Uppgång från Station City och Centralstationen till Klara Strand?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Uppgång från Station City och Centralstationen till Klara Strand?

Inlägg av Breitspurbahn »

Om man får igång pendelbåtarna i Stockholm på mälarsidan så bör väl Klara Strand vara en naturlig centralpunkt. Hade det funnits underlag för att göra en uppgång/nedgång från Klara Strand till Station City (och Centralstationen?) med trappa och rullband?
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Uppgång från Station City och Centralstationen till Klara Strand?

Inlägg av daniel_s »

Förstår inte riktigt vad du menar med Klara strand, menar du Blekholmen?
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Uppgång från Station City och Centralstationen till Klara Strand?

Inlägg av Fyrgeit »

https://www.google.com/maps/place/Klara ... 18.0579409

Båtar är rätt underutnyttjade tycker jag. Behöver inga spår eller vägar och kan ha sjukt hög kapacitet.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Uppgång från Station City och Centralstationen till Klara Strand?

Inlägg av LÅ1 »

Gångvägen från Centralen till Klara strand och vidare till Stadshuset är lite tråkig och de få gånger man gått den vägen känns det som en omväg.
Om man skulle få för sig att göra något så är väl en gångtunnel från den befintliga gångtunneln under spåren på centralstationen till lämplig plats nära Klara strand en möjlighet. En annan att på något sätt ordna en gångförbindelse mellan Klara strand och området utanför Waterfront.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Uppgång från Station City och Centralstationen till Klara Strand?

Inlägg av Breitspurbahn »

daniel_s skrev: måndag 02 maj 2022 13:41 Förstår inte riktigt vad du menar med Klara strand, menar du Blekholmen?
Kajområdet mellan Stadshusbron och Vasabron där det redan går en hel del båtar idag.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Uppgång från Station City och Centralstationen till Klara Strand?

Inlägg av daniel_s »

Fyrgeit skrev: måndag 02 maj 2022 14:02 https://www.google.com/maps/place/Klara ... 18.0579409

Båtar är rätt underutnyttjade tycker jag. Behöver inga spår eller vägar och kan ha sjukt hög kapacitet.
Aha du menar nere vid Stadshusbron, ja där är ju inget naturligt läge för en utgång rent byggnadstekniskt. Men man skulle ju kunna tänka sig trappor upp till viadukten i Vattugatans förlängning, därifrån kan man sedan gå ned till båtarna.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Uppgång från Station City och Centralstationen till Klara Strand?

Inlägg av Stefan Widén »

Jag tycker man ska flytta pendelbåtarna till Gamla Stan. Kan det bli bättre övergång?

Sen får gärna utflyktsbåtarna ligga kvar så det bli lite liv även på den kajen,

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Uppgång från Station City och Centralstationen till Klara Strand?

Inlägg av Odd »

Stefan Widén skrev: måndag 02 maj 2022 15:34 Jag tycker man ska flytta pendelbåtarna till Gamla Stan. Kan det bli bättre övergång?

Sen får gärna utflyktsbåtarna ligga kvar så det bli lite liv även på den kajen,

Stefan
Jag hade också den funderingen men där finns bara tunnelbana. Det är dålig anslutning till bussar, pendeltåg och regional/fjärrtåg. Jag tror det är bättre att satsa på en bra gångförbindelse mellan T-centralen, Centralstationen och kajen på något sätt.
Genius on call
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Uppgång från Station City och Centralstationen till Klara Strand?

Inlägg av Stefan Widén »

Odd skrev: måndag 02 maj 2022 15:57
Stefan Widén skrev: måndag 02 maj 2022 15:34 Jag tycker man ska flytta pendelbåtarna till Gamla Stan. Kan det bli bättre övergång?

Sen får gärna utflyktsbåtarna ligga kvar så det bli lite liv även på den kajen,

Stefan
Jag hade också den funderingen men där finns bara tunnelbana. Det är dålig anslutning till bussar, pendeltåg och regional/fjärrtåg. Jag tror det är bättre att satsa på en bra gångförbindelse mellan T-centralen, Centralstationen och kajen på något sätt.
Man kan alltid önska sig anslutning till alla trafikslag men gångvägen till blå linje är ganska lång även med en tunnel. Alltså bekväm omstigning till gröna och röda och 3an, så täcker man stora delar av staden
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Uppgång från Station City och Centralstationen till Klara Strand?

Inlägg av ADDE »

Enklaste ombyggnaden vore att bygga en trappa som leder upp från korsningen med Stadshusbron till Spår 19.

Annars är nog Gamla stad en bättre förbindelse. Om man kan få fram små båtar som kan gå under Söderströmsbron så vore slussen ett ännu bättre alternativ, med direktbyte med nacka-värmdöbussarna, Djurgårdsfärjan och Saltsjöbanan. Låt även Saltsjöns SL-båtar anlöpa Slussen vid Djurgårdsfärjans terminal så kan man byta mellan båtar ganska smidigt.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Uppgång från Station City och Centralstationen till Klara Strand?

Inlägg av LÅ1 »

ADDE skrev: tisdag 03 maj 2022 3:08 Enklaste ombyggnaden vore att bygga en trappa som leder upp från korsningen med Stadshusbron till Spår 19
Jag har tänkt den tanken också. Vore en mycket billig lösning, även om den kräver att någon låser och låser upp en grind på kvällen respektive morgonen. Men jag tror inte man (Jernhusen?) vill ha genomgång via perrongen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Uppgång från Station City och Centralstationen till Klara Strand?

Inlägg av Diripsi »

LÅ1 skrev: tisdag 03 maj 2022 7:28
ADDE skrev: tisdag 03 maj 2022 3:08 Enklaste ombyggnaden vore att bygga en trappa som leder upp från korsningen med Stadshusbron till Spår 19
Jag har tänkt den tanken också. Vore en mycket billig lösning, även om den kräver att någon låser och låser upp en grind på kvällen respektive morgonen. Men jag tror inte man (Jernhusen?) vill ha genomgång via perrongen.
Då är det dags att frånta Jernhusen beslutanderätten i sådana frågor.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Uppgång från Station City och Centralstationen till Klara Strand?

Inlägg av Kantorn »

Förvirringen om var platsen i fråga är hade kunnat underlättas om rätt benämning hade använts: Klara Mälarstrand. Som det står på kartan som det länkats till. Klara strand är väl numer mest en oerhört övertrafikerad trafikled?
Professionell tyckare
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Uppgång från Station City och Centralstationen till Klara Strand?

Inlägg av Breitspurbahn »

Kantorn skrev: tisdag 03 maj 2022 14:35 Förvirringen om var platsen i fråga är hade kunnat underlättas om rätt benämning hade använts: Klara Mälarstrand. Som det står på kartan som det länkats till. Klara strand är väl numer mest en oerhört övertrafikerad trafikled?
Helt korrekt. Något sådant här tänker jag.
https://kartor.eniro.se/m/tSHvh

Bild
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Uppgång från Station City och Centralstationen till Klara Strand?

Inlägg av Kantorn »

Breitspurbahn skrev: torsdag 05 maj 2022 12:46
Kantorn skrev: tisdag 03 maj 2022 14:35 Förvirringen om var platsen i fråga är hade kunnat underlättas om rätt benämning hade använts: Klara Mälarstrand. Som det står på kartan som det länkats till. Klara strand är väl numer mest en oerhört övertrafikerad trafikled?
Helt korrekt. Något sådant här tänker jag.
---
Varför inte en fortsättning på tunneln under spår 10-19? Kan den inte ha någon uppgång vid Klara Strandsleden "under" blekholmen och sedan promenad till båten. Fast det är klart, för vissa trafikanter är det ju nästan längre än det är nu.
Professionell tyckare
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Uppgång från Station City och Centralstationen till Klara Strand?

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev: torsdag 05 maj 2022 13:44
Varför inte en fortsättning på tunneln under spår 10-19? Kan den inte ha någon uppgång vid Klara Strandsleden "under" blekholmen och sedan promenad till båten. Fast det är klart, för vissa trafikanter är det ju nästan längre än det är nu.
Helst en utgång vid Klarastrandsleden så att det bara är övergångsställena kvar att gå för att komma till Klara mälarstrand. Och därifrån är det en kort promenad till Stadshuset som kan vara målpunkt för en del.

Vet inte hur mycket gångtrafikanter det skulle bli i en sådan förbindelse. Förmodligen för lite för att den skulle bli av, om det nu finns plats i "underjorden" för den. Kan tänka mig att det kan var en hel del saker i vägen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2537
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Uppgång från Station City och Centralstationen till Klara Strand?

Inlägg av roggek »

ADDE skrev: tisdag 03 maj 2022 3:08 Enklaste ombyggnaden vore att bygga en trappa som leder upp från korsningen med Stadshusbron till Spår 19.

Den lösningen finns faktiskt redan:
Det finns en grind från spår 19 ut mot Blekholmsgatan och Stadshusbron, men den är låst och där skulle man lätt kunna ordna en utgång till Stadhuskajen:
https://goo.gl/maps/wkxvfzybAR9s9kFG8
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
jonask
Inlägg: 2
Blev medlem: söndag 24 april 2016 17:32

Re: Uppgång från Station City och Centralstationen till Klara Strand?

Inlägg av jonask »

Jo, den vägen har jag använt på den tiden grinden var öppen. Är väl ganska många år sen nu men lite irriterande att möjligheten försvunnit.
Skriv svar