Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Inlägg av Odd »

Hade jag bedrivit tågtrafik för passagerare så skulle jag inte ens vilja registrera personuppgifterna. Det är alldeles för stor risk för GDPR-brott, såväl risk för dataläckage och att jag har svårt att hitta något giltigt ändamål att samla in dem, något som datalagstiftningen kräver för att ö h t samla in uppgifterna. Det finns inga lagkrav på att resenärers personuppgifter måste sparas vid biljettköp. Det skulle vara intressant om någon drog det till domstol för prövning.
Genius on call
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Inlägg av leifd »

Odd skrev: måndag 26 september 2022 19:34 Hade jag bedrivit tågtrafik för passagerare så skulle jag inte ens vilja registrera personuppgifterna. Det är alldeles för stor risk för GDPR-brott, såväl risk för dataläckage och att jag har svårt att hitta något giltigt ändamål att samla in dem, något som datalagstiftningen kräver för att ö h t samla in uppgifterna. Det finns inga lagkrav på att resenärers personuppgifter måste sparas vid biljettköp. Det skulle vara intressant om någon drog det till domstol för prövning.
Hechtwagen skrev: söndag 25 september 2022 22:52 Appen är sjukt smidig, men jag håller med om att det är väldigt märkligt att biljetterna är knutna till specifika avgångar trots att det är samma pris för samtliga avgångar på en specifik sträcka.
Gissningsvis är det väl någon skrivbordsmänniska som aldrig åkt tåg annat än i detta U-land (om ens det), som då inbillar sig att man måste registrera allt och alla.
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Inlägg av Enceladus »

Regionrådet: Mälartåg har inte uppfyllt sina löften
Sveriges Radio skrev:Enligt Johan Örjes (C), regionråd med kollektivtrafikansvar i Region Uppsala, innebär Mälartågs reducerade trafik 2023 att företaget inte uppfyller sitt avtal.
Det skulle bli fler tåg via Märsta i motrusningen. Istället blir det färre tåg totalt. Vilket fiasko!
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Inlägg av Enceladus »

Efter lokförarbristen: Glesare turer permanentas

Trafiken utökas mellan Stockholm och Uppsala, men glesas ut mellan Uppsala och Tierp. Utanför rusningen blir det halverad trafik, d.v.s. timmestrafik. :evil:
4330
Inlägg: 159
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Inlägg av 4330 »

Enceladus skrev: tisdag 08 november 2022 12:32 Efter lokförarbristen: Glesare turer permanentas

Trafiken utökas mellan Stockholm och Uppsala, men glesas ut mellan Uppsala och Tierp. Utanför rusningen blir det halverad trafik, d.v.s. timmestrafik. :evil:
Trafiken glesas ut även på sträckan Stockholm och Uppsala. https://malartag.se/nyheter/ny-tidtabel ... -december/

"Stockholm-Uppsala: Trafiken fortsätter generellt att köras på vardagar som den gjort enligt höstens tidtabell varje timme, med några inställda insatståg i rusningstid."
Skriv svar