15 min trafik efter kl. 21:31 lörd

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9740
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: 15 min trafik efter kl. 21:31 lörd

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev: fredag 10 juni 2022 7:44 Jag ser i alla fall två lediga sittplatser på bilden…
Bilden har kanske för låg upplösning för att resenärerna ska synas, men det skymtar en keps där. Här är en större bild. Det finns inga lediga sittplatser...

Bild
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: 15 min trafik efter kl. 21:31 lörd

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: fredag 10 juni 2022 10:51
daniel_s skrev: fredag 10 juni 2022 7:44 Jag ser i alla fall två lediga sittplatser på bilden…
Bilden har kanske för låg upplösning för att resenärerna ska synas, men det skymtar en keps där. Här är en större bild. Det finns inga lediga sittplatser...

[En bild]
Även om det skulle ha funnits lediga platser så skulle ingen se dem eftersom alla är trollbundna av telefonen. Ett träd som faller i skogen hörs ju inte om inte någon lyssnar. Så, en sittplats som ingen ser, finns den då?
Genius on call
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: 15 min trafik efter kl. 21:31 lörd

Inlägg av Lennart Petersen »

Odd skrev: fredag 10 juni 2022 22:37
Enceladus skrev: fredag 10 juni 2022 10:51
daniel_s skrev: fredag 10 juni 2022 7:44 Jag ser i alla fall två lediga sittplatser på bilden…
Bilden har kanske för låg upplösning för att resenärerna ska synas, men det skymtar en keps där. Här är en större bild. Det finns inga lediga sittplatser...

[En bild]
Även om det skulle ha funnits lediga platser så skulle ingen se dem eftersom alla är trollbundna av telefonen. Ett träd som faller i skogen hörs ju inte om inte någon lyssnar. Så, en sittplats som ingen ser, finns den då?
Den stora fördelen med smartphones är i alla fall att folk pratar inte lika mycket numera. När mobilerna dök upp var det ett oupphörligt tjattrande,men med dom nya så är det ett tyst gloende i allmänhet. Ett tag fanns det ju på allmän begäran mobilfria vagnar på SL men dom både kom och försvann.
Enceladus
Inlägg: 9740
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: 15 min trafik efter kl. 21:31 lörd

Inlägg av Enceladus »

Som väntat var det stående resenärer i natt igen. Tyvärr anpassas inte längre utbudet till efterfrågan, utan befintlig trafik prioriteras framför utökad trafik. En av de absurda konsekvenserna av "Tamsons trafikpopulism" är att blå linjen har 15-minuterstrafik till klockan 2 samtidigt som pendeltågslinjer med fler resenärer har 30-minuterstrafik. Det blir spännande att se om Roslagsbanan får den av flera forumskribenter utlovade trafiken som ju skulle strida mot trafikpopulismen...

Röda linjen har insatståg på nätter istället för högre turtäthet på grenarna, vilket inte heller är optimalt, men fortfarande bättre än inget alls. Dessutom har ju hela tunnelbanan 15-minuterstrafik till klockan 1. Pendeltågens 30-minuterstrafik börjar faktiskt redan halv 1, vilket uppenbarligen inte fungerar särskilt bra.
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: 15 min trafik efter kl. 21:31 lörd

Inlägg av /jes »

Enceladus skrev: lördag 11 juni 2022 6:20 Som väntat var det stående resenärer i natt igen. Tyvärr anpassas inte längre utbudet till efterfrågan, utan befintlig trafik prioriteras framför utökad trafik. En av de absurda konsekvenserna av "Tamsons trafikpopulism" är att blå linjen har 15-minuterstrafik till klockan 2 samtidigt som pendeltågslinjer med fler resenärer har 30-minuterstrafik. Det blir spännande att se om Roslagsbanan får den av flera forumskribenter utlovade trafiken som ju skulle strida mot trafikpopulismen...

Röda linjen har insatståg på nätter istället för högre turtäthet på grenarna, vilket inte heller är optimalt, men fortfarande bättre än inget alls. Dessutom har ju hela tunnelbanan 15-minuterstrafik till klockan 1. Pendeltågens 30-minuterstrafik börjar faktiskt redan halv 1, vilket uppenbarligen inte fungerar särskilt bra.
Och som vanligt undrar jag - har du tillskrivit Trafikförvaltningen och frågat Varför? :) Även ett principbeslut måste grunda sig på något. Jag är bra på att skriva brev - skicka mig lite stolpar så återgäldar jag med ett manus! Allvar :!:
Enceladus
Inlägg: 9740
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: 15 min trafik efter kl. 21:31 lörd

Inlägg av Enceladus »

Bild

Igår lyckades jag få en sittplats eftersom jag klev på innan City! Men trängseln i pendeltågens kvällstrafik börjar nå absurda nivåer...
Skriv svar