Sida 1 av 1

El-bussar i Stockholms innerstad

Postat: tisdag 26 april 2022 13:51
av LÅ1
Pressmeddelande från SL: "Elbussatsning har nått innerstaden".
I augusti börjar 15 elbussar att gå i Stockholms innerstad. 14 elbussar rullar redan i Norrtälje, Sigtuna och Barkarbystaden. Planen är att alla SL-bussar ska gå på el 2035.
Alltså har de inte nått innerstaden, eller i alla fall inte innerstadens resenärer, än! :)

Hur är erfarenheterna från Norrtälje, Sigtuna och Barkarbystaden? Hinner bussarna alltid hem för laddning innan det blir, vad säger man, strömtorsk? :D

Re: El-bussar i Stockholms innerstad

Postat: lördag 30 april 2022 11:57
av Stefan Widén
Är väl inte första gången provar elbussar. Ska bli intressant å se vad som är skillnaden på dessa.

Frågan är alltså om det kommer att bli ett ytterligare plågsamt bussförsök eller?

Annars vet jag ett elfordon som synnerligen energisnålt och kapacitetstarkt. Dessutom är det befriat från gummihjul vilket minskar miljöpåverkan ytterligare....

Borde inte alla tipsa politiker mfl om detta? :D

Re: El-bussar i Stockholms innerstad

Postat: lördag 30 april 2022 17:12
av LÅ1
Problemet tycks vara att man inte köper in väl beprövade fordon. Det är ett problem som säkert kan gälla även för bussar.

Re: El-bussar i Stockholms innerstad

Postat: lördag 30 april 2022 18:40
av Harald
Västtrafik har mellan 200 och 300 elbussar i drift plus ett par elfärjor. All tätortstrafik i Mölndal, Partille och Lidköping är elektrifierad. Sydvästra Göteborg är också elektrifierat liksom en del linjer i andra andra kommuner. I december ska Vänersborg, Trollhättan och nordvästra Göteborg bli det. Testfasen är alltså avklarad och nu är det reguljär drift.

Re: El-bussar i Stockholms innerstad

Postat: lördag 30 april 2022 19:45
av leifd
Harald skrev: lördag 30 april 2022 18:40 Västtrafik har mellan 200 och 300 elbussar i drift plus ett par elfärjor. All tätortstrafik i Mölndal, Partille och Lidköping är elektrifierad. Sydvästra Göteborg är också elektrifierat liksom en del linjer i andra andra kommuner. I december ska Vänersborg, Trollhättan och nordvästra Göteborg bli det. Testfasen är alltså avklarad och nu är det reguljär drift.
Gott och väl, men man kan ju inte begära att SL ska göra på det viset. De måste ju själva uppfinna elbussen, annars duger det väl inte...

Re: El-bussar i Stockholms innerstad

Postat: lördag 30 april 2022 19:51
av Bussmicke
Bortsett de 15 elbussar som levereras till Keolis just nu, jag vet inte varför man måste vänta ända till sommarens slut innan de kommer ut i trafik..

Re: El-bussar i Stockholms innerstad

Postat: lördag 30 april 2022 23:05
av LÅ1
Harald skrev: lördag 30 april 2022 18:40 Västtrafik har mellan 200 och 300 elbussar i drift plus ett par elfärjor. All tätortstrafik i Mölndal, Partille och Lidköping är elektrifierad. Sydvästra Göteborg är också elektrifierat liksom en del linjer i andra andra kommuner. I december ska Vänersborg, Trollhättan och nordvästra Göteborg bli det. Testfasen är alltså avklarad och nu är det reguljär drift.
Det finns fungerande spårvagnar också runt om i landet och värden. Men de dög tydligen inte för SL. Så de kan säkert hitta på att köpa nyutvecklade elbussar med barnsjukdomar även om det finns fungerande modeller att välja på.

Re: El-bussar i Stockholms innerstad

Postat: lördag 30 april 2022 23:40
av M224
Det är väl knappast SL som har köpt in elbussarna utan Keolis. Och modellen är en numera mycket vanlig elbuss om rullar i flertalet städer runt om i Europa inkl. städer som Malmö, Köpenhamn och Hamburg.

Re: El-bussar i Stockholms innerstad

Postat: lördag 30 april 2022 23:53
av LÅ1
Jodå, det blir nog bra. :)

Re: El-bussar i Stockholms innerstad

Postat: söndag 01 maj 2022 11:04
av daniel_s
LÅ1 skrev: lördag 30 april 2022 23:05 Det finns fungerande spårvagnar också runt om i landet och värden. Men de dög tydligen inte för SL.
Konstig jämförelse. Upphandling fungerar så att man talar om vad man vill köpa, och sedan väljer man bland inkomna anbud enligt en i förväg bestämd princip. Vilka produkter som redan finns på marknaden är strängt taget irrelevant vid en offentlig upphandling.

Re: El-bussar i Stockholms innerstad

Postat: söndag 01 maj 2022 11:15
av M224
Det var väl bara CAF som erbjud dessa bastarder till "spårvagnar/Light rail"... Liknande vagnar rullar i Talinn. Annars vet jag ingen annan stad som valt dessa XXL vagnar. :roll:

Re: El-bussar i Stockholms innerstad

Postat: söndag 01 maj 2022 11:38
av daniel_s
Batteribussarna är ju ett gränsfall där upphandlingskonstruktionen kan bli lite ”spårtrafikmässig”, beroende på trafikhuvudmannens ambitioner. Även om det är entreprenören som köper in bussarna så får man lite investeringar i depåutrustning mm som blir kvar under lång tid. Särskilt när man är inne och petar i pågående trafikavtal kan det bli konstiga lösningar för att få igenom nya grejer.

Re: El-bussar i Stockholms innerstad

Postat: söndag 01 maj 2022 12:30
av BSB101
Stefan Widén skrev: lördag 30 april 2022 11:57 Är väl inte första gången provar elbussar. Ska bli intressant å se vad som är skillnaden på dessa.

Frågan är alltså om det kommer att bli ett ytterligare plågsamt bussförsök eller?

Annars vet jag ett elfordon som synnerligen energisnålt och kapacitetstarkt. Dessutom är det befriat från gummihjul vilket minskar miljöpåverkan ytterligare....

Borde inte alla tipsa politiker mfl om detta? :D
Ur miljösynpunkt är fördelen att bussar kan köra på befintlig infrastruktur, spårvagnar kräver ny. Sedan har säkert spårvagnar en lägre miljöpåverkan i längden.

Re: El-bussar i Stockholms innerstad

Postat: söndag 01 maj 2022 12:56
av daniel_s
Batteribussar kräver för all del också en del ny infrastruktur - all den energi som bussarna drivs med ska ju fram till bussarna på något sätt.

Sen behöver ju gatorna också underhållas, och batteribussar sliter faktiskt extra mycket på dem då de är tyngre än förbränningsmotorbussar.

Re: El-bussar i Stockholms innerstad

Postat: söndag 01 maj 2022 13:07
av leifd
M224 skrev: söndag 01 maj 2022 11:15 Det var väl bara CAF som erbjud dessa bastarder till "spårvagnar/Light rail"... Liknande vagnar rullar i Talinn. Annars vet jag ingen annan stad som valt dessa XXL vagnar. :roll:
Så kan det säkert vara, även om Stadler kan bygga det mesta som önskas, men då hamnar väl oftast i facket för kuggstångsbanor och andra liknande bergbanor. Men finns säkert undantag också.
Annars så liknar det ju Göteborgs köp av M32, där endast AnsaldoBreda gick med på att bygga vagnar med detta extremt långa främre överhäng fram (och bak). Nu bygger ju i och för sig CAF vagnar till Oslo, som tycks ha samma långa långa överhäng där fram. (Långt främre överhäng ger dålig arbetsmiljö för föraren, pga kast i sidled som uppstår i kurvor)

Re: El-bussar i Stockholms innerstad

Postat: måndag 02 maj 2022 16:43
av Diripsi
Stefan Widén skrev: lördag 30 april 2022 11:57 Är väl inte första gången provar elbussar. Ska bli intressant å se vad som är skillnaden på dessa.

Frågan är alltså om det kommer att bli ett ytterligare plågsamt bussförsök eller?

Annars vet jag ett elfordon som synnerligen energisnålt och kapacitetstarkt. Dessutom är det befriat från gummihjul vilket minskar miljöpåverkan ytterligare....

Borde inte alla tipsa politiker mfl om detta? :D
Men för guds skull, detta är inget prov utan väl beprövade elbussar som går i trafik på många andra håll. De kommer fungera lika utmärkt här. Till skillnad från de gummihjulsbefriade fordonen på Djurgården som ständigt måste bussersättas. Men vissa skribenter här tycks mista förmågan att tänka klart så fort ordet "buss" dyker upp...

Re: El-bussar i Stockholms innerstad

Postat: tisdag 03 maj 2022 12:27
av Stefan Widén
Diripsi skrev: måndag 02 maj 2022 16:43
Stefan Widén skrev: lördag 30 april 2022 11:57 Är väl inte första gången provar elbussar. Ska bli intressant å se vad som är skillnaden på dessa.

Frågan är alltså om det kommer att bli ett ytterligare plågsamt bussförsök eller?

Annars vet jag ett elfordon som synnerligen energisnålt och kapacitetstarkt. Dessutom är det befriat från gummihjul vilket minskar miljöpåverkan ytterligare....

Borde inte alla tipsa politiker mfl om detta? :D
Men för guds skull, detta är inget prov utan väl beprövade elbussar som går i trafik på många andra håll. De kommer fungera lika utmärkt här. Till skillnad från de gummihjulsbefriade fordonen på Djurgården som ständigt måste bussersättas. Men vissa skribenter här tycks mista förmågan att tänka klart så fort ordet "buss" dyker upp...

Jag har inget emot bussar bara de har spröt på taket :D

Men alltså alla trafikslag behövs och det finns en tydlighet (Sunt bondförnuft) i när man skall välja respektive. Det är när marknadskrafter m fl försöker bryta mot den som de blir fel. Slänger man in en hederlig gammal dieselmotor i en ledbuss klarar den sin trafikuppgift utan problem. Men miljökonsekvenserna blir därefter. Samma gäller även andra alternativ som provats. Vi minns alla när det luktade etanolbuss i hela stan. Vi vet att batteribussar gjort framsteg men fortfarande så är det en viss osäkerhet om både kostnader och tillförlitlighet, batteriets hållbarhet osv, om man ska tro alla som är insatta. Med trådar på taket får man en beprövad teknik som vi vet fungerar och har kapacitet så det räcker om man dimensionerat rätt. Jo det kostar en slant att hänga upp lite tråd men om man på allvar vill utnyttja eldriftens alla fördelar är det en långsiktig investering som lönar sig.

Finns säkerligen någon som älskar att räkna som kan, med facit i hand, räkna ut skillnaden på kostnader om man på 90 talet hängt upp trådar för stombussarna. Det handlar ju även om att se fordonen på nytt sätt. Idag är det ca 10-15 års drifttid på en buss. Vad händer om vi fördubblar den? Ställer man krav på att bussarna ska kunna hålla längre så får man det.

Det kanske inte funkar att respektive entreprenör äger bussarna då men genom att höja upp statusen så kan TF äga dessa bussar och ta det långsiktiga ansvaret precis som för spårtrafik så är det även där pengar att hämta.

Jag väljer att inte kommentera det där med bussersättning på Djurgården.....

Stefan

Re: El-bussar i Stockholms innerstad

Postat: fredag 13 maj 2022 10:29
av Fyrgeit
IMG_20220511_172816416_HDR.jpg
IMG_20220511_172816416_HDR.jpg (203.2 KiB) Visad 1302 gånger
Såg denna vid Odenplan häromdan. Ser ut att vara nån Lion's City E, fast bara tre dörrar.
buss.png
buss.png (47.04 KiB) Visad 1302 gånger

Re: El-bussar i Stockholms innerstad

Postat: fredag 13 maj 2022 10:43
av LÅ1
Intressant.

Jag vet egentligen inget om bussars inventarienummer, mer än att likadana bussar brukar ha nummer i serie. Den fotograferade bussen har nr 4100, vilket väl antyder att det är den första levererade? Enligt Transportstyrelsens app togs den i trafik 2022-04-11.
Appen upplyser bl. a. också om att bussen tar max 49 sittande passagerare och 68 stående. (Antalet passagerare i undervåningen anges till 49, var de 68 stående ska resa framgår inte. :shock: )
Fyrgeit skrev: fredag 13 maj 2022 10:29 ... fast bara tre dörrar.
Tja, man ska väl få plats med några sittande passagerare även på höger sida! :)

Re: El-bussar i Stockholms innerstad

Postat: fredag 13 maj 2022 19:11
av Fyrgeit
LÅ1 skrev: fredag 13 maj 2022 10:43
Fyrgeit skrev: fredag 13 maj 2022 10:29 ... fast bara tre dörrar.
Tja, man ska väl få plats med några sittande passagerare även på höger sida! :)
Ja, och fler dörrar än 3 lär väl inte ge någon minskad hålltid så länge man bara har påstigning vid föraren...