Roslagsbanans alla avstängningar kritiseras
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Hechtwagen
- Inlägg: 3064
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Roslagsbanans alla avstängningar kritiseras
Minns de tre långa avstängningarna på Saltsjöbanans i sammanhanget faktiskt rätt korta grenbana!
En avstängning för att byta spår, en avstängning för att byta kontaktledning och en avstängning för att byta en viadukt.
Med minsta lilla logiska samordningsförmåga så hade man klarat detta på en avstängning.
Men det är väl billigare att köra buss?
Hur mycket mer kostar Lidingöbanan numera med bana + vagnar + trafik jämfört med vad busstrafiken kostade under upprustningen? Tio miljoner mer om året räcker inte. Och ska man dessutom räkna in vad upprustningen kostade så blir det väldigt mycket dyrare med lidingötågen än med bussar istället.
En avstängning för att byta spår, en avstängning för att byta kontaktledning och en avstängning för att byta en viadukt.
Med minsta lilla logiska samordningsförmåga så hade man klarat detta på en avstängning.
Men det är väl billigare att köra buss?
Hur mycket mer kostar Lidingöbanan numera med bana + vagnar + trafik jämfört med vad busstrafiken kostade under upprustningen? Tio miljoner mer om året räcker inte. Och ska man dessutom räkna in vad upprustningen kostade så blir det väldigt mycket dyrare med lidingötågen än med bussar istället.
Re: Roslagsbanans alla avstängningar kritiseras
Jag tror inte man ska överskatta busstrafikens billighet. För att köra linjerna 25 och 26 åtgår 5 lokförare och 8 bussförare. Behovet av konduktörer kan man ju fundera på och vilket kostnadsställe som ska ta den kostnaden. Tillkommer kostnaden för depåer, trafikledning och annan service- och ledningspersonal
För spårfordon brukar jag använda schablonen 1 miljon per längdmeter. Det gör att en 30m spårvagn kostar 30MSEK
En spårvagn är typ 30m och kan praktiskt lasta ca 100 pers
Den håller ca 30 år
En ledbuss kostar typ 5 MSEK och kan praktiskt lasta ca 50 pers
den håller ca 10 år
Det gör att investeringen i en 30m spårvagn motsvarar investeringen i 6 ledbussar vilket är ungefär samma kapacitet under 30 års livslängd.
Sedan finns det ju en massa om och men.
Men det finns några intressanta observandum här
Den minsta standardspårvagnen är 30m, vilket bör hänga ihop med att vid de längderna och kapaciteterna blir spårvagnen ekonomiskt effektiv
Så kan man samla resenärer i färre tyngre stråk bör man definitivt överväga spårtrafik
Kan man öka livslängden förbättras ekonomin
Spårtrafik brukar kräva lite mer seriöst underhåll och overhead så de kostnaderna per anställd tenderar att ligga lite högre
Men busstrafik kräver en himla många förare för att klara samma uppgift
Spårtrafikens kostnadsmassa ligger till största delen i kapitalkostnader för fordon
Busstrafikens kostnadsmassa ligger till största delen i personalkostnader och drivmedel. Just nu ökar kollektivtrafikens drivmedelskostnader en hel del eftersom HVO och Biodiesel följer marknaden för fossildiesel. Dessa kostnader återför bussbolagen på de regionala kollektivtrafikmyndigheterna
Jag har med viss avsikt inte räknat in investeringen i utbyggd infrastruktur eftersom den till stor del inte bärs av kollektivtrafikmyndigheten
För spårfordon brukar jag använda schablonen 1 miljon per längdmeter. Det gör att en 30m spårvagn kostar 30MSEK
En spårvagn är typ 30m och kan praktiskt lasta ca 100 pers
Den håller ca 30 år
En ledbuss kostar typ 5 MSEK och kan praktiskt lasta ca 50 pers
den håller ca 10 år
Det gör att investeringen i en 30m spårvagn motsvarar investeringen i 6 ledbussar vilket är ungefär samma kapacitet under 30 års livslängd.
Sedan finns det ju en massa om och men.
Men det finns några intressanta observandum här
Den minsta standardspårvagnen är 30m, vilket bör hänga ihop med att vid de längderna och kapaciteterna blir spårvagnen ekonomiskt effektiv
Så kan man samla resenärer i färre tyngre stråk bör man definitivt överväga spårtrafik
Kan man öka livslängden förbättras ekonomin
Spårtrafik brukar kräva lite mer seriöst underhåll och overhead så de kostnaderna per anställd tenderar att ligga lite högre
Men busstrafik kräver en himla många förare för att klara samma uppgift
Spårtrafikens kostnadsmassa ligger till största delen i kapitalkostnader för fordon
Busstrafikens kostnadsmassa ligger till största delen i personalkostnader och drivmedel. Just nu ökar kollektivtrafikens drivmedelskostnader en hel del eftersom HVO och Biodiesel följer marknaden för fossildiesel. Dessa kostnader återför bussbolagen på de regionala kollektivtrafikmyndigheterna
Jag har med viss avsikt inte räknat in investeringen i utbyggd infrastruktur eftersom den till stor del inte bärs av kollektivtrafikmyndigheten
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Re: Roslagsbanans alla avstängningar kritiseras
Som boende vid Larsberg vid tiden för stängningen inför ombyggnad (jag var f ö siste trafikledare på "gamla" banan") så kan jag intyga att det är att föredra gamla vagnar i stället för bussarna som ersatte banan. Om man vill skjutsa över folk till att köra bil i stället så är bussar rätt sätt.Hechtwagen skrev: ↑tisdag 17 maj 2022 21:43...
Hur mycket mer kostar Lidingöbanan numera med bana + vagnar + trafik jämfört med vad busstrafiken kostade under upprustningen? Tio miljoner mer om året räcker inte. Och ska man dessutom räkna in vad upprustningen kostade så blir det väldigt mycket dyrare med lidingötågen än med bussar istället.
Genius on call
Re: Roslagsbanans alla avstängningar kritiseras
Att det blir billigare med buss beror ju på att ungefär hälften av resenärerna försvinner. Det är samma sak med nattbussarna som ersätter spårtrafiken.Odd skrev: ↑tisdag 17 maj 2022 23:22Som boende vid Larsberg vid tiden för stängningen inför ombyggnad (jag var f ö siste trafikledare på "gamla" banan") så kan jag intyga att det är att föredra gamla vagnar i stället för bussarna som ersatte banan. Om man vill skjutsa över folk till att köra bil i stället så är bussar rätt sätt.Hechtwagen skrev: ↑tisdag 17 maj 2022 21:43...
Hur mycket mer kostar Lidingöbanan numera med bana + vagnar + trafik jämfört med vad busstrafiken kostade under upprustningen? Tio miljoner mer om året räcker inte. Och ska man dessutom räkna in vad upprustningen kostade så blir det väldigt mycket dyrare med lidingötågen än med bussar istället.
Re: Roslagsbanans alla avstängningar kritiseras
Det där är i och för sig en ganska skev beskrivning.Hechtwagen skrev: ↑tisdag 17 maj 2022 21:43 Minns de tre långa avstängningarna på Saltsjöbanans i sammanhanget faktiskt rätt korta grenbana!
En avstängning för att byta spår, en avstängning för att byta kontaktledning och en avstängning för att byta en viadukt.
Spåret byttes 2007 under en 5-veckorsavstängning av själva grenbanan. Något upprustningsbeslut var inte fattat då, utan det var en ren underhållsåtgärd.
2015-2017 var hela Saltsjöbanan avstängd tre somrar i rad för alla möjliga upprustningsarbeten och under de avstängningarna byttes såväl kontaktledningen som den där viadukten.
Re: Roslagsbanans alla avstängningar kritiseras
Billigare med buss?
Förutom ovan argument kan tilläggas att spårvägen betalar sina egna kostnader vad gäller bana och spår i gata.
Vid nybyggnad flyttar man ledningar varvid kommunen får ett nytt uppgraderat V/A-system gratis.
Bussar sliter hårt på gatorna men kostnader för deras reparationer betalas av kommunen vilket inte märks i budgeten men är väldigt kostsamt.
-Per
Förutom ovan argument kan tilläggas att spårvägen betalar sina egna kostnader vad gäller bana och spår i gata.
Vid nybyggnad flyttar man ledningar varvid kommunen får ett nytt uppgraderat V/A-system gratis.
Bussar sliter hårt på gatorna men kostnader för deras reparationer betalas av kommunen vilket inte märks i budgeten men är väldigt kostsamt.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
- Hechtwagen
- Inlägg: 3064
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Roslagsbanans alla avstängningar kritiseras
Per Lind skrev: ↑onsdag 18 maj 2022 9:19 Billigare med buss?
Förutom ovan argument kan tilläggas att spårvägen betalar sina egna kostnader vad gäller bana och spår i gata.
Vid nybyggnad flyttar man ledningar varvid kommunen får ett nytt uppgraderat V/A-system gratis.
Bussar sliter hårt på gatorna men kostnader för deras reparationer betalas av kommunen vilket inte märks i budgeten men är väldigt kostsamt.
-Per
Det är ofrånkomligt dyrare att köra tex 7:an i Stockholm med spårvagnar och kostnaderna för spåranläggning och vagnhall än med bussar och spårvägen betalar inte sina egna kostnader, det gör skattebetalarna.
Det är inte alltid det billigaste alternativet är det bästa eller attraktivaste men det befängda påståendet att det generellt skulle vara billigare med bussar än med spårvägstrafik cirkulerar ändå år efter år!
Spårvägen iNorrköping är ett annat klart exempel på spårvägstrafik som kostar mer än motsvarande busstrafik.
Re: Roslagsbanans alla avstängningar kritiseras
Nu blandar skribenten ihop två helt olika saker. Räknat per resenär är spårtrafik i allmänhet billigare än busstrafik. Det som gör ersättningsbussar billigare är att en stor del av resenärerna försvinner när det saknas infrastruktur för attraktiv busstrafik. Allra billigast är det förstås att inte köra någon ersättningstrafik alls.Hechtwagen skrev: ↑onsdag 18 maj 2022 10:47Per Lind skrev: ↑onsdag 18 maj 2022 9:19 Billigare med buss?
Förutom ovan argument kan tilläggas att spårvägen betalar sina egna kostnader vad gäller bana och spår i gata.
Vid nybyggnad flyttar man ledningar varvid kommunen får ett nytt uppgraderat V/A-system gratis.
Bussar sliter hårt på gatorna men kostnader för deras reparationer betalas av kommunen vilket inte märks i budgeten men är väldigt kostsamt.
-Per
Det är ofrånkomligt dyrare att köra tex 7:an i Stockholm med spårvagnar och kostnaderna för spåranläggning och vagnhall än med bussar och spårvägen betalar inte sina egna kostnader, det gör skattebetalarna.
Det är inte alltid det billigaste alternativet är det bästa eller attraktivaste men det befängda påståendet att det generellt skulle vara billigare med bussar än med spårvägstrafik cirkulerar ändå år efter år!
Spårvägen iNorrköping är ett annat klart exempel på spårvägstrafik som kostar mer än motsvarande busstrafik.
Pendeltågens nattbussar och Tvärbanans ersättningsbussar är utmärkta exempel på ovanstående fenomen. Där saknas motsvarande infrastruktur för bussar.
Re: Roslagsbanans alla avstängningar kritiseras
Är det någon som har sagt att buss generellt är billigare än spårväg?Hechtwagen skrev: ↑onsdag 18 maj 2022 10:47 ...det befängda påståendet att det generellt skulle vara billigare med bussar än med spårvägstrafik cirkulerar ändå år efter år!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Roslagsbanans alla avstängningar kritiseras
Det beror väl på vad begreppet "generellt" innebär.
Eftersom det finns för lite information i begreppet "generellt" så kan man säga att det generellt inte går att säga om huruvida buss eller spårvagn skulle vara mest ekonomiskt.
Eftersom det finns för lite information i begreppet "generellt" så kan man säga att det generellt inte går att säga om huruvida buss eller spårvagn skulle vara mest ekonomiskt.
Genius on call
Re: Roslagsbanans alla avstängningar kritiseras
Nej, självklart går det inte. Jag bara undrade om Hechtwagen har stött på sådana påståenden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3064
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Roslagsbanans alla avstängningar kritiseras
Ja tag tex spårvägen i Malmö ...
Hade en kommun med så svag ekonomi haft råd att lägga ner sin spårvög eller hade de idag varit tvungna att ha kvar linje 4 för att spara pengar?
Re: Roslagsbanans alla avstängningar kritiseras
Möjligt att busstrafik är billigare i det korta perspektivet...twr skrev: ↑torsdag 19 maj 2022 10:17Är det någon som har sagt att buss generellt är billigare än spårväg?Hechtwagen skrev: ↑onsdag 18 maj 2022 10:47 ...det befängda påståendet att det generellt skulle vara billigare med bussar än med spårvägstrafik cirkulerar ändå år efter år!
Men betänk att man under en spårvagns livstid, förbrukar 4-5 generationer bussar...
Bussar underhålls oftast väldigt lite under sin korta livstid, medan spårvagnar ofta rustas upp en eller flera gånger, vilket betyder att det skapas arbetstillfällen lokalt. Att slita ut bussar och sen byta till nya skapar istället arbetstillfällen på andra platser i världen.
Re: Roslagsbanans alla avstängningar kritiseras
Redan 1969/71 började ju Malmö lokaltrafik köra buss på linje 4 söndagar och kvällar för att kunna köra enmansbetjänat och man ville lägga ner spårvägen. Men man hade inte råd att köpa ytterligare bussar för att klara högtrafikens totala bussbehov med busstrafikering av linje 4. Så spårvägen fick gå kvar till 1973 under dimensionerande busstid. dvs M-L kl 6-19Hechtwagen skrev: ↑tisdag 24 maj 2022 20:15
Ja tag tex spårvägen i Malmö ...
Hade en kommun med så svag ekonomi haft råd att lägga ner sin spårvög eller hade de idag varit tvungna att ha kvar linje 4 för att spara pengar?
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget