Roslagsbanans alla avstängningar kritiseras
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Roslagsbanans alla avstängningar kritiseras
"38 avstängningar sedan 2010".
Flera faktarutor efter artikeln.
Flera faktarutor efter artikeln.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Roslagsbanans alla avstängningar kritiseras
Dom har ju rätt. Vi andra undrar ju också varför RB behandlas annorlunda än exempelvis "den unika tunnelbanan".
Genius on call
Re: Roslagsbanans alla avstängningar kritiseras
Det är inte så länge sedan vi hade halvårslånga avstängningar av Fruängsgrenen, Farstagrenen och Hagsätragrenen. Eller var inte tunnelbanan unik ännu på den tiden?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Roslagsbanans alla avstängningar kritiseras
Det är klart att det går utmärkt att ersätta. RBs resenärer drabbas minst lika mycket, troligen mer, av att de får banan avstängd än att en tunnelbaneresenär får hitta alternativa färdvägar. Så jag påstår att ur den enskilda resenärens perspektiv så är det betydligt sämre för en Roslagsbanetrafikant än en tunnelbanetrafikant.
Så jo, tunnelbanan kan ersättas i samma omfattnings som Roslagsbanan men man gör det inte.
Genius on call
Re: Roslagsbanans alla avstängningar kritiseras
I Wien ersätter man tunnelbanan med spårvagn, men de har ett hyggligt nät att utnyttja.
-Per
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Roslagsbanans alla avstängningar kritiseras
Jag tycker ändå det var en ganska dålig framförhållning med utbyggnaderna och underhållen på RB, att det inte kunde samplaneras.
Bara på sträckan Åkers runö-Österskär har man stängt av 5-6 gånger.
-Allmän renovering.
-Dubbelspårsutbyggnad Åkers runö-Åkersberga.
-Flytta ett spår i taget på en separat bro, Åkers runö-Åkersberga
-Renovering av den gamla klaffbron över Åkers kanal.
-Ombyggnad av Åkersberga station från 2 till 3 spår.
+ flertalet avstängningar när dubbelspår byggts ut på andra håll. (Rydbo-Åkers runö, Hägernäs-Arninge & Täby centrum-Viggbyholm)
Allt det där kunde man ha gjort i ett svep 2005, kanske med bara 2 avstägningar, från ett rostigt skarvspår med en plankorsning till en modern dubbelspårig bro.
Men vad har jag att gnälla över, Mälarbanans fyrspårsutbyggnad har samma problem egentligen.
Bara på sträckan Åkers runö-Österskär har man stängt av 5-6 gånger.
-Allmän renovering.
-Dubbelspårsutbyggnad Åkers runö-Åkersberga.
-Flytta ett spår i taget på en separat bro, Åkers runö-Åkersberga
-Renovering av den gamla klaffbron över Åkers kanal.
-Ombyggnad av Åkersberga station från 2 till 3 spår.
+ flertalet avstängningar när dubbelspår byggts ut på andra håll. (Rydbo-Åkers runö, Hägernäs-Arninge & Täby centrum-Viggbyholm)
Allt det där kunde man ha gjort i ett svep 2005, kanske med bara 2 avstägningar, från ett rostigt skarvspår med en plankorsning till en modern dubbelspårig bro.
Men vad har jag att gnälla över, Mälarbanans fyrspårsutbyggnad har samma problem egentligen.
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1974
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Roslagsbanans alla avstängningar kritiseras
Også i Oslo kjører vi sporvogn for tunnelbane. Ved stengning av tunnelen Majorstuen-Jernbanetorget setter vi inn en ekstra sporvognslinje 15 Majorstuen-Frogner-Nationaltheatret-Jernbanetorget. Vi har hatt flere påskestengninger og flere ganger stengninger på kveldstid, siste gang i februar.
Re: Roslagsbanans alla avstängningar kritiseras
Det som jämförs är decennier av avstängningar som kanske hade kunnat begränsas till halvårslånga avstängningar.
Precis som Roslagsbanan är Mälarbanan inte tunnelbana.
Re: Roslagsbanans alla avstängningar kritiseras
Hela situationen visar ju tydligt att fixeringen vid transportslaget, i stället för transportuppgiften, verkar menligt på Stockholms lokaltrafik. Om man i stället skulle fokusera på vad som skall åstadkommas, i stället för hur, så skulle det troligen bli betydligt bättre för alla.
Genius on call
Re: Roslagsbanans alla avstängningar kritiseras
I många städer med spårtrafik stänger man av enstaka veckoslut. Det brukar räcka.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Roslagsbanans alla avstängningar kritiseras
Alla förstår vad artikeln handlar om utan ditt referat. Men nu var det inte det jag svarade på, utan på din kommentar. Det står klart och tydligt "Självklart kan tunnelbanan inte heller ersättas dagtid." Men du kanske inte står för den formuleringen längre?
Enceladus skrev: Tunnelbanan kan inte ens ersättas av bussar på helgnätter. Självklart kan tunnelbanan inte heller ersättas dagtid.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Roslagsbanans alla avstängningar kritiseras
Eller så kan man det...
Urspårning Hässelby strand - Abrahamsberg
Genius on call
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Roslagsbanans alla avstängningar kritiseras
Det är allmänt känt att Roslagsbanan inte går på sommaren, det vill säga april-oktober. Så har det varit i snart 30 år.
Ska vi gissa att det är avstängningar i år igen?
Ska vi gissa att det är avstängningar i år igen?
Re: Roslagsbanans alla avstängningar kritiseras
I sommar genomförs de sista åtgärderna inom Program Roslagsbanans utbyggnad. Plankorsningarna Freskati och Portvägen ersätts av planskildheter.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Roslagsbanans alla avstängningar kritiseras
När det gäller avstängning av spårtrafik så upplever jag att man inte i alla lägen gör allt får att hitta arbetsmetoder mm för att undvika totalavstängning. På tunnelbanan har man nu förstått att man kanske inte kan bedriva arbeten så. Nästa stora renovering av en gren hoppas jag utförs på ett annat sätt som inte påverkar lika mycket.
En orsak är att det ofta är ett projekt som utför arbetena och de ligger långt från trafiksidan som är de som bli drabbade. Vi vet att man förr kunde detta mycket bättre. Viljan att hitta de kreativa lösningarna var bättre och det finns givetvis moderna exempel. Gammelstadsombyggnaden i GBG t ex.
Sen finns det givetvis lägen då man måste göra en totalavstängning men som sagt de går att minimera med lite kreativa lösningar.
Kostnadsmässigt så missar man många gånger kostnaden för ersättningstrafik i projektets budget, men där har TF nu blivit duktigare på att få med det i projektbudgeten.
Stefan
En orsak är att det ofta är ett projekt som utför arbetena och de ligger långt från trafiksidan som är de som bli drabbade. Vi vet att man förr kunde detta mycket bättre. Viljan att hitta de kreativa lösningarna var bättre och det finns givetvis moderna exempel. Gammelstadsombyggnaden i GBG t ex.
Sen finns det givetvis lägen då man måste göra en totalavstängning men som sagt de går att minimera med lite kreativa lösningar.
Kostnadsmässigt så missar man många gånger kostnaden för ersättningstrafik i projektets budget, men där har TF nu blivit duktigare på att få med det i projektbudgeten.
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Roslagsbanans alla avstängningar kritiseras
Det är förstås bra att detta äntligen görs, men ändå olyckligt att plankorsningen vid Danderydsvägen kommer att kräva en egen avstängning.
Re: Roslagsbanans alla avstängningar kritiseras
Ja, absolut, det är synd att det inte görs samtidigt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Roslagsbanans alla avstängningar kritiseras
Jag tror att du har helt rätt i detta. Ytterligare en aspekt är att det kan bli flera totalavstängningar av samma avsnitt för att man inte anser sig ha råd att genomföra alla utgifter samtidigt. Man vill inte ta kostnaden "nu" för något som behövs "sedan", även i de fall där behovet är väl känt och ligger bara några år in i framtiden. Då skjuter man kostnaden på framtiden trots att man vet att den totala kostnaden blir större på detta sätt.Stefan Widén skrev: ↑torsdag 12 maj 2022 8:26 När det gäller avstängning av spårtrafik så upplever jag att man inte i alla lägen gör allt får att hitta arbetsmetoder mm för att undvika totalavstängning. På tunnelbanan har man nu förstått att man kanske inte kan bedriva arbeten så. Nästa stora renovering av en gren hoppas jag utförs på ett annat sätt som inte påverkar lika mycket.
En orsak är att det ofta är ett projekt som utför arbetena och de ligger långt från trafiksidan som är de som bli drabbade. Vi vet att man förr kunde detta mycket bättre. Viljan att hitta de kreativa lösningarna var bättre och det finns givetvis moderna exempel. Gammelstadsombyggnaden i GBG t ex.
Sen finns det givetvis lägen då man måste göra en totalavstängning men som sagt de går att minimera med lite kreativa lösningar.
Kostnadsmässigt så missar man många gånger kostnaden för ersättningstrafik i projektets budget, men där har TF nu blivit duktigare på att få med det i projektbudgeten.
Stefan
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.