På de tider det ÄR fullt på tågen kan man väl köra, men att annonsera tåg utan att ha säkrat upp att man kan köra, är ju inget bra heller. Då är det bättre att dra in, så man kan köra det man lovar. T.ex har jag väldig svårt att tro att det kan finnas behov av halvtimmestrafik Sala-Eskilstuna hela dagarna. Det var ju inte direkt fullt på tågen på denna sträcka förut, utöver rusningstid. Fast vi ser ju var man tänker dra in nu (och iofs har gjort hela sommaren).Enceladus skrev: ↑fredag 05 augusti 2022 20:23Det är svårt att tala om överkapacitet när SL:s pendeltåg ofta är överfulla på motsvarande sträckor. Mälartåg behöll SJ:s prissättning utan att förstå skillnaden mellan kommersiell och samhällsorganiserad trafik. Resultatet är att Mälartåg har en väldigt låg marknadsandel där det finns alternativ med lokal taxa.
Nyligen behövde Mälartåg sänka priset mellan Uppsala och Västerås för att konkurrera med den parallellgående busstrafiken, och enligt uppgift är bussarna mellan Uppsala och Enköping också överfulla. Det är dags för politikerna att inse att Mälartåg ska vara Mälardalens Öresundståg, inte kommersiella fjärrtåg.
Sen är det väl just Mälardalens Öresundståg det blivit, dvs med dyra "skattefinansierade" biljetter, istället för de marknadspriser som resenärerna var vana vid förut. Bäst vore ju att marknadspriser på alla tåg, fast då måste man ju ha tågbundna biljetter såklart. De är ju inte så bra det heller.