Journalfilm där man ser banan Liljeholmen - Centralen mm

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Journalfilm där man ser banan Liljeholmen - Centralen mm

Inlägg av LÅ1 »

Hittade en journalfilm på Svtplay vars titel antyder att den bara handlar om "Tågfärjelinjen Sassnitz - Trelleborg". Men den innehåller också tågresan Trelleborg - Stockholm. Tågresan börjar vid 03:18 och vid 04:20 anländer man Malmö station. Från 05:30 ser man valda bitar av resan från tunnlarna vid Liljeholmen och fram till Stockholms central. I slutet ser man också en spårvagn på Vasagatan.

Filmens ålder verkar lite osäker. Svtplay beskriver filmen så här:
1909: Dags för internationella resor! Färjan på den nyöppnade tågfärjelinjen går ut. Färjan lägger till i Trelleborg. Tåget fortsätter på linjen Trelleborg - Stockholm, med stopp vid Malmö station. Genom landet upp till tunnlar vid Tullinge. Tunnel vid Liljeholmen. In mot Södertunneln. In till Centralen. Lokomotiv 1209.OBS! Enligt uppgift är denna film inspelad senare än 1909. Färjetrafiken startade mycket riktigt detta år, men vagnarna och loket i filmen ska vara tillverkade 1915.
Länk till filmen.

(Fler journalfilmer finns här.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Journalfilm där man ser banan Liljeholmen - Centralen mm

Inlägg av Harald »

Linje 1 på Vasagatan daterar den till senast 1929, men släpbygeln kanske ännu tidigare. När försvann dessa i Stockholm?
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Journalfilm där man ser banan Liljeholmen - Centralen mm

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev: torsdag 14 april 2022 20:53 Linje 1 på Vasagatan daterar den till senast 1929, men släpbygeln kanske ännu tidigare. När försvann dessa i Stockholm?
Framförallt ser man inget spår av elektrifieringen av järnvägen, så senast 1925.

Släpbyglarna försvann nog vid ombyggnaden av de f d SNS-vagnarna omkring 1925, jag har läst någonstans att sista vagnen byggdes om 1928.
Skriv svar