inlägg av X12 »

daniel_s skrev: onsdag 01 juni 2022 16:40 Jo skyddsutrymmet kan vara i en körbana, annars skulle det ju inte gå att anlägga ett spår i en vanlig gata.
Harald skrev: onsdag 01 juni 2022 16:25 Det stämmer inte. På bilderna nedan är det ju uppenbart att skyddsutrymmet ligger i körbanan.
Ok, jag erkänner mig motbevisad. Jag kände dock på mig att jag måste ha läst nånstans att fordonstrafik inte tillåts inom skyddsutrymmet. Jag kollade runt lite och hittade ett över tio år gammal gestaltningsdokument för då framtida spårvägsutbyggnader i Skåne som säger att skyddutrymmet ska vara 0,7 m på utsidan av varje spår och att endast gångtrafik tillåts där, med hänvisning till BOStrab. I BOStrab framgår det dock att skyddsutrymmet visst får användas av fordon. Oavsett är ju dock "gestaltningsriktlinjer" inte något som är påbjudande eller bindande på något sätt.

Hur ser det ut i Lund idag? Efterlevs dessa gamla skånska riktlinjer om fordonsfria skyddsutrymmen där?
Skriv svar