Lite annorlunda tube map

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
stockholm79
Inlägg: 1222
Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
Ort: Rīga, Lettland

Lite annorlunda tube map

Inlägg av stockholm79 »

På reddit har en användare lagt upp en New York-version av Londons tube map.
https://www.reddit.com/r/london/comment ... _new_york/
https://i.redd.it/lzdsdfnnfiv81.png

Om jag ska häda och vara riktigt ärlig så tycker jag om den bättre än den nuvarande, då den anger linjenummer.
Detta är speciellt bra för att förstå hur tågen kör på District line eller Overground.

Vad tycker ni?

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Lite annorlunda tube map

Inlägg av Kantorn »

På en stor plansch, typ liggande A0 eller B1 kanske. Men i litet ihopvikbart format är det klassiska bättre, då det är mer schematiskt och inte blir så svårtytt eftersom man faktiskt kan läsa vad stationerna heter. Det finns en anledning till varför de frångick det ena till förmån till det andra en gång i tiden.

Så tycker jag.
Professionell tyckare
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Lite annorlunda tube map

Inlägg av Lennart Petersen »

Kantorn skrev: fredag 29 april 2022 13:47 På en stor plansch, typ liggande A0 eller B1 kanske. Men i litet ihopvikbart format är det klassiska bättre, då det är mer schematiskt och inte blir så svårtytt eftersom man faktiskt kan läsa vad stationerna heter. Det finns en anledning till varför de frångick det ena till förmån till det andra en gång i tiden.

Så tycker jag.
Det är alltså Harry Becks klassiska design som var en revolution.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Harry_Beck
Linjerna ritades som lodräta, vågräta streck alternativt i 45o vinkel.
Det blev lätt att se i ett komplext system hur man skull ta sig fram och var man måste byta.
En baksida blev att avstånden mellan stationer inte kunde återges korrekt.
Harry Beck för sin del fick i stort sett ingenting för sin innovation som nuförtiden används i komplexa trafiksystem runtom i världen.
Det ansågs vara hans jobb helt enkelt att ta fram en åskådlig karta.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Lite annorlunda tube map

Inlägg av daniel_s »

Värst av allt är ju hur man ibland förolämpar såväl hans stil som geografin genom att förvränga kartorna alldeles i onödan. Som i Stockholm där man genom att ta bort ”kroken” genom Vasastan alldeles i onödan har skapat en felaktig bild med onaturligt långt avstånd via Rådhuset.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Lite annorlunda tube map

Inlägg av Lennart Petersen »

daniel_s skrev: lördag 30 april 2022 9:10 Värst av allt är ju hur man ibland förolämpar såväl hans stil som geografin genom att förvränga kartorna alldeles i onödan. Som i Stockholm där man genom att ta bort ”kroken” genom Vasastan alldeles i onödan har skapat en felaktig bild med onaturligt långt avstånd via Rådhuset.
Är det den här ?
https://sl.se/globalassets/sl-spartrafik.pdf

Jag tycker nog den är o.k, det är ju just det här med proportionerna för avstånd som ofta inte stämmer med Becks karta.
Jämför t.ex Arlanda C-Uppsala. Men det är inte enkelt att få in alla linjer och stationsnamn.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Lite annorlunda tube map

Inlägg av Lennart Petersen »

Lennart Petersen skrev: söndag 01 maj 2022 3:17
daniel_s skrev: lördag 30 april 2022 9:10 Värst av allt är ju hur man ibland förolämpar såväl hans stil som geografin genom att förvränga kartorna alldeles i onödan. Som i Stockholm där man genom att ta bort ”kroken” genom Vasastan alldeles i onödan har skapat en felaktig bild med onaturligt långt avstånd via Rådhuset.
Är det den här ?
https://sl.se/globalassets/sl-spartrafik.pdf

Jag tycker nog den är o.k, det är ju just det här med proportionerna för avstånd som ofta inte stämmer med Becks karta.
Jämför t.ex Arlanda C-Uppsala. Men det är inte enkelt att få in alla linjer och stationsnamn.
Men den här översikten ser ut som något i hästväg
https://mitt.sl.se/ficktid/karta/vinter/city_stn.pdf
Förstår man direkt alla labyrintef så är man nog så påläst att man i princip inte behöver någon karta.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Lite annorlunda tube map

Inlägg av daniel_s »

Lennart Petersen skrev: söndag 01 maj 2022 3:17
daniel_s skrev: lördag 30 april 2022 9:10 Värst av allt är ju hur man ibland förolämpar såväl hans stil som geografin genom att förvränga kartorna alldeles i onödan. Som i Stockholm där man genom att ta bort ”kroken” genom Vasastan alldeles i onödan har skapat en felaktig bild med onaturligt långt avstånd via Rådhuset.
Är det den här ?
https://sl.se/globalassets/sl-spartrafik.pdf

Jag tycker nog den är o.k, det är ju just det här med proportionerna för avstånd som ofta inte stämmer med Becks karta.
Jämför t.ex Arlanda C-Uppsala. Men det är inte enkelt att få in alla linjer och stationsnamn.
Det är en av alla kartor där tunnelbanan är felritad omkring T-centralen. Det ska vara som på den här:
89180C71-9A88-433B-A98D-8CD572FC2B84.gif
89180C71-9A88-433B-A98D-8CD572FC2B84.gif (36.05 KiB) Visad 877 gånger
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Lite annorlunda tube map

Inlägg av BSB101 »

Hur många använder en linjekarta för att få avståndet mellan två stationer? Det viktiga är restiden och där finns sedan urminnes tider andra hjälpmedel till hands.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Lite annorlunda tube map

Inlägg av daniel_s »

BSB101 skrev: söndag 01 maj 2022 12:56 Hur många använder en linjekarta för att få avståndet mellan två stationer? Det viktiga är restiden och där finns sedan urminnes tider andra hjälpmedel till hands.
Så fort man tittar på kartan börjar ju själva tankeprocessen, därför är det lämpligt att avstånden är någorlunda proportionella även om inte allt är skalenligt. En tunnelbanestation har normalt inga anslag om restider till andra stationer.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Lite annorlunda tube map

Inlägg av Lennart Petersen »

daniel_s skrev: söndag 01 maj 2022 13:00
BSB101 skrev: söndag 01 maj 2022 12:56 Hur många använder en linjekarta för att få avståndet mellan två stationer? Det viktiga är restiden och där finns sedan urminnes tider andra hjälpmedel till hands.
Så fort man tittar på kartan börjar ju själva tankeprocessen, därför är det lämpligt att avstånden är någorlunda proportionella även om inte allt är skalenligt. En tunnelbanestation har normalt inga anslag om restider till andra stationer.
Eftersom de flesta vet att stationsuppehåll tar tid så är det nog lätt att anta att vägen över Rådhuset är snabbare.
Och en karta över enbart T-bana är enklare än den rätt komplicerade kartan över hela spårsystemet.
Jag tycker definitivt att SL lyckats väl med spårkartan
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Lite annorlunda tube map

Inlägg av daniel_s »

Den är på sin höjd "tillräckligt bra" nu (ett tag var det ännu värre) men det är ju det nya optimala...
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Lite annorlunda tube map

Inlägg av Harald »

Lennart Petersen skrev: söndag 01 maj 2022 3:51 Men den här översikten ser ut som något i hästväg
https://mitt.sl.se/ficktid/karta/vinter/city_stn.pdf
Förstår man direkt alla labyrintef så är man nog så påläst att man i princip inte behöver någon karta.
Jag tycker den är rätt tydlig. Jag är absolut inte påläst och flyttade från Stockholm 1971, d.v.s. när bara bana 1 och 2 fanns. Det är också de enda jag har åkt med vid senare besök.
Det är inte alls svårt att se hur det hänger ihop:
Från biljetthallen vid Sergels torg finns förbindelse till gröna och röda linjen och till blå linjen. Från gröna och röda linjen finns förbindelse via ett mellanplan till blå linjen. Från detta mellanplan finns förbindelse via ytterligare ett mellanplan till pendeltågen. Till det senare finns även en direkt förbindelse från den undre grön-röda plattformen. Från blå linjen finns förbindelse via ett mellanplan till pendeltågen.
Från biljetthallen vid Vasagatan-Centralen finns förbindelse till gröna och röda linjen samt via två mellanplan till pendeltågen.
Från den andra biljetthallen vid Vasagatan finns förbindelse till blå linjen och via ett mellanplan till pendeltågen.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Lite annorlunda tube map

Inlägg av Lennart Petersen »

Harald skrev: söndag 01 maj 2022 19:17
Lennart Petersen skrev: söndag 01 maj 2022 3:51 Men den här översikten ser ut som något i hästväg
https://mitt.sl.se/ficktid/karta/vinter/city_stn.pdf
Förstår man direkt alla labyrintef så är man nog så påläst att man i princip inte behöver någon karta.
Jag tycker den är rätt tydlig. Jag är absolut inte påläst och flyttade från Stockholm 1971, d.v.s. när bara bana 1 och 2 fanns. Det är också de enda jag har åkt med vid senare besök.
Det är inte alls svårt att se hur det hänger ihop:
Från biljetthallen vid Sergels torg finns förbindelse till gröna och röda linjen och till blå linjen. Från gröna och röda linjen finns förbindelse via ett mellanplan till blå linjen. Från detta mellanplan finns förbindelse via ytterligare ett mellanplan till pendeltågen. Till det senare finns även en direkt förbindelse från den undre grön-röda plattformen. Från blå linjen finns förbindelse via ett mellanplan till pendeltågen.
Från biljetthallen vid Vasagatan-Centralen finns förbindelse till gröna och röda linjen samt via två mellanplan till pendeltågen.
Från den andra biljetthallen vid Vasagatan finns förbindelse till blå linjen och via ett mellanplan till pendeltågen.
Ja du behövde en lång text för att förklara allt...
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Lite annorlunda tube map

Inlägg av Harald »

Lennart Petersen skrev: söndag 01 maj 2022 22:05 Ja du behövde en lång text för att förklara allt...
Ja, just det, vilket styrker att du hade fel. Det som jag behövde en lång text för att beskriva ser man bättre och fortare i bilden.
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1453
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Lite annorlunda tube map

Inlägg av Kristofer »

daniel_s skrev: söndag 01 maj 2022 9:48 Det är en av alla kartor där tunnelbanan är felritad omkring T-centralen. Det ska vara som på den här:
89180C71-9A88-433B-A98D-8CD572FC2B84.gif
Den är bättre. Men en riktig tunnelbanekarta ser ut så här. Allt annat är sentida tillägg och förvrängningar!

Bild
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Lite annorlunda tube map

Inlägg av Fyrgeit »

Kristofer skrev: måndag 02 maj 2022 11:38
daniel_s skrev: söndag 01 maj 2022 9:48 Det är en av alla kartor där tunnelbanan är felritad omkring T-centralen. Det ska vara som på den här:
89180C71-9A88-433B-A98D-8CD572FC2B84.gif
Den är bättre. Men en riktig tunnelbanekarta ser ut så här. Allt annat är sentida tillägg och förvrängningar!
Usch nä. Inga böjda linjer, och enfärgat så man måste kolla på siffrorna för att se hur tågen går.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Lite annorlunda tube map

Inlägg av Diripsi »

BSB101 skrev: söndag 01 maj 2022 12:56 Hur många använder en linjekarta för att få avståndet mellan två stationer? Det viktiga är restiden och där finns sedan urminnes tider andra hjälpmedel till hands.
En linjekarta kan mycket väl vara avgörande för vilken väg man åker! Och den nuvarande lockar folk att ta gröna linjen mellan T-Centralen och Fridhemsplan!
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Lite annorlunda tube map

Inlägg av Diripsi »

Fyrgeit skrev: måndag 02 maj 2022 12:07
Kristofer skrev: måndag 02 maj 2022 11:38
daniel_s skrev: söndag 01 maj 2022 9:48 Det är en av alla kartor där tunnelbanan är felritad omkring T-centralen. Det ska vara som på den här:
89180C71-9A88-433B-A98D-8CD572FC2B84.gif
Den är bättre. Men en riktig tunnelbanekarta ser ut så här. Allt annat är sentida tillägg och förvrängningar!
Usch nä. Inga böjda linjer, och enfärgat så man måste kolla på siffrorna för att se hur tågen går.
Självklart är det det kartan som daniel_s visade som är den enda riktiga tunnelbanekartan! Fast det skulle förstås inte skada om man kunde lägga in linjenumren där.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Lite annorlunda tube map

Inlägg av Odd »

Kristofer skrev: måndag 02 maj 2022 11:38 ...
Den är bättre. Men en riktig tunnelbanekarta ser ut så här. Allt annat är sentida tillägg och förvrängningar!

Bild
Hmmm... vilken är den gröna linjen? :-D
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Lite annorlunda tube map

Inlägg av daniel_s »

Odd skrev: måndag 02 maj 2022 18:16 Hmmm... vilken är den gröna linjen? :-D
Det uttrycket fanns inte då, det infördes 1994 (iofs efter att linjen ritats med grön färg ett antal år).

Observera även att blå linjen fortfarande inte gick till Danderyd ;-)
Skriv svar