Sida 1 av 1

Köpenhamns pendeltåg ska bli helt förarlösa till 2037

Postat: söndag 20 mars 2022 17:03
av Enceladus
Ricardo to assess Copenhagen’s planned S-Bane conversion to GoA4
RailTech.com skrev:Ricardo Certification will be the Assessment Body (AsBo) for railway operator DSB as it works to convert Copenhagen’s S-Bane to Grade of Automation 4 (GoA4). The S-Bane is expected to be under GoA4 operation in 2037.
Köpenhamns metro är redan förarlös. Hur kommer det sig att Köpenhamn kan automatisera så snabbt samtidigt som Stockholm fortfarande har föråldrade trafikstyrningssystem?

Re: Köpenhamns pendeltåg ska bli helt förarlösa till 2037

Postat: söndag 20 mars 2022 17:58
av daniel_s
Köpenhamn har ju byggt sin bana för detta från början. Det har inte Stockholm.

Re: Köpenhamns pendeltåg ska bli helt förarlösa till 2037

Postat: söndag 20 mars 2022 21:18
av Nils Carl Aspenberg
De fleste nye T-baner bygges for automatisk drift (og med 1500 volt likestrøm via kontaktledning). Å bygge om eksisterende tunnelbaner er forbundet med så store kostnader at det nesten ikke blir gjort. Helsingfors planla, men har gitt det opp. Den som driver mest med ombygging er Paris.

Re: Köpenhamns pendeltåg ska bli helt förarlösa till 2037

Postat: söndag 20 mars 2022 21:28
av Jim Hansson
Anledningen till att S-banen ska göras förarlös är inte för att branschen kommit fram till att det är en bra idé utan för att dåvarande samferdselsministern (=kommunikationsministern) bestämt att det ska vara så. I Danmark har man ministerstyre i betydligt större utsträckning än i Sverige. En ännu tidigare samferdselsminister beslutade för några år sedan att avgångssignalerarna skulle slopas på Öresundstågen på Kystbanen.
Jim

Re: Köpenhamns pendeltåg ska bli helt förarlösa till 2037

Postat: söndag 20 mars 2022 21:45
av daniel_s
Aha, var det S-banen det gällde. Ja det blir ju ett festligt projekt. Inget kan gå fel, det blir säkert en succé precis som införandet av ETCS på den danska järnvägen.

Re: Köpenhamns pendeltåg ska bli helt förarlösa till 2037

Postat: söndag 20 mars 2022 23:20
av gek
S-banen, som till skillnad från "fjärrbanorna" inte får ETCS, har snart CBTC (Communication based train control; ett avancerat system för informationsöverföring till tågen och automatisk hastighetsövervakning) i drift på hela nätet. CBTC-införandet har inte varit problemfritt, och tidplanen har inte kunnat följas. Jag uppfattar det dock inte ha blivit lika mycket driftstörningar, driftstopp, förseningar och fördyringar som vid Banedanmarks ETCS-införande.

CBTC gör det i princip enkelt att slopa förarna, därmed inte sagt att detta är en lämplig åtgärd.

S-tågen har för övrigt sedan cirka femtio år tillbaka nyttjat ett tågskyddssystem med kontinuerlig informationsöverföring till tågen (HKT), och ungefär lika länge har man kört utan tågvakter. Nu tycker uppenbarligen en del att det är dags att ta nästa steg.