C20_rules skrev: ↑tisdag 05 juli 2022 6:38
C12C3C3C12 skrev: ↑måndag 20 juni 2022 23:27
Järvabanan har ju skyddsrum, ingångar från plattformarna.
Jo, jag vet att det finns ett vid Huvudsta och det är ett fullt utrustat med stora dörrar som man kan stänga (ser ut ungefär som dom i källare, fast större och mycket bättre skyddat eftersom det ligger djupare - inte som dom nya stationerna kommer bli, men iaf en 20-30 m ner). Jag har gått igenom där när jag var med några som körde "urban exploration" förut. Då hoppade man ner på spåret vid stationen i Huvudsta och gick sen in i tunneln mot Västra skogen en bit (vad kan det varit - 100 m kanske) och sen till vänster finns skyddsrummet.
Det har dock 2 ingångar. Den ena är från tunnelbanetunneln (där vi gick in). Men i andra änden finns en ingång till som leder vidare till en biltunnel (används inte för trafik normalt - men den är asfalterad och tillräckligt bred så att t o m en lastbil kan köra ner där). Den gick sen i en lång backe upp till en nödutgång (eftersom vi kom från insidan, så gick det att öppna och sen kom man ut på gatan utanför).
Liknande biltunnlar som går i backe upp från spårtunneln till en nödutgång, finns på många ställen i Tunnelbanan (antagligen för räddningsfordon, om dom behöver komma in till tunnlarna - en del är väl arbetstunnlar från när banan byggdes också). Men dom flesta leder bara direkt ner till spårtunneln utan att gå via ett skyddsrum.
Odd skrev: ↑tisdag 21 juni 2022 6:43
Det är väl ingen tävling? Sånt sysslar bara totalitära regimer med, trodde jag.
Det är ju skönt det är Ukraina som har rekordet - dom är ju inte en "totalitär regim", även om Ryssland och Putin vill göra det till en del av deras. Hade det varit Ryssland eller t ex Kina som hade Rekordet, hade jag dock blivit lite frustrerad att dom inte gräver 6 m till
Om syftet är att bygga "världens bästa skyddsrum" så är det fel. Om syftet är att bygga ett ändamålsenligt skyddsrum, men som utan intentioner blev världens största, då tävlar man inte och då kan det råka bli störst.
Det är alltså syftet med storleken som har betydelse. Om man skall bygga störst bara för syftet att kunna briljera med att ha världens största skyddsrum, men att skyddsrummets storlek inte motsvarar det behov man har, då är det fel.
SL har ju gjort detta misstag tidigare.
Runt millennieskiftet eller nåt sådant så trumpetade man ju ut att Stockholm skulle ha världens bästa kollektivtrafik i framtiden. Sen reviderade man det till "Sveriges bästa" men strök sedan formuleringen helt. Det beror troligen på att de insåg att en sådan utfästelse innebär att man inte kommer att utveckla trafiken ändamålsenligt.
Enligt min mening så finns det ett tiotal städer i världen som har bättre kollektivtrafik än Stockholm. Stockholm ligger alltså redan ganska högt, även om de naturligtvis inte kan mäta sig med metropoler som Zürich, Berlin, Amsterdam, Helsingfors, Paris eller London, och man skall inte heller mäta sig med dessa eftersom man då ofelbart kommer att bygga något som är ineffektivt och dyrt.
Ändamålsenligt är ledordet! Det betyder att om Knäckebrödhult har en liten busslinje som uppfyller samtliga behov av kollektivtrafik dygnet runt, så är den per definition bättre än hela Stockholms om det saknas nattrafik på något ställe. Och det är just därför man inte skall jämföra.