Högoddsare

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Högoddsare

Inlägg av C12C3C3C12 »

Hur hög är oddsen att en stad utan tidigare spårväg bygger ett spårvägsnät samt att en stad som lagt ner spårvägen bygger ett nytt system?

På delad 1:a placerar jag Lund samt Tammerfors/Tampere som båda inte haft spårväg tidigare. Tammerfors hade ett trådbussnät som är nerlagt (finns en annan tråd om detta). På 2:a plats hamnar Åbo/Turku som lade ner sin spårväg 1972. Ni får sätta oddsen på Odense samt Århus i Danmark som båda haft spårväg tidigare samt nu byggt upp nya nät. London har ju sin Tramlink i nordväst motsvarande vår tvärbana i Stockholm. Köpenhamn är väl på väg att bygga sin tvärbana väster om staden. Sedan har vi ju ett gäng nya spårvägsstäder i Storbrittannien som tidigare lade ner sina linjer, enda överlevande staden var ju Blackpool. Som ni märker talar jag bara om Europa. Någon annan kan ju simma över pölen för att nämna hur det är där.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Högoddsare

Inlägg av LÅ1 »

Paris hör också till städer som lagt ner spårvägen men sedan byggt ny. Finns kanske många fler i Europa som inte nämnts i startinlägget?

När det gäller Sverige kan man undra vilken f.d. spårvägsstad som kommer att bli först med bygga ny spårväg. (Knappast Kiruna eller Ulricehamn. :cheesygrin: Men de var ju lite udda.) Men möjliga kandidater är väl Malmö, Helsingborg, Jönköping och Uppsala. Skulle tro att det blir en av skånestäderna. Sätter nog lägst odds för Malmö.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9739
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Högoddsare

Inlägg av Enceladus »

Eftersom Lund, Tammerfors och Århus redan har nya spårvägar så är ju oddset oändligt (sannolikhet 1) för dessa städer. Nästa stad att få spårväg i Norden är Odense (invigs 2022). Nästa stad att få spårväg i Sverige är Uppsala (invigs 2029). Åbo kanske får spårväg ungefär samtidigt som Uppsala, men beslut saknas fortfarande. Bland de skånska städerna ligger nog Helsingborg före Malmö. Återigen saknas beslut hos bägge.
Enceladus
Inlägg: 9739
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Högoddsare

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev: lördag 14 maj 2022 11:52 Paris hör också till städer som lagt ner spårvägen men sedan byggt ny. Finns kanske många fler i Europa som inte nämnts i startinlägget?

När det gäller Sverige kan man undra vilken f.d. spårvägsstad som kommer att bli först med bygga ny spårväg. (Knappast Kiruna eller Ulricehamn. :cheesygrin: Men de var ju lite udda.) Men möjliga kandidater är väl Malmö, Helsingborg, Jönköping och Uppsala. Skulle tro att det blir en av skånestäderna. Sätter nog lägst odds för Malmö.
Av dessa fyra kandidater skulle jag nog säga att Jönköping har lägst odds, givet att odds = sannolikheten / (1 - sannolikheten). Uppsalas odds är nästan oändligt eftersom det redan finns ett beslut. Malmö har problem med styret i Skåne, men intresset är ändå större än i Jönköping. Se Sverigeförhandlingen.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Högoddsare

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev: lördag 14 maj 2022 12:36
LÅ1 skrev: lördag 14 maj 2022 11:52 Paris hör också till städer som lagt ner spårvägen men sedan byggt ny. Finns kanske många fler i Europa som inte nämnts i startinlägget?

När det gäller Sverige kan man undra vilken f.d. spårvägsstad som kommer att bli först med bygga ny spårväg. (Knappast Kiruna eller Ulricehamn. :cheesygrin: Men de var ju lite udda.) Men möjliga kandidater är väl Malmö, Helsingborg, Jönköping och Uppsala. Skulle tro att det blir en av skånestäderna. Sätter nog lägst odds för Malmö.
Av dessa fyra kandidater skulle jag nog säga att Jönköping har lägst odds, givet att odds = sannolikheten / (1 - sannolikheten). Uppsalas odds är nästan oändligt eftersom det redan finns ett beslut. Malmö har problem med styret i Skåne, men behovet är ändå större än i Jönköping.
Missat att Uppsala tydligen har beslutat om att bygga spårväg.
Jag räknar odds ungefär som på travet etc. Alltså låg odds betyder hög sannolikhet. Och liten vinst vid spel på det alternativet.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Högoddsare

Inlägg av C12C3C3C12 »

Glömde bort Bergen i Norge som byggt en ny linje som förlängdes i etapper, tydligen populär. Tillhör gänget av städer som tidigare lade ner sitt nät. Staden har ju också en trådbusslinje.

Vi har ju också lilla Naumburg i östra delen av Tyskland som hade en ringlinje som lades ner, återuppstod på en del av ringen som museibana, är nu en del av kollektivtrafiken (hörde jag någon nämna Djurgårdslinjen i Stockholm, f.d. NK-expressen).

Vad det gäller nya spårvägar i Sverige tippade jag nog på Uppsala som tydligen blivit en lågoddsare.

Att Stockholm skall konvertera L4 till spårväg är nog tyvärr en högoddsare.

Jönköping/Huskvarna är ju långsmalt område som skulle passa perfekt med spårväg.
Senast redigerad av C12C3C3C12 den lördag 14 maj 2022 19:19, redigerad totalt 3 gång.
Enceladus
Inlägg: 9739
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Högoddsare

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev: lördag 14 maj 2022 12:44
Enceladus skrev: lördag 14 maj 2022 12:36
LÅ1 skrev: lördag 14 maj 2022 11:52 Paris hör också till städer som lagt ner spårvägen men sedan byggt ny. Finns kanske många fler i Europa som inte nämnts i startinlägget?

När det gäller Sverige kan man undra vilken f.d. spårvägsstad som kommer att bli först med bygga ny spårväg. (Knappast Kiruna eller Ulricehamn. :cheesygrin: Men de var ju lite udda.) Men möjliga kandidater är väl Malmö, Helsingborg, Jönköping och Uppsala. Skulle tro att det blir en av skånestäderna. Sätter nog lägst odds för Malmö.
Av dessa fyra kandidater skulle jag nog säga att Jönköping har lägst odds, givet att odds = sannolikheten / (1 - sannolikheten). Uppsalas odds är nästan oändligt eftersom det redan finns ett beslut. Malmö har problem med styret i Skåne, men behovet är ändå större än i Jönköping.
Missat att Uppsala tydligen har beslutat om att bygga spårväg.
Jag räknar odds ungefär som på travet etc. Alltså låg odds betyder hög sannolikhet. Och liten vinst vid spel på det alternativet.
Tyvärr finns det flera definitioner av odds som är diametralt motsatta. Den statistiska definitionen enligt ovan verkar dock vara den mest vedertagna.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Högoddsare

Inlägg av C12C3C3C12 »

Sätt nu inte igång att definiera hur man sätter oddsen, passar bättre i "Ordet är fritt"!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Högoddsare

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev: lördag 14 maj 2022 12:50
Tyvärr finns det flera definitioner av odds som är diametralt motsatta. Den statistiska definitionen enligt ovan verkar dock vara den mest vedertagna.
I vardagsspråk är låg odds det troliga utslaget. Se SAOL. Lågoddsare beskrivs som "sanno­lik vinnare av tävling; äv. all­mänt sanno­likt resultat"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Högoddsare

Inlägg av LÅ1 »

C12C3C3C12 skrev: lördag 14 maj 2022 12:55 Sätt nu inte igång att definiera hur man sätter oddsen, passar bättre i "Ordet är fritt"!
Missade ovanstående. Men jag behövde ändå förtydliga vad jag menade i mitt inlägg. Frågan, om vi håller sig till Sverige, är vilken stad som är mest trolig att bli nästa spårvägsstad. Jag hade missat att Uppsala är på väg. Men efter Uppsala, är det Malmö som är troligast? Det tror jag, men Helsingborg är kanske också möjlig, men mindre trolig.

I övriga världen har jag liten koll och vågar inte gissa. Men ser gärna förslag på städer som kan tänkas vara på gång med nya spårvägssystem.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Högoddsare

Inlägg av C12C3C3C12 »

Om vi nu ska titta på hur det är på andra sidan pölen så var det väl en högoddsare att Los Angeles skulle införa spårvagnar igen i form av "Stadtbahn". Stockholm var ju inte intresserade av det eftersom LA kallade det Metro, det har vi ju redan i Stockholm...

San Diego hade ju ett nät tidigare som lades ner. Någon där vaknade till liv, en nerlagd järnvägssträcka köptes, tråd sattes upp, man inköpte en beprövad vagntyp från Tyskland, man var sedan tvungen att bygga dubbelspår eftersom trafiken ökade ner till den Mexicanska gränsen, man är nu inne på den 3:e generationen av spårvagnar samt byggt ut nätet inne i staden med förorter.

Vilka odds sätter ni på att Trondheim ska återuppliva sitt gamla nät?
Enceladus
Inlägg: 9739
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Högoddsare

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: lördag 14 maj 2022 12:12 Eftersom Lund, Tammerfors och Århus redan har nya spårvägar så är ju oddset oändligt (sannolikhet 1) för dessa städer. Nästa stad att få spårväg i Norden är Odense (invigs 2022). Nästa stad att få spårväg i Sverige är Uppsala (invigs 2029). Åbo kanske får spårväg ungefär samtidigt som Uppsala, men beslut saknas fortfarande. Bland de skånska städerna ligger nog Helsingborg före Malmö. Återigen saknas beslut hos bägge.
Jag måste korrigera mitt föregående inlägg. Nästa stad att få spårväg i Sverige är Upplands Väsby och Sollentuna, tillika Sveriges femte största tätort. Invigning av Tvärbanan till tätorten Upplands Väsby och Sollentuna planeras till hösten 2025.
Enceladus
Inlägg: 9739
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Högoddsare

Inlägg av Enceladus »

Ett annat kuriosum om spårvägsstäder: Kiruna var världens nordligaste spårvägsstad fram till 1916. Därefter tog den ryska staden Archangelsk över den rollen. Archangelsks spårväg lades ner 2004, varpå Trondheim blev världens nordligaste spårvägsstad (vid det laget hade Kiruna inte längre någon spårväg).
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Högoddsare

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev: lördag 14 maj 2022 19:51 Ett annat kuriosum om spårvägsstäder: Kiruna var världens nordligaste spårvägsstad fram till 1916. Därefter tog den ryska staden Archangelsk över den rollen. Archangelsks spårväg lades ner 2004, varpå Trondheim blev världens nordligaste spårvägsstad (vid det laget hade Kiruna inte längre någon spårväg).
Men Kiruna hade ju länge museispårväg, var den nedlagd 2004? Vet att entusiasterna som höll igång den blev för gamla och nya var tydligen svårt att rekrytera.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Högoddsare

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev: lördag 14 maj 2022 19:37
Enceladus skrev: lördag 14 maj 2022 12:12 Eftersom Lund, Tammerfors och Århus redan har nya spårvägar så är ju oddset oändligt (sannolikhet 1) för dessa städer. Nästa stad att få spårväg i Norden är Odense (invigs 2022). Nästa stad att få spårväg i Sverige är Uppsala (invigs 2029). Åbo kanske får spårväg ungefär samtidigt som Uppsala, men beslut saknas fortfarande. Bland de skånska städerna ligger nog Helsingborg före Malmö. Återigen saknas beslut hos bägge.
Jag måste korrigera mitt föregående inlägg. Nästa stad att få spårväg i Sverige är Upplands Väsby och Sollentuna, tillika Sveriges femte största tätort. Invigning av Tvärbanan till tätorten Upplands Väsby och Sollentuna planeras till hösten 2025.
Att Tvärbanans Kistagren planeras till Helenelund i Sollentuna visste jag , men Upplands Väsby ?
Enceladus
Inlägg: 9739
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Högoddsare

Inlägg av Enceladus »

Lennart Petersen skrev: lördag 14 maj 2022 20:17
Enceladus skrev: lördag 14 maj 2022 19:37
Enceladus skrev: lördag 14 maj 2022 12:12 Eftersom Lund, Tammerfors och Århus redan har nya spårvägar så är ju oddset oändligt (sannolikhet 1) för dessa städer. Nästa stad att få spårväg i Norden är Odense (invigs 2022). Nästa stad att få spårväg i Sverige är Uppsala (invigs 2029). Åbo kanske får spårväg ungefär samtidigt som Uppsala, men beslut saknas fortfarande. Bland de skånska städerna ligger nog Helsingborg före Malmö. Återigen saknas beslut hos bägge.
Jag måste korrigera mitt föregående inlägg. Nästa stad att få spårväg i Sverige är Upplands Väsby och Sollentuna, tillika Sveriges femte största tätort. Invigning av Tvärbanan till tätorten Upplands Väsby och Sollentuna planeras till hösten 2025.
Att Tvärbanans Kistagren planeras till Helenelund i Sollentuna visste jag , men Upplands Väsby ?
Helenelund är en del av Upplands Väsbys tätort.
gek
Inlägg: 1180
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Högoddsare

Inlägg av gek »

C12C3C3C12 skrev: lördag 14 maj 2022 12:47 Vi har ju också lilla Naumburg i östra delen av Tyskland som hade en ringlinje som lades ner, återuppstod på en del av ringen som museibana, är nu en del av kollektivtrafiken
I Tyskland har Saarbrücken, Oberhausen och Heilbronn återinfört spårväg under de senaste tre decennierna. I Frankrike har drygt tjugo spårvägssystem tillkommit under samma tid (och då räknar jag Paris som ett "system" trots att det är flera spårvägsanläggningar som inte fysiskt hänger samman). I Italien har fem - sex spårvägsstäder tillkommit, något fler i Spanien och några i Rumänien, England, Skottland och Irland. Samt enstaka i ytterligare europeiska länder, t ex Grekland och Portugal.
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1972
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Högoddsare

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Det er klart at land som hadde mange sporveier alltid vil gjenåpne gamle nett. I USA er Las Vegas trolig den eneste mulige nye sporveien om den noen gang kommer. Tyskland og Storbritania hadde begge rundt 200 sporveier, og da blir det svårt å tenke på nye steder som ikke har hatt sporvei. Derimot i Kina som hadde et lite antall sporveier, så vil de aller fleste være nye. Også i Japan, Brasil og Argentina vil man trolig ikke få nye sporveier på steder som aldri har hatt. Aller flest nye vil man trolig få i Afrika hvor det historisk sett alltid har vært et fåtall sporveier. Flest nye finnes i Algerie der en rekke steder som aldri har hatt sporvei har bygd nye.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Högoddsare

Inlägg av Diripsi »

Enceladus skrev: lördag 14 maj 2022 20:23
Lennart Petersen skrev: lördag 14 maj 2022 20:17
Enceladus skrev: lördag 14 maj 2022 19:37

Jag måste korrigera mitt föregående inlägg. Nästa stad att få spårväg i Sverige är Upplands Väsby och Sollentuna, tillika Sveriges femte största tätort. Invigning av Tvärbanan till tätorten Upplands Väsby och Sollentuna planeras till hösten 2025.
Att Tvärbanans Kistagren planeras till Helenelund i Sollentuna visste jag , men Upplands Väsby ?
Helenelund är en del av Upplands Väsbys tätort.
Suck. Tänk att det alltid ska vara så svårt i sådana här forum! Olika kommuner eller SCB-tätorter inom samma storstadsområde ska aldrig räknas separat!

Nu hoppas jag att vi slipper höra talas om Sollentuna/Upplands Väsby/Nacka/Sundbyberg/Solna/Lidingö/Mölndal/osv och liknande fall i andra länder i denna tråd!
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1972
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Högoddsare

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

De fleste nye franske sporveier går i et titalls kommuner. Så man må regne en stad inkludert småkommunene rundt som en sporvei.
Skriv svar