Lite annorlunda tube map
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
- stockholm79
- Inlägg: 1222
- Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
- Ort: Rīga, Lettland
Lite annorlunda tube map
På reddit har en användare lagt upp en New York-version av Londons tube map.
https://www.reddit.com/r/london/comment ... _new_york/
https://i.redd.it/lzdsdfnnfiv81.png
Om jag ska häda och vara riktigt ärlig så tycker jag om den bättre än den nuvarande, då den anger linjenummer.
Detta är speciellt bra för att förstå hur tågen kör på District line eller Overground.
Vad tycker ni?
/or
https://www.reddit.com/r/london/comment ... _new_york/
https://i.redd.it/lzdsdfnnfiv81.png
Om jag ska häda och vara riktigt ärlig så tycker jag om den bättre än den nuvarande, då den anger linjenummer.
Detta är speciellt bra för att förstå hur tågen kör på District line eller Overground.
Vad tycker ni?
/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Re: Lite annorlunda tube map
På en stor plansch, typ liggande A0 eller B1 kanske. Men i litet ihopvikbart format är det klassiska bättre, då det är mer schematiskt och inte blir så svårtytt eftersom man faktiskt kan läsa vad stationerna heter. Det finns en anledning till varför de frångick det ena till förmån till det andra en gång i tiden.
Så tycker jag.
Så tycker jag.
Professionell tyckare
-
- Inlägg: 3099
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Lite annorlunda tube map
Det är alltså Harry Becks klassiska design som var en revolution.Kantorn skrev: ↑fredag 29 april 2022 13:47 På en stor plansch, typ liggande A0 eller B1 kanske. Men i litet ihopvikbart format är det klassiska bättre, då det är mer schematiskt och inte blir så svårtytt eftersom man faktiskt kan läsa vad stationerna heter. Det finns en anledning till varför de frångick det ena till förmån till det andra en gång i tiden.
Så tycker jag.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Harry_Beck
Linjerna ritades som lodräta, vågräta streck alternativt i 45o vinkel.
Det blev lätt att se i ett komplext system hur man skull ta sig fram och var man måste byta.
En baksida blev att avstånden mellan stationer inte kunde återges korrekt.
Harry Beck för sin del fick i stort sett ingenting för sin innovation som nuförtiden används i komplexa trafiksystem runtom i världen.
Det ansågs vara hans jobb helt enkelt att ta fram en åskådlig karta.
Re: Lite annorlunda tube map
Värst av allt är ju hur man ibland förolämpar såväl hans stil som geografin genom att förvränga kartorna alldeles i onödan. Som i Stockholm där man genom att ta bort ”kroken” genom Vasastan alldeles i onödan har skapat en felaktig bild med onaturligt långt avstånd via Rådhuset.
-
- Inlägg: 3099
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Lite annorlunda tube map
Är det den här ?daniel_s skrev: ↑lördag 30 april 2022 9:10 Värst av allt är ju hur man ibland förolämpar såväl hans stil som geografin genom att förvränga kartorna alldeles i onödan. Som i Stockholm där man genom att ta bort ”kroken” genom Vasastan alldeles i onödan har skapat en felaktig bild med onaturligt långt avstånd via Rådhuset.
https://sl.se/globalassets/sl-spartrafik.pdf
Jag tycker nog den är o.k, det är ju just det här med proportionerna för avstånd som ofta inte stämmer med Becks karta.
Jämför t.ex Arlanda C-Uppsala. Men det är inte enkelt att få in alla linjer och stationsnamn.
-
- Inlägg: 3099
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Lite annorlunda tube map
Men den här översikten ser ut som något i hästvägLennart Petersen skrev: ↑söndag 01 maj 2022 3:17Är det den här ?daniel_s skrev: ↑lördag 30 april 2022 9:10 Värst av allt är ju hur man ibland förolämpar såväl hans stil som geografin genom att förvränga kartorna alldeles i onödan. Som i Stockholm där man genom att ta bort ”kroken” genom Vasastan alldeles i onödan har skapat en felaktig bild med onaturligt långt avstånd via Rådhuset.
https://sl.se/globalassets/sl-spartrafik.pdf
Jag tycker nog den är o.k, det är ju just det här med proportionerna för avstånd som ofta inte stämmer med Becks karta.
Jämför t.ex Arlanda C-Uppsala. Men det är inte enkelt att få in alla linjer och stationsnamn.
https://mitt.sl.se/ficktid/karta/vinter/city_stn.pdf
Förstår man direkt alla labyrintef så är man nog så påläst att man i princip inte behöver någon karta.
Re: Lite annorlunda tube map
Det är en av alla kartor där tunnelbanan är felritad omkring T-centralen. Det ska vara som på den här:Lennart Petersen skrev: ↑söndag 01 maj 2022 3:17Är det den här ?daniel_s skrev: ↑lördag 30 april 2022 9:10 Värst av allt är ju hur man ibland förolämpar såväl hans stil som geografin genom att förvränga kartorna alldeles i onödan. Som i Stockholm där man genom att ta bort ”kroken” genom Vasastan alldeles i onödan har skapat en felaktig bild med onaturligt långt avstånd via Rådhuset.
https://sl.se/globalassets/sl-spartrafik.pdf
Jag tycker nog den är o.k, det är ju just det här med proportionerna för avstånd som ofta inte stämmer med Becks karta.
Jämför t.ex Arlanda C-Uppsala. Men det är inte enkelt att få in alla linjer och stationsnamn.
Re: Lite annorlunda tube map
Hur många använder en linjekarta för att få avståndet mellan två stationer? Det viktiga är restiden och där finns sedan urminnes tider andra hjälpmedel till hands.
Re: Lite annorlunda tube map
Så fort man tittar på kartan börjar ju själva tankeprocessen, därför är det lämpligt att avstånden är någorlunda proportionella även om inte allt är skalenligt. En tunnelbanestation har normalt inga anslag om restider till andra stationer.
-
- Inlägg: 3099
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Lite annorlunda tube map
Eftersom de flesta vet att stationsuppehåll tar tid så är det nog lätt att anta att vägen över Rådhuset är snabbare.
Och en karta över enbart T-bana är enklare än den rätt komplicerade kartan över hela spårsystemet.
Jag tycker definitivt att SL lyckats väl med spårkartan
Re: Lite annorlunda tube map
Den är på sin höjd "tillräckligt bra" nu (ett tag var det ännu värre) men det är ju det nya optimala...
Re: Lite annorlunda tube map
Jag tycker den är rätt tydlig. Jag är absolut inte påläst och flyttade från Stockholm 1971, d.v.s. när bara bana 1 och 2 fanns. Det är också de enda jag har åkt med vid senare besök.Lennart Petersen skrev: ↑söndag 01 maj 2022 3:51 Men den här översikten ser ut som något i hästväg
https://mitt.sl.se/ficktid/karta/vinter/city_stn.pdf
Förstår man direkt alla labyrintef så är man nog så påläst att man i princip inte behöver någon karta.
Det är inte alls svårt att se hur det hänger ihop:
Från biljetthallen vid Sergels torg finns förbindelse till gröna och röda linjen och till blå linjen. Från gröna och röda linjen finns förbindelse via ett mellanplan till blå linjen. Från detta mellanplan finns förbindelse via ytterligare ett mellanplan till pendeltågen. Till det senare finns även en direkt förbindelse från den undre grön-röda plattformen. Från blå linjen finns förbindelse via ett mellanplan till pendeltågen.
Från biljetthallen vid Vasagatan-Centralen finns förbindelse till gröna och röda linjen samt via två mellanplan till pendeltågen.
Från den andra biljetthallen vid Vasagatan finns förbindelse till blå linjen och via ett mellanplan till pendeltågen.
-
- Inlägg: 3099
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Lite annorlunda tube map
Ja du behövde en lång text för att förklara allt...Harald skrev: ↑söndag 01 maj 2022 19:17Jag tycker den är rätt tydlig. Jag är absolut inte påläst och flyttade från Stockholm 1971, d.v.s. när bara bana 1 och 2 fanns. Det är också de enda jag har åkt med vid senare besök.Lennart Petersen skrev: ↑söndag 01 maj 2022 3:51 Men den här översikten ser ut som något i hästväg
https://mitt.sl.se/ficktid/karta/vinter/city_stn.pdf
Förstår man direkt alla labyrintef så är man nog så påläst att man i princip inte behöver någon karta.
Det är inte alls svårt att se hur det hänger ihop:
Från biljetthallen vid Sergels torg finns förbindelse till gröna och röda linjen och till blå linjen. Från gröna och röda linjen finns förbindelse via ett mellanplan till blå linjen. Från detta mellanplan finns förbindelse via ytterligare ett mellanplan till pendeltågen. Till det senare finns även en direkt förbindelse från den undre grön-röda plattformen. Från blå linjen finns förbindelse via ett mellanplan till pendeltågen.
Från biljetthallen vid Vasagatan-Centralen finns förbindelse till gröna och röda linjen samt via två mellanplan till pendeltågen.
Från den andra biljetthallen vid Vasagatan finns förbindelse till blå linjen och via ett mellanplan till pendeltågen.
Re: Lite annorlunda tube map
Ja, just det, vilket styrker att du hade fel. Det som jag behövde en lång text för att beskriva ser man bättre och fortare i bilden.Lennart Petersen skrev: ↑söndag 01 maj 2022 22:05 Ja du behövde en lång text för att förklara allt...
- Kristofer
- Inlägg: 1456
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Re: Lite annorlunda tube map
Den är bättre. Men en riktig tunnelbanekarta ser ut så här. Allt annat är sentida tillägg och förvrängningar!
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Re: Lite annorlunda tube map
Re: Lite annorlunda tube map
En linjekarta kan mycket väl vara avgörande för vilken väg man åker! Och den nuvarande lockar folk att ta gröna linjen mellan T-Centralen och Fridhemsplan!
Re: Lite annorlunda tube map
Självklart är det det kartan som daniel_s visade som är den enda riktiga tunnelbanekartan! Fast det skulle förstås inte skada om man kunde lägga in linjenumren där.