Centralkoppel

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Centralkoppel

Inlägg av C12C3C3C12 »

Harald skrev: tisdag 26 april 2022 23:13
C12C3C3C12 skrev: tisdag 26 april 2022 22:44
Harald skrev: tisdag 26 april 2022 22:29 För att återgå till det som var trådens egentliga ämne så finns i det här inlägget en bild där man ser tunnelvagnskopplet rätt tydligt:
viewtopic.php?p=381040&hilit=pappskylt#p381051 ..Klipp..
Bilden är tagen före den 24 november 1957.
Ja, juli 1957 som det står i inlägget är före den 24 november 1957.
Såg just det, tänkte radera inlägget men hann inte :(
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Centralkoppel

Inlägg av Hechtwagen »

Odd skrev: tisdag 26 april 2022 21:27 Det sades att anledningen till att det finns/fanns kopplingsövervakare var att det under särskilt ogina förhållanden kunde inträffa att den frånkopplade delen, dvs den del av tåget vars förarhytt föraren ej befann sig i, kunde komma i rullning och fortsätta vara obromsat. Daniel S vet säkert mer om de tekniska detaljerna.
På Tub 1 torde detta inte vara några problem alls sedan många år tillbaka eftersom detta (enligt den hörsägnen) endast kunde inträffa med Cx-vagnar.
Det kunde X1 och X10 göra om den halva som föraren inte var i efter frånkopplingen inte "aktiverats" och bromsats innan tägsättet delades. Inte bara kunde faktiskt, det hände ibland...
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Centralkoppel

Inlägg av leifd »

Hechtwagen skrev: onsdag 27 april 2022 20:28
Odd skrev: tisdag 26 april 2022 21:27 Det sades att anledningen till att det finns/fanns kopplingsövervakare var att det under särskilt ogina förhållanden kunde inträffa att den frånkopplade delen, dvs den del av tåget vars förarhytt föraren ej befann sig i, kunde komma i rullning och fortsätta vara obromsat. Daniel S vet säkert mer om de tekniska detaljerna.
På Tub 1 torde detta inte vara några problem alls sedan många år tillbaka eftersom detta (enligt den hörsägnen) endast kunde inträffa med Cx-vagnar.
Det kunde X1 och X10 göra om den halva som föraren inte var i efter frånkopplingen inte "aktiverats" och bromsats innan tägsättet delades. Inte bara kunde faktiskt, det hände ibland...
Det kan/kunde väl alla varianter av X10-14. Men det är väl elementärt att utbilda sin personal så att de vet vad de pysslar med.
fast sånt kostar ju bara pengar såklart... Transdev här i stan låter ju inte sina spårvagnsförare göra något alls, mer är föra körspaken framåt och bakåt samt öppna och stänga dörrar. Allt annat ska verkstaden eller trafikbefäl göra. Otroligt smidigt att ha det så...
Skriv svar