Sida 2 av 6

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Postat: fredag 17 juni 2022 8:45
av Enceladus
Lokförarkris får Mälartåg att införa sommartidtabell – två veckor för tidigt
Krisdragen som ska lösa personalbristen på Mälartåg i sommar: ”En ansträngd situation”

Är det numera standard att inkörningsproblem varar i minst ett år vid byte av operatör? Var inte detta orsaken till att UL väntade ett extra halvår med att överlåta Upptåget till Mälartåg?

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Postat: fredag 17 juni 2022 9:40
av daniel_s
Enceladus skrev: fredag 17 juni 2022 8:45 Är det numera standard att inkörningsproblem varar i minst ett år vid byte av operatör?
Det har väl alltid varit det vanliga!
Var inte detta orsaken till att UL väntade ett extra halvår med att överlåta Upptåget till Mälartåg?
Nej, det var för att mälartågsupphandlingen överklagades:

https://regionuppsala.se/politik-och-pa ... -transdev/

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Postat: söndag 19 juni 2022 14:38
av Diripsi
Under sommaren verkar det bara vara på helger som det är genomgående tåg vid Sala. På vardagar är det fortfarande byte i Sala, och runt 35 minuters bytestid. Obegripligt. Varför har man gjort så här?

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Postat: måndag 20 juni 2022 9:27
av leifd
Diripsi skrev: söndag 19 juni 2022 14:38 Under sommaren verkar det bara vara på helger som det är genomgående tåg vid Sala. På vardagar är det fortfarande byte i Sala, och runt 35 minuters bytestid. Obegripligt. Varför har man gjort så här?
Gissningsvis för att Uppsala hänger ihop med de tåg som fortsätter till Eskilstuna och i något fall till Norrköping. En anledning är ju att i gällande tågplan, och säkert även kommande, så är det fullt på alla spår när de tåg som går till Katrineholm-Norrköping-Linköping är inne i Sala och vänder. Då är det nämligen också möte med två Dalatåg samtidigt.
Den förbindelsen är ju nog så viktig och lär nog inte tas bort.
En halvtimme senare går alltså Uppsala-Sala-Eskilstuna. Dock är ju dessa tåg inställda Sala-Eskilstuna under sommaren och har även varit så till stor del under våren.
Att ha två ER1 som vänder på spår 2 är heller inte möjligt, dels finns ingen mellansignal på halva spåret, dels är spåret för kort för två tågsätt.

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Postat: lördag 02 juli 2022 18:45
av Enceladus
Flera tåg mellan Uppsala och Gävle ställs in
Expressen skrev:Resorna uppges ha ställts in på grund av brist på personal, meddelar Mälartåg på sin hemsida.

Flera av tågresorna ersätts inte av bussar.
Väntat men fortfarande oacceptabelt.

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Postat: lördag 02 juli 2022 19:41
av leifd
Enceladus skrev: lördag 02 juli 2022 18:45 Flera tåg mellan Uppsala och Gävle ställs in
Expressen skrev:Resorna uppges ha ställts in på grund av brist på personal, meddelar Mälartåg på sin hemsida.

Flera av tågresorna ersätts inte av bussar.
Väntat men fortfarande oacceptabelt.
Såhär såg läget ut för inställda tåg på Upptåget lördag 2022-07-02 19.35...
Bild
Hittills 8 norrgående och 9 södergående innställda...

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Postat: söndag 03 juli 2022 14:55
av Hechtwagen
Enceladus skrev: lördag 02 juli 2022 18:45 Flera tåg mellan Uppsala och Gävle ställs in
Expressen skrev:Resorna uppges ha ställts in på grund av brist på personal, meddelar Mälartåg på sin hemsida.

Flera av tågresorna ersätts inte av bussar.
Väntat men fortfarande oacceptabelt.

Håller med, det är oacceptabelt att skriva "resor" när det är avgångar som avses.

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Postat: söndag 03 juli 2022 15:13
av daniel_s
leifd skrev: måndag 20 juni 2022 9:27 Att ha två ER1 som vänder på spår 2 är heller inte möjligt, dels finns ingen mellansignal på halva spåret, dels är spåret för kort för två tågsätt.
Fast det är väl inga multar på helgerna? Två ER1 får ju plats (men det saknas som sagt mellansignal).

Egentligen skulle det väl vara möjligt att förlänga spår 2 så att man kan växla ut i norr förbi mellansignalen som finns där (som man skulle kunna flytta lite och komplettera med en motriktad dvärg) så kan man vända med dubbla sätt och få något slags fyrtågsmöten. Om det är meningsfullt för den resande allmänheten kan jag dock inte bedöma.

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Postat: söndag 03 juli 2022 15:42
av leifd
daniel_s skrev: söndag 03 juli 2022 15:13
leifd skrev: måndag 20 juni 2022 9:27 Att ha två ER1 som vänder på spår 2 är heller inte möjligt, dels finns ingen mellansignal på halva spåret, dels är spåret för kort för två tågsätt.
Fast det är väl inga multar på helgerna? Två ER1 får ju plats (men det saknas som sagt mellansignal).

Egentligen skulle det väl vara möjligt att förlänga spår 2 så att man kan växla ut i norr förbi mellansignalen som finns där (som man skulle kunna flytta lite och komplettera med en motriktad dvärg) så kan man vända med dubbla sätt och få något slags fyrtågsmöten. Om det är meningsfullt för den resande allmänheten kan jag dock inte bedöma.
Mult går det nog aldrig på UVEN möjligen med Regina då. Men det ska ju mötas ett tåg till Uppsala och ett tåg från Uppsala.
Jodå, det skulle säker gå att bygga om, men inget man gör i en handvändning direkt.
- Dels är ställverket i Sala ett Stlv65, som är hyfsat ont om grejer till.
- Dels är det väldigt dåligt med resurser för att projektera ändringar i Stlv65.
Det är väl de två svåraste punkterna att lösa, men redan innan jag lämnade Banverket (20021), var detta brister som man såg som stora.
Lyckas man med den biten, så är det säkert en betydande kostnad också, då minsta ändring faktiskt drar med sig rätt mycket annat som måste ändras, varav Trafikverket själva hittat på en del hindrande regler. Såsom att man vid ombyggnader måste uppfylla idag gällande avståndsregler för olika signaltekniska skydd, vilket nog i detta faller, riskerar bli betydligt dyrare än den "lilla ändring" som vi talade om från början.

Tyvärr får allafall jag då känslan av att vi hamnar i ett totalbyte av hela ställverket. Men jag kan ha fel.
Enklare vore nog i så fall att ändra bangården genom att helt enkelt bygga plattform på något av spår 4 eller 5. Då kan man i princip låsa befintliga växlar till detta spår och på så vis inte behöva göra någon ändring i ställverket. Tyvärr ingen bra lösning, men troligen den snabbaste och billigaste. Troligen klarar man ev. godstrafik med de spår som blir kvar också.

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Postat: måndag 04 juli 2022 17:39
av C20_rules
Enceladus skrev: lördag 02 juli 2022 18:45 Flera tåg mellan Uppsala och Gävle ställs in
Expressen skrev:Resorna uppges ha ställts in på grund av brist på personal, meddelar Mälartåg på sin hemsida.

Flera av tågresorna ersätts inte av bussar.
Väntat men fortfarande oacceptabelt.
Extra "härligt" när det är kvällens sista tåg som ställs in - och ingen ersättningstrafik!
Sista tåget gick dessutom så tidigt som 21:29 och nästa inte förrän 5-6 på morgonen dagen efter. Det har hänt mig när jag skulle åka från Köping mot Stockholm (SJ som kör den sträckan). Vilket skämt att försöka få folk att "åka miljövänligt" (deras reklam), när man gör så. Dom lever bara på folk som inte har något alternativ - dom som inte har bil... (vilket jag har nu, men hade inte vid det tillfället)

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Postat: onsdag 13 juli 2022 18:47
av 4330
Enceladus skrev: söndag 12 juni 2022 0:40 UL:s månadsbiljett för hela länet kostar 970 kr och VL:s månadsbiljett för hela länet kostar 1100 kr. Båda biljetterna gäller på Mälartåg inom respektive län. Enligt Mälardalstaxan är priset för reserelationen Uppsala-Västerås 2 420 kronor. Varför finns ens Mälardalstaxan? Gör som Sydsverige och ha bara lokal taxa!

Förslag på åtgärder i syfte att sänka trafikkostnaderna med 10 mkr år 2022

Övergången från Upptåget till Mälartåg innebär utökad tågtrafik på helger mellan Uppsala och Sala. Samtidigt reduceras busstrafiken för att minska trafikkostnaderna. Ovanstående dokument listar olika besparingsförslag. UL valde Sparpaket A:
Valet av besparingsåtgärder beror på den nya tågtrafiken. Men borde inte tågtrafiken ha samma taxa om den delvis ska ersätta busstrafiken?
Sparpaket A (ovan) har resulterat i fulla bussar mellan Enköping och Uppsala så att de mitt på linjen inte får kliva på. "När bussarna på linje 804 enbart går en gång i timmen under sommarhelgerna blir de snabbt fullsatta. För resenärer som vill stiga på i mitten av en rutt blir chanserna till en plats minimala."

https://unt.se/nyheter/kollektivtrafik/ ... a/r43ve99j

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Postat: torsdag 14 juli 2022 20:55
av Hechtwagen
MTR på Upptåget har nu gjort något banbrytande unikt och beordrat lokförare att arbeta övertid på sina fridagar.
Detta är en möjlighet som nästan alla arbetsgivare har som har lokförare anställda men denna möjlighet har aldrig använts tidigare!
Det brukliga hittills har varit att arbetsgivaren öppnat plånboken och vid övertid+5000 kr för en tur (= tjänst på spårvägen) så brukar alltid någon nappa!

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Postat: torsdag 14 juli 2022 22:14
av kildor
Det är en tråkig utveckling, men tyvärr inte någon ny företeelse. Det har förekommit en tid på pendeltågen, även om Seko nu säger ifrån och hävdar att det inte föreligger några särskilda skäl för att beordra in förare på fridagar. Och det är inget unikt för lokförare, utan det är en möjlighet som en arbetsgivare har generellt.

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Postat: fredag 15 juli 2022 7:02
av Hechtwagen
kildor skrev: torsdag 14 juli 2022 22:14 Det är en tråkig utveckling, men tyvärr inte någon ny företeelse. Det har förekommit en tid på pendeltågen, även om Seko nu säger ifrån och hävdar att det inte föreligger några särskilda skäl för att beordra in förare på fridagar. Och det är inget unikt för lokförare, utan det är en möjlighet som en arbetsgivare har generellt.
Tack.
Ja de binder ris åt sin egen rygg.
Det är illa nog med avslagna ledighetsansökningar, ska personalen dessutom dit mot sin vilja på fridagarna så fär man nog räkna med att slutresultater blir att ännu fler slutar.

Som det blivit nu så ersätts lokförare som arbetat i 30-40 år med nya lokförare som arbetar i 3-4 år, varje pensionär kräver således tio nyrekryteringar för att ersättas.

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Postat: söndag 17 juli 2022 14:46
av BSB101
kildor skrev: torsdag 14 juli 2022 22:14 Och det är inget unikt för lokförare, utan det är en möjlighet som en arbetsgivare har generellt.
Så är det, övertid ska dock användas för oplanerade händelser som inte kunde förutses. Att arbetsgivaren inte kan leda och fördela arbetet samt se till att man har tillräckligt med personal kan nog sällan kvala in under detta.

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Postat: fredag 22 juli 2022 22:06
av Enceladus
C20_rules skrev: måndag 04 juli 2022 17:39
Enceladus skrev: lördag 02 juli 2022 18:45 Flera tåg mellan Uppsala och Gävle ställs in
Expressen skrev:Resorna uppges ha ställts in på grund av brist på personal, meddelar Mälartåg på sin hemsida.

Flera av tågresorna ersätts inte av bussar.
Väntat men fortfarande oacceptabelt.
Extra "härligt" när det är kvällens sista tåg som ställs in - och ingen ersättningstrafik!
Sista tåget gick dessutom så tidigt som 21:29 och nästa inte förrän 5-6 på morgonen dagen efter. Det har hänt mig när jag skulle åka från Köping mot Stockholm (SJ som kör den sträckan). Vilket skämt att försöka få folk att "åka miljövänligt" (deras reklam), när man gör så. Dom lever bara på folk som inte har något alternativ - dom som inte har bil... (vilket jag har nu, men hade inte vid det tillfället)
En av fördelarna med avbrottsfri trafik är att det inte finns något sista tåg, vilket gör inställda avgångar mindre kännbara. Nu när det är dubbelspår mellan Uppsala och Gävle borde Region Uppsala överväga att införa avbrottsfri trafik på Mälartåg, speciellt om Uppsala ska bli en storstad med egna förorter.

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Postat: lördag 23 juli 2022 9:01
av daniel_s
BSB101 skrev: söndag 17 juli 2022 14:46
kildor skrev: torsdag 14 juli 2022 22:14 Och det är inget unikt för lokförare, utan det är en möjlighet som en arbetsgivare har generellt.
Så är det, övertid ska dock användas för oplanerade händelser som inte kunde förutses. Att arbetsgivaren inte kan leda och fördela arbetet samt se till att man har tillräckligt med personal kan nog sällan kvala in under detta.
Vad grundar du det på? Det är helt normalt i många branscher att använda övertidsarbete för att hantera tillfälliga toppar och dalar. Alternativet, att dimensionera personalstyrkan för värsta tänkbara fall så att övertid aldrig ska behövas, är inte rationellt.

I dagens läge har dock typ samtliga stora järnvägsföretag lyckats försätta sig i ett läge där man använder så mycket övertid att det blir direkt oekonomiskt ändå. Jag vill påstå att det är av ren klantighet, man har betett sig mycket kortsiktigt under hela covid-19-utbrottet och gjort allting precis tvärtom mot hur man borde ha gjort beträffande rekrytering.

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Postat: lördag 23 juli 2022 12:15
av Odd
daniel_s skrev: lördag 23 juli 2022 9:01...
Vad grundar du det på? Det är helt normalt i många branscher att använda övertidsarbete för att hantera tillfälliga toppar och dalar. Alternativet, att dimensionera personalstyrkan för värsta tänkbara fall så att övertid aldrig ska behövas, är inte rationellt. ...
Framför allt, konsumenten är inte beredda att betala för det. Att ha beredskap för att uppfylla ett åtagande till 95% brukar inte vara några problem. Det är den sista biten som blir dyr. Det är problematiskt ur ett budgetperspektiv, hur förutser man oförutsägbara händelser? Och hur ser investerare på ett företag om de ser att en stor del av budgeten är avdelad till oförutsägbara händelser, det signalerar ju att produkten eller tjänsten är så opålitlig att man måste avdela resurser för att täcka upp för opolitligheten. Och det vill ju ingen betala för. Och även om man gör det så är man inte sällan beroende av saker man inte har kontroll över, exempelvis, ersättningsbussar finns för tågen, men ingen som kan köra dem...

Eller som man säger i USA: "There ain't no such thing as a free lunch"...

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Postat: lördag 23 juli 2022 15:52
av BSB101
daniel_s skrev: lördag 23 juli 2022 9:01
BSB101 skrev: söndag 17 juli 2022 14:46
kildor skrev: torsdag 14 juli 2022 22:14 Och det är inget unikt för lokförare, utan det är en möjlighet som en arbetsgivare har generellt.
Så är det, övertid ska dock användas för oplanerade händelser som inte kunde förutses. Att arbetsgivaren inte kan leda och fördela arbetet samt se till att man har tillräckligt med personal kan nog sällan kvala in under detta.
Vad grundar du det på? Det är helt normalt i många branscher att använda övertidsarbete för att hantera tillfälliga toppar och dalar. Alternativet, att dimensionera personalstyrkan för värsta tänkbara fall så att övertid aldrig ska behövas, är inte rationellt.
Tanken med övertid är inte att att hantera saker man kan planera utan just oplanerade händelser. Om man ständigt har behov av övertid så har man dimensionerad arbetsstyrkan fel. Allt detta är grundläggande, sedan att vissa arbetsgivare använder övertid för andra syften är en annan sak. Det finns en orsak till att det finns ett tak för övertid på arbetsplatser med kollektivavtal, just för att en arbetsgivaren inte ska kunna underdimensionera sin arbetsstyrka och planenligt beordra övertid.

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Postat: lördag 23 juli 2022 16:35
av daniel_s
BSB101 skrev: lördag 23 juli 2022 15:52 Tanken med övertid är inte att att hantera saker man kan planera utan just oplanerade händelser.
Det där är helt enkelt inte korrekt. Du är välkommen till verkligheten när du vill!