15 min trafik efter kl. 21:31 lörd

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

15 min trafik efter kl. 21:31 lörd

Inlägg av M224 »

Det är alltså 15 min på linje 14 efter kl. 21:31 på lördagar. Ursäkta men vad är det för dåligt skämt? :lol:

På fredagar är det 10 min fram till 21:48 vilket också är under all kritik.

Ps. Tåget var nästan fullt, skräll.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: 15 min trafik efter kl. 21:31 lörd

Inlägg av daniel_s »

Nästan fullt på valborgsmässoafton, jo det är till att ha perspektiv hör jag!

Det har väl alltid varit ungefär denna tidpunkt som 10-minuterstrafiken slutar? Numera är det dessutom fullängdståg hela kvällen på fredagar och lördagar vilket innebär en 100-procentig kapacitetsökning jämfört med för 20 år sedan.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: 15 min trafik efter kl. 21:31 lörd

Inlägg av M224 »

Wow o hur många fler bor det i länet nu än för 20 år sedan.

Inte mycket "The Capital of Scandinavia" med den trafiken.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: 15 min trafik efter kl. 21:31 lörd

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev: lördag 30 april 2022 23:20 Nästan fullt på valborgsmässoafton, jo det är till att ha perspektiv hör jag!

Det har väl alltid varit ungefär denna tidpunkt som 10-minuterstrafiken slutar? Numera är det dessutom fullängdståg hela kvällen på fredagar och lördagar vilket innebär en 100-procentig kapacitetsökning jämfört med för 20 år sedan.
Om jag minns rätt så hade gröna och röda linjerna ett annat trafikupplägg för några år sedan, nämligen 10-minuterstrafik till midnatt och därefter 30-minuterstrafik. Efter ett tag ersattes detta med 15-minuterstrafik mellan cirka 21:30 och 1:00, ungefär som på blå linjen. Förändringen innebar en försämring innan midnatt, en förbättring efter midnatt samt en mjukare övergång. Följande dokument delvis bekräftar min hypotes (se sidan 8 i länken):
Trafikförvaltningen skrev:2.1 Röd linje
  • Det införs ökad turtäthet sena kvällar/nätter fredagar då perioden med 10-minuterstrafik förlängs fram till 24.00.
  • Natt mot lördag och söndag förtätas trafiken (kl. 24.00 – 04.00) genom innerstaden vilket ger 10-minuterstrafik på genom innerstaden.
2.3 Grön linje
  • Det införs ökad turtäthet sena kvällar/nätter lördagar då perioden med 10-minuterstrafik förlängs fram till 24.00.
  • Natt mot lördag och söndag förtätas trafiken (kl. 24.00- 04.30) med korta tåg genom innerstaden vilket ger 10-minuterstrafik.
En mjukare övergång från 10-minuterstrafik till 30-minuterstrafik är definitivt önskvärd, men tunnelbanans trafikupplägg är fortfarande ologisk.

För det första är det orimligt att 10-minuterstrafiken slutar senare på söndagar (cirka 22:00) än på lördagar (cirka 21:30), räknat från T-Centralen mot Fruängen. Faktum är att 10-minuterstrafiken slutar cirka 22:00 även på vardagar, inklusive fredagar. Antagligen beror denna absurda tidtabell på införandet av långa tåg, men det finns ett stort värde i att ha mer regelbunden trafik. Det krävs bara en extra avgång för att förlänga 10-minuterstrafiken på lördagar.

Övriga grenar av röda linjen har ungefär samma absurda tidtabell. I vissa fall är det dessutom längre 10-minuterstrafik på vardagar än på fredagar, vilket är lika orimligt. Turtätheten ska inte vara lägre under de kvällar då flest reser, även om det är långa tåg. I så fall är det bättre att köra kortare tåg med högre frekvens. Gröna linjen har mindre varians än röda linjen, men det finns liknande absurditeter där också.

Blå linjen har fortfarande det mest logiska trafikupplägget. Inga skillnader mellan vardagar och fredagar samt mellan lördagar och söndagar, räknat från midnatt. Varför kan inte gröna och röda linjerna ha lika regelbunden trafik? Blå linjens 10-minuterstrafik slutar ännu tidigare, klockan 21 alla dagar. I gengäld fortsätter 15-minuterstrafiken ända till klockan 2 på helgnätter. Valet av brytpunkter kan diskuteras, men upplägget är logiskt.

Förutom att ta bort oregelbundenheterna på gröna och röda linjerna kan det ifrågasättas om röda linjens extralinje som ger 10-minuterstrafik genom innerstan ska prioriteras på bekostnad av de relativt tunga grenarna. Den gemensamma sträckan på röda linjen har ju en underordnad roll jämfört med gröna linjen, där det finns fler grenar och ett större fokus på Gullmarsplan. Förhoppningsvis ändras tunnelbanans trafikupplägg från grunden när Hagsätragrenen blir blå.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: 15 min trafik efter kl. 21:31 lörd

Inlägg av Enceladus »

M224 skrev: lördag 30 april 2022 23:22 Wow o hur många fler bor det i länet nu än för 20 år sedan.

Inte mycket "The Capital of Scandinavia" med den trafiken.
Köpenhamn håller verkligen på att dra ifrån. För att vara kvar i matchen, istället för att sitta på läktaren, behöver SL absolut kopiera "den kloka principen" som innebär att bara köra långa tåg när det inte går att köra fler korta tåg. Återigen är blå linjen ett föredöme, men även där finns förbättringspotential.
M224 skrev: lördag 30 april 2022 22:01 Ps. Tåget var nästan fullt, skräll.
Tillsammans med ovanstående kloka princip skulle sittplatsstandard i lågtrafik (beläggningsgraden måste vara mindre än 75 procent på grund av variationer) lösa några av de mest kritiserade bristerna med Stockholms kollektivtrafik. Läser SL ens sina egna kundundersökningar? :roll:
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: 15 min trafik efter kl. 21:31 lörd

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: söndag 01 maj 2022 6:28
M224 skrev: lördag 30 april 2022 23:22 Wow o hur många fler bor det i länet nu än för 20 år sedan.

Inte mycket "The Capital of Scandinavia" med den trafiken.
Köpenhamn håller verkligen på att dra ifrån. För att vara kvar i matchen, istället för att sitta på läktaren, behöver SL absolut kopiera "den kloka principen" som innebär att bara köra långa tåg när det inte går att köra fler korta tåg. Återigen är blå linjen ett föredöme, men även där finns förbättringspotential.
M224 skrev: lördag 30 april 2022 22:01 Ps. Tåget var nästan fullt, skräll.
Tillsammans med ovanstående kloka princip skulle sittplatsstandard i lågtrafik (beläggningsgraden måste vara mindre än 75 procent på grund av variationer) lösa några av de mest kritiserade bristerna med Stockholms kollektivtrafik. Läser SL ens sina egna kundundersökningar? :roll:
Samtidigt måste någon betala. Man kan inte förvänta sig att förare skall arbeta gratis, att underhållsarbetare skall mecka vagnar på sin fritid eller förlita sig på att banarbetare underhåller spåret för att det skulle vara kul.

Om det hade funnits oändligt med pengar så skulle man kunna bygga allt överallt och köra hur tätt som helst dygnet runt.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: 15 min trafik efter kl. 21:31 lörd

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: söndag 01 maj 2022 21:02
Enceladus skrev: söndag 01 maj 2022 6:28
M224 skrev: lördag 30 april 2022 23:22 Wow o hur många fler bor det i länet nu än för 20 år sedan.

Inte mycket "The Capital of Scandinavia" med den trafiken.
Köpenhamn håller verkligen på att dra ifrån. För att vara kvar i matchen, istället för att sitta på läktaren, behöver SL absolut kopiera "den kloka principen" som innebär att bara köra långa tåg när det inte går att köra fler korta tåg. Återigen är blå linjen ett föredöme, men även där finns förbättringspotential.
M224 skrev: lördag 30 april 2022 22:01 Ps. Tåget var nästan fullt, skräll.
Tillsammans med ovanstående kloka princip skulle sittplatsstandard i lågtrafik (beläggningsgraden måste vara mindre än 75 procent på grund av variationer) lösa några av de mest kritiserade bristerna med Stockholms kollektivtrafik. Läser SL ens sina egna kundundersökningar? :roll:
Samtidigt måste någon betala. Man kan inte förvänta sig att förare skall arbeta gratis, att underhållsarbetare skall mecka vagnar på sin fritid eller förlita sig på att banarbetare underhåller spåret för att det skulle vara kul.

Om det hade funnits oändligt med pengar så skulle man kunna bygga allt överallt och köra hur tätt som helst dygnet runt.
Underhållsarbete är ett ganska märkligt argument mot att köra fler korta tåg. Faktum är att fler korta tåg i flera fall skulle minska underhållsarbetet...
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: 15 min trafik efter kl. 21:31 lörd

Inlägg av M224 »

En C30 vagn och 10 min trafik fram till kl. 23:00 kunde vara värt att testa.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: 15 min trafik efter kl. 21:31 lörd

Inlägg av Enceladus »

M224 skrev: söndag 01 maj 2022 21:34 En C30 vagn och 10 min trafik fram till kl. 23:00 kunde vara värt att testa.
Jag ser att skribenten har varit i Europas brorikaste stad:
Engelskspråkiga Wikipedia skrev:The base frequency for lines S1, S21, S3 and S31 during the day is 10 minutes; before 06:00, after 23:00 and during weekend night service, the frequency is 20 minutes. Multiple lines running on the same tracks, mainly through the city centre but also along the routes served by the S2/S21 and the S3/S31, have shorter intervals. Peak-time lines S2 and S11 decrease intervals in the morning and afternoon.
Hamburg kan väl rimligen vara en förebild för Stockholm. Men både röda linjen och gröna linjen hade faktiskt 10-minuterstrafik ända till midnatt för några år sedan (se ovanstående inlägg). Detta kan återinföras utan att återgå till 30-minuterstrafik efter midnatt, vilket ju var problemet med det gamla upplägget...
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: 15 min trafik efter kl. 21:31 lörd

Inlägg av Diripsi »

M224 skrev: söndag 01 maj 2022 21:34 En C30 vagn och 10 min trafik fram till kl. 23:00 kunde vara värt att testa.
Inte det minsta förvånande att det förslaget kommer från dig. Att du alltid vill ha så mycket stående resenärer som möjligt har vi lärt oss vid det här laget!
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: 15 min trafik efter kl. 21:31 lörd

Inlägg av M224 »

Diripsi skrev: måndag 02 maj 2022 16:30
M224 skrev: söndag 01 maj 2022 21:34 En C30 vagn och 10 min trafik fram till kl. 23:00 kunde vara värt att testa.
Inte det minsta förvånande att det förslaget kommer från dig. Att du alltid vill ha så mycket stående resenärer som möjligt har vi lärt oss vid det här laget!
Tja det var stående nu också. Själv fick jag stå från T-Centralen till Zinkensdamm. Med tätare avgångar så hinner inte perrongen bli lika full. Jag tvivlar starkt på att du är ute i verkligen! Och jag är inte minsta fårvånad att få ännu ett spydigt svar ifrån dig! Att du stör dig på mig hae jag lärt mig för längesedan. Du verkar tro att du är något slags orakel. Ha en fin kväll.
Senast redigerad av M224 den måndag 02 maj 2022 18:52, redigerad totalt 3 gång.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: 15 min trafik efter kl. 21:31 lörd

Inlägg av daniel_s »

Det finns många som står upp ändå, av ren lathet :-)
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: 15 min trafik efter kl. 21:31 lörd

Inlägg av M224 »

daniel_s skrev: måndag 02 maj 2022 18:49 Det finns många som står upp ändå, av ren lathet :-)
Precis, med tanke på hur mycket man får tränga sig av på C20 så är det inte konstigt. Inte undra på att många väljer att stå eller att sätta sig på det yttre sätet...
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: 15 min trafik efter kl. 21:31 lörd

Inlägg av Diripsi »

M224 skrev: måndag 02 maj 2022 18:48
Diripsi skrev: måndag 02 maj 2022 16:30
M224 skrev: söndag 01 maj 2022 21:34 En C30 vagn och 10 min trafik fram till kl. 23:00 kunde vara värt att testa.
Inte det minsta förvånande att det förslaget kommer från dig. Att du alltid vill ha så mycket stående resenärer som möjligt har vi lärt oss vid det här laget!
Tja det var stående nu också. Själv fick jag stå från T-Centralen till Zinkensdamm. Med tätare avgångar så hinner inte perrongen bli lika full. Jag tvivlar starkt på att du är ute i verkligen! Och jag är inte minsta fårvånad att få ännu ett spydigt svar ifrån dig! Att du stör dig på mig hae jag lärt mig för längesedan. Du verkar tro att du är något slags orakel. Ha en fin kväll.
Tack för att du är så trevlig!

Din lösning innebär i alla fall färre sittplatser OCH mindre kapacitet totalt, men fler ståplatser. Precis som du alltid brukar vilja ha.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: 15 min trafik efter kl. 21:31 lörd

Inlägg av M224 »

Diripsi skrev: måndag 02 maj 2022 19:20
M224 skrev: måndag 02 maj 2022 18:48
Diripsi skrev: måndag 02 maj 2022 16:30
Inte det minsta förvånande att det förslaget kommer från dig. Att du alltid vill ha så mycket stående resenärer som möjligt har vi lärt oss vid det här laget!
Tja det var stående nu också. Själv fick jag stå från T-Centralen till Zinkensdamm. Med tätare avgångar så hinner inte perrongen bli lika full. Jag tvivlar starkt på att du är ute i verkligen! Och jag är inte minsta fårvånad att få ännu ett spydigt svar ifrån dig! Att du stör dig på mig hae jag lärt mig för längesedan. Du verkar tro att du är något slags orakel. Ha en fin kväll.
Tack för att du är så trevlig!

Din lösning innebär i alla fall färre sittplatser OCH mindre kapacitet totalt, men fler ståplatser. Precis som du alltid brukar vilja ha.
Tack själv!

Börjar bli rätt less på dina ständiga påhopp på mig. Vi vet att du vill ha långa tåg o gles trafik så vi har helt enkelt olika åsikt.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: 15 min trafik efter kl. 21:31 lörd

Inlägg av Diripsi »

M224 skrev: måndag 02 maj 2022 19:49 Börjar bli rätt less på dina ständiga påhopp på mig. Vi vet att du vill ha långa tåg o gles trafik så vi har helt enkelt olika åsikt.
Vad är det för ogrundande anklagelser? Vill absolut ha tätare trafik när det är motiverat (vilket det definitivt är i detta fall). Men till skillnad från dig vill jag inte ha tätare trafik på bekostnad av sittplatskapaciteten eller den totala sitt- och ståplatskapaciteten.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: 15 min trafik efter kl. 21:31 lörd

Inlägg av M224 »

Diripsi skrev: måndag 02 maj 2022 19:57
M224 skrev: måndag 02 maj 2022 19:49 Börjar bli rätt less på dina ständiga påhopp på mig. Vi vet att du vill ha långa tåg o gles trafik så vi har helt enkelt olika åsikt.
Vad är det för ogrundande anklagelser? Vill absolut ha tätare trafik när det är motiverat (vilket det definitivt är i detta fall). Men till skillnad från dig vill jag inte ha tätare trafik på bekostnad av sittplatskapaciteten eller den totala sitt- och ståplatskapaciteten.
Och jag vill helst ha vanliga tåg och 10 min trafik. Men om man nämner det så kommer det direkt svar på att det blir för dyrt på grund av vagnkilometer etc. Därför brukar jag förespråka kortare tåg o tätare avgångar så att perrongen hinner bli lika full. Så vi kanske tycker lika då? I sådana fall ber jag om ursäkt.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: 15 min trafik efter kl. 21:31 lörd

Inlägg av daniel_s »

Nog grälat! Lördagar är den absolut sämsta dagen att utöka antalet förartimmar, så det är inte aktuellt med någon utökning av typen ”flera men kortare tåg” på lördagar. Däremot skulle det möjligen kunna vara ett alternativ på fredagar. Visst är det lite snurrigt att det är sådan skillnad mellan fredagar och lördagar, men det har med ingångna avtal att göra. (Om inget ändrats nyligen.)
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: 15 min trafik efter kl. 21:31 lörd

Inlägg av Diripsi »

M224 skrev: måndag 02 maj 2022 20:02 Och jag vill helst ha vanliga tåg och 10 min trafik.
Det vill jag också.
M224 skrev: måndag 02 maj 2022 20:02 Men om man nämner det så kommer det direkt svar på att det blir för dyrt på grund av vagnkilometer etc. Därför brukar jag förespråka kortare tåg o tätare avgångar så att perrongen hinner bli lika full. Så vi kanske tycker lika då? I sådana fall ber jag om ursäkt.
Det du förespråkar är att minska den totala kapaciteten. 10-minuterstrafik med halvtåg motsvarar 20-minuterstrafik med fullängdståg. Förutom då att det blir ännu färre sittplatser med C30.

Om jag måste välja mellan 15-minuterstrafk med 3*C20 och 10-minuterstrafik med 2*C20 föredrar jag personligen det förra eftersom man då har större chans att få sittplats i vagnen längst norrut.
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: 15 min trafik efter kl. 21:31 lörd

Inlägg av Fyrgeit »

Med högre frekvens blir det ju lägre genomsnittlig restid. Finns det andra nackdelar än att det krävs fler förare?
Skriv svar