Antal styrventiler & bromscylindrar

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Anders_W
Inlägg: 15
Blev medlem: onsdag 06 juni 2007 13:42
Ort: Nordens Venedig

Antal styrventiler & bromscylindrar

Inlägg av Anders_W »

Hej!

Har någon koll på antalet bromscylindrar och styrventiler på tunnelbanevagnar och spårvagnar?

En angränsande fråga: internationellt finns spårvagnar med hydraulisk istället för pneumatisk broms. Är det något som förekommer även i Sverige eller våra grannländer?
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Antal styrventiler & bromscylindrar

Inlägg av Harald »

Antalet bromscylindrar är i regel en per axel. Styrventiler som på järnvägsfordon finns inte på spårvagnar. Driftbromsningen sker huvudsakligen med motorerna, men det finns förstås komponenter som styr samverkan mellan elbroms och mekanisk broms.

Bl.a. GS M25 och M28 hade hydraulisk broms. Den mekaniska bromsen var endast för slutstoppet och för att hålla vagnen samt reserv om elbromsen inte fungerade. Den var inte dimensionerad så att man kunde köra någon längre tid med enbart mekanisk broms, utan vid elbromsfel fick vagnen tas ur trafik.

M25 hade bromstrummor på motoraxlarna med bromsbackar som trycktes mot trumman av hydraulcylindrar. Trycket alstrades av fjädrar som påverkade mastercylindrarnas (två stycken) kolvar. Bromsen lossades med magnetspolar som motverkade fjädrarna. Spolarna för lossning matades med kontaktledningsspänning. Nu minns jag inte säkert, men det bör också ha varit dessa som höll bromsen loss så länge elbromsningen genererade tillräcklig ström. Vid körning hölls bromsen loss med spolar som matades med batterispänning (24 V).

M28 hade enkla bromsskivor på motoraxlarna. Bromsbeläggen trycktes mot skivan av fjädrar som kunde motverkas av hydraultryck från en pump. Vid bromsning styrdes trycket av ett relä som jämförde begärd bromskraft med strömmen från elbromsningen.

M29 har ventilerade bromsskivor på hjulaxlarna och fjäderbromscylindrar där lossning sker med tryckluft. Trycket styrs av en summabromsventil som jämför begärd bromskraft med strömmen från elbromsningen. Till skillnad från M25 och M28 så kan M29 köras med enbart mekanisk broms i trafik utan tidsgräns.

Styrsignalerna är elektriska. Det finns en ledning som går genom alla nödbromshandtag och alla gränslägesbrytare för dörrarna. Den måste ha spänning för att det ska gå att köra. Blir den spänningslös så bryts eventuell fartkoppling och full mekanisk broms ansätts. Sedan finns det två ledningar för körriktning, två för fart- eller bromskoppling samt en ledning med strömreferens som styrs av hur långt pedalen är nedtrampad.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Antal styrventiler & bromscylindrar

Inlägg av daniel_s »

Kan svara om några stockholmstyper.

Spårvagnar och tunnelvagnar har ju normalt inte styrventiler i den mening som uttrycket har på järnvägen, utan det är oftast elektropneumatisk eller elektrohydraulisk manövrering. Vidare används ju elektrodynamisk broms i stor utsträckning.

A24/A30 har en bromscylinder per boggi med separata till- och lossventiler (de heter egentligen omkastningsventil och utblåsningsventil eller nåt i den stilen) som manövreras över multipelledningarna.

A32 har en hydraulisk inverterad skivbroms per hjulaxel på motorboggierna och en per hjul på löphjulen. A35-A36 har en per hjulaxel. Lossningstrycket styrs på elektronisk väg av ”datorer” men det finns också nödbromsventiler. Även spårvagnarna i t ex Lund fungerar på samma sätt.

Cx har en bromscylinder per hjul och ett ganska komplicerat pneumatiskt manöveraggregat per vagn med flera olika ventiler varav en iofs kallas ”styrventil”, om du är intresserad kan jag se om jag hittar en gammal beskrivning.

C20 har du redan fått svar på i Postvagnen.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Antal styrventiler & bromscylindrar

Inlägg av Harald »

Här är beskrivningen i förarhandboken:
Tvagnsbroms.pdf
(841.28 KiB) Nerladdad 48 gånger
Ett avsnitt är överstruket med hänvisning till en sida i supplementet, men den enda skillnaden var att beskrivning av en anordning för avstängning av tryckluftsbromsen var tillagd.
Anders_W
Inlägg: 15
Blev medlem: onsdag 06 juni 2007 13:42
Ort: Nordens Venedig

Re: Antal styrventiler & bromscylindrar

Inlägg av Anders_W »

Tackar och bockar!
Skriv svar