Högoddsare

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Högoddsare

Inlägg av C12C3C3C12 »

Paris med sina linjer 3A+3B ger verkligen en nästan hyfsat stor rundtur när man förlängt L3B, misstänker att dom går genom många stadsdelar.

Paris lade ner sitt gamla nät 1938.
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1453
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Högoddsare

Inlägg av Kristofer »

Enceladus skrev: lördag 14 maj 2022 20:23Helenelund är en del av Upplands Väsbys tätort.
Diripsi skrev: lördag 14 maj 2022 22:06Olika kommuner eller SCB-tätorter inom samma storstadsområde ska aldrig räknas separat!
Som Diripsi påpekar ska vi nog inte använda SCB:s tätortsbegrepp. Dock kan det - som kuriosa - nämnas att även Kista (samt Husby och Akalla, men de berörs ju inte av spårvägen) är en del av tätorten "Upplands Väsby och Sollentuna".
Jag skulle vilja hävda att det är ytterligare ett argument för att inte använda SCB:s tätortsdefinitioner, liksom det faktum att de förändras över tid. Det är till exempel inte så värst många nybyggda hus som ska till för att den tätorten ska upphöra för att i stället bli en del av tätorten "Stockholm".

Den som hellre grottar ner sig i tätortsgränser än spårvägstrafik är välkommen att besöka arcgis.com som omväxling till Spårvägssällskapets härvarande forum. 8)

Slut på urspårningen!
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Högoddsare

Inlägg av Anders Hanquist »

Suck. Tänk att det alltid ska vara så svårt i sådana här forum! Olika kommuner eller SCB-tätorter inom samma storstadsområde ska aldrig räknas separat!

Nu hoppas jag att vi slipper höra talas om Sollentuna/Upplands Väsby/Nacka/Sundbyberg/Solna/Lidingö/Mölndal/osv och liknande fall i andra länder i denna tråd!
Håller absolut med. Statistiska och framför allt administrativa indelningar är inte av intresse. Det finns ett spårvägsnät i Göteborg, även om det går in i en grannkommun. Mölndal är inte en separat "spårvägsstad", utan i detta sammanhang en del av Göteborg. I Stockholm är det lite mer komplicerat med flera inte hopkopplade spårvägar som inte bildar ett sammanhängande nät. Men Tvärbanan (går i fyra, senare fem kommuner) bör rimligen räknas som Stockholm i sin helhet, liksom Lidingöbanan (två kommuner) och självklart Spårväg city (en kommun).
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Högoddsare

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev: lördag 14 maj 2022 11:52 Paris hör också till städer som lagt ner spårvägen men sedan byggt ny. Finns kanske många fler i Europa som inte nämnts i startinlägget?

När det gäller Sverige kan man undra vilken f.d. spårvägsstad som kommer att bli först med bygga ny spårväg. (Knappast Kiruna eller Ulricehamn. :cheesygrin: Men de var ju lite udda.) Men möjliga kandidater är väl Malmö, Helsingborg, Jönköping och Uppsala. Skulle tro att det blir en av skånestäderna. Sätter nog lägst odds för Malmö.
Allt talar för att det blir Uppsala, eftersom man har beslut på att bygga spårväg där och ett långt gånget projekt, inget av detta inns i de andra städerna.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Högoddsare

Inlägg av twr »

Kristofer skrev: söndag 15 maj 2022 20:07
Enceladus skrev: lördag 14 maj 2022 20:23Helenelund är en del av Upplands Väsbys tätort.
Diripsi skrev: lördag 14 maj 2022 22:06Olika kommuner eller SCB-tätorter inom samma storstadsområde ska aldrig räknas separat!
Som Diripsi påpekar ska vi nog inte använda SCB:s tätortsbegrepp. Dock kan det - som kuriosa - nämnas att även Kista (samt Husby och Akalla, men de berörs ju inte av spårvägen) är en del av tätorten "Upplands Väsby och Sollentuna".
Jag skulle vilja hävda att det är ytterligare ett argument för att inte använda SCB:s tätortsdefinitioner, liksom det faktum att de förändras över tid. Det är till exempel inte så värst många nybyggda hus som ska till för att den tätorten ska upphöra för att i stället bli en del av tätorten "Stockholm".

Den som hellre grottar ner sig i tätortsgränser än spårvägstrafik är välkommen att besöka arcgis.com som omväxling till Spårvägssällskapets härvarande forum. 8)

Slut på urspårningen!
Anders Hanquist skrev: måndag 16 maj 2022 10:05
Suck. Tänk att det alltid ska vara så svårt i sådana här forum! Olika kommuner eller SCB-tätorter inom samma storstadsområde ska aldrig räknas separat!

Nu hoppas jag att vi slipper höra talas om Sollentuna/Upplands Väsby/Nacka/Sundbyberg/Solna/Lidingö/Mölndal/osv och liknande fall i andra länder i denna tråd!
Håller absolut med. Statistiska och framför allt administrativa indelningar är inte av intresse. Det finns ett spårvägsnät i Göteborg, även om det går in i en grannkommun. Mölndal är inte en separat "spårvägsstad", utan i detta sammanhang en del av Göteborg. I Stockholm är det lite mer komplicerat med flera inte hopkopplade spårvägar som inte bildar ett sammanhängande nät. Men Tvärbanan (går i fyra, senare fem kommuner) bör rimligen räknas som Stockholm i sin helhet, liksom Lidingöbanan (två kommuner) och självklart Spårväg city (en kommun).
Helt rätt! Absolut intressant kuriosa, men inte relevant i denna diskussion. Frågan handlade ju om städer, inte tätorter. Ingen kan påstå att Upplands Väsby/Sollentuna/Kista/Husby/Akalla är en stad.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Högoddsare

Inlägg av LÅ1 »

twr skrev: måndag 16 maj 2022 10:56
LÅ1 skrev: lördag 14 maj 2022 11:52 Paris hör också till städer som lagt ner spårvägen men sedan byggt ny. Finns kanske många fler i Europa som inte nämnts i startinlägget?

När det gäller Sverige kan man undra vilken f.d. spårvägsstad som kommer att bli först med bygga ny spårväg. (Knappast Kiruna eller Ulricehamn. :cheesygrin: Men de var ju lite udda.) Men möjliga kandidater är väl Malmö, Helsingborg, Jönköping och Uppsala. Skulle tro att det blir en av skånestäderna. Sätter nog lägst odds för Malmö.
Allt talar för att det blir Uppsala, eftersom man har beslut på att bygga spårväg där och ett långt gånget projekt, inget av detta inns i de andra städerna.
Att Uppsala var så långt gången med sina planer var okänt för mig till Enceladus påpekade det. Har väl inte varit så mycket om det här på forumet.
Jag trodde striden stod mellan Malmö och Helsingborg. Helsingborg tyck ha lagt sina planer djupt ner och lägst in i någon skrivbordslåda.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Högoddsare

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: lördag 14 maj 2022 12:12 Eftersom Lund, Tammerfors och Århus redan har nya spårvägar så är ju oddset oändligt (sannolikhet 1) för dessa städer. Nästa stad att få spårväg i Norden är Odense (invigs 2022). Nästa stad att få spårväg i Sverige är Uppsala (invigs 2029). Åbo kanske får spårväg ungefär samtidigt som Uppsala, men beslut saknas fortfarande. Bland de skånska städerna ligger nog Helsingborg före Malmö. Återigen saknas beslut hos bägge.
Spårväg ger stadsbor sömnlösa nätter
Bussmagasinet skrev:För att minska störningarna har dock Letbanen sedan den 24 juni sänkt hastigheten på vissa delsträckor mellan klockan 22 och 06. Letbanens konsultföretag COWI har också gjort kontrollmätningar som bekräftar att tågen på banan generellt har svårt att klara gränsvärdena för vibrationer och lågfrekvent buller. På vissa delsträckor överskrids dessa gränsvärden markant. På dessa kör nu tågen 25 – 40 procent långsammare för att minska bullerstörningarna.
Odense blev mycket riktigt nästa stad att få spårväg i Norden. Eftersom Odense inte är Stockholm fick spårvägen också nattrafik, med blandade reaktioner.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Högoddsare

Inlägg av Enceladus »

Regeringsbeslut hotar utbyggnad av snabbussar
Bussmagasinet skrev:Varje år har regioner och kommuner kunnat ansöka om stadsmiljöavtal med upp till hälften av kostnaderna för vissa investeringar i infrastruktur. Det har exempelvis varit förbättring av busshållplatser, anläggande av busskörfält men också stora projekt som spårvägssatsningar i Uppsala och Lund. Där har staten beviljat stöd med flera miljarder.
Nu är det slut på det roliga. Den högerkonservativa regeringen avskaffar de så kallade stadsmiljöavtalen. Därmed blir det sannolikt ingen mer än Uppsala.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Högoddsare

Inlägg av Hechtwagen »

Enceladus skrev: lördag 14 maj 2022 12:50
LÅ1 skrev: lördag 14 maj 2022 12:44
Enceladus skrev: lördag 14 maj 2022 12:36

Av dessa fyra kandidater skulle jag nog säga att Jönköping har lägst odds, givet att odds = sannolikheten / (1 - sannolikheten). Uppsalas odds är nästan oändligt eftersom det redan finns ett beslut. Malmö har problem med styret i Skåne, men behovet är ändå större än i Jönköping.
Missat att Uppsala tydligen har beslutat om att bygga spårväg.
Jag räknar odds ungefär som på travet etc. Alltså låg odds betyder hög sannolikhet. Och liten vinst vid spel på det alternativet.
Tyvärr finns det flera definitioner av odds som är diametralt motsatta. Den statistiska definitionen enligt ovan verkar dock vara den mest vedertagna.
Diametralt motsatt, är man inte tillbaka på ruta ett då om det är det motsatta till något diametralt?
Skriv svar