Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Inlägg av daniel_s »

Fritidsresenärer har väl samma rätt som alla andra att åka med Mälartåg, de är inte mer öronmärkta för pendlare än något annat transportmedel. Men det är ju egentligen ett sidospår i prissättningsfrågan. Det är ju ett subventionerat upplägg så det finns ingen anledning att ha rörlig prissättning överhuvudtaget. Taxan borde för övrigt förenklas kraftigt samt sänkas för alla biljetter.
Joakim W
Inlägg: 467
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Inlägg av Joakim W »

4330 skrev: torsdag 11 augusti 2022 10:20
Joakim W skrev: torsdag 11 augusti 2022 8:09
Odd skrev: torsdag 11 augusti 2022 7:20

Grundprincipen måste väl ändå vara att priset skall vara förutsägbart. En resa mellan säg Uppsala och Hallsberg ska förstås kosta olika mycket beroende på den bekvämlighetsnivå som man väljer, men skall ju i övrigt vara förutsägbart och inte som idag, helt beroende på när man köper biljetten. En plats på ett tåg och avgång som avgår om 30 minuter skall kosta lika mycket som en avgång som avgår om två månader.
Efterfrågar alla resenärer det då? Jag upplever att det många saknar är just att kunna komma billigare undan, med tex. sista minuten för pensionärer och ungdomar under 26. Jag åkte nästan alltid på sista minuten till Västerås när jag fortfarande var under 26 (nu är jag tydligen bara ungdom men utan rabatt. :-D). Det har gjort det dyrare att åka tåg inom Mälardalen, för förut kunde du komma billigt undan. Idag går det inte. Jag kan inte längre planera in en helg till Norrköping och boka billiga tågbiljetter en eller två veckor i förtid, utan får betala ett mycket högre pris oavsett när jag bokar. Dessutom, den dagen jag skaffat barn och vill åka till Norrköping, och barnen fyllt 8, skulle en sån resa idag kosta 760kr med två barn och två vuxna, enkel resa. För ett år sedan kunde den resan gå på 760kr, tur&retur. Jag förstår att min syster tyckte det var väldigt dyrt att ta med sina barn till Stockholm med Mälartåget.. SJ hade en betydligt vänligare prissättning, den var inte bra i alla lägen, men den var förmånlig för de som inte reste så ofta och med barn.
Mälartåg är till för pendlare, inte fritidsresenärer.
Ahh, förlåt, tänkte inte på det. Får helt enkelt bli bilen i framtiden, på tåget får man tydligen inte gynnas som fritidsresenär. Tur att Mälarbanan fortfarande är vänlig mot oss fritidsresenärer.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Inlägg av leifd »

4330 skrev: torsdag 11 augusti 2022 10:20 Mälartåg är till för pendlare, inte fritidsresenärer.
Där kom det ett mycke farligt uttryck, som jag tror vi måste ändra på faktiskt.

Här i Östergötland så har ju Östgötatrafiken fått för sig att man ska i princip bara ska ska köra täta turer på raka och snabba linjer, just för att locka fler pendlare och arbetsresenärer. Detta får konsekvenser för boende på många många små orter i länet, som plötsligt står helt utan kollektivtrafik. Platser som har 20-25 turer per vardag, ha plötsligt 0 (noll). Samtidigt så försöker kommunerna få människor, bl.a barnfamiljer att flytta ut till dessa småorter, då det ju finns (fanns) bra bussförbindelser...

Det jag vill ha sagt, är att vi måste få en kollektivtrafik som är attraktiv och tillgänglig för alla, i vart fall på hyfsade tider.
Alla borde ha tillgång till kollektivtrafik ungefär mellan kl 06 och 23, för arbets-, skol-, inköps- och fritidsresor.
Utöver dessa tider får man klara sig på egen hand.
4330
Inlägg: 159
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Inlägg av 4330 »

leifd skrev: torsdag 11 augusti 2022 21:11
4330 skrev: torsdag 11 augusti 2022 10:20 Mälartåg är till för pendlare, inte fritidsresenärer.
Där kom det ett mycke farligt uttryck, som jag tror vi måste ändra på faktiskt.

Här i Östergötland så har ju Östgötatrafiken fått för sig att man ska i princip bara ska ska köra täta turer på raka och snabba linjer, just för att locka fler pendlare och arbetsresenärer. Detta får konsekvenser för boende på många många små orter i länet, som plötsligt står helt utan kollektivtrafik. Platser som har 20-25 turer per vardag, ha plötsligt 0 (noll). Samtidigt så försöker kommunerna få människor, bl.a barnfamiljer att flytta ut till dessa småorter, då det ju finns (fanns) bra bussförbindelser...

Det jag vill ha sagt, är att vi måste få en kollektivtrafik som är attraktiv och tillgänglig för alla, i vart fall på hyfsade tider.
Alla borde ha tillgång till kollektivtrafik ungefär mellan kl 06 och 23, för arbets-, skol-, inköps- och fritidsresor.
Utöver dessa tider får man klara sig på egen hand.
Säkrast att jag förtydligar mitt budskap:

Jag anser inte att Mälartåg bara är till för pendlare.

Jag KONSTATERAR att Mälartåg är riktat mot pendlare, sett till prissättning och biljettutbud (inga pensionärsbiljetter, inga sista minuten-biljetter, inga rörliga priser osv.).
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Inlägg av leifd »

4330 skrev: fredag 12 augusti 2022 20:29
leifd skrev: torsdag 11 augusti 2022 21:11
4330 skrev: torsdag 11 augusti 2022 10:20 Mälartåg är till för pendlare, inte fritidsresenärer.
Där kom det ett mycke farligt uttryck, som jag tror vi måste ändra på faktiskt.

Här i Östergötland så har ju Östgötatrafiken fått för sig att man ska i princip bara ska ska köra täta turer på raka och snabba linjer, just för att locka fler pendlare och arbetsresenärer. Detta får konsekvenser för boende på många många små orter i länet, som plötsligt står helt utan kollektivtrafik. Platser som har 20-25 turer per vardag, ha plötsligt 0 (noll). Samtidigt så försöker kommunerna få människor, bl.a barnfamiljer att flytta ut till dessa småorter, då det ju finns (fanns) bra bussförbindelser...

Det jag vill ha sagt, är att vi måste få en kollektivtrafik som är attraktiv och tillgänglig för alla, i vart fall på hyfsade tider.
Alla borde ha tillgång till kollektivtrafik ungefär mellan kl 06 och 23, för arbets-, skol-, inköps- och fritidsresor.
Utöver dessa tider får man klara sig på egen hand.
Säkrast att jag förtydligar mitt budskap:

Jag anser inte att Mälartåg bara är till för pendlare.

Jag KONSTATERAR att Mälartåg är riktat mot pendlare, sett till prissättning och biljettutbud (inga pensionärsbiljetter, inga sista minuten-biljetter, inga rörliga priser osv.).
Lika fullt ett feltänk av politiken.
Snart finns det ingen landsbyggd kvar.
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Inlägg av Enceladus »

4330 skrev: fredag 12 augusti 2022 20:29 Jag KONSTATERAR att Mälartåg är riktat mot pendlare, sett till prissättning och biljettutbud (inga pensionärsbiljetter, inga sista minuten-biljetter, inga rörliga priser osv.).
Dynamiska priser har väl inget att göra med fritidsresenärer. SL har en större andel fritidsresenärer med fasta priser - kolla bara hur fulla pendeltågen är på kvällar och helger och jämför sedan med Mälartåg. Dessutom är det ganska meningslöst att ha dynamiska priser när platserna inte kan ta slut.

Problemet är snarare att enkelbiljetterna är för dyra. Det blir inte bättre av att anslutande länstrafik inte ingår. Förutom en gemensam taxa borde grupper som köper enkelbiljetter erbjudas rabatt. Detta är en av få saker som Arlanda Express gör rätt. För att bredda kundunderlaget behövs också nattrafik i Mälardalen.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Inlägg av kildor »

Enceladus skrev: lördag 13 augusti 2022 9:31 Dessutom är det ganska meningslöst att ha dynamiska priser när platserna inte kan ta slut.
Det kan vara ett verktyg att jämna ut belastningen genom att styra köp av enkelbiljetter till avgångar med färre resenärer.
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Inlägg av BSB101 »

leifd skrev: fredag 12 augusti 2022 20:49
Snart finns det ingen landsbyggd kvar.
Landsbygden lär finnas kvar men att allt färre vill bo där lär inte ändras genom att köra några fler bussar om dagen. Urbaniseringen har pågått i 150+ år och är internationell.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Inlägg av leifd »

Enceladus skrev: lördag 13 augusti 2022 9:31
4330 skrev: fredag 12 augusti 2022 20:29 Jag KONSTATERAR att Mälartåg är riktat mot pendlare, sett till prissättning och biljettutbud (inga pensionärsbiljetter, inga sista minuten-biljetter, inga rörliga priser osv.).
Dynamiska priser har väl inget att göra med fritidsresenärer. SL har en större andel fritidsresenärer med fasta priser - kolla bara hur fulla pendeltågen är på kvällar och helger och jämför sedan med Mälartåg. Dessutom är det ganska meningslöst att ha dynamiska priser när platserna inte kan ta slut.

Problemet är snarare att enkelbiljetterna är för dyra. Det blir inte bättre av att anslutande länstrafik inte ingår. Förutom en gemensam taxa borde grupper som köper enkelbiljetter erbjudas rabatt. Detta är en av få saker som Arlanda Express gör rätt. För att bredda kundunderlaget behövs också nattrafik i Mälardalen.
Kanske vore det trevlig om ribban höjdes lite bortom SL-området ibland.
Vi på andra håll, måste ju tyvärr använda Mälartåg, då man stulit de goda och billiga förbindelser vi hade tidigare.
Här sover man om natten, annars får man väl ta bilen om man måste åka.
4330
Inlägg: 159
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Inlägg av 4330 »

Enceladus skrev: lördag 13 augusti 2022 9:31
4330 skrev: fredag 12 augusti 2022 20:29 Jag KONSTATERAR att Mälartåg är riktat mot pendlare, sett till prissättning och biljettutbud (inga pensionärsbiljetter, inga sista minuten-biljetter, inga rörliga priser osv.).
Dynamiska priser har väl inget att göra med fritidsresenärer. SL har en större andel fritidsresenärer med fasta priser - kolla bara hur fulla pendeltågen är på kvällar och helger och jämför sedan med Mälartåg. Dessutom är det ganska meningslöst att ha dynamiska priser när platserna inte kan ta slut.

Problemet är snarare att enkelbiljetterna är för dyra. Det blir inte bättre av att anslutande länstrafik inte ingår. Förutom en gemensam taxa borde grupper som köper enkelbiljetter erbjudas rabatt. Detta är en av få saker som Arlanda Express gör rätt. För att bredda kundunderlaget behövs också nattrafik i Mälardalen.
Man kan införa pensionärspriser. Det fås idag hos UL endast genom att köpa periodbiljett.
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev: lördag 13 augusti 2022 17:30
Enceladus skrev: lördag 13 augusti 2022 9:31 Dessutom är det ganska meningslöst att ha dynamiska priser när platserna inte kan ta slut.
Det kan vara ett verktyg att jämna ut belastningen genom att styra köp av enkelbiljetter till avgångar med färre resenärer.
Var inte skribenten skeptisk till lågtrafiktaxa? I och för sig är dynamiska priser inte samma sak, men det finns flera liknande problem. En stor del - kanske en majoritet - av resenärerna har periodbiljetter som gäller på alla avgångar. Det är inte svårt att tänka sig att andelen periodbiljettresenärer är högre i rusningen än på kvällar och helger. Då kan avgångar med högre beläggning få lägre pris. I Uppsala och Östergötland är även enkelbiljetter ej avgångsbundna.

För att priserna faktiskt ska styra till avgångar med färre resenärer måste prissättningen utgå från resandestatistiken snarare än antalet sålda avgångsbundna biljetter. Men det finns stora variationer under årets gång. Enstaka evenemang och till och med vädret kan påverka. Dessutom är det orimligt att straffa resenärerna för eventuella underutbud. Exempelvis har Mälarbanans pendeltåg länge haft högst beläggning på lördagar snarare än i rusningen.
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Inlägg av Enceladus »

leifd skrev: lördag 13 augusti 2022 18:07 Kanske vore det trevlig om ribban höjdes lite bortom SL-området ibland.
Vi på andra håll, måste ju tyvärr använda Mälartåg, då man stulit de goda och billiga förbindelser vi hade tidigare.
Här sover man om natten, annars får man väl ta bilen om man måste åka.
När det gäller nattlig tågtrafik är det knappast SL som lägger ribban. Både Uppsala och Östergötland - ironiskt nog samma regioner som har infört lokal taxa på Mälartåg - har trafikeringstider som sträcker sig långt in på natten. Jag skulle gissa att både Uppsala och Östergötland är pådrivande för att utöka Mälartågs trafikeringstider medan SL anser att regionerna istället borde satsa på nattbussar - trots att det är helt orimligt på sådana avstånd.
4330 skrev: lördag 13 augusti 2022 22:43 Man kan införa pensionärspriser. Det fås idag hos UL endast genom att köpa periodbiljett.
Regionerna behöver som sagt samordna sina rabatter. Exempelvis inför Länstrafiken Örebro pensionärspriser nu i augusti, men från 70 års ålder. SL, VL (dock endast i Västerås kommun) och Östgötatrafiken har istället 65 år som gräns för rabatterade enkelbiljetter. Dessutom är det olika rabatter!
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Inlägg av BSB101 »

Enceladus skrev: söndag 14 augusti 2022 8:26
4330 skrev: lördag 13 augusti 2022 22:43 Man kan införa pensionärspriser. Det fås idag hos UL endast genom att köpa periodbiljett.
Regionerna behöver som sagt samordna sina rabatter. Exempelvis inför Länstrafiken Örebro pensionärspriser nu i augusti, men från 70 års ålder. SL, VL (dock endast i Västerås kommun) och Östgötatrafiken har istället 65 år som gräns för rabatterade enkelbiljetter. Dessutom är det olika rabatter!
Varför ska man ha rabatter utifrån ålder? Åker äldre för lite tåg och man vill av ren ideologi att äldre ska åka mer tåg?
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Inlägg av kildor »

Enceladus skrev: söndag 14 augusti 2022 8:20 Var inte skribenten skeptisk till lågtrafiktaxa? I och för sig är dynamiska priser inte samma sak, men det finns flera liknande problem. En stor del - kanske en majoritet - av resenärerna har periodbiljetter som gäller på alla avgångar. Det är inte svårt att tänka sig att andelen periodbiljettresenärer är högre i rusningen än på kvällar och helger. Då kan avgångar med högre beläggning få lägre pris. I Uppsala och Östergötland är även enkelbiljetter ej avgångsbundna.

För att priserna faktiskt ska styra till avgångar med färre resenärer måste prissättningen utgå från resandestatistiken snarare än antalet sålda avgångsbundna biljetter. Men det finns stora variationer under årets gång. Enstaka evenemang och till och med vädret kan påverka. Dessutom är det orimligt att straffa resenärerna för eventuella underutbud. Exempelvis har Mälarbanans pendeltåg länge haft högst beläggning på lördagar snarare än i rusningen.
Som sagt: lågtrafiktaxa är inte samma sak som dynamiska priser. Och naturligtvis kan man ha både resandestatistik och antalet sålda enkelbiljetter som parametrar i prissättningen.
Enceladus
Inlägg: 9738
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Inlägg av Enceladus »

Från måndag 26 september kör vi insatstrafik till Västerås och Sala
UL skrev:UL har beslutat att sätta in insatstrafik för att stärka upp sträckan Uppsala–Västerås, och för att kompensera för bristerna i tågtrafiken på sträckan Sala-Heby-Morgongåva-Uppsala. Avgångarna har linjenummer 961 (Uppsala-Västerås) och 962 (Uppsala-Sala).

[...]

Observera att Mälartågs enkelbiljetter inte gäller.
Hur svårt är det egentligen att kopiera Sydtaxan? :roll:
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Inlägg av daniel_s »

Om man heter UL klarar man inte ens av att kopiera SL-taxan.
Magnus Ahltorp
Inlägg: 531
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Förutom att det förstås är väldigt opraktiskt med tågbundna biljetter, kan inte Mälartåg, och helst också SJ sluta med dumheterna att man måste uppge namn för att få köpa enkelbiljetter korta sträckor precis före avgång? SJ har ju haft som argument att det annars uppstår vidareförsäljning av billiga biljetter, men hur stor är andrahandsmarknaden för en biljett köpt 10 minuter före avgång från Uppsala till Stockholm?

Nu måste man stå och knappa in sitt namn på en dålig pekskärm eller försöka bokstavera namnet för Pressbyråns personal, vilket dessutom kan göra att man missar tåget. Just nu behandlas alla resor som att det är en flygresa till andra sidan jorden som är bokad 6 månader i förväg.

Dessutom finns ju förstås alla situationer där man inte vill uppge sitt namn, eller inte har det "inrikespass" som krävs för att identifiera sig. Jag har aldrig varit med om i något annat land att man behöver legitimation för att resa med regionaltrafiken (men så har jag inte heller rest i Kina eller Ryssland, länder som tycker om att hålla reda på invånarna).
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Inlägg av Hechtwagen »

Magnus Ahltorp skrev: torsdag 22 september 2022 5:28 Förutom att det förstås är väldigt opraktiskt med tågbundna biljetter, kan inte Mälartåg, och helst också SJ sluta med dumheterna att man måste uppge namn för att få köpa enkelbiljetter korta sträckor precis före avgång? SJ har ju haft som argument att det annars uppstår vidareförsäljning av billiga biljetter, men hur stor är andrahandsmarknaden för en biljett köpt 10 minuter före avgång från Uppsala till Stockholm?

Nu måste man stå och knappa in sitt namn på en dålig pekskärm eller försöka bokstavera namnet för Pressbyråns personal, vilket dessutom kan göra att man missar tåget. Just nu behandlas alla resor som att det är en flygresa till andra sidan jorden som är bokad 6 månader i förväg.

Dessutom finns ju förstås alla situationer där man inte vill uppge sitt namn, eller inte har det "inrikespass" som krävs för att identifiera sig. Jag har aldrig varit med om i något annat land att man behöver legitimation för att resa med regionaltrafiken (men så har jag inte heller rest i Kina eller Ryssland, länder som tycker om att hålla reda på invånarna).
Köpte min biljett i Mälartågs app men hann med ett mälartåg tidigare än jag köpt resa för vilket tågvärden inte sade något om. Handla med deras app, sjukt smidigt.
Magnus Ahltorp
Inlägg: 531
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Hechtwagen skrev: torsdag 22 september 2022 15:06
Magnus Ahltorp skrev: torsdag 22 september 2022 5:28 Förutom att det förstås är väldigt opraktiskt med tågbundna biljetter, kan inte Mälartåg, och helst också SJ sluta med dumheterna att man måste uppge namn för att få köpa enkelbiljetter korta sträckor precis före avgång? SJ har ju haft som argument att det annars uppstår vidareförsäljning av billiga biljetter, men hur stor är andrahandsmarknaden för en biljett köpt 10 minuter före avgång från Uppsala till Stockholm?

Nu måste man stå och knappa in sitt namn på en dålig pekskärm eller försöka bokstavera namnet för Pressbyråns personal, vilket dessutom kan göra att man missar tåget. Just nu behandlas alla resor som att det är en flygresa till andra sidan jorden som är bokad 6 månader i förväg.

Dessutom finns ju förstås alla situationer där man inte vill uppge sitt namn, eller inte har det "inrikespass" som krävs för att identifiera sig. Jag har aldrig varit med om i något annat land att man behöver legitimation för att resa med regionaltrafiken (men så har jag inte heller rest i Kina eller Ryssland, länder som tycker om att hålla reda på invånarna).
Köpte min biljett i Mälartågs app men hann med ett mälartåg tidigare än jag köpt resa för vilket tågvärden inte sade något om. Handla med deras app, sjukt smidigt.
Jag trodde i min enfald att rubriken på detta forum var "Debatt" och inte "Support". Det kan ju vara praktiskt att få reda på olika betalningsmodeller, men syftet med mitt inlägg var att ifrågasätta vitsen med att behöva ange namn. Sedan är det minst sagt opraktiskt att installera en app för att köpa en tjänst som man använder en gång. Då är det betydligt mera rimligt att gå till en biljettautomat eller Pressbyrån.

Frågan kvarstår, varför är det just här så att regionaltrafiken bara går att åka med om jag berättar vad jag heter, när jag aldrig någonsin har stött på det i något annat land? Vad är syftet med det?

Dessutom verkar det verkligen inte särskilt rimligt att lita på att just den tågvärden som jag träffar på "låter det gå". Vad gör du den gång det inte fungerar?
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Inlägg av Hechtwagen »

Appen är sjukt smidig, men jag håller med om att det är väldigt märkligt att biljetterna är knutna till specifika avgångar trots att det är samma pris för samtliga avgångar på en specifik sträcka.
Skriv svar