Centralkoppel

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Anders_W
Inlägg: 15
Blev medlem: onsdag 06 juni 2007 13:42
Ort: Nordens Venedig

Centralkoppel

Inlägg av Anders_W »

När det gäller centralkoppel brukar spårvagnar av äldre årgångar ha Albert medan nyare brukar ha Scharfenberg.

Men vad kallas kopplet som används i Stockholms tunnelbana?
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Centralkoppel

Inlägg av Harald »

På den tiden jag arbetade där kallades de bara "koppel". Det fanns ju inga andra på tunnelvagnarna före C20, så de behövde inte särskiljas. Men tillverkaren är Westinghouse, har jag för mig.
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Centralkoppel

Inlägg av Harald »

den här bilden finns ett Westinghousekoppel som heter H2A, som jag tycker liknar tunnelvagnskopplet.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Centralkoppel

Inlägg av C12C3C3C12 »

Borde vara det eftersom dom första vagnarna var efter amerikansk förebild, trots att jag var kopplingsövervakare har jag svårt att känna igen kopplet, tycker nog att det stämmer med bilden, skulle vilja se en bild rätt framifrån.

New Yorks t-bane typ R7 hade WABCO H2A koppel, tycker att det liknar vad C2-C14 har. Dom byggdes från 1937.

https://recaptcha.fandom.com/wiki/R7_(N ... g_2101.jpg

A24, B24 hade Scharfenberg kopplet, så även dom liknande Lidingövagnarna.

Det som nya T-banevagnar har är väl det som förenklat heter kompaktkoppel.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Centralkoppel

Inlägg av LÅ1 »

C12C3C3C12 skrev: tisdag 26 april 2022 16:06 Borde vara det eftersom dom första vagnarna var efter amerikansk förebild, trots att jag var kopplingsövervakare har jag svårt att känna igen kopplet, tycker nog att det stämmer med bilden, skulle vilja se en bild rätt framifrån.

New Yorks t-bane typ R7 hade WABCO H2A koppel, tycker att det liknar vad C2-C14 har. Dom byggdes från 1937.

https://recaptcha.fandom.com/wiki/R7_(N ... g_2101.jpg

A24, B24 hade Scharfenberg kopplet, så även dom liknande Lidingövagnarna.

Det som nya T-banevagnar har är väl det som förenklat heter kompaktkoppel.
En följdfråga: Vag gjorde eller gör en kopplingsövervakare? Var det övervakning när koppling skedde ute vid ändstationerna vid övergången från korta till långa tåg och tvärt om?
I dag sker väl all koppling i T-banan i depåerna?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Centralkoppel

Inlägg av Harald »

LÅ1 skrev: tisdag 26 april 2022 17:21 Vag gjorde eller gör en kopplingsövervakare?
Vid SS ansågs trafikpersonalen inte kunna göra sådant som koppling på egen hand. Det måste övervakas av befäl. Så kom man på att man kunde spara pengar på att utse vissa förare till kopplingsövervakare. De var alltså närvarande på de platser där till- och frånkoppling skedde. Jag tror de fick ett litet lönetillägg, men förstås inte samma lön som en trafikmästare.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Centralkoppel

Inlägg av C12C3C3C12 »

LÅ1 skrev: tisdag 26 april 2022 17:21
C12C3C3C12 skrev: tisdag 26 april 2022 16:06 Borde vara det eftersom dom första vagnarna var efter amerikansk förebild, trots att jag var kopplingsövervakare har jag svårt att känna igen kopplet, tycker nog att det stämmer med bilden, skulle vilja se en bild rätt framifrån.

New Yorks t-bane typ R7 hade WABCO H2A koppel, tycker att det liknar vad C2-C14 har. Dom byggdes från 1937.

https://recaptcha.fandom.com/wiki/R7_(N ... g_2101.jpg

A24, B24 hade Scharfenberg kopplet, så även dom liknande Lidingövagnarna.

Det som nya T-banevagnar har är väl det som förenklat heter kompaktkoppel.
En följdfråga: Vag gjorde eller gör en kopplingsövervakare? Var det övervakning när koppling skedde ute vid ändstationerna vid övergången från korta till långa tåg och tvärt om?
I dag sker väl all koppling i T-banan i depåerna?
Det var vid från- & tillkoppling vid ändstationer, man putsade den elektriska delen, riktade kopplen mot varandra vid tillkoppling samt körde ihop delarna, vid frånkoppling gjorde man yupp frånkoppling.

Ser nu att Harald hann före mig, förklarar nog det bättre vad en kopplingsövervakare gjorde. Nej det blev inte mer stålar i lönekuvertet, däremot mera omväxlande tjänster än att bara köra t-banan.
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Centralkoppel

Inlägg av Harald »

Alltså sådant som förarna kunde göra själva utan övervakning i Göteborg. :wink:
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Centralkoppel

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev: tisdag 26 april 2022 19:20 Alltså sådant som förarna kunde göra själva utan övervakning i Göteborg. :wink:
Sedan många år gör förarna det själva på tunnelbanan också. Men det kallas säkert ”kopplingsövervakare” fortfarande…
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Centralkoppel

Inlägg av Odd »

Det sades att anledningen till att det finns/fanns kopplingsövervakare var att det under särskilt ogina förhållanden kunde inträffa att den frånkopplade delen, dvs den del av tåget vars förarhytt föraren ej befann sig i, kunde komma i rullning och fortsätta vara obromsat. Daniel S vet säkert mer om de tekniska detaljerna.
På Tub 1 torde detta inte vara några problem alls sedan många år tillbaka eftersom detta (enligt den hörsägnen) endast kunde inträffa med Cx-vagnar.
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Centralkoppel

Inlägg av daniel_s »

Odd skrev: tisdag 26 april 2022 21:27 Det sades att anledningen till att det finns/fanns kopplingsövervakare var att det under särskilt ogina förhållanden kunde inträffa att den frånkopplade delen, dvs den del av tåget vars förarhytt föraren ej befann sig i, kunde komma i rullning och fortsätta vara obromsat. Daniel S vet säkert mer om de tekniska detaljerna.
Det är korrekt, men två förare finns ju ändå ”automatiskt” på plats i och med att någon ska köra därifrån med den nya tågdelen också. Så ”kopplingsövervakare” är ju mest ett lite mer högtidligt uttryck för den ena av den, sen var det ju oftast så att den som var det enligt tjänstgöringslistan i själva verket utförde isärkopplingen medan den andra föraren övervakade den :cheesygrin:
Odd skrev: tisdag 26 april 2022 21:27 På Tub 1 torde detta inte vara några problem alls sedan många år tillbaka eftersom detta (enligt den hörsägnen) endast kunde inträffa med Cx-vagnar.
Ja, på C20 kopplar man isär med nödbromsat tåg, och säkert med C30 också, och då kan ingenting rulla. Scharfenbergkoppel med rörliga eldelar är ganska idiotsäkra, åtminstone så länge det inte står CAF på vagnen de sitter på…
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Centralkoppel

Inlägg av Harald »

Odd skrev: tisdag 26 april 2022 21:27 Det sades att anledningen till att det finns/fanns kopplingsövervakare var att det under särskilt ogina förhållanden kunde inträffa att den frånkopplade delen, dvs den del av tåget vars förarhytt föraren ej befann sig i, kunde komma i rullning och fortsätta vara obromsat. Daniel S vet säkert mer om de tekniska detaljerna.
På Tub 1 torde detta inte vara några problem alls sedan många år tillbaka eftersom detta (enligt den hörsägnen) endast kunde inträffa med Cx-vagnar.
Det förklarar ju inte behovet av övervakare vid tillkopplingen. Även frånkopplingen kunde ha lösts utan kopplingsövervakare med en enkel instruktion om hur frånkopplingen skulle ske. Det fanns ju alltid två personer på plats, och då kan man föreskriva att en ska befinna sig i den tågdelen som ska gå i nödbroms och den andra ska utföra frånkopplingen.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Centralkoppel

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev: tisdag 26 april 2022 21:59 Det förklarar ju inte behovet av övervakare vid tillkopplingen. Även frånkopplingen kunde ha lösts utan kopplingsövervakare med en enkel instruktion om hur frånkopplingen skulle ske. Det fanns ju alltid två personer på plats, och då kan man föreskriva att en ska befinna sig i den tågdelen som ska gå i nödbroms och den andra ska utföra frånkopplingen.
Det var precis det sistnämnda som stod i instruktionen. Vid ihopkoppling var det inga särskilda krav (men det fanns ju ändå alltid någon där som hade kommit dit med vagnarna).

Kanske bäst att tillägga att Odd och jag talar om 90-talet och senare. Hur det var på 60-talet vet jag inte.
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Centralkoppel

Inlägg av Harald »

Jag refererar inte till den som hade kommit dit med vagnarna eller skulle köra därifrån med dem, utan en särskild person som fanns på platsen hela den tid som till- eller frånkoppling pågick. Vid tillkoppling i t.ex. Vällingby fanns alltså tre personer på plats. Föraren, den blivande tågvakten som hade kört upp vagnarna och kopplingsövervakaren.
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Centralkoppel

Inlägg av Harald »

För att återgå till det som var trådens egentliga ämne så finns i det här inlägget en bild där man ser tunnelvagnskopplet rätt tydligt:
viewtopic.php?p=381040&hilit=pappskylt#p381051
Här finns en bild av ett äldre tåg i New York med WABCO H2A koppel:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... 760%29.jpg
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Centralkoppel

Inlägg av C12C3C3C12 »

En orsak att det fanns kopplingsövervakare var som jag skrev att rikta kopplen mot varandra som man gjorde med en stång, kopplen var ej självriktande, samt att putsa kontakterna, sedan gjorde man tillkopplingen med broms loss, då skulle båda delarna röra sig sedan full broms för att kunna lämna hytten. Jag var med som förare att kopplen inte var korrekt ställda, tåget fick tas ur trafik. Jag var kopplingsövervakare på 80-talet.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Centralkoppel

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev: tisdag 26 april 2022 22:17 Jag refererar inte till den som hade kommit dit med vagnarna eller skulle köra därifrån med dem, utan en särskild person som fanns på platsen hela den tid som till- eller frånkoppling pågick. Vid tillkoppling i t.ex. Vällingby fanns alltså tre personer på plats. Föraren, den blivande tågvakten som hade kört upp vagnarna och kopplingsövervakaren.
Tillkoppling med Cx på trafikspår på bana 1 är jag för ung för att ha upplevt, men det är fullt möjligt att det var som du säger. Dock behövdes det formellt sett ingen kopplingsövervakare för att enbart slå ihop två 4-vagnståg, men man tyckte kanske att det behövdes ändå.

Vid isärkopplingar under de år jag upplevt fanns det ofta bara två förare på plats: den som kom dit med tåget och den s k kopplingsövervakaren. Denne var då nödvändig för att uppfylla säkerhetsbestämmelserna. Den tredje föraren, som körde iväg "andra halvan" av det delade tåget, kom ju dit först med nästa 8-vagnståg, som i sin tur kördes hem av kopplingsövervakaren själv eller i vissa fall en fjärde förare (som då kom dit som passagerare).
Senast redigerad av daniel_s den tisdag 26 april 2022 22:44, redigerad totalt 1 gånger.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Centralkoppel

Inlägg av C12C3C3C12 »

Harald skrev: tisdag 26 april 2022 22:29 För att återgå till det som var trådens egentliga ämne så finns i det här inlägget en bild där man ser tunnelvagnskopplet rätt tydligt:
viewtopic.php?p=381040&hilit=pappskylt#p381051 ..Klipp..
Bilden är tagen före den 24 november 1957.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Centralkoppel

Inlägg av C12C3C3C12 »

daniel_s skrev: tisdag 26 april 2022 22:41
Harald skrev: tisdag 26 april 2022 22:17 Jag refererar inte till den som hade kommit dit med vagnarna eller skulle köra därifrån med dem, utan en särskild person som fanns på platsen hela den tid som till- eller frånkoppling pågick. Vid tillkoppling i t.ex. Vällingby fanns alltså tre personer på plats. Föraren, den blivande tågvakten som hade kört upp vagnarna och kopplingsövervakaren.
Tillkoppling med Cx på trafikspår på bana 1 är jag för ung för att ha upplevt, men det är fullt möjligt att det var som du säger. Dock behövdes det formellt sett ingen kopplingsövervakare för att enbart slå ihop två 4-vagnståg, men man tyckte kanske att det behövdes ändå.

Vid isärkopplingar under de år jag upplevt fanns det ofta bara två förare på plats: den som kom dit med tåget och den s k kopplingsövervakaren. Denne var då nödvändig för att uppfylla säkerhetsbestämmelserna. Den tredje föraren, som körde iväg "andra halvan" av det delade tåget, kom ju dit först med nästa 8-vagnståg, som i sin tur kördes hem av kopplingsövervakaren själv eller i vissa fall en fjärde förare (som då kom dit som passagerare).
Det var i regel tågvakten som körde ner foran till vagnhallen om det ej var en "EPAtågvakt".
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Centralkoppel

Inlägg av Harald »

C12C3C3C12 skrev: tisdag 26 april 2022 22:44
Harald skrev: tisdag 26 april 2022 22:29 För att återgå till det som var trådens egentliga ämne så finns i det här inlägget en bild där man ser tunnelvagnskopplet rätt tydligt:
viewtopic.php?p=381040&hilit=pappskylt#p381051 ..Klipp..
Bilden är tagen före den 24 november 1957.
Ja, juli 1957 som det står i inlägget är före den 24 november 1957.
Skriv svar