SL-märke?

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
mjtag
Inlägg: 1549
Blev medlem: söndag 14 december 2003 14:53
Ort: Stockholm
Kontakt:

SL-märke?

Inlägg av mjtag »

Hejsan!

Detta SL-märke som troligtvis är ett mössmärke, då det har flikar baktill, ligger just nu ute på Tradera och jag har fått okej att låna bilden för att försöka få mer info om det då säljaren inte visste något.

Jag tvivlar på att det har med SL i Stockholm att göra men vet någon här var/när det är ifrån så vore jag tacksam.

Ha det bra.
Bilagor
sl_marke_.jpg
sl_marke_.jpg (70.13 KiB) Visad 457 gånger
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: SL-märke?

Inlägg av Anders Hanquist »

Nä, knappast SL i den på detta forum normalt förekommande betydelsen. Allt är liksom fel, typsnitt, färg. I det militära finns bara "sl" med gemener i betydelsen "spårljus".Knappast i ett sådant märke. Kan det hört till en skolmössa? Då passar "Solbacka Läroverk" (1901-1973) in. Ingen aning, bara en tanke. Håller vi oss inom trafikverksamhet så fanns ett rederi i Öresundsområdet som hette "Skandinavisk Linjetrafik (1951-1980). De hade ett märke med bokstäverna "SL", som (i tryckt form) dock såg annorlunda ut: https://web.archive.org/web/20120208143 ... se/sl.html
Användarens profilbild
mjtag
Inlägg: 1549
Blev medlem: söndag 14 december 2003 14:53
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SL-märke?

Inlägg av mjtag »

Hej.
Jag har också varit inne på ovannämnda rederi men det var inte så lika. Det närmaste jag kommit är f.d. Sveriges lantbruksförbund som hade en ganska lik logga. I övrigt har det gått sådär.

Ha det bra.
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: SL-märke?

Inlägg av Anders Hanquist »

Rederi tror jag inte heller så mycket på. Känns som att en sjökapten eller liknande skulle velat haft ett lite "tjusigare" mössmärke än bara två banala bokstäver. Verkar lite "lågbudgetvariant". Skolmössa någonstans ifrån känns närmast, även om även de ofta var mer utsmyckade. Kanske någon kamratförening eller liknande från Solbacka kan bekräfta eller dementera. Sveriges Lantbruksförbund, kanske. Men varför skulle de haft skärmmössa med ett mössmärke?
Användarens profilbild
mjtag
Inlägg: 1549
Blev medlem: söndag 14 december 2003 14:53
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SL-märke?

Inlägg av mjtag »

Anders Hanquist skrev: tisdag 03 maj 2022 11:26Sveriges Lantbruksförbund, kanske. Men varför skulle de haft skärmmössa med ett mössmärke?
Ja, det undrade jag också faktiskt men det var i alla fall det närmaste jag kommit en logga som var hyfsat lik. Förr i tiden hade ju, nästan, alla mössor av olika slag men om just lantbruksförbundet hade det vet jag inte. Mitt googlande har inte gett så mycket heller och vi får se om något nytt dyker upp.

Ha det bra.
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
Skriv svar