Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Inlägg av leifd »

Enceladus skrev: fredag 05 augusti 2022 20:23
leifd skrev: fredag 05 augusti 2022 15:48 Sen är det allafall i mina ögon ett enormt slöseri att köra omkring med så mycket överkapacitet som Mälartåg tänkt från början.
Det är svårt att tala om överkapacitet när SL:s pendeltåg ofta är överfulla på motsvarande sträckor. Mälartåg behöll SJ:s prissättning utan att förstå skillnaden mellan kommersiell och samhällsorganiserad trafik. Resultatet är att Mälartåg har en väldigt låg marknadsandel där det finns alternativ med lokal taxa.

Nyligen behövde Mälartåg sänka priset mellan Uppsala och Västerås för att konkurrera med den parallellgående busstrafiken, och enligt uppgift är bussarna mellan Uppsala och Enköping också överfulla. Det är dags för politikerna att inse att Mälartåg ska vara Mälardalens Öresundståg, inte kommersiella fjärrtåg.
På de tider det ÄR fullt på tågen kan man väl köra, men att annonsera tåg utan att ha säkrat upp att man kan köra, är ju inget bra heller. Då är det bättre att dra in, så man kan köra det man lovar. T.ex har jag väldig svårt att tro att det kan finnas behov av halvtimmestrafik Sala-Eskilstuna hela dagarna. Det var ju inte direkt fullt på tågen på denna sträcka förut, utöver rusningstid. Fast vi ser ju var man tänker dra in nu (och iofs har gjort hela sommaren).
Sen är det väl just Mälardalens Öresundståg det blivit, dvs med dyra "skattefinansierade" biljetter, istället för de marknadspriser som resenärerna var vana vid förut. Bäst vore ju att marknadspriser på alla tåg, fast då måste man ju ha tågbundna biljetter såklart. De är ju inte så bra det heller.
Joakim W
Inlägg: 467
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Inlägg av Joakim W »

Enceladus skrev: fredag 05 augusti 2022 20:23
leifd skrev: fredag 05 augusti 2022 15:48 Sen är det allafall i mina ögon ett enormt slöseri att köra omkring med så mycket överkapacitet som Mälartåg tänkt från början.
Det är svårt att tala om överkapacitet när SL:s pendeltåg ofta är överfulla på motsvarande sträckor. Mälartåg behöll SJ:s prissättning utan att förstå skillnaden mellan kommersiell och samhällsorganiserad trafik. Resultatet är att Mälartåg har en väldigt låg marknadsandel där det finns alternativ med lokal taxa.

Nyligen behövde Mälartåg sänka priset mellan Uppsala och Västerås för att konkurrera med den parallellgående busstrafiken, och enligt uppgift är bussarna mellan Uppsala och Enköping också överfulla. Det är dags för politikerna att inse att Mälartåg ska vara Mälardalens Öresundståg, inte kommersiella fjärrtåg.
Vi tar och kikar på lite enkelbiljetter tycker jag!
Eskilstuna - Kungsör:
Mälartåg: 50/40kr
Buss (bara vardagar, nån avgång per dag): 55kr/35kr

Eskilstuna - Strängnäs:
Mälartåg: 50/40
Buss: 56/38

Eskilstuna - Läggesta:
Mälartåg: 70/55
Buss: 56/38

Eskilstuna - Hälleforsnäs:
Mälartåg: 50/40
Buss: 56/38 (dessutom två byten)

Eskilstuna - Flen:
Mälartåg: 60/45
Buss: 56/38

Västerås - Kolbäck:
Mälartåg: 55/45
Buss: 55/35

Kungsör - Arboga:
Mälartåg: 55/40 (varför inte 45kr för ungdom här...?)
Buss: 55/35

Eskilstuna - Arboga:
Mälartåg: 65/50
Buss: 55/35 (intressant med samma taxa trots länsöverskridande resa, trodde inte sånt förekom!)

Nu har jag inte tid att jämföra fler sträckor. Använd siffrorna hur du vill, men priserna är ungefär desamma för korta sträckor, och i vissa fall även billigare. Enda nackdelen jag ser är ju att lokaltrafiken på orten då inte ingår i biljettpriset hos Mälartåg, det borde det göra tycker jag.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Inlägg av leifd »

Joakim W skrev: lördag 06 augusti 2022 6:35
Enceladus skrev: fredag 05 augusti 2022 20:23
leifd skrev: fredag 05 augusti 2022 15:48 Sen är det allafall i mina ögon ett enormt slöseri att köra omkring med så mycket överkapacitet som Mälartåg tänkt från början.
Det är svårt att tala om överkapacitet när SL:s pendeltåg ofta är överfulla på motsvarande sträckor. Mälartåg behöll SJ:s prissättning utan att förstå skillnaden mellan kommersiell och samhällsorganiserad trafik. Resultatet är att Mälartåg har en väldigt låg marknadsandel där det finns alternativ med lokal taxa.

Nyligen behövde Mälartåg sänka priset mellan Uppsala och Västerås för att konkurrera med den parallellgående busstrafiken, och enligt uppgift är bussarna mellan Uppsala och Enköping också överfulla. Det är dags för politikerna att inse att Mälartåg ska vara Mälardalens Öresundståg, inte kommersiella fjärrtåg.
Vi tar och kikar på lite enkelbiljetter tycker jag!
Eskilstuna - Kungsör:
Mälartåg: 50/40kr
Buss (bara vardagar, nån avgång per dag): 55kr/35kr

Eskilstuna - Strängnäs:
Mälartåg: 50/40
Buss: 56/38

Eskilstuna - Läggesta:
Mälartåg: 70/55
Buss: 56/38

Eskilstuna - Hälleforsnäs:
Mälartåg: 50/40
Buss: 56/38 (dessutom två byten)

Eskilstuna - Flen:
Mälartåg: 60/45
Buss: 56/38

Västerås - Kolbäck:
Mälartåg: 55/45
Buss: 55/35

Kungsör - Arboga:
Mälartåg: 55/40 (varför inte 45kr för ungdom här...?)
Buss: 55/35

Eskilstuna - Arboga:
Mälartåg: 65/50
Buss: 55/35 (intressant med samma taxa trots länsöverskridande resa, trodde inte sånt förekom!)

Nu har jag inte tid att jämföra fler sträckor. Använd siffrorna hur du vill, men priserna är ungefär desamma för korta sträckor, och i vissa fall även billigare. Enda nackdelen jag ser är ju att lokaltrafiken på orten då inte ingår i biljettpriset hos Mälartåg, det borde det göra tycker jag.
Hehe, du vet väl, Joakim W, att våra anonyma vänner här alltid har "rätt" även hur fel de än har...
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Inlägg av Diripsi »

Joakim W skrev: lördag 06 augusti 2022 6:35 Vi tar och kikar på lite enkelbiljetter tycker jag!
Eskilstuna - Kungsör:
Mälartåg: 50/40kr
Buss (bara vardagar, nån avgång per dag): 55kr/35kr

Eskilstuna - Strängnäs:
Mälartåg: 50/40
Buss: 56/38

Eskilstuna - Läggesta:
Mälartåg: 70/55
Buss: 56/38

Eskilstuna - Hälleforsnäs:
Mälartåg: 50/40
Buss: 56/38 (dessutom två byten)

Eskilstuna - Flen:
Mälartåg: 60/45
Buss: 56/38

Västerås - Kolbäck:
Mälartåg: 55/45
Buss: 55/35

Kungsör - Arboga:
Mälartåg: 55/40 (varför inte 45kr för ungdom här...?)
Buss: 55/35

Eskilstuna - Arboga:
Mälartåg: 65/50
Buss: 55/35 (intressant med samma taxa trots länsöverskridande resa, trodde inte sånt förekom!)

Nu har jag inte tid att jämföra fler sträckor. Använd siffrorna hur du vill, men priserna är ungefär desamma för korta sträckor, och i vissa fall även billigare. Enda nackdelen jag ser är ju att lokaltrafiken på orten då inte ingår i biljettpriset hos Mälartåg, det borde det göra tycker jag.
Precis som du säger så ingår inte lokaltrafiken i biljettpriset hos Mälartåg, vilket innebär att man måste betala två gånger om man ska byta mellan tåg och buss. Då blir tåg/buss dyrare än buss/buss i samtliga fall. Det gör din jämförelse lite missvisande.

Sen kan vi också ta några exempel där prisskillnaden är betydligt större:
Nyköping - Eskilstuna:
Mälartåg: 185/140
Buss: 72/58

Uppsala - Västerås:
Mälartåg: 130/100
Buss: 108/68

Nykvarn - Stockholm:
Mälartåg: 80/60
Buss+pendeltåg: 39/26

Du verkar inte ha förstått själva problemet. Det är alltid väldigt viktigt att det är samma priser på olika alternativ som går samma sträcka. Annars kommer det alltid finnas de som väljer ett sämre men för resenären billigare alternativ. Ingen tjänar på det. Det viktiga är inte prisnivån utan att priserna är samma. Enda undantaget är när det är fullt på det ena alternativet och det skulle bli väldigt dyrt att utöka trafiken. Men, som skribenten "leifd" skriver så är det överkapacitet på de flesta Mälartåg.

Det är också viktigt att biljettsystemet är enkelt för resenären. Det kan knappast sägas om Mälartågs biljettsystem, där man måste köpa biljett i förväg till en speciell avgång. Sådant kan skrämma bort resenärer även om prisnivån är ungefär samma. Vill man locka resenärer så ser man till att göra det enkelt. Det innebär att man har ett och samma biljettsystem som gäller på all trafik.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Inlägg av daniel_s »

Det enda vettiga är väl att respektive länstrafiktaxa gäller inom respektive län?
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev: söndag 07 augusti 2022 9:22 Det enda vettiga är väl att respektive länstrafiktaxa gäller inom respektive län?
Det beror väl på syftet. För en kommersiell aktör är det enda vettiga att maximera vinsten, och Mälartåg har fortfarande i stort sett samma taxa som tidigare.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Inlägg av leifd »

Diripsi skrev: söndag 07 augusti 2022 7:24 Du verkar inte ha förstått själva problemet. Det är alltid väldigt viktigt att det är samma priser på olika alternativ som går samma sträcka. Annars kommer det alltid finnas de som väljer ett sämre men för resenären billigare alternativ. Ingen tjänar på det. Det viktiga är inte prisnivån utan att priserna är samma. Enda undantaget är när det är fullt på det ena alternativet och det skulle bli väldigt dyrt att utöka trafiken. Men, som skribenten "leifd" skriver så är det överkapacitet på de flesta Mälartåg.

Det är också viktigt att biljettsystemet är enkelt för resenären. Det kan knappast sägas om Mälartågs biljettsystem, där man måste köpa biljett i förväg till en speciell avgång. Sådant kan skrämma bort resenärer även om prisnivån är ungefär samma. Vill man locka resenärer så ser man till att göra det enkelt. Det innebär att man har ett och samma biljettsystem som gäller på all trafik.
Har en känsla av det finns en okunnighet hos Mälartåg om hur det brukar vara med Regionalatåg ute i Europa, Där det ju oftast är en öppen biljett för viss sträcka som gäller. Samtidigt har man väl tittat på hur SJ gjort tidigare, där ju UVEN (och väl Uppslapendeln) haft tågbundna biljetter men utan bokad plats. Sen dök ju viss pandemi upp mitt i allt, då behövde man ju kunna begränsa antalet sålda biljetter till visst tåg, då var naturigtvis tågbundenheten ett måste. Sen har man nog hela tiden varit ganska rädd att kapaciteten inte skulle räcka och man skulle få en massa stående, vilket känns rätt obefogat med tanke på hur stora tågsätten är. Naturligtvis finns det väl enstaka tåg som kan bli väldigt fullsatta, men sånt ska ju operatören och Mälartåg ha koll på, men sånt kanske man inte fick veta gratis från SJ.

Nåja, vi får väl se när det nationella biljettsystemet kommer igång, om vi får se något vettigare, men det där verkar ju vara skrivet i stjärnorna ännu.

Vet ni förresten orsaken till att SJ valde att ha tågen på UVEN utan bokad plats ??
Jo det var helt enkelt för att man trafikerade med i grunden 4 + 7 motorvagnar (X50 + X12) med väldigt olika inredning, samtidigt som man förstärkte ibland med X40. Dessutom skedde många kast i omloppen, som skulle ställt till det med platserna i princip varje dag.
Men det har fungerat bra utan bokade platser i alla år.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Inlägg av daniel_s »

Enceladus skrev: söndag 07 augusti 2022 11:14
daniel_s skrev: söndag 07 augusti 2022 9:22 Det enda vettiga är väl att respektive länstrafiktaxa gäller inom respektive län?
Det beror väl på syftet. För en kommersiell aktör är det enda vettiga att maximera vinsten, och Mälartåg har fortfarande i stort sett samma taxa som tidigare.
Nu hänger jag inte med, menar du att Mälartåg är en kommersiell aktör? För mig är det ett samhällsprojekt precis som pendeltågen. Den tidigare taxan känner jag inte till vad det var för system i, om det nu fanns något.
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Inlägg av Enceladus »

Joakim W skrev: lördag 06 augusti 2022 6:35 Nu har jag inte tid att jämföra fler sträckor. Använd siffrorna hur du vill, men priserna är ungefär desamma för korta sträckor, och i vissa fall även billigare. Enda nackdelen jag ser är ju att lokaltrafiken på orten då inte ingår i biljettpriset hos Mälartåg, det borde det göra tycker jag.
Här finns statistik över Movingos mest sålda relationer. Ingen av sträckorna som skribenten nämner finns med i statistiken. Urvalet av sträckor säger ju en del...
daniel_s skrev: söndag 07 augusti 2022 12:06
Enceladus skrev: söndag 07 augusti 2022 11:14
daniel_s skrev: söndag 07 augusti 2022 9:22 Det enda vettiga är väl att respektive länstrafiktaxa gäller inom respektive län?
Det beror väl på syftet. För en kommersiell aktör är det enda vettiga att maximera vinsten, och Mälartåg har fortfarande i stort sett samma taxa som tidigare.
Nu hänger jag inte med, menar du att Mälartåg är en kommersiell aktör? För mig är det ett samhällsprojekt precis som pendeltågen. Den tidigare taxan känner jag inte till vad det var för system i, om det nu fanns något.
På pappret är Mälartåg ett samhällsprojekt, men i praktiken har inte mycket förändrats. Av de 20 populäraste relationerna (se ovan) har bara en fått gemensam taxa (Märsta stn - Uppsala C). I övriga populära relationer har Mälartåg en usel marknadsandel där det finns parallellgående länstrafik. Den tidigare taxan är utformad för att plocka russinen ur kakan och överlämna resten till länstrafiken. Detta är vettigt för en kommersiell aktör, men inte för ett samhällsprojekt.

Förutom minskad restid finns det ekonomiska skäl att hänvisa resenärerna till snabbare resvägar. Personkilometerkostnaden för buss är mer än tre gånger så hög som för pendeltåg. Det är inte den tillryggalagda sträckan som kostar, utan omloppstiden. Regionaltåg borde därför vara ännu billigare. Söder om Södertälje kan det bli överkapacitet, men det behövs ändå timmestrafik för att erbjuda godtagbar standard. Nu är det ganska tomt vissa tider, och fullt hos SL.
X12
Inlägg: 338
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Inlägg av X12 »

Diripsi skrev: söndag 07 augusti 2022 7:24 Sen kan vi också ta några exempel där prisskillnaden är betydligt större:
Nyköping - Eskilstuna:
Mälartåg: 185/140
Buss: 72/58

Uppsala - Västerås:
Mälartåg: 130/100
Buss: 108/68

Nykvarn - Stockholm:
Mälartåg: 80/60
Buss+pendeltåg: 39/26
Nykvarn-Stockholm borde självklart ha länstaxa. Men i fallet med Nyköping-Eskilstuna så innebär ju en resa med tåget inte en resa längs samma sträcka. Att resa med tåg mellan Nyköping och Eskilstuna innebär att man reser Nyköping-Södertälje och därefter Södertälje-Eskiltuna. En ca dubbelt så lång sträcka som bussen.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Inlägg av leifd »

Enceladus skrev: måndag 08 augusti 2022 8:44
Joakim W skrev: lördag 06 augusti 2022 6:35 Nu har jag inte tid att jämföra fler sträckor. Använd siffrorna hur du vill, men priserna är ungefär desamma för korta sträckor, och i vissa fall även billigare. Enda nackdelen jag ser är ju att lokaltrafiken på orten då inte ingår i biljettpriset hos Mälartåg, det borde det göra tycker jag.
Här finns statistik över Movingos mest sålda relationer. Ingen av sträckorna som skribenten nämner finns med i statistiken. Urvalet av sträckor säger ju en del...
daniel_s skrev: söndag 07 augusti 2022 12:06
Enceladus skrev: söndag 07 augusti 2022 11:14

Det beror väl på syftet. För en kommersiell aktör är det enda vettiga att maximera vinsten, och Mälartåg har fortfarande i stort sett samma taxa som tidigare.
Nu hänger jag inte med, menar du att Mälartåg är en kommersiell aktör? För mig är det ett samhällsprojekt precis som pendeltågen. Den tidigare taxan känner jag inte till vad det var för system i, om det nu fanns något.
På pappret är Mälartåg ett samhällsprojekt, men i praktiken har inte mycket förändrats. Av de 20 populäraste relationerna (se ovan) har bara en fått gemensam taxa (Märsta stn - Uppsala C). I övriga populära relationer har Mälartåg en usel marknadsandel där det finns parallellgående länstrafik. Den tidigare taxan är utformad för att plocka russinen ur kakan och överlämna resten till länstrafiken. Detta är vettigt för en kommersiell aktör, men inte för ett samhällsprojekt.

Förutom minskad restid finns det ekonomiska skäl att hänvisa resenärerna till snabbare resvägar. Personkilometerkostnaden för buss är mer än tre gånger så hög som för pendeltåg. Det är inte den tillryggalagda sträckan som kostar, utan omloppstiden. Regionaltåg borde därför vara ännu billigare. Söder om Södertälje kan det bli överkapacitet, men det behövs ändå timmestrafik för att erbjuda godtagbar standard. Nu är det ganska tomt vissa tider, och fullt hos SL.
I vanlig ordning väldigt mycket Stocholmsfokus, men det har väl sina skäl...
Statistiken du hänsvisar till är ju 4 år gammal och Movingo är väl obetydligt äldre känns det som. Känns inte så aktuell allafall.
Du skriver också såhär...
På pappret är Mälartåg ett samhällsprojekt, men i praktiken har inte mycket förändrats. Av de 20 populäraste relationerna (se ovan) har bara en fått gemensam taxa (Märsta stn - Uppsala C). I övriga populära relationer har Mälartåg en usel marknadsandel där det finns parallellgående länstrafik. Den tidigare taxan är utformad för att plocka russinen ur kakan och överlämna resten till länstrafiken. Detta är vettigt för en kommersiell aktör, men inte för ett samhällsprojekt.
...om populära relationer där det finns annan parallellgående trafik. Hur ska man då prissätta där det inte finns någon som helst parallell trafik ?
Som sträckorna Norrköping-Katrineholm-Flen-Eskilstuna eller Norrköping-Nyköping-Vagnhärad ? Ska det vara extra dyrt där så att man kan ha billigt där utbudet är stort ?
Pris efter efterfrågan är nog det som borde styra och ge billiga biljetter för många, medan de som har stort utbud ju kan välja det som är billigast där.
4330
Inlägg: 159
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Inlägg av 4330 »

@leifd:

"Statistiken du hänsvisar till är ju 4 år gammal och Movingo är väl obetydligt äldre känns det som". Statistiken är från exakt då Movingo startade i oktober 2017.

"Känns inte så aktuell allafall." Marknadsandelarna mellan olika sträckor är nog inte förändrade mycket sedan dess. Stockholm - Uppsala är sannolikt fortfarande en klar etta, om än kanske inte exakt 28%.
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Inlägg av Enceladus »

leifd skrev: måndag 08 augusti 2022 16:57 I vanlig ordning väldigt mycket Stocholmsfokus, men det har väl sina skäl...
Statistiken du hänsvisar till är ju 4 år gammal och Movingo är väl obetydligt äldre känns det som. Känns inte så aktuell allafall.
Du skriver också såhär...

...om populära relationer där det finns annan parallellgående trafik. Hur ska man då prissätta där det inte finns någon som helst parallell trafik ?
Som sträckorna Norrköping-Katrineholm-Flen-Eskilstuna eller Norrköping-Nyköping-Vagnhärad ? Ska det vara extra dyrt där så att man kan ha billigt där utbudet är stort ?
Pris efter efterfrågan är nog det som borde styra och ge billiga biljetter för många, medan de som har stort utbud ju kan välja det som är billigast där.
Dynamisk prissättning är inte lämplig i regional kollektivtrafik. Alla regioner har redan en länstrafiktaxa. Det behövs inte en andra taxa för Mälartåg. Precis som i Sydsverige är det rimligt att införa rabatter för länsöverskridande resor. UL+SL-kombinationsbiljetter är ett steg i rätt riktning, men behöver utvecklas.

Givetvis måste större hänsyn tas till populärare relationer. Exempelvis behöver tidtabellen läggas så att det tunga stråket Södertälje-Stockholm-Uppsala får jämn trafik. Jämför Öresundståg som har timmestrafik på grenarna och 20-minuterstrafik på den gemensamma sträckan. Mälartågs avgångar går i klump.

För den regionala utvecklingen är det också viktigt att ha ett attraktivt minimiutbud. Timmestrafik är ett absolut minimum. Öresundståg har timmestrafik under hela trafikdygnet. Om Mälartåg faktiskt användes för resor inom Stockholms län (Stockholm-Flemingsberg-Södertälje) samt för vinkelresor inom Sörmlands län (med byte i Södertälje) så skulle den trafikökningen kunna motiveras, men då måste taxan förstås ändras.

Det finns i princip ingen som anser att Mälartåg/Movingo fungerar bättre än Öresundståg/Sydtaxan. Varför uppfinna hjulet på nytt när det redan finns ett fungerande koncept? :roll:
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Inlägg av Enceladus »

X12 skrev: måndag 08 augusti 2022 16:44 Nykvarn-Stockholm borde självklart ha länstaxa. Men i fallet med Nyköping-Eskilstuna så innebär ju en resa med tåget inte en resa längs samma sträcka. Att resa med tåg mellan Nyköping och Eskilstuna innebär att man reser Nyköping-Södertälje och därefter Södertälje-Eskiltuna. En ca dubbelt så lång sträcka som bussen.
Här gäller det att vara pragmatisk. Givet att lokal taxa införs i Stockholms län så innebär resor söder om Södertälje ingen extra belastning på tågen. Dessa resor är då egentligen gratis ur produktionssynpunkt och ska således uppmuntras! Tågresor mellan Uppsala och Västerås ska inte heller bestraffas för att järnvägen råkar gå via Sala. Det är inte önskvärt att flytta över resor från tåg till buss, och speciellt inte när restiden är kortare!
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Inlägg av leifd »

Enceladus skrev: tisdag 09 augusti 2022 9:12 Det finns i princip ingen som anser att Mälartåg/Movingo fungerar bättre än Öresundståg/Sydtaxan. Varför uppfinna hjulet på nytt när det redan finns ett fungerande koncept? :roll:
Att uppfinna hjulet på nytt är väl fullt normalt förfarande när det gäller det mesta inom kollektivtrafik i Storstockholm. :mrgreen:
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Inlägg av Diripsi »

X12 skrev: måndag 08 augusti 2022 16:44 Nykvarn-Stockholm borde självklart ha länstaxa. Men i fallet med Nyköping-Eskilstuna så innebär ju en resa med tåget inte en resa längs samma sträcka. Att resa med tåg mellan Nyköping och Eskilstuna innebär att man reser Nyköping-Södertälje och därefter Södertälje-Eskiltuna. En ca dubbelt så lång sträcka som bussen.
Priserna bör bestämmas utifrån avståndet mellan resans start och slutmål snarare än avståndet för den faktiska resvägen. Det finns egentligen ingen anledning i sig till att det ska vara dyrare att åka en omväg. Om finns starka ekonomiska skäl till att styra om resandet till den ena eller den andra resvägen kan det vara vettigt med differentierade priser, men då ska det vara noga genomtänkt, och bara gälla just de turer där det är platsbrist. Om man ändå kör omkring med tomma platser på de flesta turer finns det ingen anledning att försöka styra bort resandet från de turerna.

Om man inför samma pris för buss och tåg Nyköping-Eskilstuna blir det i praktiken en mycket bättre turtäthet utan att man behöver köra fler turer. Att fortsätta som nu är ett väldigt dumt slöseri.
leifd skrev: måndag 08 augusti 2022 16:57 ...om populära relationer där det finns annan parallellgående trafik. Hur ska man då prissätta där det inte finns någon som helst parallell trafik ?
Som sträckorna Norrköping-Katrineholm-Flen-Eskilstuna eller Norrköping-Nyköping-Vagnhärad ? Ska det vara extra dyrt där så att man kan ha billigt där utbudet är stort ?
Pris efter efterfrågan är nog det som borde styra och ge billiga biljetter för många, medan de som har stort utbud ju kan välja det som är billigast där.
Grundprincipen måste förstås vara att priset styrs av avståndet. En resa mellan säg Uppsala och Hallsberg ska förstås kosta mer än en resa mellan Stängnäs och Läggesta. Sen kan man som sagt ha differentierade priser där det är motiverat.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Inlägg av Odd »

Diripsi skrev: onsdag 10 augusti 2022 9:10 ...
Grundprincipen måste förstås vara att priset styrs av avståndet. En resa mellan säg Uppsala och Hallsberg ska förstås kosta mer än en resa mellan Stängnäs och Läggesta. Sen kan man som sagt ha differentierade priser där det är motiverat.
Grundprincipen måste väl ändå vara att priset skall vara förutsägbart. En resa mellan säg Uppsala och Hallsberg ska förstås kosta olika mycket beroende på den bekvämlighetsnivå som man väljer, men skall ju i övrigt vara förutsägbart och inte som idag, helt beroende på när man köper biljetten. En plats på ett tåg och avgång som avgår om 30 minuter skall kosta lika mycket som en avgång som avgår om två månader.
Genius on call
Joakim W
Inlägg: 467
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Inlägg av Joakim W »

Odd skrev: torsdag 11 augusti 2022 7:20
Diripsi skrev: onsdag 10 augusti 2022 9:10 ...
Grundprincipen måste förstås vara att priset styrs av avståndet. En resa mellan säg Uppsala och Hallsberg ska förstås kosta mer än en resa mellan Stängnäs och Läggesta. Sen kan man som sagt ha differentierade priser där det är motiverat.
Grundprincipen måste väl ändå vara att priset skall vara förutsägbart. En resa mellan säg Uppsala och Hallsberg ska förstås kosta olika mycket beroende på den bekvämlighetsnivå som man väljer, men skall ju i övrigt vara förutsägbart och inte som idag, helt beroende på när man köper biljetten. En plats på ett tåg och avgång som avgår om 30 minuter skall kosta lika mycket som en avgång som avgår om två månader.
Efterfrågar alla resenärer det då? Jag upplever att det många saknar är just att kunna komma billigare undan, med tex. sista minuten för pensionärer och ungdomar under 26. Jag åkte nästan alltid på sista minuten till Västerås när jag fortfarande var under 26 (nu är jag tydligen bara ungdom men utan rabatt. :-D). Det har gjort det dyrare att åka tåg inom Mälardalen, för förut kunde du komma billigt undan. Idag går det inte. Jag kan inte längre planera in en helg till Norrköping och boka billiga tågbiljetter en eller två veckor i förtid, utan får betala ett mycket högre pris oavsett när jag bokar. Dessutom, den dagen jag skaffat barn och vill åka till Norrköping, och barnen fyllt 8, skulle en sån resa idag kosta 760kr med två barn och två vuxna, enkel resa. För ett år sedan kunde den resan gå på 760kr, tur&retur. Jag förstår att min syster tyckte det var väldigt dyrt att ta med sina barn till Stockholm med Mälartåget.. SJ hade en betydligt vänligare prissättning, den var inte bra i alla lägen, men den var förmånlig för de som inte reste så ofta och med barn.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
4330
Inlägg: 159
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Inlägg av 4330 »

Joakim W skrev: torsdag 11 augusti 2022 8:09
Odd skrev: torsdag 11 augusti 2022 7:20
Diripsi skrev: onsdag 10 augusti 2022 9:10 ...
Grundprincipen måste förstås vara att priset styrs av avståndet. En resa mellan säg Uppsala och Hallsberg ska förstås kosta mer än en resa mellan Stängnäs och Läggesta. Sen kan man som sagt ha differentierade priser där det är motiverat.
Grundprincipen måste väl ändå vara att priset skall vara förutsägbart. En resa mellan säg Uppsala och Hallsberg ska förstås kosta olika mycket beroende på den bekvämlighetsnivå som man väljer, men skall ju i övrigt vara förutsägbart och inte som idag, helt beroende på när man köper biljetten. En plats på ett tåg och avgång som avgår om 30 minuter skall kosta lika mycket som en avgång som avgår om två månader.
Efterfrågar alla resenärer det då? Jag upplever att det många saknar är just att kunna komma billigare undan, med tex. sista minuten för pensionärer och ungdomar under 26. Jag åkte nästan alltid på sista minuten till Västerås när jag fortfarande var under 26 (nu är jag tydligen bara ungdom men utan rabatt. :-D). Det har gjort det dyrare att åka tåg inom Mälardalen, för förut kunde du komma billigt undan. Idag går det inte. Jag kan inte längre planera in en helg till Norrköping och boka billiga tågbiljetter en eller två veckor i förtid, utan får betala ett mycket högre pris oavsett när jag bokar. Dessutom, den dagen jag skaffat barn och vill åka till Norrköping, och barnen fyllt 8, skulle en sån resa idag kosta 760kr med två barn och två vuxna, enkel resa. För ett år sedan kunde den resan gå på 760kr, tur&retur. Jag förstår att min syster tyckte det var väldigt dyrt att ta med sina barn till Stockholm med Mälartåget.. SJ hade en betydligt vänligare prissättning, den var inte bra i alla lägen, men den var förmånlig för de som inte reste så ofta och med barn.
Mälartåg är till för pendlare, inte fritidsresenärer.
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Upptåget blir Mälartåg 12 juni 2022

Inlägg av Enceladus »

Grupper som köper enkelbiljetter borde erbjudas rabatt. Vidare behöver alla regioner samordna sina rabatter.
Skriv svar