Såg just det, tänkte radera inlägget men hann inteHarald skrev: ↑tisdag 26 april 2022 23:13Ja, juli 1957 som det står i inlägget är före den 24 november 1957.C12C3C3C12 skrev: ↑tisdag 26 april 2022 22:44Bilden är tagen före den 24 november 1957.Harald skrev: ↑tisdag 26 april 2022 22:29 För att återgå till det som var trådens egentliga ämne så finns i det här inlägget en bild där man ser tunnelvagnskopplet rätt tydligt:
viewtopic.php?p=381040&hilit=pappskylt#p381051 ..Klipp..
Centralkoppel
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Centralkoppel
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Centralkoppel
Det kunde X1 och X10 göra om den halva som föraren inte var i efter frånkopplingen inte "aktiverats" och bromsats innan tägsättet delades. Inte bara kunde faktiskt, det hände ibland...Odd skrev: ↑tisdag 26 april 2022 21:27 Det sades att anledningen till att det finns/fanns kopplingsövervakare var att det under särskilt ogina förhållanden kunde inträffa att den frånkopplade delen, dvs den del av tåget vars förarhytt föraren ej befann sig i, kunde komma i rullning och fortsätta vara obromsat. Daniel S vet säkert mer om de tekniska detaljerna.
På Tub 1 torde detta inte vara några problem alls sedan många år tillbaka eftersom detta (enligt den hörsägnen) endast kunde inträffa med Cx-vagnar.
Re: Centralkoppel
Det kan/kunde väl alla varianter av X10-14. Men det är väl elementärt att utbilda sin personal så att de vet vad de pysslar med.Hechtwagen skrev: ↑onsdag 27 april 2022 20:28Det kunde X1 och X10 göra om den halva som föraren inte var i efter frånkopplingen inte "aktiverats" och bromsats innan tägsättet delades. Inte bara kunde faktiskt, det hände ibland...Odd skrev: ↑tisdag 26 april 2022 21:27 Det sades att anledningen till att det finns/fanns kopplingsövervakare var att det under särskilt ogina förhållanden kunde inträffa att den frånkopplade delen, dvs den del av tåget vars förarhytt föraren ej befann sig i, kunde komma i rullning och fortsätta vara obromsat. Daniel S vet säkert mer om de tekniska detaljerna.
På Tub 1 torde detta inte vara några problem alls sedan många år tillbaka eftersom detta (enligt den hörsägnen) endast kunde inträffa med Cx-vagnar.
fast sånt kostar ju bara pengar såklart... Transdev här i stan låter ju inte sina spårvagnsförare göra något alls, mer är föra körspaken framåt och bakåt samt öppna och stänga dörrar. Allt annat ska verkstaden eller trafikbefäl göra. Otroligt smidigt att ha det så...