SVT Nyheter Södertälje: SL-kortet ska täcka delar av Mälartågen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
SVT Nyheter Södertälje: SL-kortet ska täcka delar av Mälartågen
Kristoffer Tamsons (M): SL-kortet ska täcka delar av Mälartågen
SVT Nyheter Södertälje rapporterar att både M och S i Region Stockholm vill införa lokal taxa på Mälartåg i länet. Restiden till Stockholm C är drygt 20 minuter kortare med regionaltåg från Södertälje Syd än med pendeltåg från Södertälje C, men väldigt få invånare bor i närheten av Södertälje Syd.
Tillgängligheten skulle kunna öka med utvecklad busstrafik. I så fall behöver dock regionaltågstrafiken anpassas. Exempelvis är jämn 20-minuterstrafik helt nödvändig - jämför Öresundstågens gemensamma sträcka. Dels måste turtätheten vara konkurrenskraftig med pendeltågen, dels måste busstrafiken hantera en hög belastning. Några av Södertäljes busslinjer har notoriska problem med trängsel.
Utan nämnda anpassningar förblir regionaltågstrafiken mellan Södertälje och Stockholm en kuriositet, även med lokal taxa.
SVT Nyheter Södertälje rapporterar att både M och S i Region Stockholm vill införa lokal taxa på Mälartåg i länet. Restiden till Stockholm C är drygt 20 minuter kortare med regionaltåg från Södertälje Syd än med pendeltåg från Södertälje C, men väldigt få invånare bor i närheten av Södertälje Syd.
Tillgängligheten skulle kunna öka med utvecklad busstrafik. I så fall behöver dock regionaltågstrafiken anpassas. Exempelvis är jämn 20-minuterstrafik helt nödvändig - jämför Öresundstågens gemensamma sträcka. Dels måste turtätheten vara konkurrenskraftig med pendeltågen, dels måste busstrafiken hantera en hög belastning. Några av Södertäljes busslinjer har notoriska problem med trängsel.
Utan nämnda anpassningar förblir regionaltågstrafiken mellan Södertälje och Stockholm en kuriositet, även med lokal taxa.
Re: SVT Nyheter Södertälje: SL-kortet ska täcka delar av Mälartågen
Nykvarns remissvar på Trafikförvaltningens trafikförändringsremiss T23
Nykvarn ser naturligtvis positivt på förslaget att införa SL-periodsbiljettsgiltighet på Mälartåg.
För närvarande har kommunen begränsad nattrafik med linje 780. Är behovet tillräckligt stort för att motivera mer attraktiv nattrafik med Mälartåg? Det finns ju flera stora stationer längs linjen, men då måste väl Sörmland pröjsa sin del.
Nykvarn ser naturligtvis positivt på förslaget att införa SL-periodsbiljettsgiltighet på Mälartåg.
För närvarande har kommunen begränsad nattrafik med linje 780. Är behovet tillräckligt stort för att motivera mer attraktiv nattrafik med Mälartåg? Det finns ju flera stora stationer längs linjen, men då måste väl Sörmland pröjsa sin del.
Re: SVT Nyheter Södertälje: SL-kortet ska täcka delar av Mälartågen
Räcker ~50 platser, eller behövs det 333?Enceladus skrev: ↑onsdag 18 maj 2022 18:45 Nykvarns remissvar på Trafikförvaltningens trafikförändringsremiss T23
Nykvarn ser naturligtvis positivt på förslaget att införa SL-periodsbiljettsgiltighet på Mälartåg.
För närvarande har kommunen begränsad nattrafik med linje 780. Är behovet tillräckligt stort för att motivera mer attraktiv nattrafik med Mälartåg? Det finns ju flera stora stationer längs linjen, men då måste väl Sörmland pröjsa sin del.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Re: SVT Nyheter Södertälje: SL-kortet ska täcka delar av Mälartågen
För Nykvarn? Definitivt. För hela tåglinjen? Förmodligen inte. Till skillnad från bussar har tåg förmågan att trafikera många stationer utan att förlora mycket tid.Joakim W skrev: ↑torsdag 19 maj 2022 6:40Räcker ~50 platser, eller behövs det 333?Enceladus skrev: ↑onsdag 18 maj 2022 18:45 Nykvarns remissvar på Trafikförvaltningens trafikförändringsremiss T23
Nykvarn ser naturligtvis positivt på förslaget att införa SL-periodsbiljettsgiltighet på Mälartåg.
För närvarande har kommunen begränsad nattrafik med linje 780. Är behovet tillräckligt stort för att motivera mer attraktiv nattrafik med Mälartåg? Det finns ju flera stora stationer längs linjen, men då måste väl Sörmland pröjsa sin del.
Re: SVT Nyheter Södertälje: SL-kortet ska täcka delar av Mälartågen
BRT, el och snabbussar ska ge Södertälje ett lyft (uppdaterad)
Huvudnyheten är emellertid att Mälartåg får lokal taxa - annars hade ju presentationen inte hamnat i denna tråd. Att busstrafiken i Södertälje läggs om för att mata resenärerna till Södertälje syd har en enorm betydelse för tågtrafiken. Detta innebär att Mälartåg måste ha en styv tidtabell med fasta minuttal och jämn trafik på sträckan mellan Södertälje och Stockholm. Södertäljes tunga lokallinjer behöver nämligen 20-minuterstrafik dagtid.
Som vanligt var Skånetrafiken först med ett sådant trafikupplägg - av någon anledning ligger Skåne ofta före resten av Sverige i kollektivtrafiksammanhang, kanske tack vare närheten till Köpenhamn. Skånetrafikens Öresundståg har såväl lokal taxa som en styv tidtabell med fasta minuttal och jämn trafik.
Kommer Mälartåg att få jämn trafik nästa år då detta införs? Vidare har Öresundståg genomgående trafik. Det finns en uppenbar risk att Eskilstunalinjen blir överbelastad om inte fler linjer förlängs till Uppsala. Det finns planer på att förlänga Norrköpingslinjen till Uppsala i närtid, men hinner det göras i tid? En annan sak som Öresundståg har är avbrottsfri trafik "som alltid går". Här kan Stockholmspolitikerna behöva några decennier till innan de kommer ikapp.
Bussmagasinet beskriver en kommande storsatsning på busstrafiken i Södertälje motsvarande cirka 50 miljoner kronor per år. Bland annat presenteras en ny "BRT-linje" mellan Geneta/Ronna och Södertälje syd samt en direktbusslinje mellan Geneta/Ronna och Liljeholmen - i princip en vidareutveckling av dagens linje 749. Syftet är att erbjuda kortare restider mellan olika delar av Södertälje och Stockholm. Artikeln har en fin karta som visar de två nya linjerna.Bussmagasinet skrev:Dessutom ska de som pendlar med tåg mellan Södertälje och Stockhom kunna göra det snabbare än hittills. De som pendlar med pendelåget, som tar 45 minuter, får möjlighet att använda sitt SL-kort på regiontågen Mälartåget.
Huvudnyheten är emellertid att Mälartåg får lokal taxa - annars hade ju presentationen inte hamnat i denna tråd. Att busstrafiken i Södertälje läggs om för att mata resenärerna till Södertälje syd har en enorm betydelse för tågtrafiken. Detta innebär att Mälartåg måste ha en styv tidtabell med fasta minuttal och jämn trafik på sträckan mellan Södertälje och Stockholm. Södertäljes tunga lokallinjer behöver nämligen 20-minuterstrafik dagtid.
Som vanligt var Skånetrafiken först med ett sådant trafikupplägg - av någon anledning ligger Skåne ofta före resten av Sverige i kollektivtrafiksammanhang, kanske tack vare närheten till Köpenhamn. Skånetrafikens Öresundståg har såväl lokal taxa som en styv tidtabell med fasta minuttal och jämn trafik.
Kommer Mälartåg att få jämn trafik nästa år då detta införs? Vidare har Öresundståg genomgående trafik. Det finns en uppenbar risk att Eskilstunalinjen blir överbelastad om inte fler linjer förlängs till Uppsala. Det finns planer på att förlänga Norrköpingslinjen till Uppsala i närtid, men hinner det göras i tid? En annan sak som Öresundståg har är avbrottsfri trafik "som alltid går". Här kan Stockholmspolitikerna behöva några decennier till innan de kommer ikapp.
Re: SVT Nyheter Södertälje: SL-kortet ska täcka delar av Mälartågen
Intressant satsning. Södertälje syd blir naturligtvis en mer intressant bytespunkt om och när SL-biljetter blir giltiga på Mälartågen. Men dess perifera läge gör att regionaltågen inte kommer kunna få samma betydelse som t.ex. i Uppsala. Jämn och styv tidtabell tror jag inte heller att man kan hoppas speciellt mycket på, tyvärr. Kapacitetsbristen på Grödingebanan gör att man gärna klumpar ihop regionaltågen. Men situationen kan förhoppningsvis bli lite bättre än vad den är idag.
Re: SVT Nyheter Södertälje: SL-kortet ska täcka delar av Mälartågen
Många saker som har påståtts vara omöjliga i Stockholm genomförs ändå - pristak på enkelbiljetter, nattrafik på Trafikverkets spår samt lokal taxa på Mälartåg. Det hjälper förstås att allt detta redan är verklighet utanför Stockholm. Öresundståg trafikerar banor med kapacitetsbrist, men har likväl jämn och styv tidtabell.kildor skrev: ↑lördag 27 augusti 2022 9:14 Intressant satsning. Södertälje syd blir naturligtvis en mer intressant bytespunkt om och när SL-biljetter blir giltiga på Mälartågen. Men dess perifera läge gör att regionaltågen inte kommer kunna få samma betydelse som t.ex. i Uppsala. Jämn och styv tidtabell tror jag inte heller att man kan hoppas speciellt mycket på, tyvärr. Kapacitetsbristen på Grödingebanan gör att man gärna klumpar ihop regionaltågen. Men situationen kan förhoppningsvis bli lite bättre än vad den är idag.
Det måste emellertid inte vara jämn och styv tidtabell i rusningen. Vid den tidpunkten går det tillräckligt många tåg för att passning inte ska behövas. Utanför rusningen är det däremot ett måste, men då är det väl inte heller kapacitetsbrist.
Re: SVT Nyheter Södertälje: SL-kortet ska täcka delar av Mälartågen
Nykvarn ska ha bättre kollektivtrafik
Det finns en partikollega i Strängnäs som säkert skulle uppskatta nattrafik på Mälartåg. Hur mycket kostar politikernas taxiåkande jämfört med utökad tågtrafik?
Även SD vill ha SL-taxa på Mälartåg, liksom nattrafik till Nykvarn samt utökad busstrafik. På helgnätter borde utökad trafik med Mälartåg kunna övervägas.Länstidningen skrev:Sverigedemokraterna vill sammanfattat:
• Inför halvtimmestrafik för buss 781 mellan Nykvarn och Södertälje hamn till flera avgångar per dag.
• Förläng busslinje 748 mellan Liljeholmen och Södertälje centrum med start och slutstation Nykvarn.
• Möjliggör att kunna använda SL-kort på Mälartåget inom Stockholms län.
• Förlänga nattbuss 791 från Stockholm central till Södertälje centrum med slutstation Nykvarn.
Det finns en partikollega i Strängnäs som säkert skulle uppskatta nattrafik på Mälartåg. Hur mycket kostar politikernas taxiåkande jämfört med utökad tågtrafik?
Re: SVT Nyheter Södertälje: SL-kortet ska täcka delar av Mälartågen
Här är tidtabellen för nya linje 777 mellan Geneta och Södertälje syd via Södertälje C. Det blir 30-minuterstrafik som grund, men 15-minuterstrafik under stora delar av dygnet. Är tidtabellen anpassad till Mälartåg? Om Mälartåg fortfarande går i klump, riskerar inte motsvarande bussavgångar bli överbelastade?
Den nya linjen mellan Geneta och Liljeholmen kallas linje 747. Det blir 20-minuterstrafik i rusningen och 30-minuterstrafik däremellan (däremot ingen trafik på kvällar eller helger). Samtidigt reduceras trafiken kraftigt på gamla linje 749 mellan Södertälje C och Liljeholmen. Sammanlagt blir det dock mer trafik.
Den nya linjen mellan Geneta och Liljeholmen kallas linje 747. Det blir 20-minuterstrafik i rusningen och 30-minuterstrafik däremellan (däremot ingen trafik på kvällar eller helger). Samtidigt reduceras trafiken kraftigt på gamla linje 749 mellan Södertälje C och Liljeholmen. Sammanlagt blir det dock mer trafik.
Re: SVT Nyheter Södertälje: SL-kortet ska täcka delar av Mälartågen
Inkludera Mälartågen i SL-kortet
Det är dags för Stockholms politiker att sluta leka marknad med tågtrafiken och för en gångs skull erbjuda pendeltågsresenärerna en högre standard!Karl Henriksson (KD) skrev:Det är ingen hemlighet att en väl fungerande kollektivtrafik långsiktigt påverkar hur städer planeras och utvecklas. Nedskärningar, låg turtäthet och bristande pålitlighet i trafiken leder till ökat bilåkande och minskat fokus på hållbar stadsplanering och stadsmiljö. Därför är den kaosartade neddragningen och opålitligheten i pendeltågstrafiken som drabbat stockholmarna i år ingenting mindre än en katastrof.
[...]
Det behövs en kraftsamling för att erbjuda resenärerna fler resmöjligheter och samtidigt minska trycket på pendeltågstrafiken. Därför föreslår Kristdemokraterna att SL-biljetterna ska kunna användas även på Mälartågen mellan Stockholms centralstation och Flemingsberg, Södertälje och Nykvarn, på samma sätt som SL snabbt erbjöd pendlare norr om stan att åka med alternativa tåg när Arlandabanan under en längre tid var avstängd på grund av en olycka. En sådan utvidgning skulle kunna avlasta pendeltågen och ge inte minst luttrade pendlare till och från Flemingsberg med stort universitetscampus och sjukhus en bättre fungerande resa.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: SVT Nyheter Södertälje: SL-kortet ska täcka delar av Mälartågen
Det är väl bara att låta vartannat tåg till / från Södertälje C och Stockholm vända i Södertälje syd istället för Södertälje hamn när de byter ände så får man bättre förbindelser till / från Södertälje syd?
Drar man in uppehållet i Södertälje hamn för dessa tåg så blir restidsförlängningen minimal vilket även restidsvinsten blir för dem som åker med regionaltåget istället för pendeltåget.
Drar man in uppehållet i Södertälje hamn för dessa tåg så blir restidsförlängningen minimal vilket även restidsvinsten blir för dem som åker med regionaltåget istället för pendeltåget.
Re: SVT Nyheter Södertälje: SL-kortet ska täcka delar av Mälartågen
Hur är det med plattformslängden där nuförtiden? Senast jag åkte pendeltåg, då när det gick såna , så tror jag att det bara rymdes en X60 där? Men iofs, numera är det ju inte ovanligt med denna tåglängd mitt på dagarna!
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: SVT Nyheter Södertälje: SL-kortet ska täcka delar av Mälartågen
Kan väl inte kosta mer än 100 miljoner att förlänga plattformarna?
Re: SVT Nyheter Södertälje: SL-kortet ska täcka delar av Mälartågen
Hechtwagen skrev: ↑onsdag 27 september 2023 18:51Kan väl inte kosta mer än 100 miljoner att förlänga plattformarna?
Nä det borde räcka!
Re: SVT Nyheter Södertälje: SL-kortet ska täcka delar av Mälartågen
Antingen så behöver Gläntanspåret flyttas i sidled för att förlänga plattformen norrut, eller så behöver tunneln breddas för att förlänga plattformen söderut. Kan bli dyrt! Men då kanske man kan få till en plattform även för Gläntanspåret, perfekt ifall MTR nån gång får personal nog åt pendeltåg till Nykvarn!Hechtwagen skrev: ↑onsdag 27 september 2023 18:51Kan väl inte kosta mer än 100 miljoner att förlänga plattformarna?
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Re: SVT Nyheter Södertälje: SL-kortet ska täcka delar av Mälartågen
I T24 verkar det vara SJ snarare än Mälartåg som utökar trafiken på sträckan Uppsala - Stockholm, så det blir varken SL- eller Movingo 5/30-behörighet på de utökade avgångarna. Vanligt Movingo-månadskort gäller så klart på SJ Regional.
https://nyhetsrum.sj.se/pressreleases/s ... er-3276172
https://nyhetsrum.sj.se/pressreleases/s ... er-3276172
Re: SVT Nyheter Södertälje: SL-kortet ska täcka delar av Mälartågen
Även Mälartåg utökar trafiken på alla sträckor, inklusive Stockholm-Uppsala: Fler avgångar från 10 december4330 skrev: ↑fredag 29 september 2023 12:16 I T24 verkar det vara SJ snarare än Mälartåg som utökar trafiken på sträckan Uppsala - Stockholm, så det blir varken SL- eller Movingo 5/30-behörighet på de utökade avgångarna. Vanligt Movingo-månadskort gäller så klart på SJ Regional.
https://nyhetsrum.sj.se/pressreleases/s ... er-3276172
Första morgonavgången från Örebro till Arlanda och Uppsala är dock fortsatt inhiberad. Mälartåg försökte ersätta med buss, men det gick visst inte så bra.
Re: SVT Nyheter Södertälje: SL-kortet ska täcka delar av Mälartågen
Kan man säga att den är fortsatt indragen, när den är perament indragen? Det var väl helt enkelt ingen som åkte så tidigt.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Re: SVT Nyheter Södertälje: SL-kortet ska täcka delar av Mälartågen
Buss är inte tåg. Har aktuell avgång någonsin körts med tåg? Längre restid, extra byte och andra hållplatslägen dämpar efterfrågan. Jämför nattbussar!
Kollektivtrafiken över nivån före pandemin
Upptågets halverade trafik har tydligen påverkat resandet negativt. Däremot ökar resandet på sträckan Stockholm-Uppsala. Dags för fler genomgående tåg?UNT skrev:Många trodde att hemarbete skulle minska behovet av kollektivtrafik efter pandemin. Men resandet är nu på en högre nivå än före pandemin i både stadsbussar och på Stockholmståg. Men det gamla Upptåget och regionbussarna släpar efter.
Re: SVT Nyheter Södertälje: SL-kortet ska täcka delar av Mälartågen
Jorå, tåget gick några gånger. Ställdes väl in ganska snabbt när MTR insåg att detta inte funkar. Men, användes avgången av någon?Enceladus skrev: ↑tisdag 14 november 2023 13:45Buss är inte tåg. Har aktuell avgång någonsin körts med tåg? Längre restid, extra byte och andra hållplatslägen dämpar efterfrågan. Jämför nattbussar!
Kollektivtrafiken över nivån före pandemin
Upptågets halverade trafik har tydligen påverkat resandet negativt. Däremot ökar resandet på sträckan Stockholm-Uppsala. Dags för fler genomgående tåg?UNT skrev:Många trodde att hemarbete skulle minska behovet av kollektivtrafik efter pandemin. Men resandet är nu på en högre nivå än före pandemin i både stadsbussar och på Stockholmståg. Men det gamla Upptåget och regionbussarna släpar efter.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!